ברכת הגומל

סימן רי"ט

1.מבוא
2. כמות הנוכחים בזמן הברכה
3. על איזה דרך מברכים
4. אדם שניצל מסכנה
5. הערות

1. מבוא

ההודאה לה' על הניסים שעשה עמנו נובעת מהיסוד החשוב של הכרת הטוב. אדם שיצא בשלום ממקום סכנה צריך להודות על כך לה' ולברך ברכת 'הגומל'.

במאמר זה נדון בברכה ובגדריה, ונעמוד על שלשה עניינים: כמה אנשים צריכים להיות נוכחים בזמן הברכה, ומדוע? האם אדם שעבר דרך ארוכה שאיננה במדבר צריך לברך, ומדוע? ומהו אורך הדרך המחייב ברכה? נסיים בדינו של אדם שניצל מהתמוטטות מבנה וכדומה ונדון האם עליו לברך 'הגומל'.

2. כמות הנוכחים בזמן הברכה

בברכת הגומל יש דין מיוחד – צריך עשרה כדי לברך אותה, וגם שני תלמידי חכמים:

אמר רב יהודה אמר רב: ארבעה צריכין להודות – יורדי הים, הולכי מדברות, ומי שהיה חולה ונתרפא, ומי שהיה חבוש בבית האסורים ויצא…

מאי מברך? אמר רב יהודה: הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב[2].

אביי אמר: וצריך לאודויי קמי עשרה, דכתיב: 'וירוממוהו בקהל עם' וגו'. מר זוטרא אמר: ותרין מינייהו רבנן (=שנים מתוך העשרה צריכים להיות חכמים), שנאמר: 'ובמושב זקנים יהללוהו'. מתקיף לה רב אשי: …ואימא: בי עשרה שאר עמא, ותרי רבנן (=מדוע לא תאמר שצריך עשרה אנשים ובנוסף עוד שני חכמים)? – קשיא! (ברכות נד, ב).

מה הדין כאשר אין מניין? השולחן ערוך (אורח חיים ריט, ג) מביא שתי דעות בעניין:

צריך לברך ברכה זו בפני עשרה, ותרי מינייהו רבנן, דכתיב: 'וירוממוהו בקהל עם ובמושב זקנים יהללוהו', ואם לא שכיחי רבנן – לא יניח מלברך. ונהגו לברך אחר קריאת התורה, לפי שיש שם עשרה. ואם בירך בפחות מעשרה: יש אומרים שיצא, ויש אומרים שלא יצא, וטוב לחזור ולברך בפני עשרה בלא הזכרת שם ומלכות.

בבית יוסף דעתו שהמניין הוא לעיכובא[3], אולם בשולחן ערוך הוא אינו סוגר את הדלת בפני הדעה החולקת הסוברת שהדבר אינו מעכב. הוא אמנם מצריך בשולחן ערוך לכתחילה שיהיו עשרה אנשים, אולם במקרה בו כבר בירכו הגומל ללא מניין הוא כותב רק ש"טוב" לברך שוב בלי שם ומלכות.

בגמרא מובא דיון האם יש צורך בשני חכמים בנוסף למניין, או שמא די בכך שבתוך המניין יהיו שני חכמים? לדעת בעלי התוספות והרא"ש מכיוון שהגמרא מסתפקת בכך ולא מגיעה למסקנה ברורה לכן עלינו להחמיר:

אמר רב הונא: והוא דאיכא תרי רבנן בהדייהו, דכתיב 'ובמושב זקנים יהללוהו'. מתקיף לה רב אשי: ואימא בי עשרה ותרי רבנן? קשיא. וכיון דלא איפשטא לן עבדינן לחומרא ובעינן תרווייהו, ורב אלפס ז"ל לא כתב כן (רא"ש, ברכות פרק ט, סימן ג).

הרמב"ם פסק כמו הרי"ף ששני החכמים כלולים בתוך המניין, וה'בית יוסף' מסביר כי הרמב"ם היקל בזה משום שמדובר בדין דרבנן. דברי ה'בית יוסף' דורשים הסבר, שהרי כלל נקוט בידינו 'ספק ברכות להקל'?! אמנם נראה כי כלל זה אינו שייך בנידון דידן, שהרי הטעם לכך ש'ספק ברכות להקל' הוא משום שכאשר ישנו ספק עלינו להימנע מלברך כדי שלא להיכשל בברכה לבטלה. במקרה שלנו הרי מציאותם של שני החכמים אינה מעכבת (שולחן ערוך ריט, ג), ולכן בכל מקרה אין כאן ברכה לבטלה. משום כך אנו חוזרים כאן לכלל הבסיסי של 'ספק דרבנן להקל'. ולכן די בעשרה כולל שני החכמים.

הבית יוסף מביא ראיות נוספות לכך שדי במניין ואין צורך בשנים עשר איש, וכך הוא פוסק בשולחן ערוך (ריט, ג). המשנה ברורה מוסיף שכאשר הגמרא מציינת 'קשיא' אין זו דחיה גמורה, ולכן נשארת ההלכה לפיה די בעשרה. נראה להוסיף כי כך הסברא הפשוטה: בהלכות רבות מצאנו שיש צורך במניין, אולם בשום הלכה לא מצאנו צורך בשנים עשר איש. לכן מסתבר כי גם במקרה שלנו די בעשרה אנשים, אלא שלכתחילה שנים מתוכם צריכים להיות חכמים.

הצורך במניין כדי לברך 'הגומל' דורש הבנה: דברים שבקדושה, כמו קדיש וקדושה, צריכים להיאמר ב'מניין', אולם ברכת הגומל היא לכאורה כמו כל שאר הברכות, ומדוע הצריכו בה עשרה? גם מציאותם של שני החכמים דורשת הסבר.

דין מיוחד זה מלמד אותנו כי ברכת הגומל צריכה להתפרסם בציבור. ברכת 'שעשה לי נס במקום הזה' היא ברכה אישית, אך מטרת ברכת הגומל היא לפרסם את ניסיו של הקב"ה בקהל רב, ולפרסם את שם ה' בעולם.

בהמשך נדון האם ברכת הגומל נתקנה רק על ניסים יוצאי דופן או גם על ניסים קטנים. לפי הדעה השנייה הרי שברכת הגומל מכניסה למודעות שלנו שכל מה שיש לנו הוא בעזרת השם ובהשגחתו, מגדול ועד קטון. לפי הדעה הראשונה הברכה נתקנה רק על מי שעבר מדבר או הפליג בים וכדומה. אמנם לא כל אדם פרטי עובר סכנות שכאלו, אולם כחברה וודאי שמאורעות אלו הם מצויים. בכל ציבור ישנם אנשים שהתרפאו ממחלה קשה או נסעו לעסקיהם בדרך רחוקה ומסוכנת, ועלינו להכיר כחברה כי חיינו הם נס אלוקי מתמשך. ייתכן גם לומר כי מדרגה זו היא כה חשובה וגבוהה עד שברכה זו היא מעין 'דבר שבקדושה' המצריך עשרה אנשים. מנהג ישראל לברך ברכה זאת "אחר קריאת התורה לפי שיש שם עשרה" (שולחן ערוך ריט, ג). לפי דברינו ייתכן לתת טעם נוסף למנהג: ברכה זאת צריכה מניין, כמו דברים שבקדושה, ולכן נהגו לברך אותה בשעת הקריאה בתורה שאף היא דבר שבקדושה.

בנוסח ברכת הגומל אין רק מודעות לכך שה' מציל אותנו, אלא יש כאן עניין נוסף: "הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב". אנו מכירים בכך שאנו 'חייבים' בדין, וכי היה מקום להעניש אותנו בגלל מעשינו הרעים, ובכל זאת ה' גמל איתנו טוב והציל אותנו:

ופירוש הברכה ברוך אתה ה' א־להינו מלך העולם הגומל לחייבים וכו' – כלומר: אפילו לאותם שהם 'חייבים' דהיינו שהם רשעים… עם כל זה גומל להם טובות, וגם אני כאחד מהם שאף על פי שאיני הגון גמלני כל טוב (בית יוסף אורח חיים ריט, ב).

ייתכן שזו הסיבה לצורך בנוכחותם של שני תלמידי חכמים בשעת הברכה: החכמים יסייעו לנו להבין כי הנס מחייב אותנו להיטיב את מעשינו ולשוב בתשובה.

3. על איזו דרך מברכים?

בימינו מצויות מאוד הנסיעות, ורבים נוסעים בכל בוקר מרחק רב לעבודתם. האם הם חייבים בברכת הגומל?

בדברי הגמרא נזכר כי 'הולכי מדברות' חייבים לברך 'הגומל', ועלינו לדעת האם מדובר דווקא במדבר או שמא בכל דרך ארוכה או מסוכנת?

האם נוכל ללמוד מדברי השולחן ערוך (ריט) כיצד פסק בדין זה?

סעיף א: ארבעה צריכים להודות: יורדי הים כשעלו ממנה, והולכי מדברות כשיגיעו לישוב, ומי שהיה חולה ונתרפא, ומי שהיה חבוש בבית האסורים ויצא. וסימנך: 'וכל החיי"ם יודוך סלה' – "חולה" "יסורים" "ים" "מדבר".

מדוע כתב השולחן ערוך 'הולכי מדברות' ולא 'הולכי דרכים'? לכאורה יש מקום להוכיח מכאן כי רק העובר 'מדבר' ממש חייב בברכת הגומל. אמנם ייתכן שאין כאן ראיה, שהרי השולחן ערוך רק מצטט את דברי הגמרא בלי להביע את דעתו בנושא.

בסעיף ז מביא השולחן ערוך מחלוקת מפורשת בנידון זה:

סעיף ז: באשכנז וצרפת אין מברכין כשהולכין מעיר לעיר, שלא חייבו אלא בהולכי מדברות דשכיחי ביה חיות רעות ולסטים. ובספרד נוהגים לברך מפני שכל הדרכים בחזקת סכנה. ומיהו בפחות מפרסה אינו מברך, ואם הוא מקום מוחזק בסכנה ביותר – אפילו בפחות מפרסה.

מדברי השולחן ערוך עולה שניתן להוסיף על 'הולכי מדברות' גם מצבים נוספים של סכנה. הויכוח בין המנהג באשכנז למנהג בספרד הוא רק בשאלה האם בכל דרך יש סכנה, אולם שני המנהגים מסכימים שכאשר יש בדרך מסויימת סכנה ודאית אזי יש לברך 'הגומל' אף על פי שהדרך לא עברה ב'מדבר' כפי שהוזכר בגמרא.

אלא שמדברי השולחן ערוך בסעיף ט עולה כי דבר זה אינו ברור כלל, 

ולדעתו אין להוסיף על ארבעת המקרים שהובאו בגמרא:

הני ארבעה לאו דווקא, דהוא הדין למי שנעשה לו נס, כגון שנפל עליו כותל או ניצול מדריסת שור ונגיחותיו או שעמד עליו בעיר אריה לטורפו או אם גנבים באו לו אם שודדי לילה וניצול מהם וכל כיוצא בזה – כולם צריכים לברך הגומל, ויש אומרים שאין מברכין הגומל אלא הני ארבעה דוקא, וטוב לברך בלא הזכרת שם ומלכות.

ניתן להבין כי לפי פסיקת השולחן ערוך במקרי סכנה שלא נזכרו בגמרא אין חובה לברך 'הגומל', והרוצה להדר טוב שיברך כדי לחשוש לדעה הראשונה, אלא שעליו להימנע מהזכרת שם ומלכות, שהרי הדעה השנייה היא העיקרית. לפי הסבר זה הדברים סותרים לכאורה את דברי השולחן ערוך בסעיף ז'[4].

הרב משאש (שמש ומגן חלק ג סימן סג, אות י) כתב שיש לברך 'הגומל' בכל מקרה של הצלת חיים מסכנה. ייתכן שלדעתו סיום דברי השולחן ערוך 'וטוב לברך בלא שם ומלכות' אינו פסיקתו שלו אלא חלק מדברי יש אומרים'[5], ולכן אנו פוסקים כשיטה הראשונה. לפי דרך זאת שיטת השולחן ערוך היא שהברכה נתקנה על כל מקרה סכנה, אף אם הוא איננו מוזכר בגמרא.

הסברא לפיה יש לברך 'הגומל' על כל דרך תמוהה לכאורה, שהרי דברי רב יהודה בשם רב נסמכים על פרק קז בתהילים שם נזכרת חובת ההודאה לאחר ארבעת המצבים שהזכיר רב:

הולכי מדבר: תָּעוּ בַמִּדְבָּר בִּישִׁימוֹן דָּרֶךְ עִיר מוֹשָׁב לֹא מָצָאוּ. רְעֵבִים גַּם צְמֵאִים נַפְשָׁם בָּהֶם תִּתְעַטָּף. וַיִּצְעֲקוּ אֶל ה' בַּצַּר לָהֶם מִמְּצוּקוֹתֵיהֶם יַצִּילֵם. וַיַּדְרִיכֵם בְּדֶרֶךְ יְשָׁרָה לָלֶכֶת אֶל עִיר מוֹשָׁב. יוֹדוּ לַה' חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם…

חבוש בבית האסורים: יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת אֲסִירֵי עֳנִי וּבַרְזֶל… וַיִּזְעֲקוּ אֶל ה' בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם. יוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק. יוֹדוּ לַה' חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם. כִּי שִׁבַּר דַּלְתוֹת נְחֹשֶׁת וּבְרִיחֵי בַרְזֶל גִּדֵּעַ

חולים: אֱוִלִים מִדֶּרֶךְ פִּשְׁעָם וּמֵעֲוֹנֹתֵיהֶם יִתְעַנּוּ. כָּל אֹכֶל תְּתַעֵב נַפְשָׁם וַיַּגִּיעוּ עַד שַׁעֲרֵי מָוֶת. וַיִּזְעֲקוּ אֶל ה' בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם. יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיִרְפָּאֵם וִימַלֵּט מִשְּׁחִיתוֹתָם. יוֹדוּ לַה' חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם…

יורדי הים: יוֹרְדֵי הַיָּם בָּאֳנִיּוֹת… וַיַּעֲמֵד רוּחַ סְעָרָה וַתְּרוֹמֵם גַּלָּיו. יַעֲלוּ שָׁמַיִם יֵרְדוּ תְהוֹמוֹת נַפְשָׁם בְּרָעָה תִתְמוֹגָג. יָחוֹגּוּ וְיָנוּעוּ כַּשִּׁכּוֹר וְכָל חָכְמָתָם תִּתְבַּלָּע. וַיִּצְעֲקוּ אֶל ה' בַּצַּר לָהֶם וּמִמְּצוּקֹתֵיהֶם יוֹצִיאֵם… יוֹדוּ לַה' חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם. וִירֹמְמוּהוּ בִּקְהַל עָם וּבְמוֹשַׁב זְקֵנִים יְהַלְלוּהוּ…

בספר תהילים מדובר על אנשים שהיו מצויים במצב סכנה, ולפיכך תמוה כיצד ניתן לומר שכל הליכה בדרך תחייב להודות לה' ולברך 'הגומל'[6]?!

אלא שבאמת שאלה זאת מוסבת גם על דברי רב בגמרא, שהרי לפי דבריו כל מי שהלך במדבר חייב לברך גם במקרה בו הוא לא 'תעה במדבר' ולא הגיע לרעב ולצמא. כל מי שעבר את הים חייב לברך גם אם לא עברה עליו 'רוח סערה' ש'תרומם את גליו'. נראה לפיכך שהברכה היא על כל מצב בו אדם היה במקום סכנה, גם אם בפועל לא נקלע בפועל לסכנה. הים והמדבר אינם מקום חיותם של בני האדם, ולכן העובר שם חייב לברך 'הגומל'.

דבר זה ניתן להילמד מדברי דוד המלך בספר תהילים: יורדי הים העומדים בלב הסערה זועקים לה' ואז 'יקם סערה לדממה ויחשו גליהם'. כמובן שהשקט בים לא נעשה ב'נס גלוי' אלא באופן טבעי: הרוח שקטה, השמים התבהרו, והסערה נמוגה לאיטה. האדם המאמין יודע שהקב"ה הוא זה שהשקיט את הסערה, וכי כוחות הטבע – הרוחות ומזג האויר – אינם אלא שליחיו ו'מלאכיו' המקיימים את רצונו. משום כך הוא מודה לה' על שהצילו מן הסערה. מדברים אלו של משורר תהילים נוכל ללמוד עד כמה עלינו להודות לה' על כל נסיעה בים, ואפילו נסיעה רגועה לגמרי: אם על השקטת הסערה עלינו להודות למנהיג העולם ש'אמר ויהי' – קל וחומר שעל נסיעה ללא כל סערה נודה ונשבח לה' שאמר לים להיות נעים ונינוח.

כיצד יש לפסוק למעשה בנסיעות המצויות בימינו?

הרב דוד חיים שלוש (שו"ת חמדה גנוזה, סימן כ) פוסק שאין לברך על הדרכים כיום, שהרי גם לפי מנהג ספרד נהגו לברך בכל דרך משום ש'כל הדרכים בחזקת סכנה', אך כיום אין סכנה בדרכים[7]. אמנם לדעתי אכן יש סכנה גם כיום, לא רק בגלל חטיפות וגניבות רכב, אלא בעיקר בגלל מכת תאונות הדרכים שלצערנו מכה בנו רבות.

הרב שלוש דוחה את הטענה כי יש סכנה מתאונות הדרכים, שהרי סכנה זו קיימת גם בתוך העיר, ובוודאי שאין לברך 'הגומל' בנסיעה בעיר. אמנם לדעתי יש להשיב על דבריו: חכמים תיקנו לברך רק על דרך מחוץ לעיר שבה היתה בזמנם סכנה, ואנו איננו יכולים להוסיף על תקנתם ולברך גם בתוך העיר, אך בוודאי שבנסיעה מחוץ לעיר נשאיר את המנהג לברך על מכונו, שהרי גם כיום יש סכנה בדרך מהתאונות[8]. ההימנעות מברכת 'הגומל' על נסיעה בתוך העיר מובנת גם מטעם נוסף: אם על כל נסיעה קצרה, ואפילו בתוך העיר, נתקן לברך הגומל, הרי האדם יצטרך לברך בכל רגע. חכמים תיקנו כי חיוב הברכה יחול מפעם לפעם, כדי שהאדם ישים לבו להשגחת הבורא עליו.

ברכת 'הגומל' נתקנה על דרך של 'פרסא', שהיא כארבעה קילומטרים. יש שהבינו שכאשר לא הולכים ברגל אלא על גבי חמור או מכונית אזי יש לברך רק על דרך שאורכת שבעים ושתיים דקות – זמן ההליכה ברגל של פרסא. אולם פשט הדברים מורה שהברכה נתקנה על כל דרך של 'פרסא' גם אם היא לוקחת חמש דקות ברכב[9]. למרות זאת מובא בכף החיים[10] שהמנהג הוא לא לברך על נסיעות קצרות, גם אם יש בהם פרסא, ולפי דברינו הטעם לכך הוא כדי שלא יצטרכו לברך בכל רגע ותיהפך הברכה למצוות אנשים מלומדה[11].

4. אדם שניצל מסכנה

לעיל ראינו מחלוקת האם יש לברך כאשר אדם ניצל מסכנה שאיננה כלולה בארבעת המקרים שנזכרו בגמרא. לדברי הרב משאש יש לברך, אך בפשטות לשיטת השולחן ערוך אין לברך במקרה כזה. ה'כף החיים' (ס"ק נב) כתב שבמקרה שכזה יש לברך רק במקום שיש מנהג לברך, ולפי זה ניתן להסביר בדרך נוספת את דברי הרב משאש: ייתכן שבמרוקו היה מנהג לברך ולכן הרב משאש פסק כך, אף שגם הוא יסכים כי לשיטת השולחן ערוך אין לברך במקרה כזה.

למעשה רבים כתבו שלא לברך במקרה כזה, אולם נראה שמכיוון שכיום כמעט כל אדם נוסע דרך של ארבעה קילומטרים באותם ימים, וכאמור מעיקר הדין יש לברך על דרך שכזו, לכן אדם שניצל מסכנה יברך הגומל ויסמוך על נסיעתו.

בנוסף ראוי שפעם בשבוע, אחד מבני הקהל שנסע יברך ברכת הגומל ויכוון להוציא ידי חובה כל המחוייבים ברכה וכן כל המסופקים.

[1] בעריכת הרב שמואל ישמח. גם רוב ההערות מפרי עטו.

[2] כך נוסח הברכה ברוב הראשונים (בה"ג, רי"ף, רמב"ם, טור, שולחן ערוך), ודלא כגירסת הדפוס שלפנינו, וכתב בבית יוסף שגירסת הראשונים עיקר.

[3] אמנם ראה בשו"ת 'בית דוד' (או"ח, סימן צב) שלדעתו הבית יוסף חזר בו ופסק שאין המנין לעיכובא, שהרי כך עולה מדבריו בספרו 'כללי הגמרא', וראה מה שכתב בזה בחזון עובדיה (טו בשבט, עמוד שמב).

[4] ייתכן כי שני הסעיפים עוסקים בנידונים שונים: סעיף ט עוסק במצבי סכנה שכלל לא נזכרו בגמרא, אך סעיף ז עוסק בהגדרת ה'דרך' שכן הוזכרה בגמרא – מהי ה'דרך' שכלולה בדין 'הולכי מדבר'. השווה למה שכתב בבית יוסף (ריט, ז): "ומה שכתב (=הטור) בשם הרמב"ם דבכל דרך ובכל חולי צריך להודות, אינו מבואר בדבריו, אלא דממה ששינה 'הולכי מדברות' האמור בגמרא וכתב במקומה בפרק י 'הולכי דרכים' משמע דבכל הולך דרך קאמר. ומינה למד רבינו ד'חולה ונתרפא' בכל חולי קאמר". הרמב"ם פסק שכל דרך כלולה בדין 'הולכי מדבר' ולכן לפי דבריו כל חולי כלול ב'מי שהיה חולה ונתרפא'.

[5] ומדברי רבים מהאחרונים מוכח שלא הבינו כך את דעת השולחן ערוך: ראה בדברי החיד"א בברכי יוסף, וכן נראה מרוב האחרונים (הובאו בחזון עובדיה טו בשבט עמוד שפא). ואפשר עוד להסביר שהרב הבין ש"טוב לברך בלי הזכרת שם ומלכות" אין פירושו שיש איסור לברך, אלא שטוב להימנע, והרוצה לסמוך על השיטה הראשונה הרשות בידו.

[6] אכן הרב 'יד המלך' (הלכות ברכות, פרק י הלכה ח) סבר שהנוסע בים ולא היתה סערה לא יברך, והוכיח כך מדברי הפסוקים בתהילים, וסברא זו הובאה כבר במאירי בסוגייתנו, אך כבר דחו סברא זאת במאירי ובחוט המשולש שבסוף התשב"ץ (חלק ד, טור ג, סימן ל) ובשו"ת עמודי אש (סימן ב, אות כג), וראה עוד מקורות בזה בחזון עובדיה (טו בשבט, עמוד שסב).

[7] כך גם פסק באור לציון (חלק ב פרק יד אות מב), וב'עולת יצחק' לרב רצאבי (חלק ב סימן ה), ובמקור חיים לרב חיים דוד הלוי (צד, ג), ובעוד פוסקים, ודלא כמו שכתב הרב מאמאן (עמק יהושע חלק א או"ח סימן מא).

[8] ראוי לציין כי גם בנסיעה בים מעטה בימינו הסכנה, ולמרות זאת כתב הרב קוק שיש לברך משום שמסתבר שהתקנה לברך הגומל נתקנה במנין ולכן אף אם בטל הטעם לא בטלה התקנה (שו"ת אורח משפט סימן מה, וכעין זה באגרות משה או"ח חלק ב סימן נט). אמנם יש שחלקו על כך ולדעתם כיום אין לברך בנסיעה באוניה (שו"ת ויען דוד חלק א סוף סימן לז, הובאו בחזון עובדיה), וכעין זה נקט בקצות השולחן (סימן סה, סק"ב) שעל נסיעה במכונית דרך מדבר כשאין כל סכנה לא יברך, אך נראה שהשיטה הראשונה נתקבלה כעיקר, ולכן רוב הפוסקים נקטו לברך על נסיעה באוירון בשם ומלכות אף שאין בזה סכנה כל כך (ראה פסקי תשובות ריט, אות ד).

[9] וכן פסק ב'פתח הדביר' ועוד אחרונים. וראה משנה ברורה סימן קי ס"ק ל, וראה חזון עובדיה (טו בשבט, עמוד שסו) שהביא את מחלוקת האחרונים בעניין זה.

[10] כה"ח אות מ (וכן כתבו ב'כנסת הגדולה' סימן ריט, והחיד"א ב'לדוד אמת' סימן כג, אות ט). ובפשטות טעמם מצד שאין כל סכנה בדרך קצרה.

[11] ראה בחזון עובדיה (טו בשבט, עמוד סז, סוף הערה יט) שנהגי מוניות הנוסעים כל יום כמה פעמים יברכו הגומל רק בשבת ועיין בספרנו "בעקבות המחבר" חלק א מעמוד צז.

דילוג לתוכן