קיצור הלכות פסח - סיכום דיני המצה
סימנים תנ"ג-תס"א
החיטים וטחינתם למצות (סימן תנג)
- קיום מצוות אכילת מצה נעשה רק במצות שנאפו מאחד מחמישה מיני דגן, חיטים, שעורים, כוסמין, שיבולת שועל או שיפון [א].
- אין יוצאים ידי חובת מצה, במצות הנעשות מאורז או מקמח קטניות [א].
- אורז וקטניות מותרים בפסח לבני ספרד [א].
- לבני אשכנז הקטניות אסורים באכילה, אבל אינם חמץ, ומותר להשהותם בבית [א].
- נפלו קטניות לתוך התבשיל, התבשיל מותר [א].
- גם בקרב בני ספרד יש שנהגו איסור בקטנית זו, או אחרת.
- בהגיעם לארץ, רשאים המה לעשות התרת נדרים, ולבטל מנהג זה. בחור שנשא אשה גם הוא אינו חייב להמשיך במנהג זה.
- כל זרע שיש לגביו מחלוקת, אם הוא בכלל קטניות אם לאו, מותר בפסח.
- על כן מותר לאכול שוקולדים, או שאר מאכלים תעשייתיים, הכשרים לפסח לאוכלי קטניות, כאשר זרע הקטנית הוא לפתית.
- שמן קטניות שנעשה ללא תערובת מים, מותר בפסח.
- מותר להשתמש בשמן קטניות להדלקת נרות [א].
- ראוי לשמור את החיטים המיועדים למצות מצוה, שלא יפלו בהם מים משעת קצירה. ואולם הנהגה ראויה לכתחילה בעיקר עבור המצות בהם יקיים את מצוות אכילת מצה. [ד]
- בעת דוחק, כשאין קמח כזה, המצות כשרות.
- קמח מן השוק עובר רחיצה במים, על כן אין להשתמש בו לעשיית מצות. אבל זה רק חשש רחוק של חימוץ, לכן מותר להשהותם בבית.
דין מצת מצוה (סימן תס)
- כל המצות צריכים שמירה לבל יחמיצו. ובמצות מצוה, בהם מקיימים מצות אכילת מצה בליל הסדר, השמירה מחימוץ צריכה להיות לשם מצוה.
- לכן אין לשין על ידי אינו יהודי, ולא על ידי קטן או מי שאין לו דעת [א].
- מצוה, אך לא חובה, לאפות המצות בעצמו, ובתנאי שלמד את ההלכות, ורכש את המיומנות הנדרשת לאפייתם על פי ההלכה [ד].
- הלש בערב פסח אחר חצות יאמר בשעת הלישה, כל הפירורים שיפלו, יהו בטלים לפני שיחמיצו [ג].
- אשכנזים נוהגים לעשות את המצות דק מאוד [ד].
- הספרדים נוהגים לאפותם קצת יותר עבות, אבל אסור שהעובי יגיע לטפח [ה].
- מצות בני אשכנז כשרות לבני ספרד וכן להיפך.
- אין למלא את עיסת המצה במילוי כלשהו [ו].