ברכה אחרונה על מאכלים שנאכלו לפני הסעודה

סימן קע"ד

1. הקדמה
2. מקורות הדין בסוגיות הגמרא
3. דיון הבבלי בשלושה מקרים
4. שיטת הרשב"א
5. שיטת הרא"ש
6. מחלוקת הרי"ף ובעל המאור בדין ארבע כוסות
7. פסיקת המחבר בשולחן ערוך
8. שתיית מים לפני הסעודה
9. כיצד יש לנהוג למעשה
10. סיכום

1. הקדמה:

השאלה הנידונה במאמר זה מעשית מאד. דבר מצוי הוא, שאדם אוכל מאכלים שונים בדרך עראי, כגון ירקות פירות יין או מזונות, ולפתע משנה את דעתו, ורוצה לגשת ולאכול סעודה. כיצד עליו לנהוג בנוגע למאכלים שזה עתה אכל, האם עליו לברך ברכה אחרונה, או כיון שממש בעוד זמן מועט ייגש לסעודת המוציא, אין לו לברך ברכה אחרונה, אלא יפטור את המאכלים שאכל בברכת המזון?

מציאות זו פוגשת אותנו, במספר הזדמנויות:

  1. הרב עובדיה נשאל, כיצד לנהוג בט"ו בשבט החל בשבת, באכילת הפירות, כנהוג. האם לאכול אותם לפני סעודת השבת, או בתוך הסעודה. ובתשובתו השיב, כי יש להעדיף ולאוכלן בתוך הסעודה, כי אם ייאכלו הפירות לפני הסעודה, מירב הסיכויים שהעניין יסתבך מבחינה הלכתית.
  2. .נהגו כל ישראל לאכול סימנים שונים בליל ראש השנה. כגון תפוחים, כרתי וכו'. ויש להסתפק בספק הנ"ל. האם לאוכלם לפני המוציא, או אחר אכילת הלחם. גם באופן זה ברור שעדיף לאכול את הסימנים הללו אחר ברכת המוציא, כי אם ייאכלו לפני אכילת הלחם, יתעוררו ספקות רבים.
  3. בליל הסדר, מנהג כל ישראל לאכול חתיכת ירק לקיום מנהג ה'כרפס', לפני שפותחים בסעודה. ואמנם אין לנו ברירה, כי זו היא דרישת ההלכה, שקבעה לאכול זאת לפני הסעודה. ובכל זאת, מברכים רק ברכה ראשונה, ונמנעים מברכה אחרונה.
  4. חלק מהמרוקאים נוהגים לאכול בשבת, אחר קידוש ולפני המוציא, דגים וסלטים שונים, כדי להרבות במאה ברכות בשבת[1]. האם עליהם לברך ברכה אחרונה, או שברכת המזון פוטרתם.
  5. אדם שתה מים בביתו, ופתאום בקשו ממנו בני הבית לקבוע סעודה עכשיו, ולגשת לנטילת ידים. האם עליו לברך ברכה אחרונה על המים, או לא.
  6. בישיבות מצויה שאילה זו, כאשר עורכים קידוש בשבת בבוקר, ובו מגישים אבטיחים ועוגיות שונות, כגון רוגעלך וכדומה. וסמוך לזמן הקידוש, עורכים שולחן ובו סלטים וסעודה של שבת. והשאלה מתעוררת, האם לברך ברכה אחרונה לפני הסעודה, או לא.

מכל הנ"ל אנו רואים את המקרים בהם מתעוררת שאילה זו, והיא רלוונטית בין למקרים בהם מתכננים מראש מהלך כזה, של אכילת מאכלים שונים לפני הסעודה, ובין למקרים שללא כל תכנון מוקדם, התוכנית משתנה, ופתאום ניגשים לסעודת המוציא. בכל מקרה כזה מתעוררת השאילה, כיצד לנהוג.

2. מקורות הדין בסוגיות הגמרא:

מקורות הדין בסוגיות הגמרא:

לא מצינו בתלמוד בבלי נידון זה, אלא בירושלמי. שם הועלתה השאילה, מה צריך לעשות אדם, האוכל דבר מה לפני הסעודה, כלשון הגמרא שם (ירושלמי ברכות פרק ו הלכה ד):

מתני': היו לפניו מינין הרבה, רבי יהודה אומר אם יש ביניהן ממין שבעה, עליו הוא מברך. וחכמים אומרים על אי זה מהן שירצה. גמ': רבי יהושע בן לוי אמר, מה פליגן רבי יהודה ורבנן? כשהיה בדעתו לאכול פת, אבל אין בדעתו לאכול פת, כל עמא מודיי וכו'.

הנה בתלמוד בבלי (ברכות מא, א), נטו לדון במשנה זו, לגבי דין קדימה בברכות, איזה מין מן המאכלים יש להקדים בברכה. אמנם בתלמוד ירושלמי פירשו משנה זו לענין ברכה על מאכלים לפני הסעודה, כפי שאמר רבי יהושע בן לוי שם:

רבי יהושע בן לוי אמר מה פליגן ר' יודה ורבנן, כשהיה בדעתו לאכול פת.

כלומר, נחלקו רבי יהודה וחכמים במשנה, לגבי האוכל מאכלים ממש לפני סעודת פת.

ממשיכה הגמרא בירושלמי שם:

רבן גמליאל זוגה סלק גבי אילין דבית רבי ינאי, חמתהון נתבין זיתא, ומברכין לפניו ולאחריו. אמר לון, ועבדין כדין?

אמר רב זעירא ויאות, מן מאן דאנן חמיין רבנן סלקון לריש ירחא ואכלין ענבין ולא מברכין בסופה. לא בשיש בדעתו לאכול פת?

מסופר כי רבן גמליאל הסַפָּר הלך לבית רבי ינאי, וראה כי הנוכחים אוכלים זיתים לפני הסעודה, ומברכים ברכה ראשונה ואחרונה. ותהה, האם הם עושים כדין? השיב ר' זעירא ואמר, יש לי ראיה שמנהג זה, לברך ברכה אחרונה על מאכלים שנאכלו ממש בסמיכות לפני סעודה, הוא אכן בעייתי מבחינה הלכתית. הרי כאשר התאספו חכמים בזמן עיבור החודש, אף שהיו אוכלים ענבים, לא היו מברכים אחריהם, משום שהיה בדעתם לאכול לחם לאחר מכן.

מכאן מוכח, כי ברכת המזון אכן פוטרת מאכלים שנאכלו לפני תחילת הסעודה.

אלא שמצינו דעה הפוכה, שם בירושלמי (פרק ו סוף הלכה ה):

רבי אבא בריה דרב פפא בעי אהן דאכל סולת, ובדעתיה מיכול פיתא, מהו מברכה על סולתא בסופא. רבנן דקיסרין פשטין לה, צריך לברך בסוף.

מבואר כי רבי אבא הסתפק מה יעשה אדם שאכל סולת, ובדעתו לאכול מיד אחר כך לחם. האם הוא צריך לברך ברכה אחרונה לפני הסעודה, או לא? ופשטו לו רבנן דקיסרי, שצריך לברך אחר הסולת ברכה אחרונה, לפני שיתחיל בסעודתו.

הרי כי יש שתי מקורות לשאלה שלנו, ושניהם סותרים זה את זה. ורבנן דקיסרי הכריעו, כי אכן צריך לברך ברכה אחרונה, טרם הסעודה.

3. דיון הבבלי בשלושה מקרים:

דיון הבבלי בשלושה מקרים:

מצינו בגמרא שלושה דיונים שונים, לגבי מאכלים הנאכלים בתוך הסעודה, או לאחריה, כלשון הסוגיא (ברכות מא, ב):

איתמר, הביאו לפניהם תאנים וענבים בתוך הסעודה, אמר רב הונא טעונים ברכה לפניהם, ואין טעונים ברכה לאחריהם. וכן אמר רב נחמן, טעונים ברכה לפניהם, ואין טעונים ברכה לאחריהם. ורב ששת אמר, טעונין ברכה בין לפניהם, בין לאחריהם, שאין לך דבר שטעון ברכה לפניו, ואין טעון ברכה לאחריו אלא פת הבאה בכסנין בלבד. ופליגא דרבי חייא. דאמר רבי חייא, פת פוטרת כל מיני מאכל, ויין פוטר כל מיני משקים.

אמר רב פפא הלכתא, דברים הבאים מחמת הסעודה, בתוך הסעודה, אין טעונים ברכה לא לפניהם ולא לאחריהם. ושלא מחמת הסעודה, בתוך הסעודה, טעונים ברכה לפניהם, ואין טעונים ברכה לאחריהם. לאחר הסעודה, טעונים ברכה, בין לפניהם בין לאחריהם.

שאלו את בן זומא מפני מה אמרו דברים הבאים מחמת הסעודה בתוך הסעודה אינם טעונים ברכה לא לפניהם ולא לאחריהם אמר להם הואיל ופת פוטרתן.

מבואר כי הסוגיא דנה בשלשה דיונים שונים:

  1. דברים שבאים בתוך הסעודה, מחמת הסעודה, אין מברכים לא לפניהם ולא לאחריהם. מלבד יין שקובע ברכה לעצמו מפאת חשיבותו, ויש לברך לפני שתייתו. אבל לאחר השתייה, אין לברך ברכה אחרונה, כי ברכת המזון פוטרתו.
  2. דברים שבאים בתוך הסעודה, אבל לא מחמת הסעודה, כגון פירות, שאינו אוכלם עם הפת (אינו מלפת). ויש לברך עליהם ברכה ראשונה, אבל לא ברכה אחרונה.
  3. דברים הבאים לאחר המזון, אך לפני ברכת המזון, שלא מחמת הסעודה. כלומר, סיימו הסועדים את סעודתם, ומשכו ידיהם מן הפת, ובכוונתם לברך ברכה אחרונה. האוכל בנקודת זמן זו, צריך לברך גם לפני וגם אחרי.

4. שיטת הרשב"א:

כתב הרשב"א (ברכות שם ד"ה שלא מחמת) וז"ל:

ואני מסתפק בעניין שמועתינו, לפי שרב פפא לא דיבר אלא בשלש מדות לבד, שהן (א) בתוך הסעודה מחמת הסעודה, (ב) ובתוך הסעודה שלא מחמת הסעודה, (ג) ולאחר הסעודה. ועדיין יש מדה רביעית שלא נתפרשה, והיא, דברים הבאים לפני הסעודה, ושדעתו לאכול פת אחריהם. לפי שיש לומר שהם כדברים הבאים לאחר הסעודה, וטעונין ברכה לפניהם ולאחריהם. או נאמר שהם כדברים הבאים בתוך הסעודה, שלא מחמת הסעודה, שאף הן מעוררין התאוה וגורמין בריבוי המזון. ולפיכך אף הן, אינן טעונין ברכה לאחריהם.

ולפי הסברא הראשון עיקר, שכל שהוא קודם הסעודה, אינו מכלל הסעודה כלל.

ונראה לי שהיא כמחלוקת בירושלמי, דגרסינן התם: א"ר זעירא מן דאנן חמיין רבנן עלין לריש ירחא ואוכלין ענבים, ולא מברכין עליהם בסופא, לא שיש בדעתם לאכול פת? פירוש, בתמיהא! נראה, דלדעת רבי זעירא, כל שבדעתו לאכול פת, אף על פי שאכל ענבים קודם שיתחיל בסעודה, הרי הוא כאלו אכלן בתוך הסעודה, שלא מחמת הסעודה, ואינן טעונין ברכה לאחריהם.

אבל למטה משם אמרו בירושלמי: רבי בא בריה דרב פפא בעי אהין דאכל סולת ובדעתיה מיכל פיתא, מהו מברכה עליה דסולתא בסופא. רבנן דקסרין פשטין ליה, צריך לברך בסוף, וכן נראה עיקר.

מבואר כי תהה הרשב"א מדוע לא דנה הגמרא שלנו בסיטואציה רביעית, לגבי מאכלים הנאכלים לפני הסעודה, ודעתו לסעוד פת, מיד אחר כך. הרי ניתן להסתפק, אם הדין כמו דברים שאחר הסעודה, שיש לברך לפניהם ולאחריהם. וכל שכן בדברים שלפני הסעודה, שיש לברך עליהם לפני ואחרי. או שיש לדמות זאת למאכלים הבאים בתוך הסעודה, שלא מחמתה. ובכל זאת, מברכים לפניהם, מן הטעם שביאר הרשב"א "שאף הן מעוררין התאוה, וגורמין בריבוי המזון". לכן יש לברך לפניהן, כי לא נפטרו בברכת המוציא, שהרי אינם קשורים ללחם. ובכל זאת, לאחריהן אין לברך, כי הם גורמים לריבוי המזון.

במסקנתו, הכריע הרשב"א כמו רבנן דקיסרי, שמסתבר כי הדברים הנאכלים לפני הסעודה, אינם קשורים לסעודה, לכן יש לברך גם אחריהם.

5. שיטת הרא"ש:

אמנם הרא"ש חלק על הרשב"א, וכתב (פסחים פרק י סימן כד) וז"ל:

צריך לומר דיין שלפני המזון, כיון שבא לפתוח בני מעיים ולהמשיך אדם לתאות אכילה, ברכת המזון פוטרתו, ואין צריך לברך אחריו, אף כשאין לו יין בתוך המזון. ולא דמי לדברים הבאים אחר סעודה קודם ברכת המזון, דטעונין ברכה לפניהם ולאחריהם, דהתם סילק מלאכול, ואותן דברים אינם בכלל סעודה כלל. הלכך, אין ברכת המזון פוטרתן. אבל דברים הבאים לפני הסעודה, כגון פרפראות ויין שבא לגרר ולהמשיך לסעודה, בכלל הסעודה הן, ונפטרין בברכת המזון.

מבואר כי לדעת הרא"ש, אין לדמות מאכלים שלפני המזון, למאכלים שאחר המזון ולפני ברכת המזון. כי מאכלים שבאים לפני ברכת המזון, אין להם קשר לסעודה. אבל מאכלים הבאים לפני הסעודה, אפילו לפני נטילת ידים, מסתבר מאד שהם קשורים לסעודה. כי הם מעוררים את התיאבון לקראת הסעודה, ולפיכך אין לברך אחריהם, כי ברכת המזון תפטור אותם.

6. מחלוקת הרי"ף ובעל המאור בדין ארבע כוסות:

נחלקו הראשונים אם צריך לברך ברכה אחרונה אחר שתיית כל כוס מארבע כוסות, או רק לאחר גמר שתיית כולן.

הרי"ף כתב (פסחים כד, א מדפי הרי"ף) וז"ל:

אבל על הגפן ועל פרי הגפן איכא מאן דאמר לא מברכינן אלא בסוף, ואיכא מאן דאמר מברכין לבתר תרין כסי דמיקמי סעודה, ולבתר תרין דבתר סעודה. והדין טעמא בתרא, טעמא דמסתבר הוא, ושפיר דמי למיעבד הכי.

מבואר כי לדעתו צריך לברך ברכה אחרונה "על הגפן", על שתי הכוסות ששתה לפני תחילת הסעודה. כי שתי כוסות היין הראשונות אינן קשורות לסעודה, לכן צריך לברך עליהן, ברכה אחרונה.

אלא שהקשו עליו הראשונים, כמו שציטט בעל המאור שם וז"ל:

ויש מחכמי מקומותינו מי שסבר למצוא עליו קושיא לומר, היאך יברך בתר כסא דאגדתא, והלא יש לפניו כמה כוסות שהוא שותה בתוך סעודתו, ויין שלפני המזון פוטר יין שבתוך המזון. וזה החכם, חמר מדינתו טעיה, שהיה סבור שיש בכל המדינות יין כמדינתו. ולא ידע כי הרי"ף ז"ל סמך על מה שכתב על משנתנו, שהיא שנויה בעני שבישראל. שלא יפחתו לו מארבע כוסות, ולא הוסיפו לו.

ובזה נראין דבריו, הואיל ושתה שני כוסות קודם הסעודה, ואין לו יין לשתות בתוך הסעודה, השתא מיהת עקר דעתיה מלמשתי. וכן הדין בכל מקום שלא נהגו לשתות יין בתוך הסעודה, כגון מקצת מדינות שבאספמיא.

מבואר כי הקשו הראשונים על הרי"ף, מדוע לא תפטור ברכת המזון את היין של שתי הכוסות, ששתה לפני המזון, הרי זה הכל המשך אחד. ואכן לדעת בעל המאור, הרי"ף לא דיבר בכל מקרה, אלא רק על הנידון במשנה בפסחים, שם עסקו בעני שיש לו ארבע כוסות בלבד. אך אם ישתה עוד כוסות בסעודה, ודאי שברכת המזון תפטור את היין, ששתה לפני נטילת ידים.

אמנם נראה ליישב דעת הרי"ף, שלא דיבר רק בעני, אלא גם במי שישתה יין בתוך הסעודה. ובכל זאת, צריך לברך ברכה אחרונה על היין ששתה לפני המזון. כי לדעתו, הסיבה ששותה יין זה של שתי כוסות לפני הסעודה, אין לה קשר עם הסעודה. אלא משום שציוו חכמים לשתות דרך חירות, כנגד ארבע לשונות של גאולה. ואין להגדיר שתיה זו כפתיחה לסעודה, שנועדה לעורר תיאבון. וכיון שזו מצוה של חכמים, צריך לברך ברכה אחרונה, לפני הסעודה.

אמנם בעל המאור חלק עליו וסבר, שאינו צריך לברך ברכה אחרונה על היין של שתי הכוסות, כי יין שלפני הסעודה, נפטר בברכת המזון. ולדעתו, ודאי יש חיבור בין שתי הכוסות, ליין ששותה בתוך הסעודה, כי הרי יושבים באותו שולחן בליל הסדר, וכולו המשך אחד.

כך מבואר גם מהמשך דברי בעל המאור שם, כפי שציטט מדברי הגאונים וז"ל:

וכתבו הגאונים ז"ל ששלש ברכות של המזון פוטרת ברכה אחרונה של יין, שהיא מעין שלש. ואף ה"ר שמואל כתב כן. הילכך אין לו לברך ברכה אחרונה אלא בסוף כל הכוסות בלבד. וכן כתב רבינו האי גאון ז"ל, לא חזי לנא מאן דמברך על הגפן אלא בתר כולהו כסי, כיון דחד מושב נינהו, וליכא נמלך, בברכה לבסוף סגיא.

מבואר כי גם לדעת רבותינו הגאונים, אין לברך ברכה אחרונה, על הגפן, באמצע ליל הסדר, אלא רק בסיום שתיית ארבע כוסות. ומשום שמדובר על מקום אחד, בו כל המשפחה יושבת ועושה את ליל הסדר. ואין כל חידוש בכל כוס. ואף שאנו שותים את זה בשביל המצווה, הרי זה חלק מהסעודה. לכן אין לברך עליהן ברכה אחרונה.

גם במחלוקת הרי"ף ובעל המאור מובעת לכאורה המחלוקת הנזכרת לעיל, בין הרא"ש והרשב"א, ומחלוקתם של חכמים בירושלמי. צד אחד מצדד בדעה ולפיה, מאכלים שלפני הסעודה אינם קשורים לסעודה. לכן יש לברך עליהם ברכה אחרונה, לפני הסעודה. וצד שני מצדד בדעה נגדית ולפיה, המאכלים שלפני הסעודה באים כעין הקדמה לסעודה, ואין לברך עליהם ברכה אחרונה, כי ברכת המזון תפטור אותם.

7. פסיקת המחבר בשולחן ערוך:

כתב המחבר (סימן תעג סעיף ו):

ויקח מהכרפס פחות מכזית, ומטבלו בחומץ, ומברך בורא פרי האדמה, ואינו מברך אחריו.

מבאר המשנה ברורה (סעיף קטן נג):

פחות מכזית, לפי שבכזית יש ספק בברכה אחרונה, אם יברך אותה או לא. על כן טוב יותר שיאכל פחות מכזית, שלא יהא בו חיוב כלל, לכולי עלמא.

ניתן להסביר את סיבת הספק בשני אופנים.

  1. אפשר להגיד שהספק הוא, האם מאכלים הנאכלים לפני הסעודה, קשורים לסעודה, כי הם מעוררים את התיאבון לקראת הסעודה. ולכן אין צורך לברך אחריהם ברכה אחרונה. או שאינם קשורים, ולכן צריך לברך ברכה אחרונה[2].
  2. אמנם אחר העיון בבית יוסף נראה, כי מלבד הספק הנ"ל, יש כאן מחלוקת רחבה בהרבה. הנה העתיק הב"י את דברי הרא"ש, וכתב:

ומה שכתב ואין צריך מהם כזית – שם (בפרק ערבי פסחים) אהא דתניא גבי מרור "אכלו לחצאין יצא" כתב הרא"ש, משום דמברך על אכילת מרור, צריך שיאכל כזית, דאין אכילה פחותה מכזית. אבל בירקות הראשונות, שמברך עליהם בורא פרי האדמה דעלמא, ואין מזכירים עליהם אכילה, אין צריך מהם כזית.

בהמשך דבריו שם, העתיק הבית יוסף את תשובת הרשב"א וז"ל:

שאלת, מהו לברך בטיבול ראשון ואחריו, אם אכל כזית. תשובה: כל שאכל כזית צריך לברך אחריו, שאין ברכת המזון פוטרת מה שאכל קודם סעודה, ואינו מסייע בסעודה כלל. והרי זה כדברים הבאים לאחר הסעודה שלא מחמת הסעודה, שטעונות ברכה לפניהם ולאחריהם.

ומכל מקום אינו ראוי לברך אחריו מיד, עד שיאכל מרור. שאילו בירך על הירקות אחריהם, נמצא שיצטרך על אמרור 'בורא פרי האדמה' ו'לאכול', כדרך שהוא מברך על המצה שתים, ואין ברכת הלחם פוטרת את המרור. אף על פי שקראהו פרפרת הפת, שאין הפת פוטרת את הפרפרת אלא הפרפרת שהיא באה ללפת את הפת, שאז פוטרתה, מפני שהיא טפלה לפת. אבל האחרות שאינה באה מחמת הפת, אין הפת פוטרתה. ולאחר המזון מברך ברכה שלאחריו, ופוטר אותו ואת הירק שאכל בטיבול וכו'". 

מבואר כי נחלקו הראשונים בדין ברכת המרור, אם מבריכם לפניו בורא פרי האדמה, אם לאו. ואף שהוא נאכל אחר הלחם, כלומר אחר המצה, הוא לא נאכל כטפל לפת, יחד עם המצה. אלא באופן נפרד ועצמאי. וכדי שלא להיכנס לספק זה, אם לברך על המרור בורא פרי האדמה, וגם להימנע מספק ברכה אחרונה על הכרפס, ההמלצה היא, שבברכה על ה'כרפס' יתכוון להוציא ידי חובה גם את אכילת המרור. ואם יאכל האדם כמות גדולה מן הכרפס, נמצא שהוא אולי חייב בברכה אחרונה. ואם יברך, הרי הוא נכנס למחלוקת הראשונים, אם לברך בורא פרי האדמה על המרור.

למרות שזו העצה לכתחילה, לא התייחס המחבר לסיטואציה בה נאכל כזית כרפס. מה דינו של אדם זה?

אמנם נראה מסתימת לשונו, שיצטרך לברך אחריו בורא נפשות. ובכל זאת הכריעו הפוסקים למעשה, שכיוון שיש בזה מחלוקת, ספק ברכות להקל. וגם אם יאכל כרפס בגודל כזית, אין צריך לברך. אך לכתחילה, יעץ השו"ע שלא להיכנס לספק זה[3].

8. שתיית מים לפני הסעודה:

כתב המחבר (אורח חיים סימן קעד סעיף ז):

אם אין לו יין ושותה מים או שאר משקה, אין לברך עליהם, דחשיבי כבאים מחמת הסעודה, לפי שאין דרך לאכול בלא שתיה וכו'.

ואפילו אם היה צמא קודם סעודה, כיון שלא רצה לשתות אז, כדי שלא יזיקו לו המים, נמצא כי שתיית המים בְּסִבַּת הַפַּת הִיא, ופת פוטרתם. ויש אומרים לברך על המים שבסעודה, ויש מחמירין עוד לברך עליהם בכל פעם, דסתמא נמלך הוא בכל פעם. והרוצה להסתלק מן הספק, יֵשֵׁב קודם נטילה במקום סעודתו, ויברך על דעת לשתות בתוך סעודתו. הגה: והמנהג כסברא הראשונה.

מבואר כי דן המחבר אם להגדיר את שתיית המים בתוך הסעודה, כדבר הבא מחמת הסעודה. כי אז ממילא אין צורך לברך עליהם, שהרי יש מי שרגיל לשתותם בתוך הסעודה. או שמא אין זה בא מחמת הסעודה, כי יש שאינם רגילים לשתות בתוך הסעודה, וצריך לברך על המים.

וכתב בסתם, שאין לברך. אך בשם יש אומרים, יש לברך. עוד הוסיף וכתב, כי הרוצה להסתלק מן הספק, ישתה מים לפני נטילת ידים, ויכוון להוציא בברכתו את המים, שישתה בתוך הסעודה. למעשה, איננו נוהגים לברך על המים שבתוך הסעודה.

אך יוצא שבסתמא, אם אתה שותה מים ולא מכוון לפטור מים שבתוך הסעודה, נראה שצריך לברך.

9. כיצד יש לנהוג למעשה:

לפי האמור לעיל נראה, שאם אוכל מיני מזונות לפני הסעודה, וכוונתו לתענוג או להשביע את עצמו. עליו לברך ברכה אחרונה, כי ודאי אין לזה קשר לסעודה שתבוא אחר כך. אך אם הוא אוכל כדי לעורר את תאבונו, הרי זה לצורך אכילת הסעודה, ולא יברך ברכה אחרונה.

האוכל פירות לפני הסעודה כגון תפוח, או מלון ואבטיח, אם ישוב ויאכלם בתוך הסעודה, לא יברך עליהם ברכה אחרונה לפני הסעודה, אלא יכוון לפוטרם בברכת המזון. אך אם לא יאכלם שוב בסעודה, צריך לברך ברכה אחרונה, כי אין להם קשר אל הסעודה.

לגבי אכילת ירקות לפני הסעודה, כגון תפוחי אדמה וכדומה, כתב המשנ"ב (סימן קעו סעיף קטן ב) וז"ל:

אם אכל קודם הסעודה דברים, שאין צריך ברכה עליהם כשאוכלן בתוך הסעודה, אינו מועיל להם כלל הברכה ראשונה. דבלאו הכי הם נפטרין על ידי ברכת המוציא. ועל כן מה שאוכל קודם הסעודה, אין שייך כלל להסעודה, וצריך לברך עליהם ברכה אחרונה.

מבואר כי חובה לברך על הירקות הללו ברכה אחרונה, משום שהירק הנאכל לפני הסעודה אינו קשור כלל, לסעודה שתבוא בהמשך. כי הואיל וברכת הפת פוטרת את הירק הנאכל בסעודה, נמצא כי זו אכילה חדשה לגמרי. וכאשר האדם אוכל מהן, לפני הסעודה, נראה ברור כי אין לירקות קשר אל הסעודה. ועליו לברך ברכה אחרונה, לפני הסעודה.

השותה מים לפני הסעודה, יברך ברכה אחרונה, לפני תחילת הסעודה.

אחר שהתברר כיצד יש לנהוג למעשה, נשוב ונסביר כיצד יש לנהוג בסיטואציות שכיחות, בהם נתקלים בשאלה זו.

יש קו מנחה החולף בין כל המצבים הנידונים כאן והוא,  האם דבר המאכל קשור לסעודה או לא. בדרך זו אפשר לצמצם את המחלוקת בין הרשב"א לרא"ש, וגם את הסתירה בירושלמי. כי ייתכן לומר, שאם המאכל בא לפתוח את התיאבון, הוא קשור לסעודה. ואם לאו, אין לו קשר לסעודה.

בּוּפֶה בחתונה: בחדר קבלת הפנים, רגילים המארחים לערוך שולחנות מלאים במאכלים רבים, מכל הסוגים, ועוד לפני נטילת ידיים, אנשים מתקבצים סביבם ואוכלים פירות וירקות, דגים או בשרים, והשתיה כדת, לכל דורש. מובן מאליו, כי מיד מתעורר ספק, אם דינם של מאכלים אלו כמעוררי תיאבון, ויש קשר בינם לסעודה. לכן מומלץ, שלא להיכנס לכלל ספק. ואחר שאוכלים מן המאכלים, יש לברך ברכה אחרונה, ולצאת מן המקום, ולחזור. יציאה וחזרה זו דינם "שינוי מקום", ובזה נוצר הֶפסק, בין האכילה של ה"בופה", לאכילה של הסעודה. פתרון הלכתי זה מאפשר לברך ברכה אחרונה, על הנאכל בבופה. כי מעתה אין כל ספק שהמאכלים של הבופה אינם משמשים מנת פתיחה לסעודה שאחר כך, אלא זו סעודה בפני עצמה. נמצא כי יש לברך ברכה אחרונה, על כל הדברים שנאכלו שם.

מנהג המרוקאים: בני עדת מרוקו, הנוהגים לברך בשבת על מאכלים שונים, לפני הסעודה, בזמן שכל הסעודה מוכנה לאכילה מיידית, ודאי שהמאכלים הנאכלים על ידם לפני נטילת ידים, נחשבים הכנה לסעודה. כי הם באים לעורר את התיאבון, לכן לכאורה, אין לברך עליהם ברכה אחרונה.[4]

קידוש בשבת בבוקר: אם המאכלים מהווים פתיחה לסעודה, ובאים לעורר תאבון, אין לברך עליהם ברכה אחרונה, למרות שזה לפני נטילת ידים. אך אם הקידוש נערך כאירוע בפני עצמו, יש לברך עליהם ברכה אחרונה. הקידוש הנערך בישיבה שלנו, הוא אירוע בפני עצמו. יש בו שירים, נאמרים בו דברי תורה. לכן למרות שהוא נערך במקום הסעודה, הרי עורכים גם הפסקה בין הקידוש לסעודה. בהפסקה מסדרים את כל השולחנות מחדש, מפנים את הפסולת, ומניחים סלטים ושאר מאכלים נוספים. לכן נראה ברור, שאלו שתי סעודות שונות, ויש לברך ברכה אחרונה על הנאכל בקידוש.

שתיה ואכילה לפני סעודה לא מתוכננת: אכל אדם או שתה משהו, ופתאום ביקשו ממנו בני המשפחה להתארגן לסעודה, אין המאכלים שאכל מוגדרים כהכנה לסעודה, ועליו לברך ברכה אחרונה.

10. סיכום:

לדעת כל הפוסקים, ראוי להימנע מאכילת מאכלים או שתיית משקים לפני סעודה, ויש להמתין עד הסעודה, כדי שלא להיכנס לספיקות.

מן הטעם הזה, הכריע המחבר בשולחן ערוך שיש להימנע מאכילת כרפס בשיעור כזית, כדי שלא להיכנס לספק ברכה אחרונה. ומן הטעם הזה, נהגו ישראל בליל ראש השנה ובט"ו בשבט, לאכול את כל הסימנים או הפירות, בתוך הסעודה. כי בזה, אין נכנסים לספק ברכה אחרונה.

אבל במציאות שונה, נחלקו חכמינו בתלמוד ירושלמי, וגם הראשונים, הרא"ש והרשב"א, כמו גם הרי"ף ובעל המאור לגבי היין של הכוסות בליל הסדר, האם לברך עליהם ברכה אחרונה לפני הסעודה, אם לאו. אמנם למעשה, כיון שליל הסדר הוא מעמד אחיד, נהגו שלא לברך ברכה אחרונה.

ראינו כי הסברא המרכזית שתכריע אם לברך ברכה אחרונה אם לאו, המאכל נאכל בפני עצמו, ולא כהכנה לסעודה, יש לברך ברכה אחרונה. אבל אם יש קשר בינו לסעודה, אין לברך. בדרך זו אפשר להסביר גם את הירושלמי, כדי להמעיט במחלוקת, שלא נחלקו חכמינו, אלא דיברו על מקרים שונים. חלק מן החכמים דנו לגבי אירועים הנחשבים הכנה לסעודה, וחלקם האחר דן באירוע בו המאכלים היו ללא קשר לסעודה שאחריהם.

[1] הרב יוסף משאש זצ"ל (מים חיים חלק א סימן קי), אף שהיה מרוקאי, לא נהג במנהג זה באופן אישי, כי אמר שזה גורם לברכה שאינה צריכה. הנוהגים כך, מבקשים אמנם להרבות בברכות. ולכן מרבים לאכול, אחרי הקידוש, פירות וסלטים שונים. אך הוא עצמו ביקש לבטל זאת, ואמר כי המרבים בברכות טוענים כי ריבוי הברכות עושה כל מיני תיקונים לדגים, ומתקן בעולמות תיקונים גדולים. אבל הוא טען, כי אם המרבה בברכות הוא אדם שאין נפשו זכה, גם אם יברך, לא יתקן. ואם זה אדם שנפשו זכה, גם אם לא יברך, ויאכלם בתוך הסעודה, הוא עדיין יפעל את התיקונים הגדולים.

[2] כך הסברנו בספר שו"ע כפשוטו, סימן תעג סעיף קטן מח.

[3] אין לומר כי ברכת בורא פרי האדמה על הכרפס, דינה ברכה שאינה צריכה. כי ודאי צריך לברך, מאחר ועדיין אין אפשרות לפתוח בסעודה, מפאת הסדר שקבעו חכמינו, בליל הסדר.

מציאות זו שונה מן הנידון במאמר זה, בו האוכל כולו, מלבד הפת, מונח כבר על השולחן, כגון סלטים ושתיה. ורק הלחם עדיין לא הובא. האם במקרה זה יש להימנע מאכילה, כי מיד בהמשך יוגש הלחם, או החלות, או הפיתות. או שמא אין כל בעיה הלכתית באכילת הסלטים.

רק  ברכה על מאכלים וכדומה שנאכלים ממש לפני סעודה, היא שיש לדון בה, אם היא אכן ברכה שאינה צריכה. ובפרט לפי מנהג המרוקאים, אצלם הלחם כבר מונח על השולחן. ובכל זאת, אינם מברכים המוציא, אלא ניגשים לאכילת סלטים ושאר מאכלים, בטרם יאכלו את הפת.

[4] יש הנוהגים בשבת ויום טוב, לברך על בשר ודגים, ביצים ומיני תבשיל, או פירות, קודם נטילת ידים וברכת המוציא, כדי להשלים מאה ברכות בשבת. ויש להם על מה שיסמוכו. ואין חילוק בזה בין אנשים לנשים.וכיון שאוכלים קודם הסעודה, יזהרו שלא יאכלו כזית, כדי שלא יכנסו בספק ברכה אחרונה. ואם אכלו מהם כזית קודם הסעודה, [אחר הקידוש], לא יברכו ברכה אחרונה, שספק ברכות להקל.וכן אם אכל עוגה קודם הסעודה שיעור כזית, אינו מברך ברכה אחרונה, דשמא ברכת המזון פוטרתו.  

ילקוט יוסף ח"ג הלכות ברכות עמוד קצב

דילוג לתוכן