נתינת אוכל למי שאינו מברך

סימן קס"ט

1. הקדמה
2. בחינת דין 'לפני עור'
3. דברי הרמ"א
4. איסור השולחן ערוך, ודעת המקילים
5. מקור הדין בגמרא
6. דברי ר' יונה
7. מי שלא מברך נחשב אנוס
8. סברות נוספות מדוע אין כאן "לפני עיור"

1. הקדמה

כתב השלחן ערוך (או״ח קסט, ב): לא יתן לאכול אלא למי שיו״ע בו שיברך.

ובדומה מצאנו ברמ״א (אר״ח קסג, ב): אסור להאכיל למי שלא נוטל י״יו, משום 'ולפני עיור לא תיתן מכשולי.

ולכאורה עולה מדברים אלו שאין לארח יהודים שאינם שומרים תורה ומצוות. והדברים קשים: ראשית, משום שראינו רבים, ובהם רבנים מובהקים, המארחים יהודים שאינם דתיים לארוחה. ועוד קשה, שדין זה זורע שנאה וריחוק, ואין זו דרכה של תורה.

ובאמת אחרונים רבים הורו להיתר. וזו למשל לשונו של הגר״א נבנצאל זצ״ל בהערותיו לשו״ע ("ביצחק יקרא" על קסג, ב):

כבר הורו א״מו״ר זללה״ה (הוא הגרש״ז אוירבך) והחזו״א זצ״ל "מותר להאכיל חילוני לאפרושי מאיסורא של שנאת ישראל. ונראה "הוא ה״ין לאפרושי מאיסורא של מאכלות אסורות שיאכל במקום אחר. אבל לקנות לו "ברי מאכל, אם אפשר, ראוי להתחמק מבלי שיפגע[1].

אולם עיקר דבריהם מבוססים על "היתר", שבזמן הזה צריך לפסוק לא כדברי המחבר והרמ״א.

במאמר זה נעיין במקור ההלכה ונשתדל להסביר את גבולותיה המדויקים ואת התנאים לאסור, וממילא יתבררו גם מקורות נוספים להיתר מעיקר הדין.

כפי שנראה בהמשך, סיבת האיסור היא משום "לפני עיור לא תתן מכשול", פסוק המלמד שאסור לגרום לאדם לעבור עבירה. תחילה נבחן בקצרה את הגדרות האיסור הכללי, ונרחיב במקורות של האיסור הספציפי של נידוננו.

2. בחינת דין 'לפני עור'

מקור איסור זה בגמרא בעבודה זרה (דף ו,ב), אבל מפורש שם שחל רק ב״תרי עברי נהרא", כלומר כשבלי סיוע העובר לא היה יכול לעבור על האיסור. וזה לשון הגמרא:

אמר ר׳ נתן: מנין שלא יושיט א״ם בום של יין לנזיר, ואבר מן החי לבני נח? ת״ל: (ויקרא, יט) 'ולפני עור לא תתן מבשול׳… הבא במאי עםקינן – "קאי בתרי עברי נהרא.

כלומר: החיוב הוא על המסייע לאחר לעבור עבירה רק אם אותו אדם אינו יכול לעבור עבירה זו ללא סיוע, כגון נזיר שנמצא מעבר הנהר וחבירו הנמצא בעבר השני מושיט לו את כוס היין.

ובדיננו, הלא החילוני אף פעם לא נוטל ידיו ולא מברך, ואם לא אתן לו לאכול — אזי יאכל משלו בלי נטילה ובלי ברכה[2].

ואמנם יש הפוסקים שגם ב״חד עבר נהרא", כשיכול לעבור על האיסור לבדו, ישנו איסור מדרבנן. ונחלקו הפוסקים בזה. וראה בש״ך (יו״ד קנא, ס״ק ו), המסיק שלרמ״א אין איסור מכך שהתיר למכור לעובד ע״ז צרכי עבודתו אם יכול לקנותם במקום אחר[3].

ואפשר שגם האוסרים לא אסרו אלא כשנותן דבר איסור (כגון יין לנזיר וצורכי ע״ז), אבל בנידון דידן, כשנותן דבר מאכל המותר למאכל, לא יאסר.

לפי הכללים האלה יש מקום להקל בנתינת אוכל לשאינו דתי. ועלינו לעיין באיסור המפורש בשולחן ערוך בנתינת אוכל למי שאינו נוטל ידיו ולא מברך, ולבדוק האם דין זה סותר את הכלל שלנו.

3. דברי הרמ״א

ראינו שהרמ״א אוסר להאכיל למי שלא נטל ידיו. אולם מדקדוק בהקשר דבריו עולה שאוסר דווקא נתינת אוכל לפיו של מי שלא נטל ידיו. שזה לשון השו״ע שם (או״ח קסג, ב): המאכיל לאחרים אין צריך נטילת ידים. והאוכל, צריך נטילת ידים אע״פ שאחר נותן לתוך פיו ואינו נוגע במאכל. והוא הדין לאוכל במגריפה (=במזלג), שצריך נטילת ידים. (ואסור להאכיל למי שלא נטל ידיו, משוס ׳לפני עור לא ממן מכשולי).

הסעיף עוסק באדם האוכל ואינו נוגע באוכל (שאחר מאכילו, או על ידי מזלג), שחייב בנטילת ידים. ובהקשר להלכה שבהאכלת אדם אחר חייב הוא בנטילת ידים אומר הרמ״א שאסור להאכיל אלא למי שנטל ידיו. ולכן אין לאסור מכאן אלא האכלה בפה, ולא נתינת אוכל ביד, או אירוח מי שאינו נוטל ידיו.

וכך גם נראה בדברי המגן אברהם. שכאמור, בעוד שהרמ״א אוסר להאכיל למי שלא נטל ידיו, שו״ע (קסט, ב) אוסר לתת לאכול אלא למי שיודע שיברך. וכתב על זה המגן אברהם (ס״ק ו) בשם הב״ח:

דוקא בנטילת ידים אסור, דתיכף בשעה שנותן ידו כ״י לאכול עובר משום לפני עור ונוי. אבל בברכה, בשעה שנתנו – אינו עובר, ואם אחר כך לא יברך – מה עלינו לעשות?!

אם מדובר כאן על הזמנת האדם לארוחה, או בנתינת אוכל לפניו, לא מובן החילוק בין נטילת ידים לברכה. ונראה שגם המגן אברהם הבין שהאיסור בנטילת ידים הוא לתת בפיו של מי שלא נטל ידיו[1].

4. איסור השולחן ערוך, ודעת המקילים

אם כן, עולה שמדברי הרמ״א והמג״א אפשר שיש רק איסור לתת אוכל בתוך פיו של מי שלא נוטל ידיו ולא מברך, אבל לתת לפניו בצלחת אין איסור.

וכך מדוייק גם מלשון הרמ״א, שנקט "אסור להאכיל".

ולפי זה הדין שלנו מתאים לכללי הגדרת איסור "לפני עיור".

אולם אי אפשר להסביר כך את דברי המחבר, שכתב: "לא יתן לאכול אלא למי שיודע בו שיברך", שאי אפשר לומר שכוונתו להאכלה בפיו.

וגם מדברי מחצית השקל נראה שהאיסור כולל גם נתינה ביד[5], ולא כדברינו במג״א.

אם כן, עולה מלשון המחבר שעדיף שלא להזמין לארוחה יהודי שאינו שומר מצוות, אלא כשאפשר לבקש ממנו ליטול ידיו ולברך.

אולם אחרי העיון במקורות נראה שדברי המחבר עצמם אינם לפי שורת הדין אלא חומרא בעלמא, והבנה זו תחזק את העובדה שרבים פסקו לכאורה לא כשולחן ערוך.

5. מקור הדין בגמרא

הגמרא בחולין (דף קז,ב) שואלת על ה״אוכל מחמת מאכיל", כלומר האוכל בעזרת אחר בלי לגעת בפת, האם חייב בנטילת ידים. ומנסה להביא ראיה מדברי רב לעניין השמש:

אמר רבי זירא אמר רב: לא יתן אדם פרוסה לתוך פיו של שמש, אלא אם כן יודע בו שנטל ידיו.

אולם מגמרא זו אין ללמוד שאסור לתת אוכל לשאינו דתי, משום שתי סיבות:

א. מדובר כאן במפורש בנתינה לתוך פיו, והדבר אינו דומה להגשה בצלחת או לידו. וסוגיה זו היא מקורו של הרמ״א אותו ראינו למעלה.

ב. בהמשך דוחה הגמרא את הראיה ואומרת "שאני שמש דטריד". ומבאר רש״י שהשמש טרוד "לש מש את המסובין, ושוכח שלא נטל, ונוגע באוכלין שיאכל"[6].

וגם לענין "לפני עיור" אולי האיסור הוא דווקא בשמש שמפאת הטירדה לא נטל ידיו. אבל בשאינו דתי שאף פעם לא נוטל ידיו אפשר שאין איסור. שהרי בשמש עצם נתינת האוכל גורמת לו שיעבור עבירה, אולם בשאינו דתי עצם היותו לא שומר תומ״צ גורם לו שאינו נוטל ידיו ואינו מברך, ולא נתינת האוכל[7].

ולכן אין בדברים אלו מקור לאיסור שו״ע, אלא לאיסור הרמ״א לתת לתוך פיו בלבד. והדבר מתאים להסברנו לעיל בגדר איסור "לפני עיור".

נעיין עכשיו במקור דברי המחבר, ונעמוד על שיטתו.

6. דברי ר' יונה

בית יוסף הביא את מקור האיסור מדברי ר׳ יונה (סוף פרק שמיני דברכות, דף מב,א מדפי הרי״ף), המתייחס לסוגיה שראינו במסכת חולין. ואלו דברי ר׳ יונה:

אוכל מחמת מאכיל צריך נטילת ידים. כלומר אע״פ שאינו נוגע בפת

– צריך ליטול ידיו. וגם האחר אין לו להאכילו עד שיטול ידיו, משום 'ולפני עור לא תתן מכשול'…

לא יתן אדם פרוסה לשמש אלא א״כ יודע בו שנטל ידיו. יש למדין מכאן שאין ראוי לתת לאכול אלא למי שיודע בו שיברך. ונראה שכיון שמתכוין לעשות מצוה, שנותן בתורת צדקה – מותר.

כאמור, דברי רבנו יונה האלה הם המקור לאיסור המדובר.

אך גם על פי דבריו יש לשים לב לשתי נקודות להקל:

1. ר׳ יונה לא כתב באופן החלטי "לא יתן לאכול", כלשון שו״ע, אלא כתב באופן מסויג: "יש למדין מכאן שאין ראוי לתת לאכול". עולה מדבריו שאין איסור ממש לתת אוכל למי שלא נוטל ידיו ולא מברך.

ולכן אפשר שגם כוונת שו״ע היא כמקורו בר׳ יונה, שאין בזה איסור ממש.

2. עוד הוסיף ר׳ יונה וכתב: "ונראה שכיון שמתכוין לעשות מצרה, שנותן בתורת צדקה — מותר". כלומר: אם בנתינת האוכל כוונתו לעשיית מצות צדקה, אין לאסור לתת למי שיודע בו שלא יברך.

והביא הרמ״א היתר זה (קסט, ב):

לא יתן לאכול אלא למי שיודע בו שיברך. ויש מקילין אם נותן לעני בתורת צדקה.

ומצאנו בנושאי הכלים הגבלה לקולא זו, וכתבו שהנתינה בתורת צדקה מותרת רק אם חושש שמא לא יברך. אבל אם ודאי לו שהעני לא יברך — אפילו בתורת צדקה אסור[8].

והביא הפרי מגדים (סי׳ קסט, א״א ס״ק ו) סברא לצמצום הקולא, ש״לא שייך לייתי (=שיבוא) לא תעשה דצדקה וידחה לא תעשה ד׳לפני עור׳, דכהאי גוני לא צותה התורה ליתן לו, וגם (יש כאן) מצוה הבאה בעברה".

אבל בפשטות דברי ר׳ יונה אין לחלק בין ספק לא יברך וודאי לא יברך, ובכל מקרה צדקה — מותר[9]. ולפי דברינו לעיל, שודאי אין "לפני עיור" בנידון זה אלא ספק מסייע לדבר עבירה, ההבחנה של רבנו יונה ברורה.

ולפי זה אין הבדל אם נותן לשם מצות צדקה או לשם מצוות אחרות, כמו הכנסת אורחים או קירוב רחוקים. העיקר שתהא כוונתו לשם שמים. וכן משמע מלשון ר׳ יונה, שכתב "שכיון שמתכון לעשות מצוה", וכל מצוה במשמע.

ובזה מתורצת קושית הבית יוסף על רבנו יונה, שכתב שאין לחלק בין נותן בתורת מצוה לנותן סתם, שהרי אסרה הגמרא לתת לפיו של שמש. אבל לפי מה שכתבתי לעיל אין זו קושיה, כי הגמרא דיברה על איסור של "לפני עור" ממש, שהרי כפי שהסברנו למעלה, השמש אינו מומר ובדרך כלל נוטל ידיו, לכן אם אוכל בלי נטילה הרי זה בגלל מי שנתן לו את האוכל כאשר הוא טרוד, ויש בנתינתו משום "לפני עיור".

7. מי שלא מברך נחשב אנוס

אמנם ב״לא דתיים שלנו" ישנה לעיתים ודאות שלא יברכו, מציאות שראינו שלשיטת המגן אברהם וסיעתו חמורה יותר, ואסורה בה נתינה גם בתורת צדקה. אולם במציאות זו ישנה גם סברה להקל. שכתב הפרי מגדים (שם):

ומב״ח משמע אף שיודע שהוא עם הארץ – לא יבטל מצות צדקה.

י״ל דווקא בעם הארץ, הא מחמת רשעות – לא יתן לו.

משמע שגם לב״ח ולפמ״ג מי שאינו מברך לא מחמת רשעות אלא כיון שהוא עם הארץ — מותר ליתן לו בתורת צדקה.

וכן פסק גם המשנה ברורה (קסט, ס״ק יא), אלא ששינה מעט את הניסוח: ודוקא אם מתוך רשעתו. אבל אם מתוך אונסו, שאינו יכול לברך, לא נפקע מצות צדקה בשביל זה.

ולפי דבריו ייחשב מי שאינו יודע את הברכה כאנוס, ויש לתת לו בתורת צדקה[10].

8. סברות נוספות מדוע אין כאן "לפני עיור"

1. הצלה מאיסורים אחרים

כל דין "לפני עיור" בא על מנת שלא נכשיל את הזולת. אולם כאן באם לא ניתן לו לאכול, יש חשש שכשיאכל במקום אחר יכשל באיסורים חמורים יותר מאכילה ללא ברכה, כגון אכילת נבילות וטריפות שאיסורם מדאורייתא. ולכן אפשר שאין כאן כלל איסור "לפני עור"[11].

2. לשם מצווה

נראים דבריו של השרידי אש (ח״ב סי׳ ט החל מאות כ) שכתב על איסור לפני עיור: ״דבמקום שהמכשיל מתכוון לעשות מצוה — אין בזה משום לפני עור". והוכיח דבריו גם מדברי ר׳ יונה כאן, וראה בדבריו ראיות נוספות.

וכאן בעצם קירוב הלבבות ישנה מצוה גדולה, כי כל ישראל הם ערבים זה לזה.

וכמובן שמחובתנו לבקש מן האורחים שיכבדו מנהגי ישראל. וכשמבקשים מהם בנחת — ברוב רובם של המקרים הם מסכימים ברצון רב. ועוד הציעו הפוסקים לברך בקול רם, כדי שישמעו ויצאו בברכותינו[12]. ונלמד מאברהם אבינו שנטע אשל בבאר שבע[13], ולכל מי שנתן לאכול הזכיר לו שהי הוא הנותן ברכה במעשה ידינו, ושכל העולם כולו שלו הוא.

[1] ומהפוסקים הנוספים שהורו להיתר: שו״ת תורת חסד התיר בדרך מכירה, הואיל ויכול לקנות במקום אחר (חלק או״ח סי׳ ה. ומובא בשדה־חמד מערכת ו כלל כו אות יט; בשו״ת מהרש״ם ח״ו סי׳ יא; ובתשובות רבות העוסקות בנדו״ד). ובשרידי אש (ח״ב סי׳ ט, החל מאות כ) האריך להוכיח שאין איסור ׳לפני עיוור׳ בכל מקום שמתכוון למצווה. גם האגרות משה (או״ח ח״ה סימן יג, אות ט) הסיק שהרוצה להקל בחילוני שאינו יודע שהדבר אסור יש לו על מי שיסמוך (למרות שיש טעם לאיסור, ודעתו נוטה לאסור). וגם הגרי״י הלברשטם, האדמו״ר מצאנז זצ״ל, בשו״ת דברי יציב (חלק או״ח סי׳ פ) מורה להיתר אם מאכילו לצורך מצוה.

ואף הגרש״ז אוירבך בשו״ת מנחת שלמה הורה להיתר, שאמנם מכשיל אותו באכילה ללא ברכה, אך מצילו ממכשול של ריחוק מהתורה ולומדיה. וכאמור למעלה, גם הגר״א נבנצאל הביא כך בשם הגרש״ז אוירבך והחזון־איש. ועוד.

[2] ובדומה כתב הדגול מרבבה על הש״ך הנזכר בהערה הבאה, וז״ל: "… אבל בישראל דרוצה לעבור במזיד על איזה עבירה, ואפילו אינו מומר גמור, אין ישראל אחר מצווה להפרישו לדעת הש״ך".

[3] ומביא שם הש״ך גם את דעת החולקים. וראה בפתחי תשובה יו״ד קס, ס״ק א, המונה באוסרים את התוס׳, רא״ש ור״ן.

[4] ובזה תרצנו תמיהתו של האגרות משה (או״ח ח״ה, סוף סי׳ י,), שתמה על חילוקם של הב״ח והמג״א בין נט״י לברכה. יעויי״ש.

[5] סי׳ קסג על המג״א ס״ק ב. מחצית השקל מחלק בין נתינה ביד, החמורה יותר בדיני נט״י, לבין נתינה בפה, שדווקא קלה יותר, שהואיל ולא נוגע בידו באוכל איסורו קל יותר. ומשמע מדבריו שבשניהם יש "לפני עיוור".

[6] ולכן גזרו בו חכמים נט״י אף אם אחר מאכילו, שאפשר שמפאת טירדתו בכ״ז יגע במאכל. אך באדם רגיל אפשר שלא גזרו בו חכמים נט״י אם אינו נוגע במאכל.

[7] וגם המשנה ברורה רמז לקושיה זו בסי׳ קסט ס״ק י, ועולה מדבריו שם שאין מקור לאיסור אלא בדברי ר׳ יונה. יעויי״ש.

[8] מגן אברהם קסט, ס״ק ו; ובפמ״ג שם מדייק כן גם מהט״ז ס״ק ג; וכן החמיר במשנה ברורה שם, ס״ק יא.

[9] ובמיוחד כאן כשכל האיסור הוא "לפני עור", כפי שנביא בהמשך, ראה לקמן ז.

[10] [האגרות משה (או״ח ח״ה סימן יג, אות ט) הביא סברה זו בשם נכדו הרב מרדכי טנדלר, ששאל להתיר ע״פ זה לא רק בתורת צדקה. ודחה האג״מ סברה זו במילים "הנה אף בתינוק שנשבה בין הנכרים מפורש בשבת דף סח,א דחייב חטאת, שא״כ הרי אין זה נחשב כאנוס". ודן שם אולי למרות שאינו אנוס אין בדבר לפני עור. הערת העורך.] באמת בגמרא זו נחלקו אמוראים אם תינוק שנשבה פטור לגמרי או חייב קורבן. אולם לרב ושמואל שמחייבים קורבן אחד אין זה ככל השוגגים, שמביאים קורבן על כל מלאכה או על כל שבת, אלא מביא קורבן אחד על כל המלאכות שעשה ועל כל השבתות שעבר, ולכן אין זה שוגג רגיל גם לרב ושמואל. ולי נראה שדעת רב ושמואל שאנוס לגבי חיוב קורבן הרי זה רק מי שנדחף לעשות מעשה על ידי כח חיצוני, אבל תינוק שנשבה עשה מעשיו ברצון והם נחשבים כמעשיו, וכאשר חוזר בתשובה ורוצה לכפר על מעשיו הרי הוא מביא קורבן, אבל ודאי שאינו נענש על מה שעבר, כי מה היה לו לעשות? ועיין בהגיוני משה על הש״ס שני הסברים מדוע תינוק שנשבה מביא קורבן.

[11] סברה דומה בדברי הגרש״ז אוירבך שהבאנו למעלה בהערה 1.

[12] וישנם דברים שיוצאים בהם אף העם שבשדות. ראה למשל לעניין תקיעת שופר בגמרא סוף מסכת ראש השנה ובטור וב"י סי' תקצא; ולעניין ברכת כהנים בשו"ע קכח, כד, וכן לכבי תפילת ר"ה ויו"כ, ועוד.

[13] ראה סוטה דף י.

דילוג לתוכן