בריה שלא מרגישים טעמה
סימן ק'
בדין בריה שלא מרגישים טעמה
1. מבוא
השאילה הבאה מצויה מאד במשקי הבית, ובכל מקום בו סועדים אנשים. ועיקרה, עד כמה חייב אדם לבדוק פירות וירקות או זירעונים, שקיים בהם חשש להימצאות תולעים, ושאר בריות קטנות, וקשה להבחין בהם. האם די לבדוק בעיניים, כפי היכולת האנושית הסבירה, ולאוכלם ללא חשש איסור. או שעדיין יש חשש איסור, ויש להימנע מאכילתם.
לא אכחד כי דנתי כבר בנושא זה, בספרי "בעקבות המחבר" (חלק ב סימן כג). ובכל זאת, ראיתי כי גם אחר פרסום הדברים, נחלקו בה ידידַי ורעַי, החכמים הפוסקים, יושבי על מדין. לכן אמרתי אשובה אשנה פרשה זו, וכל פרשה שנאמרה ונשנית, לא נשנית אלא בשביל דבר שנתחדש בה.
עיקר הדיון נוגע לדין "בריה" שאדם אינו חש בטעמה, והיא נטולת הנאת החך, ואף הנאת מעיים אין בה. האם יש באכילתה איסור תורה וחיוב מלקות, כבשאר בריה, אם לאו.
נחלקו בזה הרב אליעזר מלמד שליט"א, והרב גלעד קמינצקי שליט"א.
הרב אליעזר מלמד, הבהיר את דעתו בשורות הבאות[1]:
מסתבר שאיסור אכילה מהתורה אינו יכול לחול על מאכל, שכאשר אוכלים אותו לבדו, אי אפשר להרגיש בטעמו ובבליעתו. בפועל, אין אפשרות להרגיש בטעמם ובבליעתם של השרצים הזעירים כתריפס וכאקריות. ואמנם נראה, שאדם שרואה אותם ובכל זאת אוכלם, עובר באיסור חכמים. אבל כל זמן שלא ראה אותם, אין בידו איסור.
אף אם מדובר בשרץ שאם האוכלו לבדו יתרכז, יוכל להרגיש בטעמו ובבליעתו, וממילא יעבור באיסור תורה, כאשר יש ספק אם הוא נמצא בתוך מאכל אחר, ובעת אכילת אותו מאכל לא יוכלו לחוש בטעמו של השרץ, אין באכילתו איסור. שכן בכל נגיסה שהוא אוכל הוא אינו יודע אם אכל גם שרץ, והרי זה כעין 'דבר שאינו מתכוון'.
למדנו בחולין (קג, ב) שלר' יוחנן עיקר אכילה היא הנאת גרונו, כלומר הנאת החיך. ולריש לקיש הנאת המעיים. והלכה כר' יוחנן (רמב"ם מאכ"א יד, ג). כיוצא בזה כתב אחיעזר ג, פא, שאכילה שאין בה הנאת גרון ומעיים, אין בה איסור תורה. אמנם מסתבר שאם יראה את השרץ ויבלענו, למרות שלא ירגיש בטעמו ובבליעתו, יעבור באיסור חכמים, כעין דין 'אחשביה' שאמרו לגבי מאכלים שנפסלו מאכילת אדם (רא"ש, תה"ד קכט, ט"ז תמב, ח; להלן לד, 8). אולם האוכלם בלא משים, גם מדברי חכמים אינו עובר באיסור. כיוצא בזה התירו לאכול שרץ שרוף לרפואה הואיל ובטל טעמו, ונחלקו הפוסקים אם מותר לאוכלו סתם, מצד אחשביה או בל תשקצו (שו"ע פד, יז, ומפרשים).
מכיוון שאיסור אכילת השרץ נעשה בנגיסה ובליעה אחת, בכל הספקות לגבי תודעת האיסור הולכים אחר כל נגיסה לחוד (ועי' שו"ע קט, א). אם כן, כאשר בכל נגיסה ונגיסה יש ספק אם מעורב שרץ שאין אפשרות להרגיש בטעמו ואין רוצים בו, הרי זה 'ספק פסיק רישא', שלדעת רבים לעניין שבת נחשב כ'דבר שאינו מתכוון', שאין בו איסור (פנה"ל שבת ט, 2), וכן דעת רבים בכל האיסורים (שאילת שמואל לד, ג; מהרש"ג ח, קנא; חלקת יעקב יו"ד ריא; ישועת משה ד, כה; אג"מ יו"ד א, לט). אמנם כאשר מדובר בשרץ גדול שניתן להרגיש בטעמו, אין לומר סברה זו, הואיל ובפועל הוא חש בו בעת אכילתו, ובעל כורחו נהנה. כיוצא בזה כתב לעניין שרצים רגילים בשיבת ציון כח, וכעין זה כתב רשז"א (מנחת שלמה א, ו; ב, סא) לגבי שרצים שקשה מאוד למוצאם.
אלא שהרב קמינצקי נחלק עליו, וכה כתב:
ג. האוכל חרקים – כמה איסורים עובר, כתוב במאמר של הר"א מלמד: מסתבר שאיסור אכילה מהתורה אינו יכול לחול על מאכל שכאשר אוכלים אותו לבדו, אי אפשר להרגיש בטעמו ובבליעתו. בפועל, אין אפשרות להרגיש בטעמם ובבליעתם של רוב השרצים הזעירים.
השגה: דברים אלו הם בלתי נתפסים. הם סותרים דברי תורה וגמרא וראשונים מפורשים. נאמר בספר ויקרא (יא, מא): וְכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ עַל הָאָרֶץ, שֶׁקֶץ הוּא לֹא יֵאָכֵל. ועל כך נאמר בגמרא (מכות טז ע"ב): אמר רב יהודה האי מאן דאכל ביניתא דבי כרבא, מלקינן ליה משום שרץ השורץ על הארץ. אמר אביי אכל פוטיתא לוקה ארבעה… ופירש רש"י: אכל פוטיתא – בלע שרץ המים: נמלה לוקה חמש. נמלה – בלע נמלה חיה הואיל ובריה שלימה היא, אכילתה בכל שהוא, ולוקה חמש. רואים שמי שאוכל או בולע חרק אחד בלבד, מתחייב בכמה לאווין. וכבר ראינו לעיל שמדובר בחרקים זעירים מאוד, הניכרים רק כשהם מתנועעים. וכפי שפירשו רש"י, תוספות, רשב"א ועוד. ולא ניתן לחוש את טעמם, ואף על פי כן, ולמרות הכול, האוכלם עובר על כמה לאוין. לסיכומם של דברים: כפי שעולה מתוך המאמרים, הר"א מלמד פוסק הלכות על סמך נתונים שגויים והנחות.
כאמור בפתיחת המאמר, לאחר שראיתי כי נחלקו בנידון ידידי ורעי, אמרתי לעיין בשאלה זו מחדש, ואעלה את מסקנתי, עלי גליון.
את עיוני שמתי בעיקר בשאלה האם דין "בריה" הוא חומרה שהתחדשה רק בדין השיעור, אבל בכל הנוגע לשאר הדינים, אין הבדל בין בריה לשאר איסורי מאכל. או כיון שדין בריה הוא דין מחודש, יש לומר, שכשם שהתחדש חיוב בכל שהוא, כך התחדש שאין הגבלות נוספות, כבשאר איסורי אכילה. כגון, אם אין לבריה כל טעם, עדיין עובר איסור. ובסוף אביא בקיצור, שלושה טעמים נוספים, מפאתם ניתן להקל, לאחר שאדם בדק את המאכל, בבדיקה של אדם רגיל, שאינו מומחה.
ואבאר את העניינים, בעזרת הצור יתברך שמו.
2. בריה: חומרה בשיעור או חידוש
הנה דין בריה נלמד מפסוק בתורה.
אַל תְּשַׁקְּצוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ וְלֹא תִטַּמְּאוּ בָּהֶם וְנִטְמֵתֶם בָּם (ויקרא פרק יא פסוק מג).
כך מובא במשנה:
כמה יאכל מן הטבל ויהא חייב? רבי שמעון אומר: כל שהוא, וחכמים אומרים: כזית. אמר להן רבי שמעון: אי אתם מודים לי באוכל נמלה כל שהוא, שהוא חייב? אמרו לו: מפני שהיא כברייתה. אמר להן: אף חטה אחת כברייתה (מכות יג, א).
מפרש רש"י:
באוכל נמלה גרסינן, שהוא חייב – משום שֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ עַל הָאָרֶץ.
וראה ברש"י (עירובין כח, א ד"ה פוטיתא, ומכות טז, ב), שכתב וז"ל:
שאין בו כזית, ואפילו הכי, כיון דבריה היא, אכילה היא, ולוקה וכו' וכתיב בתורת כהנים (ויקרא יא, מג) אַל תְּשַׁקְּצוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ וְלֹא תִטַּמְּאוּ בָּהֶם.
והנה בפסוק זה, שהוא מקור איסור בריה, לא נזכר לשון האיסור בלשון אכילה, רק בלשון שיקוץ, לבל נשקץ נפשותינו. אך לשון אכילה, לא נזכר בו.
וכן דייקו התוספות (חולין צו, ב ד"ה ורבי יהודה) וז"ל:
יש לאו דשרץ, דלא כתיב בהו אכילה, כגון אל תשקצו (ויקרא יא). וההיא לא לקי אלא בחי, משום בריה.
מבואר כי לא נקטה תורה לשון "אכילה" בפסוק זה, ומכאן יש מקום לומר, שנתחדש בבריה איסור בפני עצמו, שגדרו "אכילת בריה". ולו יצויר, אם היתה לפניו בריה גדולה, ואכל ממנה כזית, לא נוכל לחייבו מן התורה, כי לא איסור אכילה יש כאן, אלא איסור בריה. ואמנם תוגדר פעולתו "מעשה אכילה", כי גרונו נהנה טעם בשר בריה בשיעור כזית, אבל לא שיעור כזית אסרה תורה, אלא בריה שלימה, והוא אכל רק כזית.
כך פירש הגאון בעל מנחת חינוך, בשיטת התוספות, וז"ל (פרשת שמיני מצוה קסג, אות ד):
אך תוספות בחולין צו, ב ד"ה ור' יהודה ותוס' מכות טז, ב ד"ה ריסק כתבו, דאותם לאוין דלא כתיב בהו אכילה בשרצים, כגון אל תשקצו, אין לוקה על כזית על אלו הלאוין, רק באוכל כל הבריה, ועל הלאוין דכתיב לשון אכילה לוקין על כזית גם כן, אף בלא בריה. אך באותם דלא כתיב אכילה, לא מהני כזית, רק בריה שלימה. והתוספות לשיטתם, דהטעם כיון דכתיב שרץ, משמע שלם. אך היכי דכתיבא אכילה משמע בכזית גם כן, אף דלא הוי שלם, אבל היכי דלא כתיב, צריך דוקא שלם, בין קטן ובין גדול הרבה.
עוד כתב שם בהמשך (שם אות ז) וז"ל:
ולשיטת תוספות וראשונים, דעל נמלה לוקה חמש מאלו הלאוין הכפולין, וקצת לאוין דלא נאמר בהם לשון אכילה, ולשיטת התוספות אינו חייב על כזית, מחמת אלו הלאוין, רק באוכל כל הבריה. אם כן הדין כך, אם אכל כזית ולא בריה, דאין לוקין רק מחמת הנהו לאוין דכתיב בהו אכילה, בודאי אינו חייב שלא כדרך אכילה, ומכל שכן בנפסדה ממאכל אדם, כמו כל איסורים שבתורה. אך באכל הבריה כולה, אפילו כל שהוא, דחייב משום כל הלאוין, חייב משום לאוין דאכילה גם כן, ע"ש בתוס' חולין, לוקין על כולם, אף בנפסד והוא שלא כדרך אכילה, כיון דחייב בכל שהוא, והוא כסברת רש"ל ומהריב"ל, אף דכתיב אכילה, מכל מקום כיון דגזרת הכתוב דחייב בכל שהוא, חייב גם כן אף שלא כדרך הנאתו.
נמצא כי כשם שבשאר איסורי אכילה, לא אסרתם תורה אלא אם נהנה בשיעור כזית, בדיוק באופן זהה, לא אסרה תורה אכילת בריה אלא אם נהנה מבריה שלימה. אבל אם יאכל כזית מבריה גדולה, אין זה שיעור ההנאה שאסרה תורה.
היה נראה לכאורה, שהבנה זו, שלא נתחדשו באיסור בריה שאר דיני מאכלות אסורות (כי לא נזכר האיסור בלשון אכילה), היא גם משמעות דברי הרמב"ם (מאכלות אסורות פרק ב הלכה כא):
זה שאמרנו בפרק זה האוכל כזית, כשאכל כזית מבריה גדולה או שצרף מעט מבריה זו ומעט מבריה זו שבמינה, עד שיאכל כזית, אבל האוכל בריה טמאה בפני עצמה כולה, הרי זה לוקה מן התורה. ואפילו היתה פחותה מן החרדל, בין שאכלה מתה בין שאכלה חיה, ואפילו סרחה הבריה ונשתנית צורתה, הואיל ואכלה כולה לוקה.
מבואר בדבריו, כי בכלל דין בריה נתחדש שגם בריה סרוחה אסורה. ואף שהשתנתה צורתה, בכל זאת, האוכלה חייב מלקות. ומזה מוכח לכאורה, כי לדעת הרמב"ם, שונה דין בריה מכל שאר מאכלות אסורות. ואף שלא יהא בה כל הנאה וטעם, בכל זאת נותרה הבריה באיסורה.
אכן במגיד משנה מבואר לא כן. לדעתו, לא שונה דין בריה משאר מאכלות אסורות, ורק "חומרה בשיעור" הוא שנתחדש בה, והוכיח דבריו מסתירה ברמב"ם. שהרי אינו מובן כיצד נקט כאן הרמב"ם שבריה אסורה, גם אחר שנסרחה ואיבדה צורתה. הרי כתב הרמב"ם עצמו, בפרק יד, שמאכל שהסריח אינו בכלל החיוב, כלשון המגיד משנה (מאכלות אסורות פרק ב הלכה כא):
ומה שכתב רבינו אפילו סרחה הבריה וכו'. הוא בשלא סרחה והבאישה עד כדי שלא תהא ראויה לאדם. אבל אם סרחה כל כך, כבר ביאר רבינו פרק ארבעה עשר, שמי שאכל אוכל האסור, אחר שהסריח והבאיש, ובטל מאוכל אדם, הרי זה פטור. וכן הוא, דהלכה כרבן שמעון דאמר נבלה שאינה ראויה לגר, לא שמה נבלה, וכמו שיתבאר שם.
מבואר, כי לו סרחה הברייה, ואיבדה צורתה, שאינה ראויה כלל למאכל אדם, שווה דינה לשאר מאכלות אסורות, ואין בה חיוב. ומה שכתב כאן שהיא עדיין אסורה, גם אחר שנסרחה, זהו משום שמדובר בבריה שעדיין ראויה במקצת למאכל אדם.
היה אמנם מקום לפרש את דברי הרמב"ם באופן אחר, כמו שנקט המנחת חינוך, אבל גם הוא הודה בסופו של דבר, שאין להרהר אחר הבנת הרב המגיד, וזה לשונו:
ונראה מלשון הר"מ דקאי דוקא על שאכלו כולו, היינו בתורת בריה, חייב בסרוחה. אבל באוכל כזית ואינו בריה, אינו חייב בסרוחה…
וראיתי בהרב המגיד שכתב דהא דכתב הר"מ נסרחה היינו בראוי לאכול לאדם עדיין, דאי בשנפסדה מאכילת אדם, כבר ביאר רבינו פרק י"ד שמי שאכל מאכל איסור, אחר שנפסד מאכילת אדם, הרי זה פטור עכ"ל בשינוי לשון קצת. ואיני יודע כוונתו, אי דראוי למאכל אדם, למה כתב דבר זה אצל בריה. אפילו בלא בריה, רק כזית, גם כן הדין כן. דראוי למאכל אדם, חייב. ולומר דכוונת הר"מ דודאי בכזית חייב, אך בבריה, כיון שנפסדה ונשתנית צורתה, הווה אמינא דאינו בריה, קמ"ל דחייב, מהיכי תיתי לומר דבר זה. כיון שהיה שלם, חייב משום בריה.
ולולא דברי הרב המגיד הייתי אומר, דכוונת הר"מ דמיירי בסרוחה, שאינה ראויה למאכל אדם, דאינו חייב בכל איסורין. דאין לוקין שלא כדרך אכילתו, עיין פי"ד ה"י. על כן באינו בריה, דצריך כזית, הוי ככל איסורין שבתורה, דאינו חייב שלא כדרך אכילתו. רק בבריה, דמחייב על כל שהוא וכו' חייב גם כן על שלא כדרך אכילה, וגם כן בנפסדה וכו' ובכל שלא כדרך אכילה וכו', אך בטלה דעתי נגד דעת הרב המגיד.
לאחר ששלחתי דברים אלה אל הרב קמינצקי, השיב לי את הדברים הבאים:
לענ"ד כת"ר טעה בהבנת דברי המ"מ. הרי המ"מ מביא גמ' מפורשת במכות דבבריית נשמה כל שהוא יש מלקות. וברור שאין בזה הנאת החיך, א"כ כיצד הוא מחייב?
ובע"כ לכו"ע חייבים גם על שרץ כל שהוא גם אם אין לו טעם. [כפי שהבאתי בתגובתי באמונת עיתך, חבל ראשונים הכותבים כן, ואין מי שחולק על כך]. המ"מ רוצה לומר שכאשר השרץ הסריח, אין הוא שונה מכל איסור אחר, המותר כשהסריח. המנחת חינוך חולק וסובר שרק דבר התלוי בטעם, כשבטל טעמו בטל איסורו, אבל שרץ שאינו תלוי בטעם, סובר הרמב"ם שגם כשבטל הטעם נשאר האיסור. ד"א זו מחלוקת בין הרמב"ם לשו"ע יורה דעה הלכות בהמה וחיה טהורה פד יז שרץ שרוף, מותר לאכלו משום רפואה, דעפרא בעלמא הוא. כלומר השו"ע סובר שלמרות ששרץ נאסר גם בלא טעם, כשיש טעם פגום, אין הוא נחשב כלל לשרץ, ומותר. בדומה לכל איסור, שברגע שנפגם או נשרף, אין הוא נחשב לאיסור כלל.
לטענתו, נחלקו המגיד משנה והמנחת חינוך, רק בשרץ שכבר השתנה והסריח, וטעמו אבד. כי רק בו, סבור המגיד משנה שלדעת הרמב"ם פטור, ולפי המנחת חינוך הרמב"ם מחייב. אבל בשרץ שמלכתחילה אין בו שום טעם, יסכימו המגיד משנה ומנחת חינוך, שיש בהם איסור. כי רוב השרצים אין להם טעם, ודווקא בהם חידשה התורה איסור בריה.
ומה שכתב שכל שרץ נאסר בכל שהוא, גם אם אין בו טעם והנאת החך, כלל לא נראה לי. מנין לו זאת שהשרצים אין בהם טעם, הרי יתכן שיש בהם סוג הנאה מסוימת, כמו שיש הנאה בגרגיר מלח.
מלבד זאת, אם שינתה התורה דין שרצים ואיסורם, שלא יהיו כשאר מאכלות אסורות, אלא ייאסרו אפילו בלי הנאה וטעם, לא היה כל מקום לקושיה של הרב המגיד (שהקשה מדוע סתר הרמב"ם עצמו). הרי כיון שדין בריה שונה מכל איסור, לכן נקט הרמב"ם שאסור, גם בהסריחה.
ואף שהיה מקום לומר את החילוק של הרב קמינצקי, אחר העיון בדברי הרמב"ם נראה, שהוא לא סובר חילוק זה.
כי הנה כתב הרמב"ם (מאכלות אסורות פרק יד הלכה י – יא) וז"ל:
כל האוכלין האסורין אינו חייב עליהם עד שיאכל אותן דרך הנאה, חוץ מבשר בחלב וכלאי הכרם לפי שלא נאמר בהן אכילה אלא הוציא איסור אכילתן בלשון אחרת בלשון בשול ובלשון הקדש לאסור אותן ואפילו שלא כדרך הנייה.
כיצד הרי שהמחה את החלב וגמעו כשהוא חם עד שנכוה גרונו ממנו או שאכל חלב חי, או שעירב דברים מרים כגון ראש ולענה לתוך יין נסך או לתוך קדרה של נבלה ואכלן כשהן מרין, או שאכל אוכל האסור אחר שהסריח והבאיש ובטל מאוכל אדם הרי זה פטור, ואם עירב דבר מר בתוך קדרה של בשר בחלב או ביין כלאי הכרם ואכלו חייב.
מבואר, כי רק בשר וחלב וכלאי הכרם, הם שאסורים אפילו בהיותם מסריחים. ואם כדברי הרב קמינצקי, היה לו לרמב"ם למנות גם את איסור בריה עמם. וכיון שלא כלל דין בריה עמם, מוכח שהוא ככל שאר מאכלות אסורות.
תחילה חשבתי כי ניתן אולי לתלות את המחלוקת הנ"ל, אם איסור בריה שווה לכל הדינים, מלבד החומרה בשיעורו. או שהוא חידוש בפני עצמו, ושונה משאר דינים, במחלוקת רש"י ותוספות, בטעם דין בריה. לרש"י, טעם האיסור הוא משום חשיבות, כמו שכתב (שבועות כא, ב ד"ה מפרש) וז"ל:
בריה טעמא מאי, משום דחשיבא וכו'.
הווי אומר, שווה דין איסור בריה לאיסור בגודל כזית, מפאת החשיבות שיש לדבר שלם. נמצא לפיו, כי זהו חידוש רק בנוגע לשיעור האיסור. אבל לגבי שאר הדינים לא חילקה התורה, לכאורה, בין בריה, לשאר מאכלות אסורות.
ולפי תוספות, הטעם לאיסור בריה שונה (חולין צו, א ד"ה מאי):
דטעמא דבריה הוי, כאילו פירש הכתוב, שלא תאכל בין גדול ובין קטן.
כלומר, אסרה התורה שרצים, גם אם הם קטנים. לכאורה משמע, שחידשה התורה איסור שונה משאר מאכלות אסורות, ואין איסור בריה שווה לשאר איסורי אכילה.
אמנם אחר העיון חזרתי בי, כי הנה נפסק להלכה שאין דורשים טעמא דקרא. ואם אמרה התורה שבריה אסורה, הגם שיש לזה טעם, אין בכוחי לומר מסברא, שדווקא כשהבריה בעלת חשיבות יחול החיוב, אבל בצורה אחרת לא. אלא ודאי גם רש"י מודה לתוספות, שהתורה אסרה שרצים, ורובם קטנים, על כן גם שרץ קטן אסור, בכל אופן. ולא כתב שיש לבריה חשיבות אלא משום, שבא להגדיר את חידוש התורה, שחידשה שבריה נידונה כאיסור בשיעור כזית, שהיא אכילה חשובה. וגם תוספות לא חולק על רש"י, לגבי הדין הזה, שיש לבריה דין של כזית.
וכן כתב המהר"ם שי"ק וזה לשונו (מהר"ם שיק תריג מצוות, פרשת שמיני מצוה קסג):
והנה שרצים מיקרי בריה, ובריה קיימא לן דאפילו בכל שהוא חייב וכו' (והביא מחלוקת רש"י ותוספות). ומטעם זה לא הבנתי דברי המנחת חינוך שכתב, דבבריה איכא למימר כדעת מהרש"ל בשבועות כג, דשלא כדרך הנאתו, לכל הפחות כל שהוא הוי. ממילא הוא הדין בשרץ, דהוא בריה, דכל שהוא אסור, גם שלא כדרך הנאתו אסור.
וקשה דמה ענין זה לזה, כיון דהטעם לרש"י משום חשיבות, ולתוספות דהוי כמפרש חשבה התורה הבריה כזית שלם, אם הוא שלא כדרך אכילה הרי הוא פטור, ולא חשוב אכילה. ואם כן למה יתחייב בבריה, הרי לא הוי אכילה.
3. ראיה מדעת המחבר
עתה ברצוני להביא ראיה, שהמחבר סבור כי אין להגדיר את איסור "בריה" כאיסור חדש ושונה, משאר מאכלות אסורות.
כי הנה פסק בשולחנו (יורה דעה סימן ק סעיף א):
בריה, דהיינו כגון נמלה או עוף טמא וכו' צריך שיהיה שלם.
ושם סימן קא סעיף ו:
הא דבריה וכו' לא בָּטְלֵי, דוקא בעודם שלמים, אבל אם נחתכו וכו' בָּטְלֵי, דתו לא חשיבי.
הרי כי אפילו אם נחסרה רגל של בריה, בטל ממנה דין בריה. והנה, אם חידשה התורה בגזירת הכתוב, שדין בריה שונה משאר איסורי אכילה, ונתחדש כדין עצמאי, אם כן מה בכך שנחסר רגל מן הבריה, הרי כל פיסת בשר השייכת לשרץ, צריכה להיות מוגדרת חלק מה"בריה", כי השרץ הוא שאסרה תורה.
ניתן אמנם לדחות ולטעון, שהמחבר מתייחס לדין בריה במקומות הנ"ל, רק בכל הנוגע לדיני תערובות, כלומר, שאם הבריה חסרה רגל, וכדומה, הואיל ופקע ממנה דין בריה, יש לדונה כדין שאר מאכלות אסורות שהתערבו בהיתר. כי החומרה שהחמירו חכמים בדין ביטול בריה בתערובות, שאינה בטילה אפילו באלף, היא רק בבריה שלימה. אבל אכן, אם היה לוקח אדם כל שהוא מן הבריה, שלא נתערבה, היה מתחייב עליה, אבל נראה לי דוחק להעמיד כן.
ומצאתי תנא דמסייע לי בספר משנת שכיר, של הרב יששכר טייכטעל. שם האריך להוכיח, שדין בריה הוא רק חומרא בשיעור, שאפילו כל שהוא, גם נחשב כזית, וזה לשונו (בביאורי סוגיות סימן ח באמצע אות ה):
ועוד יש לי ראיה דבריה לא חשיב כל שהוא, רק החשיבות דבריה משלים השיעור, משו"ע (או"ח רי, א) דקיימא לן, שעל ברכה ראשונה לא צריך שיעור, ועל ברכה אחרונה צריך כזית. והביא שם השו"ע די"א דעל בריה מברך ברכה אחרונה, אף דאין בו כזית, עי"ש. והשתא אי חשיבות הבריה מטעם כל שהוא, למה יברכו ברכה אחרונה, הלוא צריך שיעור כזית. ועל כרחך דחשיבות משלים השיעור, וחשוב כמו שהיה כזית ודו"ק.
ודע דבמה שהוכחתי דלית על בריה דין כל שהוא, יופשט ספיקו של הגאון בעל הלכה למשה (ח"א סי' צא), דנסתפק אם גבי בריה חייב גם שלא כדרך הנאתן, כמו בכל שהוא עיי"ש. אבל במה שכתבתי דמדין שיעור שלם אתינא עלה, פשיטא, דשלא כדרך הנאתן פטור.
מכל הנ"ל ברור שיש סימוכין גדולים לדברי הרב מלמד, ואין דבריו תמוהים, או נגד יסודות ההלכה.
4. טעמים נוספים
עוד יש לחזק את דברי הרב מלמד, על יסוד שלשה טעמים[2].
- אין שמו עליו
פסק השולחן ערוך (יורה דעה סימן ק סעיף א) וז"ל "וכן צריך שיהיה דבר שלם, שאם ייחלק אין שמו עליו". כלומר אין לו דין בריה אלא, כאשר על ידי חילוק וביתור הבריה, ייאבד ממנו שמו. אבל אם גם לאחר חלוקתו לא ישתנה שמו, אין לזה דין בריה.
על פי זה נראה, שכאשר באים אנו לדון בחרק זעיר, הוא הרי כל כך קטן, שגם אם נבתר ונפצל אותו, אין זה דומה לביתור נמלה. כי רק בגודל של נמלה, עדיין אומרים חצי נמלה. אבל חרק זעיר, לא אומרים "הנה חצי אקרית". כי עובדת היותם מיניאטוריים כל כך גורמת, שלא נבדיל בבריה כזו אם היא שלימה, או מחולקת[3]. וכיון שהחרקים הזעירים הללו, גם אחר פיצול גופם אינם מאבדים את שמם, אין להגדירם בריה.
- אסור מתחילת ברייתו
עוד פסק השולחן ערוך (שם) וז"ל "וכן צריך שיהא דבר שאסור מתחילת ברייתו". מעתה יש לומר, שחרקים זעירים אלה, מוגדרים כ"אינם אסורים מתחילתם", שהרי בתחילה אינם שורצים על הארץ, אלא בפרי או בירק, ורק לאחר שפרשו, נאסרו משום שרץ. וממילא אין לשרצים אלה, דין בריה. כך כתב הכרתי ופלתי.[4]
- דין מתעסק
על כל הנ"ל נראה לי להוסיף, שחרקים זעירים מאוד, כשאוכלם בלי משים, אין כאן איסור כלל, משום שאינו נהנה. שהרי העובר על איסור כמתעסק, פטור בכל התורה, מלבד בחלבים ועריות, שכן נהנה, כמפורש בגמרא (סנהדרין סב, ב):
וכדרב נחמן אמר שמואל, דאמר: המתעסק בחלבים ובעריות – חייב, שכן נהנה.
מכאן יש להוכיח, כי אם לא נהנה מגוף המאכל, הוא פטור, כדין כל מתעסק, וכך משמע ברמב"ם (הלכות מאכלות אסורות פרק יד הלכה יב):
האוכל מאכל ממאכלות האסורות דרך שחוק או כמתעסק, אף על פי שלא נתכוון לגוף האכילה, הואיל ונהנה חייב, כמי שמתכוון לעצמה של אכילה.
משמע להדיא, כי אם לא נהנה, הרי הוא פטור. והאוכל תולעת, ודאי נגעל ואינו נהנה. זו סברא שכתבוה פוסקים רבים, והבאתי דבריהם, ודברי החולקים עליהם, בספרי עקבות המחבר חלק ב עמוד 278 הערה 10.
5. סיכום
מכל הטעמים הנ"ל נראה, כי סברתו של הרב מלמד מושתתת על פוסקים רבים. ולפי זה, לאחר שבדק האדם, כפי היכולת האנושית הרגילה, אין לחשוש לשום איסור. כי אין דין איסור על מה שאין לו שום טעם, מפאת קטנותו, כשאוכלו בלי משים. וקל וחומר, כשיש רק ספק, אם בכלל יש חרק. ולזה יש לצרף, שחרק מיניאטורי כזה, ספק אם יש לו דין בריה. ואם הוא קיים במאכל, אוכלו כמתעסק, ואינו יודע ממנו כלל.
אחר כותבי כל זאת, ראיתי מה שכתב הרמ"א ביורה דעה (סימן קג סעיף א):
מיהו דברים חשובים כבריה, או כיוצא בה, אם אינן פגומים בעצמן, אף על פי שפוגמין התבשיל, אינן בטלים אפילו באלף.
מכאן קשה על ההוראה לעיל, כי מוכח שדין בריה אינו נהנה מהיתרים אחרים, כי אפילו אם תפגום הבריה את טעם התבשיל, הוא עדיין אוסר.
ובכל זאת נראה, כי אין להוכיח כן אלא אדרבה. אם הבריה פגומה בעצמה, היא אינה אוסרת. ובדברי הארוך, שהוא מקור דברי הרמ"א, מוכח בבירור, כי גם דברים חשובים בטלים, על פי כללי ביטול איסור. וכפי שמצינו באיסורים אחרים, שיש בהם שיעור לאסור, ועם כל זה, אינם אוסרים את התערובת, למרות היותם דברים חשובים.
כי הנה כתב ספר איסור והיתר הארוך (דין נותן טעם לפגם, שער לב סימן ו) את הדברים הבאים:
וכתב רשב"א, שני דיני נותן טעם לפגם יש. האחד, טעמו. השני, ממשו. שהיינו מצד האיסור עצמו שפוגם טעמו בהיתר זה ממשו של איסור. ואף על פי שפוגם, מכל מקום אינו מותר, עד שיהא רוב היתר והאיסור מועט. דאם לא כן הוי כאלו היה האיסור בעין. אבל כלי שאין בן יומו, שאין כאן אלא טעמו של איסור, ולא ממשו, אף על פי שהאיסור מרובה, שרי. דהא, אין כאן אלא טעם איסור, ואותו הטעם לא הוי טעם חשוב. אמנם ציר בעין מן האיסור, חשוב כגון האיסור עצמו עכ"ל. פירוש, שצריך לבטל אף הציר שנותן טעם לפגם ברובה. וכוותיה נהגינן.
ואף על גב דלא שרינן ביטול רוב אלא במינו, נותן טעם לפגם אינו צריך ביטול, והילכך איסורא שנתערב בהיתר, ונותן בו טעם לפגם, בין לח, בין יבש, בין שנמחה האיסור בתוכו, בין שעודנו קיים, ואין ניכר אם ההיתר רבה עליו, מותר בכל, אפילו אם הוא דבר שבמניין. כגון ביצים מוזרות שסרחו, ונתערב אחת מהן באחרות, וכל כהאי גוונא. או חתיכה הראויה להתכבד, ונעשה לטעם שסרחו. דמאחר שסרחו בטל חשיבותה, אפילו נתבשלו תוך המאכל ואינו מכירו, אף גופו בטל ברוב בעלמא, דהא אין חילוק בין לח וליבש אלא משום נותן טעם, והכא ליכא למיגזר טעמא דאיסור, דלא אסרה תורה בבליעת טעם אלא הנותן טעם לשבח, כדאיתא לקמן.
ודוקא שסרחו. אבל מושבחין, שאינו אלא נותן טעם לפגם במאכל זה, מאחר שמשובחין וחשובין בפני עצמן, גופן לא בטיל אפילו באלף.
ומיהו כל דבר המתבטל, אף גופא דאיסורא בטל שפיר, ברובה בעלמא, אפילו בלח כדפריש. ודוקא במין במינו, או אף בשאינו מינו, שנמחה האיסור בתוכו. דוגמת היין בגריסין, כדלעיל, דלא הוי אלא כטעם הניכר. אף על גב דקיימא לן כר"ת, דטעם כעיקר דאורייתא, הני מילי בטעם מושבח, והכא ליכא טעם דאיסורא כלל. אבל מין בשאינו מינו, שלא נמחה האיסור, ודאי גוף האיסור עצמו לא בטל בפחות משישים, ואפילו אם סרחה, ואין ניכר כלל. דהא קיימא לן דלא התירה בטל ברוב אלא במינו, כדאיתא לעיל. ואפילו דבר שיש לו מתירין שסרח, מאחר שבטל מיהא, אף בלא סירחה בשאין מינו, כשאר איסורים המתבטלין היכא דסרח ונתערב במינו, לא עדיף משאר כל איסורין החשובים, ובטל אפילו בלח, ברוב בעלמא. ואפילו בריה שלימה מוסרחת שנתערבה, אף גופא בטל במינו ברוב, כגון נמלה בכשרות. ובשאינו מינו בשישים כשאר איסורין, שאף על פי שעדיין חשובה היא אפילו למלקות, כדכתב הרמב"ם פרק ב דא"מ[5], דאפילו איסרחה הבריה ונשתנה צורתה, לוקה. דלא חילקה תורה בין שרץ המסריח, לשאינו מסריח, מכל מקום לענין ביטול, בטלה חשיבותה. מ"ד[6] כעדשה מח' שרצים וכזית מנבלה ומשרץ שנתרסק, דבטלה שפיר בשיעור. וההיא עכברא דנפל לשיכרא[7] דלקמן דחשיב לה בריה, שמא לא סרחה במשקה ומשביח בו גם כן עדיין.[8]
הנה מוכח בבירור, כי איסורים חשובים, כמו דבר שיש לו מתירין, ובריה, שבדרך כלל אינם בטלים, הרי הם בטלים, במקרה שסרחו ונותנים טעם לפגם, מאחר וסרה כל חשיבותם. וכשהתערבו בשישים או ברוב [לפי הענין], הרי הם בטלים, כי סרחו ונותנים טעם לפגם.
[1] פניני הלכה כשרות ב עמוד 94
[2] הארכתי בזה במאמרי על בדיקות פירות וירקות משרצים, בחיבורי "בעקבות המחבר", חלק ב סימן כג, ראה שם.
[3] במאמרי הנ"ל הובאו המקורות לדין זה.
[4] יורה דעה סימן ק ס"ק ד, הובאו דבריו בפתחי תשובה סימן ק ס"ק א, ושם הביא את החולקים עליו.
[5] הלכות מאכלות אסורות פרק ב הלכה כא.
[6] מ"ד – ראשי תיבות "מידי דהוי".
נראה בכוונתו, שרצה לומר, שיש איסורים שנתחדש גם בחלק מגוף האיסור, שעדיין יש בו איסור. ועדיין חלים בהם דין ביטול בשיעור מסוים.
- עדשה משמונה שרצים – חידשה התורה, שאע"פ שאין מדובר על כל גוף השרץ, רק על מקצתו, הוא עדיין מטמא. עם זאת, למרות שנתחדש בו איסור, חלים בו דיני ביטול, בשיעור מסוים.
- כזית נבלה – כנ"ל, התחדש בו דין איסור, ועדיין הוא בטל בתערובת.
- שרץ שנתרסק – כנ"ל.
[7] עבודה זרה סח, ב.
[8] הנה כך הבין הרמ"א הפנים מאירות חלק ב סימן סז וזה לשונו:
"דבר זה כתבתי להגאון בעל המחבר תשובת חות יאיר ביום ד' י"א אלול תסא"ל ווירמייזאר תורה היא וללמוד אני צריך ראיתי מעשה ונזכרתי הלכה שפסק מ"ו בספרו ח"י בפרעוש שנאבדה במאכל שאסר אותו מאכל מטעם דהוי ברי' ואפילו באלף לא בטיל ובאמת פיטפט אחד כנגדו והוכרח אדמ"ו להאריך דהוי ברי' ובאמת מי שנכנס לגדר הוראה פשוט הוא דהוי ברי' אלא דקשה לי מאן יימר דלא הוי כמו זבובים ונמלים דחשיב הרשב"א שהם פגומים בעצמם וכיון שהוא פגומה בעצמה בטלה דהא כתב רמ"א בסי' ק"ג בהג"ה וז"ל ומיהו דברים החשובים כברי' אם אין פגומי' בעצמם כו' משמע אי פגומי' בעצמם בטלים וכן כתב בדרכי משה בשם או"ה בהדי' וז"ל דאפילו ברי' בנותן טעם לפגם מתבטלים שפיר ברוב דמאחר שאיסור פגום בטל חשיבתן עכ"ל. א"כ בנידן זה נמי נימא דפרעוש שוה לזבובי' ויתושי' דפוגמי' בעצמם א"כ בטל חשיבתו דפרעוש ובטילה".
אמנם בהמשך הפנים מאירות חולק על הרמ"א בדין זה. אמנם כמובן שאין חטא לפסוק כמו הרמ"א.