בדין נכרת ביצה אחת

סימן ה'

1. השאלה
2. ניטלה ביצה אחת
3. בידי שמים – כשר
4. חמישה פתחים להיתר
א. מדין רבנו תם ומכח ספק ספיקא
ב. יכול להוליד
ג. מדין תחילתו בידי שמים
ד. כריתה שלא נעשתה באיסור
ה. מדין ספק פצוע דכא
5. להלכה

1. השאלה

בעת משחק בעטו בבחור באשכיו. עקב כאבים שחש באותו מקום, פנה לרופא, קיבל תרופה ונעלמו הכאבים. לאחר שהתחדשו הכאבים, הוא אושפז והרופאים כרתו לו ביצה אחת. הרופאים אומרים שכוחו לילד לא נפגם בעקבות הניתוח. לדבריהם , אותו בחור סבל מאז ומתמיד מחולשה בביציו.  כי כתוצאה מהמכה שקיבל לא היתה הצדקה לתוצאות כה חמורות. והשאלה היא אם מותר לו לבוא בקהל, שהרי מעתה ואילך הוא לכאורה פצוע דכא.

לעניות דעתי נראה שיש בנידון זה חמישה פתחים להיתרא, ואקדים הקדמה קצרה כדי שדברי יובנו:

2. ניטלה ביצה אחת

האיסור למי שניטלו ביציו להתחתן עם בת ישראל מפורש בתורה: "לא יבוא פצוע דכא וכרות שפכה בקהל ד'." (דברים כג,ב) והגמרא מסבירה (יבמות עה,א):

"איזה פצוע דכא: כל שנפצעו ביצים שלו ואפילו אחת מהן ואפילו ניקבו ואפילו חסרו"

באותו ברייתא מובאים דברי ר' ישמעאל בנו של רבי יוחנן בן ברוקה:

"שמעתי מפי חכמים בכרם ביבנה שכל שאין לו אלא ביצה אחת אינו אלא סריס חמה וכשר."

רבנו תם בתוספות (ד"ה שאין) מסביר שהמחלוקת היא דווקא בנפצע אבל בנטילת ביצה אחת גם חכמים מודים שהוא כשר "משום שחזינן כמה בני אדם שכורתין מהן ביצה אחת ומולידין." ועוד מוסיף רבנו תם שאפילו אם נאמר שחכמים חולקים על רבי ישמעאל, הלכה כמותו.

רוב הראשונים חולקים על רבנו תם וכך נפסק בשו"ע

נכרתו הביצים או אחת מהם, או שנפצעה אחת מהם, או שנידוכה אחת מהן, או שחסרה, או שניקבה (נקב מפולש) (ב"י בשם נ"י בשם תוס' פ' הערל), הרי זה פסול. הגה: וכן עיקר. ודלא כיש מתירים בעל ביצה אחת אם היתה אותה שנטלה שלימה כשנטלה ונשארת של ימין (היא סברת ר"ת). אמנם ראיתי מקילין כסברא האחרונה, אבל טוב לחוש באיסור דאורייתא לדברי המחמירים והם רוב מנין ורוב בנין.

3. בידי שמים – כשר

עוד מובא בגמרא (יבמות עה,ב)דין חשוב לעניננו

"אמר רב יהודה אמר שמואל פצוע דכא בידי שמים כשר"

נחלקו הראשונים בהבנת ההגדרה "בידי שמים". בשולחן ערוך (סעיף ט) הובאו שתי הדעות העיקריות:

כל פיסול שאמרו בענין זה, כשלא היה בידי שמים, כגון שכרתו אדם או הכהו קוץ וכיוצא בדברים אלו. אבל אם נולד כרות שפכה או פצוע דכא, או שנולד בלא ביצים, או שחלה מחמת גופו ובטלו ממנו איברים אלו, או שנולד בהם שחין והמסה אותו או כרתן,הרי זה כשר לבא בקהל, שכל אלו בידי שמים, להרמב"ם. אבל לרש"י והרא"ש לא מקרי בידי שמים אלא על ידי רעמים וברד או ממעי אמו, אבל ע"י חולי חשיב בידי אדם ופסול, וכתב הרא"ש דהכי משמע בירושלמי.

בבית שמואל ובחלקת מחוקק על אתר פסקו כדעה ראשונה להקל.

4. חמישה פתחים להיתר

א. מדין רבנו תם ומכח ספק ספיקא

כאמור, שיטת רבנו תם היא, שכשנכרתה רק ביצה אחת כשר לבוא בקהל, והב"ח כתב 

"מיהו נראה דהסומך על רבנו תם ור"י ורבנו שמשון והראב"ד ושאר אחרונים שהביאו דבריהם להיתר אין למחות על ידו"

וגם הים של שלמה(פרק הערל אות ח) פסק כרבנו תם והוא מביא שכך פסקו גם רבנו חננאל, ספר התרומה, הסמ"ג והמרדכי. כן הביא שיש להכשיר אפילו אם ביצת ימין נרכתה.

באוצר הפוסקים (סימן ה' סעיף ז' אות ל"ו) מביא בשם ספר יש מאין שר' חיים מוואלוזין כתב: "להקל בכל חסרון ביצה מבלי הבדל"

וכותב 

"והגם שאין להתיר בזה נגד השו"ע מ"מ מועיל מכח ספק ספיקא, שמא נולד כן, ושמא הלכה כר"ת דעל ביצה אחת אף בידי אדם כשר".

גם בנידון דידון יש לנו ספק ספיקא, שהרי לפי עדות הרופאים יתכן שהיתה לו חולשה בביציו, ועקב חולשה זה המכה גרמה מה שגרמה. הרי כך אמרו הפוסקים שאם תחילתו בידי שמים אף שסופו בידי אדם אינו נאסר לבוא בקהל. ועיין בזה עוד ביביע אומר חלק ז אה"ע סימן ח.

ב. יכול להוליד

יש להוסיף שמאחר שהתברר לרופאים שיכול להוליד, כולם יודו לרבנו תם. כי הנה דברי רבנו תם מבוססים על דברי התני רבי ישמעאל בנו של ר' יוחנן בן ברוקה שאמר (יבמות ע"ה.) "כל שאין לו אלא ביצה אחת אינו אלא כסריס חמה וכשר". משמע שאין התנאים חולקים על המציאות שבעל ביצה אחת אינו מוליד, אלא חולקים אם כשר הוא או פסול. וכך הבין הרא"ש (פרק הערל סימן ב). אמנם בים של שלמה חלק בזה על הרא"ש, עיין קרבן נתנאל ס"ק ו.

וממילא אם מתברר שבעל ביצה אחת יכול להוליד, משום שנשתנו הטבעים, יודו הכל לרבנו תם שהוא כשר. וכך פסק בשו"ת ציץ אליעזר חלק ט סימן מט אות א, והביא עוד הרבה מחברים שכתבו כך.

ג. מדין תחילתו בידי שמים

המקרה המתואר, הרי הוא תחילתו בידי שמים וסופו בידי אדם. כי על ידי המכה לא נכרת הביצה וגם לא נראה שנפצעה, רק סבל מכאבים, ואחרי לקיחת התרופות שככו הכאבים. רק אחרי זמן מה חלה מחדש, והיו מוכרחים לחתוך הביצה עקב המחלה שהתפשטה.

בכריתת ביצה בגלל מחלה רבו הפוסקים המחשיבים אותו כפצוע בידי שמים. כך פסק החתם סופר (אבן העזר סימן י"ז), היכל יצחק (אה"ע סימן כא) ופסקי עוזיאל  בשאלות הזמן (סימן נ"ה). ועיין עוד ביביע אומר חלק ז אבה"ע סימן ח.

ד. כריתה שלא נעשתה באיסור

בסמ"ג (לאוים קיח) כתב:

"אמר שמואל שכל פסול שאמרנו בענין זה כשלא היו בידי שמים אלא בידי אדם על ידי פשיעתו כגון שכרתו אדם או הכהו קוץ אבל אם נולד כך או על ידי חולי אירע לו כשר לבוא בקהל".

על כך כתב בחתם סופר (אבן העזר סימן יז)

"מאריכות לשון זה מבואר דוקא שכרתו אדם בפשיעה ולאפוקי אם כרתו לרפואה שהיה לו חולי וכרתו להושיעו מחליו מותר".

טעם ההיתר של החתם סופר הוא לא משום שתחילתו בידי שמים כמו שכתבנו באות הקודמת, אלא משום שהאדם שממנו כורתים את הביצה אינו עושה איסור לא במזיד ולא בשוגג, אלא אנוס הוא על ידי החולי לבקש כריתת ביציו. אפשר שכל שנכרת לאונסו, בידי שמים הוא. אם כן ולולא דמסתפינא הייתי אומר שכל שנכרת לאונסו, בידי שמים הוא, ולכן אם אדם זר כורת ביציו של אדם נגד רצונו אין לך אונס גדול מזה ובידי שמים נקרא לפי שיטת הסמ"ג.

בדברי הסמ"ג הללו דן הריא"ה הרצוג (היכל יצחר אבן העזר סימן כא אות יד). הוא בשאלה האם הגירסה בסמ"ג היא "על ידי פשיעתו" (כמובא בחתם סופר הנ"ל) או "או על ידי פשיעתו" וכותב שלפי גרסת החתם סופר יוצא קולא גדולה:

"שאם נקיים את הגרסה "על ידי פשיעתו" הרי זה נאמר על כרתו אדם, ויצא לנו שלא רק כשנפל בהם חולי שמשום כך כרתן הרופא אלא כל שכרתו אדם לאונסו יהא כשר, וזה חידוש שלא ניתן להאמר". (אה"ע סימן כא אות יד).

אבל נראה שלדעת הרב עוזיאל (פסקי עוזיאל בשאלות הזמן סימן נה) אם הכריתה נעשתה מתוך אונס בידי שמים נקרא. הוא דן בשאלה ניתוח הפרוסטט, ובהצגת השאלה תיאר ניתוח רפואי והציג את השאלה האם המנותח מותר לבוא בקהל. בתשובתו  האריך להוכיח שמכה זו נקראת מכה של חלל, ושלכן ניתוח הפרוסטט מותר משום פיקוח נפש. אולם על שאלת האיש אם מותר הוא לבוא בקהל אם לאו, לא השיב דבר. לפי דברינו ניחא: כוונתו היא, שמעת שנפסק שהניתוח (ניתוח שבילי הזרע) מותר ואין במעשה זה מעשה עברה, ממילא מותר המנותח לבוא בקהל, כי רק על ידי מעשה עבירה נאסר אדם לבוא בקהל.

אלא שאם זהו הפירוש בדבריו, יש לתמוה עליו הלוא, שכן ברור הוא ששיטת הרמב"ם אינה כן, ולדעתו אם נשכו כלב הרי זה כמו בידי אדם.

אולי לא הביא את דעת הרמב"ם כיון שנראה שהמחבר בשולחן ערוך חולק עליו, שלא העתיק דברי הרמב"ם בזה, אלא הביא רק הדין של הכהו קוץ. פציעה זו נעשתה מתוך פשיעתו של האדם שנכנס לשדה קוצים, ודבר זה גרם שייכרתו ביציו. אבל כשאדם אחר כורת לו ביציו נגד רצונו, בשבילו זה אסון בידי שמים.

 נראה שהראי"ה הרצוג דחה פירוש זה בשתי ידים, משום שבגמרא לומדים ההיתר בידי שמים ממה שהתורה כתבה איסור פצוע דכה על יד איסור ממזר,  וכמו שממזר היינו בידי אדם כך פצוע דכה אינו אלא בידי אדם. כיון שגם מי שבא על אשת איש באונס הולד ממזר, הכי נמי בפצוע דכה מי שנפצע על ידי אדם לאונסו הרי הוא פצוע דכה.

אולי אפשר לתרץ קושיה זו, שדרך לימוד הגמרא בהיקש זה הוא בדרן של "דון מיניה ואוקי באתריה", שהרי בגמרא יש עוד לימוד שממנו לומדים שפצוע דכה בידי שמים כשר. ואן כן אפשר שההיקש לממזר רק קבע את העקרון שיש להבדיל בין פצוע בידי אדם ופצוע בידי שמים, אבל הוא לא בא ללמדנו מה היא הגדרת "בידי שמים", שלענין זה הם שני איסורים שונים שאינם יכולים ללמוד זה מזה. ראיה לכך, שאין כאן היקש גמור של פצוע דכה לממזר, יש להביא מדברי הרא"ש שפסק שבידי שמים הוא דוקא אם נכרת הגיד מכח ברק ורעמים, אבל אם נכרת מכוח מחלה הרי זה בידי אדם. הלוא שלא השוו לגמרי פצוע דכה לממזר.

ה. מדין ספק פצוע דכא

אכן כמה מטענותינו לעיל מבוססות על ספיקות, אולם יש להזכיר מה שאמרו הפוסקים ש"פצוע דכא ודאי" אמר רחמנא ולא ספק פצוע דכא. ואף שהנודע ביהודה (מהדורא קמא אבן העזר סימן ו) דחה סברא זו, עיין באוצר הפוסקים (ה, א ס"ק י אות ב) שהביא שורה של פוסקים שמסתמכים על סברא זו. כמו כן הובאה סברה זו להתיר ספק פצוע דכא על ידי הגאון הרב יהושע ממן בספרו עמק יהושע חלק ג סימן ה.

5. להלכה

בחור זה מותר לבוא בקהל

דילוג לתוכן