בדין נישואי זונה לכהן לרב אברג'ל

סימן ו'

1. פניה בשאלה לרב אברג'ל שליט"א
2. תשובת הרב אברג'ל שליט"א
3. הרחבה בדין נשים שנאסרו לכהן מפי השמועה
4. בין נבעלה לאחת מן עריות לנבעלה לאינו יהודי
5. הערות

1. פניה בשאלה לרב אברג'ל שליט"א

כוכב יעקב, יט' טבת תש"פ

לכבוד מורנו ורבנו הגאון הרב אליהו אברג'ל שליט"א

אעלה על הכתב שאילה שנשאלתי, עליה כבר שוחחנו בטלפון, וכפי שיורה עבורנו, כך נעשה:

פנתה אלי אשה שחזרה בתשובה, וביקשה ממני לסייע בעדה ולברר הלכתית אם מותרת היא להנשא לבחיר לבה. כיון שבתקופת חייה הקודמים, טרם חזרה בתשובה, נבעלה לאינו יהודי כדרך כל הארץ[1]. ומכיון שבחיר לבה כהן, הדבר פשוט לכאורה שאסורה מן התורה להנשא לו, כמו שנאמר "אִשָּׁה זֹנָה וַחֲלָלָה לֹא יִקָּחוּ" (ויקרא כא, ז), וכן פסק המחבר בשולחן ערוך (אבן העזר סימן ו סעיף ח) שהנבעלת לגוי נעשתה זונה, ראה לשונו:

אבל הנבעלת לאחד מאיסורי לאוין השוין בכל ואינה מיוחדת בכהנים או מאיסורי עשה, ואין צריך לומר למי שהיא אסורה לו משום ערוה, או לעובד כוכבים ועבד, הואיל והיא אסורה לינשא לו, הרי זו זונה.

ואע"פ שאין עדים על בעילת איסור זו, בכל זאת הלכה היא בידינו שאשה המודה כי זנתה, אסורה לכהן משום שויא אנפשיה חתיכה דאיסורא, כמפורש בשולחן ערוך (שם סעיף יג).

אשת כהן שאמרה לבעלה: נאנסתי, אף על פי שהיא מותרת לבעלה כמו שנתבאר, הרי היא אסורה לכל כהן שבעולם אחר שימות בעלה, שהרי הודית שהיתה זונה, שאסרה עצמה ונעשית כחתיכה דאיסורא.

ומכיון שבמושכל ראשון ובאופן הפשוט נראה שאשה זו אסורה להנשא לכהן, לכן פנתה אלי אשה זו, וביקשה ממני לברר דבר ה' זו הלכה, אם אכן אסורה להנשא לו, או שמא יש צד קולא ואפשר להתיר נישואיה.

והנה אשה זו היא בכלל השבים, עבורם תקנו חכמינו ז"ל תקנות שונות להקל עליהם את מעשה התשובה. מלבד זאת גם נטלטלה בחייה טלטולים רבים, ונתקשתה מאד בבחירת ומציאת הצעה ראויה לנישואין, ועד שסוף סוף מצאה בחור המסכים לישא אותה, נקשרה אליו בעבותות אהבה וחיבה, ואם תוכרח לנתק את הקשר, עלול הדבר להובילה למשבר נפשי ולדרדרה למצב מסוכן, לכן יש להגדיר את מצבה כאדם הנמצא בצרה, עבורו מחויבים אנו להתאמץ במציאת מזור.ועקב מצבה הדחוק חשבתי להתיר עבורה נישואין אלה, על סמך שני מקורות. אמנם כדי שלא אסמוך על עצמי בשאילה זו, המיועדת עבור הגדולים היושבים על מִדִין, אמרתי להתייעץ בזה עם כבוד הרב, כפי שאבאר.

המקור הראשון עליו מבוסס ההיתר הוא:

א. שיטת רבי אליעזר (המובאת בתוספות נדרים צ ע"ב, והובאה שיטתו בריטב"א וברשב"א שם) שהכהן הוא המוזהר שלא להתחתן עם הזונה, אבל האשה הזונה לא הוזהרה בזה[2]. לכן מצדה אין איסור, ומצידו אין חיוב להאמין לדבריה, וכפי שפירש האגרות משה (אבן העזר ח"א סימן יד) בשיטת רבי אליעזר:

"ושיטה זו סובר גם הר' אליעזר, ולכן סובר דאין שייך זה אלא באיסור שמצד עצמה כמו אשת איש אני, אבל איסור חללה וזונה, שהאיסור אינו מצדה רק מצדו, דאיהו מוזהר איהי מוזהרת, ואיהו הא אינו מוזהר אלא על זונה וחללה ממש, ולא על זו דרק שויא אנפשה חד"א, דהא אינה יכולה לעשות איסורים על אחרים, וא"כ אינו אסור אלא בזונה ממש שאסרתו תורה ולא באשה שבחזקת כשרות ואומרת שהיא זונה, ומפקעת עצמה מחזקתה שאינה נאמנת, לכן אף היא עצמה אינה נאסרת מדין שויא אנפשה חד"א, דכיון דהאיסור אף עליה הוא מצדו, והוא לא נאסר, אין שייך שתאסר"[3].

המקור השני עליו מבוסס ההיתר הוא:

ב. שיטת הריב"ש (שו"ת ריב"ש סימן צ"ד) שנקט כי בימינו אין להחזיק את הכהנים ככהנים ודאי אלא כספק כהנים (ועיין יביע אומר ח"ז סימן ט אות ד)[4].

ולפעמים בשעת דוחק גדול מסתמכים על שיטות שלא נפסקו להלכה, ולכן בימינו שרובא דרובא של הכהנים מוגדרים כהנים מספק, יש מקום לסמוך על שיטת המקילים[5].

וכבר מילתי אמורה, כי שאילה זו מיועדת עבור הגדולים, על כן אני פונה אל כבוד הרב, לדעת אם אכן נטתה דעתי אחר האמת ונמצא פתח קולא עבור אשה זו, או שבכל זאת על כגון דא נאמר "אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד השם".

מחכה לקבל תשובת מורנו ורבנו,

בכבוד רב ובהערצה

שאול דוד בוצ'קו

2. תשובת הרב אברג'ל שליט"א

וכה השיב לי הרב אליהו אברג'ל שליט"א.

לכבוד ידידי הרב הגאון מעו"מ רב ומו"צ ק"ק כוכב יעקב וראש הישיבה, הרב שאול בוצ'קו שליט"א, שלום רב לכבודו ולסובבים הודו אמן.

קבלתי שאלתו באותו כהן שכלתו לעתיד נבעלה לגוי בדרך כל הארץ, ושניהם בעלי תשובה. ושאיל מר אם יש מקום להתיר להם לינשא אפילו בדוחק מכיון שהם קשורים מאוד בעבותות אהבה.

תשובה: הנה בשו"ת הריב"ש סימן צד על כהנים בדורינו שאין להם כתב היחס אינם כהנים בודאי, וכן כתוב בשו"ת מהרשד"ם סימן רלה ובשו"ת שבות יעקב ח"א סימן צג דאפילו בחזקת כהנים אין זה אלא ספק. ובמהרש"ל בבא קמא פרק ה סימן לה שקרוב דרובם נתבלבלו ואינם יודעים מקור מחצבתם ורק באמירה בעלמא קני קדושת כהנים, והרבה שקר בימינם. ובשו"ת יעב"ץ ח"א סימן קנה כתב דיש לפקפק בכהני זמנינו שאינם בודאי כהנים וכן כתב בספרי מור וקציעה סימן קכח ופתחי תשובה סימן ש"ה ס"ק יב שבזמן הזה צריכים הכהנים להחזיר כסף הפדיון לאבי הבן כי שמא אינם כהנים ואינם רשאים להוציא ממון. עיין שם.

והנה המהרשד"ם שם לאחר שהביא דברי הריב"ש שכהני זמנינו אינם כהני ודאי פסק לפ"ז דאיסור שבויה לכהן הוא איסור דרבנן אם כן די לנו להחמיר במה שהוא איסור ודאי אבל בענין ספק כמו שבויה ראוי לומר בזה ספיקא דרבנן לקולא, עיין שם.

ולפ"ז יש לומר בנידון דידן אם איסורה לכהונה הוא מדרבנן, שהרי בתורה נאמר ויקרא כ"א ז' אשה זונה וחללה לא יקחו וכו' והרמב"ם בהלכות איסורי ביאה פרק יח הלכה א וז"ל מפי השמועה למדו שהזונה האמורה בתורה היא כל שאינה בת ישראל, או בת ישראל שנבעלה לאדם שהיא אסורה להינשא לו איסור השוה בכל עכ"ל. ופסק כן בשו"ע אבה"ע סימן ו' סעיף ח', איזו היא זונה כל שאינה בת ישראל או בת ישראל שהיא נבעלה לאדם שהיא אסורה לינשא לו, ע"כ.

ואם נפרש דברי הרמב"ם דמפי השמועה למדו היינו מדרבנן א"כ בנידון דידן נוכל לומר הואיל וכהני הזמן הזה ספיקא הוא, יש להקל באיסור דרבנן כפסק המהרשד"ם בדין שבויה. וכן הקל בזה בשו"ת שבות יעקב ח"א סימן צ"ג בדין חלוצה לכהן דאיסורה מדרבנן ע"ש. ועיין בשו"ת יביע אומר חלק ז' סימן י' אות ד' שהקל כעין זה בכהן בעל תשובה, לאור זה דלא מחזקינן בכהני ודאי, לתת לו לישא אשה שנבעלה לגוי, דקשה להפרידם וכו' עיין שם.

ובהיותי בזה ראיתי להריטב"א מסכת יבמות דף ע"ו ע"א ד"ה הדר וכו' שהואיל והרמב"ם נקט מפי השמועה למדו, וכתב שם שדין הוא שגיורת הואיל ואינה בת ישראל ואסורה לכהן. וכתב על זה הריטב"א דהרמב"ם סובר דגיורת האסורה לכהן אינו אלא איסור של דבריהם. וכן כתב בספר ארעא דרבנן לגאון מהר"א אלגזי סימן ל"ז ובשו"ת מערכי לב סימן עב. שגיורת לכהן איסורה מדרבנן, ובשו"ת היכל יצחק אבה"ע סימן ח' מה ששקל בדעת הרמב"ם בזה, ע"ש. מ"מ הרי דעתם של הגאונים הנ"ל שמה שכתב הרמב"ם מפי השמועה למדו היינו מדרבנן. וא"כ לפ"ז יש להקל כדין חלוצה בספיקא דרבנן, ודו"ק. ועיין עוד בשו"ת רב פעלים ח"ב חאו"ח סימן טל, דס"ל דכהני זמן הזה הם ספק ולא ודאי, ולכן לא מקפידים היום בכוס ברכה  לתת לכהן ראשון, אע"פ שנאמר בגמרא גיטין נ"ט וקדשתו לכל דבר שבקדושה לפתוח ראשון ולברך ראשון עיין שם.

המורם מכל האמור:

לאור דברי הריב"ש והים של שלמה והמהרשד"ם ועוד, דכל כהני זמנינו שאין להם כתב יוחסין לכהונה הוא בגדר ספק, אשר ע"כ לאור זה שמקילים בשבויה לכהן מדין ספיקא דרבנן לקולא, ה"ה נמי בנבעלה לגוי דמשמע מדברי הרמב"ם דהוא איסור דרבנן, דיש להקל מדין ספיקא דרבנן, וכדברי השו"ת ישועות יעקב הנ"ל והיביע אומר הנ"ל.

ביקרא דאורייתא

ע"ה אליהו אברג'ל

3. הרחבה בדין נשים שנאסרו לכהן מפי השמועה

בראותי דברי הרב, שמח לבי על שמחמת הדוחק הגדול הקל בפסיקה של מקרה זה והתיר להם להנשא ולהקים משפחה בישראל.

כיהודה ועוד לקרא, ברצוני לבאר דברי הריטב"א שהביא הרב בתוך דבריו, ממסכת יבמות דף ע"ו ד"ה הדר, שם הריטב"א מסביר כי לשון הרמב"ם (בהלכות איסורי ביאה פרק יח הלכה א) "מפי השמועה הזונה האמורה וכו' שנבעלה לאדם שהיא אסורה להנשא וכו'", כוונתו לאיסור דרבנן.

ולכאורה אין הבנה לדברי הריטב"א[6], כי בלשון הרמב"ם מפורש אחר כך "מפי השמועה למדו שזונה האמורה בתורה", ואם כן הרמב"ם עוסק באיסור דאורייתא ולא דרבנן, וכיצד פירש הריטב"א שזהו איסור דרבנן.

ונראה שהריטב"א הבין בדעת הרמב"ם, כי מה שנקראת אשה הנבעלת לאסור לה בשם זונה הוא מחמת "הלכה למשה מסיני"[7], והלכך ספיקו להקל ככל איסורי דרבנן, שכן הרמב"ם מסביר בספרו ספר המצוות, בשורש השני, שאיננו מונים איסורים שנלמדו מדרשות ומהלכה מסיני כאיסור לאו. וכשיטת הריטב"א בדעת הרמב"ם, שבספק בהלכה למשה מסיני מקילים, סבור גם הרמב"ן בחיבורו על ספר המצות שם[8].

אלא שאם כן אינו מובן לשיטה זו, על איזו אשה זונה ילקה הכהן בבעילתה, בעברו על לאו "אשה זונה וחללה לא יקח".

ונראה שדבר זה התפרש בדברי הרמב"ם עצמו, שכתב בתחילת הלכות אישות, אשר כהן הבועל בין גויה בין יהודיה פנויה בלא קידושין, עובר על לאו זה:

האיסור לגבי בעילת יהודיה פנויה:

קודם מתן תורה היה אדם פוגע אשה בשוק אם רצה הוא והיא נותן לה שכרה ובועל אותה על אם הדרך והולך לו, וזו היא הנקראת קדשה. משנִתנה התורה נאסרה הקדשה שנאמר (דברים כ"ג) לא תהיה קדשה מבנות ישראל, לפיכך כל הבועל אשה לשם זנות בלא קידושין לוקה מן התורה מפני שבעל קדשה  (רמב"ם הלכות אישות פרק א הלכה ד).

האיסור לגבי גויה:

בפרק יב מהלכות איסורי ביאה כתב הרמב"ם שישראל השוכב עם גויה באקראי, אינו עובר אלא על איסור דרבנן, אבל כהן העושה כן, לוקה כיון שעבר על איסור דאורייתא של אשה זונה וחללה לא יקחו.

בד"א כשהיה הבועל ישראל אבל כהן הבא על הכותית לוקה מן התורה משום זונה ואחד זונה כותית ואחד זונה ישראלית, ובבעילה בלבד לוקה, שהרי אינה בת קידושין (רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק יב הלכה ג).

ושב וכפל דבריו בפרק יז הלכה ו

כל כהן הבא על הכותית בין גדול בין הדיוט לוקה משום זונה, שהרי אינה בת קידושין והוא אסור בבעילת זונה בין ישראלית בין כותית.

העולה מן האמור הוא, שאמנם מצינו חיוב מלקות על לאו "אשה זונה לא יקחו" בכהן הבועל יהודיה פנויה או גויה, אבל בכהן הנושא בת ישראל שנבעלה לאסור לה, לא מצינו ברמב"ם חיוב מלקות, כמו שמבואר בלשונו בפרק יח הלכה א:

מפי השמועה למדנו שהזונה האמורה בתורה היא כל שאינה בת ישראל (כלומר גיורת), או בת ישראל שנבעלה לאדם שהיא אסורה להנשא לו איסור השוה לכל, או שנבעלה לחלל אף על פי שהיא מותרת להנשא לו,

ובדברים אלה נתיישבה והוסברה שיטת הריטב"א שהובאו בתוך דברי הרב, על אף שדברי הראשונים אינם צריכים חיזוק, אבל תמיד ראוי ליישב ולשובב דבריהם הנחמדים מפז בסילוק כל מעקש.

על כל פנים נתבאר עד כה, כי יש לדון את הנבעלת לאדם שהיא אסורה להינשא לו כעוברת על איסור דרבנן ולא כעוברת על איסור דאורייתא.

4. בין נבעלה לאחת מן עריות לנבעלה לאינו יהודי

עתה נוסיף שאפילו אם נחלוק על טענה זו, בדיננו שמדובר בנבעלת לאינו יהודי איסורה לכהן אינו אלא מדרבנן. ונוכיח טיעון זה, מהנתבאר להדיא בדברי הרמב"ם, שהנבעלת בדרך זנות לגוי, עוברת על איסור דרבנן, כמפורש בפרק יב של הלכות איסורי ביאה:

הלכה א: ישראל שבעל עכו"ם משאר האומות דרך אישות, או ישראלית שנבעלה לעכו"ם דרך אישות הרי אלו לוקין מן התורה שנאמר לא תתחתן בם בתך לא תתן לבנו ובתו לא תקח לבנך, אחד שבעה עממין ואחד כל אומות באיסור זה, וכן מפורש על ידי עזרא ואשר לא נתן בנותינו לעמי הארץ ואת בנותיהם לא נקח לבנינו.

הלכה ב: ולא אסרה תורה אלא דרך חתנות אבל הבא על הכותית דרך זנות מכין אותו מכת מרדות מד"ס, גזירה שמא יבא להתחתן, ואם ייחדה לו בזנות חייב עליה משום נדה ומשום שפחה ומשום כותית ומשום זונה, ואם לא ייחדה לו אלא נקראת מקרה אינו חייב אלא משום כותית וכל חיובין אלו מדבריהן.

לפי דבריו נמצא כי יהודיה הנבעלת לגוי שלא בדרך אישות, אינה נחשבת זונה מן התורה, מאחר ולא נאסרה בעילה זו מן התורה, ולא הובא דינה בשלש הדוגמאות שכתב הרמב"ם.

ולמרות שכתב הרמב"ם ש"בת ישראל שנבעלה לאדם שהיא אסורה להנשא לו איסור השוה לכל, הרי היא הזונה האמורה בתורה" בכל זאת לא נתכוין שגם הנבעלת לגוי נעשית זונה בבעילתו, כי בעילת נכרי באקראי אינה אסורה מן התורה, ולא בא בלשונו "שהיא אסורה להנשא לו" אלא לומר שפנויה הנבעלת ליהודי אליו היא מותרת להנשא לא נעשית זונה להאסר על הכהן, הגם שבעילת היהודי נעשית באיסור תורה, לשיטת הרמב"ם.

ודין זה שאין איסור תורה בנכרי הבועל לשם זנות, מוסכם על השולחן ערוך, שכן מבואר בלשונו (אבן העזר הלכות אישות סימן טז סעיף א):

ישראל שבעל עובדת כוכבים, דרך אישות, או ישראלית שנבעלה לעובד כוכבים (דרך אישות), הרי אלו לוקין מן התורה, שנאמר: לא תתחתן בם (דברים ז, ג) (ויש חולקין בזה). אבל הבא על העובדת כוכבים דרך זנות, במקרה, חייב עליה מדרבנן משום עובדת כוכבים ומשום זונה ומכין אותו מכת מרדות. ואם ייחדה לו בזנות, חייב עליה מדרבנן משום נדה, שפחה, עובדת כוכבים, זונה. ואם היה כהן, אפילו בא עליה דרך מקרה לוקה מן התורה משום זונה (ויקרא כא, ז)[9].

לכן גם לשולחן ערוך איסור בת ישראל הנבעלת לנכרי אינו איסור מן התורה אלא מדרבנן.

ואני בא כיהודה ועוד לקרא אחר פסיקת מורנו ורבנו הגאון הרב אליהו אברג'ל שליט"א שהקל בנידון דידן והציל משפחה בישראל, והתיר לכהן שאינו מיוחס לישא אשה שנבעלה לגוי בדרך זנות. רק נדגיש שאין להסתמך על היתר זה אלא במקרה של דוחק גדול, כי חלילה לזלזל באיסורים של חכמים.

[1] כלומר באותו מקום וללא חציצת קונדום וכיו"ב. כי במקרה ונעשתה הבעילה עם קונדום, היה בידינו עוד סניף לקולא, עיין יביע אומר ח"ג אבן העזר סימן ז שהביא דעות אלו וחלק עליהם.

[2] כוונת רבי אליעזר בדבריו לתרץ קושיה גדולה, כפי שנסביר. הנה מצינו במשנה בנדרים (צ:) "בראשונה היו אומרים שלש נשים יוצאות ונוטלות כתובה, האומרת טמאה אני לך וכו', חזרו לומר שלא תהא אשה נותנת עיניה באחר ומקלקלת על בעלה האומרת "טמאה אני לך" תביא ראיה לדבריה" ע"כ. מבואר, כי מעיקר הדין נאמנת אשה לומר שנבעלה לאחר ונאסרה על בעלה הכהן, ובאו חכמים ותקנו שלא להאמינה.

והדבר תמוה, שאישה זו אסורה לכל כהן בעולם משום שויא אנפשא חתיכה דאיסורא, ובכל זאת תהא מותרת לבעלה? ואף על פי שבגמרא נתבאר כי חוסר נאמנותה נובע מהחשש שנתנה עיניה באחר, אבל כיון שאסרה את עצמה, וטענה כי בגדה בבעלה, כיצד יתכן להכריחה לעשות איסור, וכמו שכתב הרשב"א "והיכי מאכילינן לה דבר האסור לה".

קושיה זו הטרידה ראשונים רבים שם בסוגיא, וביניהם התוס' הר"ן הרשב"א והריטב"א, ותירצו כמה תירוצים, ומהם, שכדי שלא תצא אשה מבעלה "בית דין מתנין לעקור דבר מן התורה". וגם, שחכמים הפקיעו קידושיהם. וגם שברור שמשקרת.

תוספות וריטב"א והרשב"א מביאים את תירוצו של רבי אליעזר (ממיץ), שאין איסור זונה על הנבעלת אלא על הכהן (ראה לשון התוס' שם, ותירץ הרב רבי אליעזר, דלא מצינו זונה שהיא אסורה לינשא לכהן, דודאי הוא מוזהר עליה, אבל היא אינה מוזהרת עליו, הלכך גם לדבריה אינה אסורה בו עכ"ל. וכ"כ חידושי הרשב"א (נדרים שם) ותירץ ה"ר אליעזר ז"ל וכו' ואין הזונה מוזהרת אלא הכהן הוא שמוזהר ע"כ).

ולדברי רבי אליעזר צריך לומר, שהאיסור שנאסרה אשה זו להנשא לכהנים אחר גירושיה הוא תקנה דרבנן.

עוד יש ללמוד מדברי הראשונים שם, שתירצו שחכמים עקרו דבר מן התורה, הגם שהודתה כי בגדה בו, כל זאת כדי למנוע יציאת אשה מבעלה. ומזה אנו למדים גודל המאמץ הנדרש להשקיע בסיוע לבריות הנקלעות למצוקה ומועקה בסגנון הנ"ל.

[3] לחיזוק נביא את דברי שו"ת מהרי"ט (חלק א סימן צב) שכתב "ולעניות דעתי משמע לי דכל שאין איסורא אלא מחמת הודאתה בלבד במילתא כל דהו שרינן לה".

[4] להלן בהמשך התשובה, מובאת תשובת הרב אברז'ל, ובה הוסיף והביא מחברים נוספים הסבורים כן. ואמנם בספר עטרת דבורה ח"א סימן ג, הביא חולקים על דין זה. אבל כבר מצינו בגמרא מקור לדברי הריב"ש ושאר מפרשים, שכן אמרו בגמרא (כתובות כד, ב – כה, א) שכהנים שאינם מיוחסים אינם אוכלים אלא בתרומה דרבנן, וכך פסק הרמב"ם (בהלכות תרומות פרק ו הלכה ב) "תרומה של תורה אין אוכל אותה אלא כהן מיוחס, אבל כהני חזקה אוכלין בתרומה של דבריהן בלבד".

והנה כפל הרמב"ם דבריו גם בהלכות איסורי ביאה (פרק כ הלכה א-ב) וכתב: "כל כהנים בזמן הזה בחזקה הם כהנים ואין אוכלין אלא בקדשי הגבול, והוא שתהיה תרומה של דבריהם.

אבל תרומה של תורה וחלה של תורה אין אוכל אותה אלא כהן מיוחס. אי זהו כהן מיוחס כל שהעידו לו שני עדים שהוא כהן בן פלוני הכהן ופלוני בן פלוני הכהן עד איש שאינו צריך בדיקה והוא הכהן ששימש על גבי המזבח, שאילו לא בדקו בית דין הגדול אחריו לא היו מניחין אותו לעבוד, לפיכך אין בודקין מהמזבח ומעלה ולא מן הסנהדרין ומעלה שאין ממנין בסנהדרין אלא כהנים לויים וישראלים מיוחסין".

לעומת זאת מצינו שיטה מחמירה, והיא שיטת ערוך השולחן העתיד (סימן עא), וחזון איש (שביעית ה, יב), והם סבורים כי גם בימינו נחשבים הכהנים ודאי כהנים לכל דבר מן התורה. ולשיטתם, יתפרשו דברי הרמב"ם, שבימינו הכהנים אוכלים רק תרומה של דבריהם מצד חומרה וסלסול שנהגו הכהנים בעצמם, לאסור אכילת תרומה מן התורה, ולא מעיקר הדין.

אלא שכאמור חֶבל גדול של פוסקים לא סברו כך, וגם מדברי הרמב"ם יש להוכיח כי סתם כהנים בימינו אינם כהנים ודאי, כי אף שבהלכות תרומות יש מקום לפרש שזו רק חומרא בעלמא, אבל בהלכות איסורי ביאה אין מקום לפרש כן, כי שם סמך הרמב"ם דין אכילת תרומה לכהנים שבימינו [שאוכלים רק תרומה מדרבנן] לדיון בנשים הפסולות לכהונה. ונתכוין בזה לגלות ולהגדיר, שסתם כהנים שבימינו אינם מוחזקים כודאי כהנים אלא כספק כהנים, ומחמת טעם זה נמנעים מתרומה דאורייתא. וכיון שאינם כהנים ודאי, לא יתכן לפרש כי מניעתם מתרומה דאורייתא אינה אלא סלסול וחומרה יתירה.

וגם הרמ"א בשולחן ערוך פסק כדעה זו כי כתב באורח חיים סימן תנז סעיף ב

"יש אומרים שאין מאכילין חלה בזמן הזה לשום כהן"

והטעם מוסבר בדרכי משה

וכתב מהר"י ווייל (שם) דעכשיו אין נותנים חלה לכהן קטן דלא מחזיקינן בזמן הזה לשום כהן ככהן ודאי:

לכן סבורני כי דעה זו שהכהנים בזמננו מוגדרים כהני ספק איננה דעה דחויה, אלא דעה רווחת, אף שאין הדבר מוסכם על הכל, וכפי שהאריך בזה הרב לביא בתשובתו (עטרת דבורה הנ"ל). ובזמן הזה ממש, אחר שנתבלבלו היוחסין מאד, על אחת כמה וכמה שיש להגדיר כהני זמנינו ככהני ספק.

ואין להקשות, כיצד איפה נושאים הכהנים את כפיהם ומברכים על פדיון הבן, והרי זה חשש ברכה לבטלה, כיון שדי בחזקת כהנים מדרבנן כדי לומר ברכה על חיוב דרבנן.

[5] כך כתב הש"ך ביורה דעה סימן רמב, ואמנם החזון איש יורה דעה סימן קנ חלק עליו. אבל ראה גם מש"כ בשבת הארץ במבוא אות י של הרב קוק, שבשעת הדחק אפשר לסמוך על דעת יחיד אפילו בדאורייתא.

[6] אין תכלית הקושיא לערער או לדחות את דברי הריטב"א אלא לבארם. כי בכל מקרה, דברי הראשונים מקובלים עלינו אף אם לא נמצא פתרון לישוב הקושיות.

[7] וזו הכוונה "מפי השמועה". ומה שכתב הרמב"ם "האמור בתורה" היינו שלא נתפרש איסורה בתורה אלא הוא רק מקובל בידינו כהלכה למשה מסיני, שבכלל "זונה" האמורה בתורה נכללה גם הנבעלת לאסור לה. אבל כיון שדבר זה אינו מפורש בכתוב מתייחסים לאיסור זה כמו כל הלכה למשה מסיני.

[8] כך גם סבור הטור ביורה דעה סימן רצד, אלא שהבית יוסף חולק עליו.

[9] יש להעיר, שהריטב"א בקידושין סח ע"ב הביא בשם רבו, שישראלית שנבעלה לגוי מותרת לכהן גם מדרבנן. ואמנם לא הבאנו שיטה זו בגוף התשובה, כי נראה שהיא שיטה יחידה שלא נתקבלה כלל, ובכל זאת יש ללמוד ממנה שאין לאסור יותר מאיסור דרבנן, כדי שלא להרחיב את המחלוקת.

דילוג לתוכן