בציעה בשבת על חלות מתוקות ואכילת חלה מתוקה בארוחה ובנסיעה במטוס

 

סימן קס"ח

 

1. מבוא
2. מחלוקת התנאים
3. המקור בגמרא
4. המילוי
5. מחלוקת הפוסקים
6. דיון בדבריהם
7. אלו ואלו ולימוד זכות
8. הערות

1. מבוא

רבים מאחינו בני ישראל בוצעים בשבת על חלות מתוקות שברכתן מזונות ולא אוכלים מהם כמות גדולה אלא כהרגלם בכל ארוחה, שיש בה מאכלים נוספים. ויש לדון אם קיימו מצות סעודת שבת כהלכתה אם לאו. מצוי גם שהנוסעים במטוס מקבלים ארוחה עם חלה מתוקה, כדי לפטרם מנטילת ידים והמוציא. גם באירועים ושמחות מחלקים לחמניות שברכתם מזונות, כדי להימנע מברכת המוציא. ויש לעיין אם אכן נפטרים מהמוציא וברכת המזון, או שאין נפטרים, ואפשר לקיים בהם מצות סעודה בשבת?

טרם ניגש לגופו של ענין, נקדים ונאמר כי חלה מתוקה היא אחת משלושה סוגים של "פת הבאה בכיסנין". כלומר לחם שיש בו שוני מלחם רגיל. לחם רגיל נעשה מעיסה הנילושה מקמח ומים ונאפית בתנור, וברכתו המוציא, גם בכמות קטנה מאד. ובאכילת כזית, ברכת המזון. ואולם פת הבאה בכיסנין הוא סוג לחם הנאכל לקינוח, ולא כעיקר סעודה.

ומצינו שלשה סוגי פת הבאה בכיסנין: א. עיסה שנילושה לא רק במים אלא בעיקר במי פירות, ב. עיסה רגילה שמילאו בה מיני מתיקה לפני האפיה, ג. עיסה רגילה (מקמח ומים) אבל דקה מאד מאד, שמראיתה כביסקויט שטוח (שולחן ערוך או"ח קסח, ז).

להלכה, האוכל כמות קטנה (כפי שיתבאר בהמשך) של פת הבאה בכיסנין, מברך ברכת מזונות. והאוכל כמות רבה (ראה בהמשך), מברך המוציא.

עתה ניגש לגופו של ענין, ונברר איזו כמות מחייבת ברכת מזונות, ואיזו כמות מחייבת המוציא וברכת המזון, ואח"כ נוכל להורות כיצד לנהוג.

נעיין תחילה במקור המלמד על חיוב ברכת המזון, ומחלוקת התנאים בזה. נביא גם את המקור בגמרא שברכת פת הבאה בכיסנין תלויה בכמות שאכלו, נמשיך עם מחלוקת הפוסקים להלכה, ונדון מעט בשיטתם. ולבסוף נסיים בהוראה, כיצד יש לנהוג הלכה למעשה.

2. מחלוקת תנאים בברכת המזון

החיוב לברך ברכת המזון נלמד מפרשיה בפרשת עקב:

"כִּי ה' אֱ-לֹהֶיךָ מְבִיאֲךָ אֶל אֶרֶץ טוֹבָה אֶרֶץ נַחֲלֵי מָיִם עֲיָנֹת וּתְהֹמֹת יֹצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר. אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ. אֶרֶץ אֲשֶׁר לֹא בְמִסְכֵּנֻת תֹּאכַל בָּהּ לֶחֶם לֹא תֶחְסַר כֹּל בָּהּ אֶרֶץ אֲשֶׁר אֲבָנֶיהָ בַרְזֶל וּמֵהֲרָרֶיהָ תַּחְצֹב נְחֹשֶׁת. וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ עַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן לָךְ" (דברים פרק ח, ז-יא).

התנאים נחלקו איזה מזון מחייב ברכת המוציא וברכת המזון.

"אכל ענבים ותאנים ורמונים – מברך אחריהם שלש ברכות, דברי רבן גמליאל; וחכמים אומרים: ברכה אחת (מעין שלש). רבי עקיבא אומר: אפילו אכל שלק והוא מזונו – מברך עליו שלש ברכות" (ברכות מד ע"א).

החיוב לברך ברכת המזון נלמד מהמילים וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה'.

הבין רבי עקיבא, כי לאחר אכילה ושביעה, מכל מאכל, מתחייבים בברכת המזון.

אמנם חכמים ורבן גמליאל הבינו, כי אין ברכת המזון רק הודאה על המזון, אלא הודאה בעיקר על נתינת הארץ, ועל כן כתוב:

"וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱ-לֹהֶיךָ עַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן לָךְ".

ובמה הארץ טובה, בזכות שבעת המינים, כמו שכתוב בפסוק ח:

"אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ".

חכמים, גם הם הסכימו עם רבן גמליאל, שברכת המזון באה כהודאה על שבחה של הארץ, אלא שלדעתם צריך לאכול מאכל משביע, וזהו "לחם", המובא בפסוק ט, ממש לפני הציווי לברך ברכת המזון:

"אֶרֶץ אֲשֶׁר לֹא בְמִסְכֵּנֻת תֹּאכַל בָּהּ לֶחֶם".

על כן לדעתם אין לברך ברכת המזון אלא על לחם, בו מתקיימים שני התנאים, א', שנעשה ממינים שנשתבחה בהן ארץ ישראל. ב', זה מאכל משביע, ולא כמו פירות, שבדרך כלל אינם משביעים. ולהלכה נפסק כחכמים.

כעת נוכל להתקדם בהבנת השיטות השונות בפת הבאה בכיסנין.

3. מקור בגמרא לחיוב ברכת המזון על פת הבאה בכיסנין

אחר שראינו מחלוקת התנאים, ברור לנו מדוע אין מברכים המוציא וברכת המזון על פת הבאה בכיסנין, כי פת זו במהותה אינה נאכלת לשובע, רק כקינוח.

עם כל זאת מובא בגמרא, שאכילת כמות רבה מפת הבאה בכיסנין, מעניקה להם הגדרה של לחם ממש, ומברכים עליהם המוציא וברכת המזון, כלשונה:

"רב הונא אכל תליסר ריפתי [שלש עשרה לחמים מפת הבאה בכיסנין] בני תלתא תלתא בקבא [שבכל שלשה מהם היה שיעור קב אחד. בקב יש 24 ביצים, שהם בערך 1.4 ליטר), נמצא שאכל שיעור ארבעה קבין] ולא בריך [ברכת המזון]. אמר ליה רב נחמן: עדי כפנא! [אלו לרעבון נאכלו, שהרי אכל מהם כמות מרובה כדרך אכילת קבע ולא כדרך אכילה לקינוח שזוהי אכילה מועטת, ובאופן כזה אף שהאוכל עצמו לא קבע סעודתו בזה, אין אכילתו נפטרת מברכה], אלא: כל שאחרים קובעים עליו סעודה צריך לברך" (ברכות מב, א).

מכאן, שאכילת כמות "שאחרים קובעים עליו סעודה" מחייבת ברכת המוציא, אלא שהגמרא לא גילתה לנו מפורשות, מהו השיעור הזה.

4. המילוי המעורב בעיסה – ודאי מחושב כחלק מן השיעור

כאן יש לציין, שהפוסקים מסכימים כי גם המילוי מחושב כחלק מהשיעור. כגון שמן או מי הפירות שבעיסה הנילושה, וגם מילוי עיסה רגילה, שמילאוה בכל מיני מתיקה, לפני האפיה, הכל נחשב מאכל אחד, וכך יש לשערו. דבר זה נלמד מדין "כל שיש בו מחמשת המינים (הכוונה לחמשת מיני דגן) מברכין עליו בורא מיני מזונות" (ברכות לז ע"ב), וכשאכלו ממנו שיעור כזית, כולל הדברים האחרים שאינם דגנים, ושנתבשלו או נתערבו עמו[1].

וראה מה שכתב ה'מנוחת אהבה'[2]:

"בורקס מברכים לפניו בורא מיני מזונות ולאחריו מעין שלש, שכיון שנילוש במרגרינה ושמן, הרי הוא פת הבאה בכיסנין. ואם אוכלים ממנו כמות של מאתים ושלשים (230) סמ"ק, צריך לברך לפניו המוציא ולאחריו ברכת המזון. והמילוי שבתוכו מצטרף לשיעור זה, אם שבע מהבורקס".

5. מחלוקת הפוסקים בשיעור קביעות סעודה

אחר שהתברר כי אכילת פת כיסנין, בשיעור שאחרים קובעים עליו סעודה, מחייבת ברכת המוציא וברכת המזון, נציג מחלוקת הפוסקים בשתי שאלות. האחת, מהו שיעור "קביעות סעודה" הנזכר בגמרא. והשניה, אם שיעור זה הוא שיעור הפת הבאה בכיסנין לבדה, או גם בצירוף מאכלים אחרים עמה. ורבו הדעות בזה, אבל נביא כאן את שלשת השיטות העיקריות:

א. שיעור קביעות סעודה אינו פחות משיעור 6 ביצים (מ"ב ס"ק כד, ומביא שזו גם דעת הגר"א[3])

שיטה זו מתבססת על דברי האגור והשיבלי הלקט הטוענים, כי אין לברך על פת הבאה בכיסנין המוציא, אלא כשבאה כתחליף לארוחת בוקר או ערב, וזה לשונם:

"אם קבע סעודתו עלייהו פי' רב אביגדור כהן דוקא סעודת ערב ובוקר ולא סעודת עראי" (ספר האגור הלכות סעודה סימן ריז).

"ופירוש סעודת קבע, השיב ר' אביגדור כהן צדק זצ"ל לר' בנימין אחי נר"ו, כי קביעות סעודה האמורה בכובא דארעא ולחמניות ופת הבאה בכיסנין, הוא סעודת הבקר והערב. לאפוקי אי אכיל להוא לאקראי בעלמא מברך עליהן בורא מיני מזונות (ספר שבלי הלקט סדר ברכות סימן קנט).

והביא המשנה ברורה שאין אדם אוכל פחות מכמות של 6 ביצים בארוחה, על כן אין לברך ברכת המוציא בפחות משיעור זה.

ב. שיעור קביעות סעודה הוא באכילת 3 או 4 ביצים לפחות[4], לא כולל התוספות (כף החיים קסח אות מה, חזון עובדיה ט"ו בשבט עמוד נה, ברכת ה' ח"ב פרק ב אות ל).

בגמרא ראינו שהשיעור המחייב ברכת המוציא הוא, שיעור שבני אדם קובעים עליו סעודה. וכתבו הפוסקים שסעודה זה 3 או 4 ביצים, כפי שמביא השולחן ערוך בהלכות עירובי תחומין:

"כמה הוא שיעור העירוב בתחלתו, בזמן שהם שמונה עשרה או פחות שיעורו כגרוגרות לכל א'; ואם הם יותר משמונה עשרה, אפילו הם אלף או יותר, שיעורו מזון שתי סעודות, שהם שמונה עשרה גרוגרות, שהם כששה ביצים, וי"א שהם כשמנה ביצים" (אורח חיים שסח, ג).

מבואר בשלחן ערוך שנדרש להניח בערוב שיעור שתי סעודות, שהוא כששה או שמונה ביצים, ולפי זה סעודה אחת היא כשלושה או ארבעה ביצים. וכיון ששיעור קביעות סעודה מוטל בספק, לכן צריך לכתחילה להימנע מן הספק, ולאכול פחות מ 3 ביצים (177 גרם) או יותר מארבע ביצים (230 גרם).

כאן יש להעיר, שהרבה פוסקים כתבו על שיעור זה, שלא לצרף עמו בחישוב את התוספות שמצרפים באכילת הפת, שהרי כתב השולחן ערוך:

"אם אכל ממנו שיעור שאחרים רגילים לקבוע" (קסח, ו).

ומהלשון "אם אכל ממנו" משמע, שדוקא את הפת עצמה משערים. ועל פי זה נקבעה ההלכה כמו שכתב כף החיים (הנ"ל)  והערוך השולחן בסעיף יז[5].  ואף הרב עובדיה יוסף פסק כך:

"שיעור קביעת סעודה על פת הבאה בכיסנין לברך עליו המוציא וברכת המזון, שבעים ושנים דרהם (כל דרהם שלשה גרם, כלומר 216 גרם)[6]. ואין התבשילים, הבשר והדגים מצטרפים לשיעור פת הבאה בכיסנין, לתת עליה תורת קביעות. אלא השיעור הוא באכילת פת הבאה בכיסנין בלבד" (חזון עובדיה טו בשבט עמוד נה).

ג. שיטת המגן אברהם – לצרף המאכלים הנוספים לחישוב.

המגן אברהם (קסח, יג) נקט להלכה, ששיעור קביעות סעודה בפת הבאה בכיסנין, הוא 3 או 4 ביצים. אבל זה רק כשאינו מוסיף מאכלים אחרים. כי אם מצרף מאכלים נוספים, אין צריך שיעור גדול כזה של הפת, אלא די בכמות קטנה יותר, כי ביחד עם המאכלים, כבר יש שיעור 3 או 4 ביצים, והכל מצטרף לקביעות סעודה, כמו שכתב וזה לשונו:

"נראה לי דאם הוא קבע סעודתו עליו, אף על פי שאכל עמו בשר ודברים אחרים, ואלו אכלו לבדו לא היה שבע ממנו, אפילו הכי מברך המוציא וג' ברכות".

גם הרב משה פיינשטיין נקט כשיטת המג"א להלכה, וכתב שצריך להתחשב בכל מקום לפי מציאותו:

אבל כאשר במדינה זו, מברכת השי"ת רגילין לאכול הרבה דברים בסעודה, וממעטין ממילא באכילת לחם, והמג"א בס"ק י"ג כתב שהקביעות סעודה אם אכל עם בשר ודברים אחרים הוא כשיעור הפת כשאוכלין עם בשר ודברים אחרים, נמצא שבמדינה זו הוא שיעור קטן להרבה אנשים, עוד פחות מג' ביצים.

לכן צריך ליזהר בחתונה כשאינו רוצה ליטול ידיו ולאכול פת כדי שלא יצטרך לחכות עד גמר כל הסעודה בשביל זימון, שלפעמים נמשכת זמן רב, אבל רוצים לאכול מה שיהיה שם משאר המינים, שלא יאכל המיני קֵיְיקְס דיש עלייהו תוריתא דנהמא, דאם יאכל אף מעט קֵייק, הוא לפעמים כשיעור פת שאוכל בסעודה, שלמג"א נחשב קביעות סעודה (אגרות משה אורח חיים חלק ג סימן לב).

6. דיון בדבריהם

א. עיון בדברי המשנה ברורה

עתה נדון בדעה הסוברת כי אין לברך המוציא וברכת המזון עד שיאכל לא פחות מ-6 ביצים מהפת הבאה בכיסנין.

שיטה זו ביססה דבריה על מה שכתבו האגור ושבולי הלקט. אמנם לדעתי נראה, שאין ללמוד מראשונים אלו "שיעור קביעות סעודה", ראשית, משום שכלל לא עסקו בהגדרת כמות האוכל, אלא סייגו ותחמו את דין קביעת סעודה, שלא נתחדש לכל אכילת עראי, אלא רק לעת הארוחה. וסברא זו מפורשת בבית יוסף, כשנחלק עליהם, שם כתב:

"וליתא, אלא בין סעודת ערב ובוקר בין סעודת עראי, אם אכל שיעור שבני אדם קובעין עליו מיקרי קביעות, ואי לא לא, וכמו שנתבאר בסמוך בשם רבוותא".

מלבד זאת, הבית יוסף דחה דבריהם מהלכה. והסברא שנכתבה, שאכילה פחותה מ 6 ביצים אינה ארוחה, נראה שאולי זה היה נכון עבור אנשים העובדים עבודות פיזיות קשות, ועל כן נזקקו לאנרגיה רבה, אבל אנשים רגילים, די להם בארוחה שיש בה 230 גרם של פחמימות, שהן כמעט 1000 קלוריות, וזו כמות סבירה בהחלט לארוחה.

גם בגמרא משמע שהשיעור לצורך ברכת המוציא של פת הבאה בכיסנין, הוא כשיעור עירוב, כלשונה:

"רב יהודה הוה עסיק ליה לבריה בי רב יהודה בר חביבא [חיתן את בנו אצל רב יהודה בר חביבא], אייתו לקמייהו פת הבאה בכסנין. כי אתא, שמעינהו דקא מברכי המוציא. אמר להו: מאי ציצי דקא שמענא? [מה היא המילה ציצי שאני שומע] דילמא המוציא לחם מן הארץ קא מברכיתו? – אמרי ליה: אין [כן]; דתניא רבי מונא אמר משום רבי יהודה: פת הבאה בכסנין מברכין עליה המוציא, ואמר שמואל: הלכה כרבי מונא. אמר להו: אין הלכה כרבי מונא אתמר. אמרי ליה: והא מר הוא דאמר משמיה דשמואל, לחמניות – מערבין בהן ומברכין עליהן המוציא! – שאני התם דקבע סעודתיה עלייהו, אבל היכא דלא קבע סעודתיה עלייהו – לא" (ברכות מב, א).

רואים כי הגמרא צירפה יחד דין עירוב עם דין ברכת המוציא. משמע מזה, ששיעור עירוב הוא שיעור של קביעת סעודה. וכבר הבאנו לעיל מן השולחן ערוך, כי שיעור קביעות סעודה לעירוב הוא כ-3 או 4 ביצים, ולא כדעות שנקטו שזה 6 ביצים.

ב. הקושי בשיטת המגן אברהם

עתה נדון בדברי המגן אברהם (והאגרות משה), כי אינם תואמים ללשון המחבר, שכתב:

"פת הבאה בכיסנין, מברך עליו בורא מיני מזונות, ולאחריו, ברכה אחת מעין שלש; ואם אכל ממנו שיעור שאחרים רגילים לקבוע עליו, אף על פי שהוא לא שבע ממנו, מברך עליו המוציא וברכת המזון; ואם מתחלה היה בדעתו לאכול ממנו מעט, וברך בורא מיני מזונות, ואחר כך אכל שיעור שאחרים קובעים עליו, יברך עליו ברכת המזון, אף על פי שלא ברך המוציא תחלה; ואם אכל שיעור שאחרים אין קובעים עליו, אף על פי שהוא קובע עליו, אינו מברך אלא בורא מיני מזונות וברכה אחת מעין שלש, דבטלה דעתו אצל כל אדם" (קסח, ו).

הנה המחבר כתב אכל ממנו, משמע, שמתחשבים רק במה שאוכל מהפת בכיסנין, ולא מצרפים את המאכלים האחרים לחשבון.

עוד ניתן להקשות על שיטת מגן אברהם ואגרות משה, לאור מה שהסברנו. שלדברי חכמים יש שני תנאים בחיוב ברכת המזון, הא' שזה "ארץ", הב' שזה "משביע ומזין". ולפי זה, המצרף לפת הבאה בכיסנין תוספות רבות, ובפת עצמה אין שיעור שביעה, לא יברך ברכת המזון, כי אין התוספות שייכים לשבח ה"ארץ". ואם תטען שבכל אופן יש להחשיב אותם ולברך עליהם ברכת המזון, הרי זו היא שיטתו המהותית של רבי עקיבא, שדבריו נדחו להלכה.

ג. הסבר שיטת המגן אברהם

אמנם אחר העיון המתבקש, נראה להסביר וליישב שיטת המגן אברהם והאגרות משה.

א. לגבי הטענה שאין לנהוג כשיטת רבי עקיבא, כי אנו פוסקים שמברכים על לחם ולא כדבריו, נראה שהמגן אברהם והאגרות משה סברו כי יש מקום לסברתו של רבי עקיבא, ולא נדחו דבריו לגמרי, כי אם "אלו ואלו דברי אלוקים חיים". הרי יש הגיון לברך ברכת המזון לאחר מילוי כריסו בסעודה שלימה. ואמנם להלכה נוקטים שאין לברך ברכת המזון אלא על מאכל שיש בו שבח ה"ארץ", הלכך, סעודה שנקבעה על פת הבאה בכיסנין, ובה יש גם שבח הארץ וגם סעודה, יש לברך ברכת המזון. ולא נדחו דברי רבי עקיבא מההלכה אלא באכילת דברים אחרים בלבד, כגון שֶׁלֶק (ברכות מד.).

בפסיקה זו אנו שומעים גם הד לדברי האגור ושבולי הלקט, שטענו כי אין לברך המוציא על פת הבאה בכיסנין אלא בארוחה. ואף שאין הלכה כמותם, והאוכל שיעור קביעות סעודה, שלא בארוחה, מברך ברכת המזון. אבל למדנו מדבריהם את גודל חשיבות סעודה, כלומר, כל כך חשובה היא ה"סעודה" שהיא זו המחייבת ברכת המזון. ואמנם הגיוני הדבר, להודות לבורא בברכת המזון שלימה על סעודה רצינית. ועל סמך זה, כאשר מזדמנת אכילה שיש בה גם "שבח הארץ" וגם "סעודה", אפשר לברך המוציא וברכת המזון.

ב. למרות הצדקת טיעוני המגן אברהם והאגרות משה, לא מצינו בדברי השולחן ערוך רמז לטענתם, לכן אין לסור מהכלל הפשוט, שהכל תלוי בכמות המאכל, והיא המשמעות הפשוטה. וזו דרכו של הרב עובדיה יוסף בפסיקה. ואמנם המגן אברהם העניק משקל גדול לסברא, וכיון שבשולחן ערוך לא דיבר מפורשות על הקובע סעודה על פת הבאה בכיסנין בתוך סעודה, אלא דיבר על מי שאוכל רק פת הבאה בכיסנין, זה מאפשר לחדש את הדין הזה, שבסופו של דבר, הגיוני מאד.

אמנם בערב פסח שחל בשבת, בו יש המבקשים להמנע מאכילת חמץ בסעודות שבת, ניתן לבצוע על מצה עשירה, שהיא אחד מסוגי פת הבאה בכיסנין, ולברך עליה המוציא וברכת המזון, גם אם אין הפת בגודל ארבעה ביצים, כי רצונם להמנע לחם מאכילת חמץ מגדירה את המצה העשירה כלחם לכל דבר, כשינוי ברכת המצה עבור הספרדים, שבמשך השנה כולה מברכים עליה מזונות, ובפסח מברכים המוציא, כי הסעודות נקבעות עליה.

7. אלו ואלו ולימוד זכות

אחר הבירור שערכנו, לגבי הכמות הנדרשת בפת הבאה בכיסנין, למזונות והמוציא, ואחר בירור שיטות הפוסקים בזה והדיון בשיטתם, ניגש להוראה, כיצד יש לנהוג הלכה למעשה.

הנה הסברנו שפשט השולחן ערוך הוא כשיטת הכף החיים, שמברכים המוציא דווקא אם אכלו ממנו שיעור של 3-4 ביצים, אפילו כשצירף עם פת זו סעודה שלימה.

אבל כיון שהדברים לא מפורשים, כמו שראינו, לכן יש מקום לקבל גם את דברי המגן אברהם, שסעודה נותנת חשיבות לפת הבאה בכיסנין. ואולם בערב פסח שחל בשבת, אפשר לסמוך על המגן אברהם, כי ביום זה, לרוצים בכך, המצה העשירה היא הלחם עליו קובעים סעודתם.

הסבר זה יש בו כדי ללמד זכות על ההמונים הקונים חלה מתוקה לכבוד שבת, ברצונם להתענג על טעמה המתוק, וקובעים עליה את סעודת השבת, ולפי האמור, יש סברא גדולה לסמוך עליה.

עתה נעסוק בסועדים בשמחות. הנה לפי הכף החיים, שהוא פשט דברי המחבר, רשאים הנוכחים בחתונה, המבקשים שלא להתחייב בברכת המזון, לאכול את הסעודה ללא חשש, גם בפת הבאה בכיסנין. שהרי כל זמן שלא אכלו ממנו כמות 3 ביצים, ודאי לא נתחייבו בברכת המזון. אלא שצריכים להחמיר בשבת, לבצוע על חלה שאינה מתוקה.

כמו כן הנוסעים במטוס, ומגישים להם ארוחה ובה חלה שברכתה מזונות, וידוע הדבר שקשה מאוד לקום וליטול ידיים במטוס, לכן רשאים המה לברך מזונות על חלה מתוקה זו, ועל שאר המאכלים יברכו את הברכה המתאימה להם.

אבל הרוצים לנהוג כמגן אברהם, יכולים להקל ולבצוע בשבת על חלה מתוקה, אבל בחתונה ובארוחות המוגשות במטוס, אם מבקשים שלא להתחייב בברכת המזון, עליהם להקדים אכילת שאר המאכלים, ולא יאכלו את הפת הבאה בכיסנין, ורק אחר שסיימו כל מאכלם, אז יברכו מזונות, ויאכלו את החלה המתוקה, כקינוח, ובזה יצאו מכל חשש.

שאול דוד בוצ'קו

[1] לכל הדעות כוללים בחישוב, מלבד הקמח, גם את המרגרינה והסוכר, או כל דבר המעורב בעיסה בעת הלישה, עיין פסקי תשובות סימן קסח הערה 23.

[2] בספר ברכת ה' חלק שני פרק ב אות ל', עמ' קפג.

[3] במשנה ברורה הנזכר כתב בפירוש שהשיעור גדול מ 4 ביצים, ושכך היא דעת הגר"א. אבל לא כתב בפירוש שזה 6 ביצים, רק כך פירשו בפסקי תשובות. אמנם נראה שהמשנה ברורה לא נקט בשיעור ברור, כי סבר שהדבר נתון לשינוי, כפי גדרי הסעודה שבכל מקום ובכל זמן. וראיה לזה, ממה שכתב בביאור הלכה (ד"ה אף) שהשיעור "משתנה לפי הגיל", אם כן הוא הדין לפי המקום והזמן.

אבל דעת ערוך השולחן (סימן קסח סעיף טז) ששיעור סעודה הוא קצת יותר מ 21 ביצים. והוכיח שיטתו משיעור ירידת המן, שירד בכמות של שתי סעודות, עשירית האיפה. וזו כמות של 43 ביצים וחמישית, על כן סעודה אחת היא חצי מזה. ולא הארכנו בשיטה זו שכנראה לא נוהגים כמותה. מה גם שהאגרות משה דחה דבריו.

[4] בהמשך נסביר מה הכוונה 3 או 4.

[5] אלא שהערוך השולחן סבור כי שיעור הפת גדול יותר, כפי שראינו בהערה 3, והבאתי את שיטתו כדי להוכיח שגם פוסקי אשכנז חלקו על חידוש המגן אברהם.

[6] מדברי הרב עובדיה עולה כי השיעור הוא 216 גרם ולא 230 גרם, כמו שכתבנו לעיל. אבל זה הבדל פעוט ולא נכנס לדון בזה. על הקורא לדעת שיש נידון רחב מאד כיצד לחשב את המשקל עם הנפח, וזו פרשה נוספת בפני עצמה. לרוב (לא במצה), בלחם ובפת הבאה בכיסנין, המשקל והנפח די דומים, כי המשקל הסגולי של דברים אלה הוא בערך אחד.

דילוג לתוכן