שולחן ערוך כפשוטו

הלכות יום הכיפורים

סימן תרט"ו

יום הכפורים אסור בתשמיש המטה, ובו ב' סעיפים.

 

 

סעיף א

איום הכיפורים אסור בתשמיש המטה (א), בואסור ליגע באשתו כאלו היא נדה (ב); וכן גאסור לישן עם אשתו במטה (ג).

אמשנה יומא עג, ב. בבשם ספר אגודה (פסחים סימן נב). אהגהות מרדכי דמועד קטן הלכות תשעה באב.

 

(א) בתשמיש המטה – זהו אחד העינוגים שחכמים אסרו.

(ב) כאילו היא נדה – כדי למנוע חשש שיבוא איליה.

(ג) עם אשתו במטה – כמו באשתו נידה.

 

 

סעיף ב

דהרואה קרי בְּלֵיל (ד) יום הכיפורים ידאג כל השנה (ה), ואם עלתה לו שנה מובטח לו שהוא בן העולם הבא (ו).

דתנא דבי רבי ישמעאל שם פרק ח (פח, א).

 

(ד) בְּלֵיל – הוא הדין אם ראה ביום, אלא שבדרך כלל זה קורה בלילה.

(ה) ידאג כל השנה – כי הדבר דומה כאילו הראוהו מן השמים שעינויו ביום זה אינו מתקבל.

כאן המקום לסייג את הנאמר, כי אין הדברים אמורים בכל אדם רק במי שבדרך הטבע לא צריך לראות קרי, ובכל זאת יצא לו זרע. כגון בן עליה שלא הרהר באשה, והוא נשוי לאשה, ומקיים יחסי אישות רגילים. אבל אצל אדם רווק, צעיר, שמדרך הטבע מהרהר באשה, אין בכך כל סימן.

(ו) שהוא בן העולם הבא – מאחר ועמדו לו זכויותיו להצילו מאותה דחיה שנשלחה אליו ביום כיפור. עוד מוסיפה הגמרא (יומא פח, א) אמר רב נחמן בר יצחק: תדע, שכל העולם כולו רעב והוא שבע. כי אתא רב דימי אמר: מפיש חיי, סגי ומסגי (תרגום: ירבה חיים, וייוולדו לו בנים ובני בנים). מפרש רש"י, בגלל שכל העולם היה בצער והוא זכה לעונג בעל כרחו, זה סימן שיהיו לו בנים ובני בנים, כנאמר יראה זרע יאריך ימים.

 

 

יום הכיפורים אסור בתשמיש המיטה (תרטו)

 

א. אסור לקיים יחסי אישות ביום כיפור [א].

ב. אין לישון עם האשה באותה מיטה. ואין לנגוע בה, כמו בעת נידתה[א].

דילוג לתוכן