שולחן ערוך כפשוטו
הלכות ראש השנה
סימן תר"א
סדר יום שני של ר"ה, ובו ב' סעיפים.
בניגוד לשאר ימים טובים, ראש השנה נחגג גם בארץ ישראל שני ימים. סימן זה דן על סדר הקריאה של היום שני.
סעיף א
ביום שני (מתפללים כמו ביום ראשון) (טור), אוקורים מוְּהָאֱ-לֹהִים נִסָה אֶת אַבְרָהָם עד סוף סידרא (א), ומפטיר קורא כמו אתמול (ב) ומפטיר בירמיה (ירמיה לא, א) כֹּה אָמַר ה' מָצָא חֵן בַּמִּדְבָּר עד הֲבֵּן יַקִּיר לִי אֶפְרַיִם (ג) (שם פסוק יט); בובמוצאי ראש השנה מבדילין כמו במוצאי שבת, אלא שאין מברכין על הבשמים (ד) ועל האש (ה).
אברייתא מגילה לא, א. בטור וציינתיו לעיל בסימן תצ"א.
(א) עד סוף סידרא – של פרשת העקידה. כדי להזכיר זכות עקידתו של יצחק, העומדת לדורותיו.
(ב) קורא כמו אתמול – את קרבנות היום, הכתובים בפרשת פנחס.
(ג) עד הבן יקיר לי אפרים – שם נאמר שהקב"ה זוכר את עמו, וראש השנה הוא יום הזיכרון.
(ד) שאין מברכין על הבשמים – כי חכמים תיקנו ברכה זו רק ביציאת קדושה גדולה ועצומה כקדושת השבת.
(ה) ועל האש – כי הסיבה לברך על האש במוצאי שבת היא כמובא באגדה[1] ש"במוצאי שבת נתן הקב"ה דעה באדם הראשון מעין דוגמא של מעלה, והביא שני אבנים וטחנן זו בזו, ויצא מהן אור". מובן איפה, כי ברכה זו משויכת בעיקר למוצאי שבת.
הרעיון הטמון בזה הוא, שבמוצאי שבת, אחר השלמת ובריאת העולם ביד הבורא, החל האדם להידמות לבוראו כביכול, בפיתוח העולם.
סעיף ב
גאף בארץ ישראל עושים ראש השנה שני ימים (ו).
גהרי"ף בפרק קמא דביצה והרמב"ם בפרק ה' מהלכות קדוש החדוש ובפרק א מהלכות יום טוב.
(ו) שני ימים – כפי שהסברנו בהקדמה לסימן הקודם.
—————————————————–
[1] פסחים נד, א.
סדר יום שני של ראש השנה (תרא)
א. במוצאי יום שני של ראש השנה מבדילים כמו בשבת, אלא שאין מברכים לא על הבשמים ולא על האש [א].
ב. ראש השנה הוא חג של שני ימים, גם בארץ ישראל [ב].
הלכות ראש השנה
סימן תקפ"א – דיני ימי תחנונים וערב ראש השנה
סימן תקפ"ב – סדר תפלת עשרת ימי תשובה וראש השנה
סימן תקפ"ג -דברים שנוהגים לאכול בליל ר"ה
סימן תקפ"ד – סדר קריאת התורה בראש השנה
סימן תקפ"ו -דיני שופר של ראש השנה
סימן תקפ"ז – דין התוקע לתוך הבור
סימן תקפ"ט –מי הם הראוים לתקיעת שופר
סימן תק"צ -סדר הראוי לתקיעת שופר
סימן תקצ"א – סדר תפלת מוסף ביחיד
סימן תקצ"ב -תפלת מוסף בקול רם וסדר התקיעות
סימן תקצ"ג -תפלת מוסף בקול רם וסדר התקיעות
תקצ"ד -יחיד שלא התפלל אין חבירו מוציאו
סימן תקצ"ה -מי שאינו בקי לא בתקיעות ולא בתפלה
סימן תקצ"ז -אם מותר להתענות בר"ה
סימן תקצ"ח -דין צדקתך בשבת שחל בה ראש
סימן תקצ"ט -ליל ראש השנה שחל במוצאי שבת אומרים ותודיענו