מה דין חלב עכו"ם בימינו ?

סימן קט"ו

1. מבוא
2. טעם האוסרים
3. בין גזרה לאיסור
4. ביטול תקנה כאשר הטעם מפורש
5. שיטת הרב פיינשטיין, פיקוח ממשלתי כידיעה
6. סיכום
7. הערות

1. מבוא

המשנה במסכת עבודה זרה אוסרת בשתייה חלב שחלבו גוי:

ואלו דברים של עובדי כוכבים אסורין ואין איסורן איסור הנאה: חלב שחלבו עובד כוכבים ואין ישראל רואהו (עבודה זרה לה, ב).

הגמרא שם מבארת שטעם האיסור הוא החשש שמא הגוי עירב בחלב הכשר חלב בהמה טמאה, שאסור בשתייה.

המשנה הבאה (עבודה זרה לט, ב) מביאה דין משלים לכך:

ואלו מותרין באכילה: חלב שחלבו עובד כוכבים וישראל רואהו.

הגמרא על משנה זו (עבודה זרה לט, ב) מסבירה שבמקרה כזה אין
 חשש שהנוכרי עירב חלב אסור בחלב המותר, ולכן מותר לשתות את החלב.

השאלה שעמדה בפני הפוסקים היא אם בימינו יש מקום להתיר איסור זה, שהרי כיום אין זה סביר כלל שיערבו חלב טמא – הן משום שהוא אינו מצוי, והן מפני שיש פיקוח על המוצרים, ואסור למכור חלב בקר או צאן אם מעורב בו חלב של בהמה אחרת או חומרים נוספים.

על אף דרכי ההיתר הנשענות על המשנה, הגמרא והפוסקים (שבהם נעסוק להלן), הרבנות הראשית לישראל אוסרת לגמרי חלב נוכרי. ואמנם הרבנות מקלה באבקת חלב נוכרי, אך רק במוצרים בכשרות רגילה ולא בכשרות המהודרת.

במאמר נבחן את אופי האיסור וטעמו, ואת דעות הפוסקים השונים. לדעתנו דעת המקלים מבוססת יפה, ואין לאסור חלב עכו"ם באופן גורף.

2. טעם האוסרים

הרמב"ם בהלכות ממרים מתייחס לשאלת שינוי וביטול גזרות ותקנות, ומסכם בפשטות כך:

בית דין שגזרו גזרה או תקנו תקנה והנהיגו מנהג, ופשט הדבר בכל ישראל, ועמד אחריהם בית דין אחר ובקש לבטל דברים הראשונים ולעקור אותה התקנה ואותה הגזרה ואותו המנהג – אינו יכול עד שיהיה גדול מן הראשונים בחכמה ובמנין (ממרים, פרק ב הלכה ב).

מכיוון שאין בימינו בתי דין הגדולים בחכמה ובמניין מאלו של חז"ל, לא ניתן לבטל תקנות כלל, אפילו אם בטל טעמן הראשון. מכאן שאף שטעם הגזרה אינו שייך כיום, האיסור במקומו עומד, שהרי אין בכוחנו לבטל גזרות חכמים אפילו אם בטל טעמן.

דומה שהתייחסותם של הפוסקים הראשונים לשאלת חלב עכו"ם עולה בקנה אחד עם הבנה זו. כך פסק הרמ"א ביורה דעה, סימן קטו סעיף א:

אם לא בא הישראל עד אחר שנחלבו כולם, הוה כחלב שחלבו עובד כוכבים דאסור אף על פי שאין דבר טמא בעדרו.

וכך כתב ערוך השולחן, יורה דעה סימן קטו, סעיפים ה-ו:

והנה על כל פנים נתברר דלפי דעת כל רבותינו שהבאנו אפילו במקומות דלא שכיח כלל דבר טמא בעיר באופן שאין חשש לתערובת חלב טמא מכל מקום אסור כשהישראל לא עמד על כל פנים מבחוץ בשעת החליבה או שיהא יוצא ונכנס, ודי אפילו בקטן וקטנה ויתבאר עוד בזה. מיהו על כל פנים האיסור הוא בכל אופן, ודלא כאחד מגדולי האחרונים שהאריך בזה להקל לשתות חלב שלהם במקום שאין שם דבר טמא או שהוא רחוק המציאות שיחלובו את הטמא או שחלב טמא ביוקר, והביא ראיה מאיזה גדולים שהקילו בכהאי גוונא. ומסיבה זו יש הרבה מתפרצים באיסור זה בדורנו בעוונותינו הרבים כאשר ראינו ושמענו ותולים את עצמם באיזה תלמיד חכם שעשה כן ולא ידעו ולא יבינו שחמורים דברי סופרים מדברי תורה, והתלמיד חכם שעשה כן עונו ישא. וכיון שנפסק לאיסור בטור ושולחן ערוך וכל גדולי אחרונים מי יוכל להעיז פניו ולמלא תאות נפשו ושומר נפשו ירחק את עצמו מזה:

וליתר שאת אברר לך איך שכל דברי רבותינו הקדושים הם כגחלי אש, מה שהתוודה לפני בלב נשבר בהיותי יושב על כסא הוראה בעיר פלונית, שאחד מהבעלי-בתים החשובים דשם היה נוהג היתר בדבר בהיותו חוץ לביתו בעיר הגדולה במדינה וישב תדיר בשם לעסקיו, והוא ועוד אורחים בשתותם חמים בבוקר בבוקר היו קונים חלב שמן שקורין סמאנ"ט אצל חנוני אינו יהודי שכנגד אכסניא שלהם. ופעם אחת התחילו לחקור ביניהם מאין לוקח החנוני הקטן זה כל כך חלב שמן והלך הוא להחנוני ושאלו ואמר לו החנוני אני קונה באיטליז של בשר הרבה מוח של הבהמות וממחה אותם עם הרבה חלב ומבשלם ביחד וזה הוא השמנונית. אז נפלו כולם על פניהם על חטאם הגדול שאכלו טרפות ובשר בחלב, והבעל הבית התודה לפני וצעק בקול כמה גדולים דברי חכמים. ובאמת כך מקובלני שכל גזירת חכמים לבד טעמם הנגלה יש עוד הרבה טעמים כמוסים שלא גילו אותם, והשומע ישא ברכה מאת ד' וישולם גמולו בזה ובבא (וביחוד שמעתי שבאמעריקא יש רבים מהאומות ששותים חלב חזיר מפני שמצויים שם הרבה).

3. בין גזרה לאיסור

מאידך גיסא, אחד מגדולי הראשונים, התשב"ץ[1], פתח פתח להיתר. הוא הבחין בין גזרה לאיסור, והסביר שהרמב"ם עסק בדבריו בגזרות ובתקנות שתיקנו חכמים במניין, שאותן אין לבטל, אבל דבר שנאסר בזמן מן הזמנים מפני טעם כלשהו, חוזר להיתרו כאשר הטעם מתבטל. וזו לשון התשב"ץ:

לפי סוגיית הלכה זאת נראה כי החלב שחלבו עכו"ם ואין ישראל רואהו, לא אסרוהו משום גזרה כמו הגבינה שאסרו אותה במנין משום גזרה, כמה שכתב הרמב"ם ז"ל בפרק ג מהלכות מאכלות אסורים בשם הגאונים ז"ל, וכמו שהוא דעת רוב המפרשים ז"ל (שו"ת תשב"ץ חלק ד (חוט המשולש) טור א סימן לב).

בשונה מגבינה של עכו"ם שנאסרה "במניין" – כלומר על יסוד סמכות חכמים ולא בשל טעם גלוי – חלב עכו"ם נאסר בשל החשש (שאותו ניתן להפריך) שעירבו בו חלב של בהמה טמאה.

על סמך פסק זה של התשב"ץ רבו המתירים בימינו חלב שחלבו עכו"ם, וביניהם הפרי חדש (יורה דעה סימן קטו), הרדב"ז (חלק ד סימן עה, תשובה אלף קמז)[2] והרב יוסף משאש, שמעיד שכך היה המנהג בכל המערב (כלומר צפון אפריקה) להתיר חלב עכו"ם, כיוון שטעם הגזרה בטל.

לעומתם, החת"ם סופר סובר שיש ראשונים החולקים על התשב"ץ,

ומביא את דברי הרשב"א בתורת הבית (בית שלישי שער ו):

וכן לא נשמע מעולם מי שמערב חלב טמא עם חלב טהור, שמאיס הוא להם, אפילו הכי גבינה שלהם אסורה. דסתמא דמילתא כל דבר שנאסר במשנת אילו מעמידין נאסר במנין, וכל שנאסר במנין – אפילו בטל הטעם לא בטל הדבר[3] (חתם סופר יורה דעה חלק ב סימן קז).

נראה שמחלוקת זו תלויה בשתי ההבנות שבגמרא:

מתניתין. ואלו מותרין באכילה: חלב שחלבו עובד כוכבים וישראל רואהו…
גמרא. תנינא להא דתנו רבנן: יושב ישראל בצד עדרו של עובד כוכבים ועובד כוכבים חולב לו ומביא לו, ואינו חושש. היכי דמי? אי דליכא דבר טמא בעדרו, פשיטא, ואי דאיכא דבר טמא בעדרו, אמאי? לעולם דאיכא דבר טמא, וכי קאי חזי ליה, וכי יתיב לא חזי ליה, מהו דתימא: כיון דיתיב לא חזי ליה, ניחוש דלמא מייתי ומערב ביה, קא משמע לן: כיון דכי קאי חזי ליה, אירתותי מירתת ולא מיערב ביה (עבודה זרה לט, ב). 

אם כן, כאשר אין בעדר בהמות טמאות פשיטא שאין חשש לתערובת ואין איסור. המפרשים נחלקו אם הגמרא מתירה אפילו אם אין יהודי שיושב בצד העדר בעת החליבה[4], או דווקא אם יהודי יושב שם[5].

הבית יוסף הביא את דברי המרדכי, שהסביר שההיתר כשאין בהמה טמאה בעדר קיים דווקא אם יהודי יושב בצד העדר, אף על פי שאינו רואה את החליבה:

וכתב המרדכי (סימן תתכו) (אי דליכא דבר טמא בעדרו פשיטא) יש מוכיחין מכאן דאם ברור לנו דאין בהמה טמאה בעדרו, דמותר ליקח מאותו גוי אפילו אין ישראל רואהו. וטעות הוא בידם. דאם כן, היה לו להקשות: אי דליכא דבר טמא בעדרו, למה לי ישראל יושב בצד עדרו ורואה? אלא הכי פירושו: אי דליכא דבר טמא בעדרו – פשיטא דביושב בצד עדרו סגי. וכן כתב רבינו פרץ ז"ל בפסקיו (שם): 'דאפילו אין דבר טמא בעדרו יש להחמיר להיות הישראל שם בתחילת החליבה, פן יערב או ישים הגוי חלב טמא בכלי קודם שיבא הישראל' (עד כאן) וכן כתב בסמ"ק (בית יוסף יורה דעה, קטו).

אולם מתוך דברי רבנו פרץ שהמרדכי מביא עולה שאכן החלב אסור גם אם אין בהמה טמאה בעדר, אך בתנאי שבהמות טמאות מצויות באזור:

דאפילו אין דבר טמא בעדרו יש להחמיר להיות הישראל שם בתחילת החליבה, פן יערב או ישים הגוי חלב טמא בכלי קודם שיבא הישראל'.

אם כן, גם הוא מודה שטעם האיסור הוא החשש שמא יביא חלב טמא ויערבו בחלב הכשר, וממילא אם אין חשש כזה – גם לשיטה זו חלב שחלבו גוי יהיה מותר, ואפילו אם אין היהודי רואה את החליבה כלל.

וכך פוסקים הטור והשולחן ערוך:

היה חולב בביתו וישראל יושב מבחוץ, אם ידוע שאין לו דבר טמא בעדרו מותר, אפילו אין הישראל יכול לראותו בשעה שהוא חולב (שולחן ערוך יורה דעה, קטו, א).

מכאן משמע שאם אין מצוי כלל חלב טמא, לא בעדרו ולא בעדרים אחרים באזור, אין לאסור את החלב, כפי שראינו בדברי התשב"ץ.

דעת הרמ"א מורכבת יותר; מצד אחד הוא מקל מאוד וטוען שאין חובה שישראל יראה את החליבה כאשר אין חשש שיעורב בחלב דבר טמא:

ושפחות שחולבות הבהמות בבית ישראל או בדיר שלהם, כל מקום שאין בית עובד כוכבים מפסיק ואין לחוש לדבר טמא – מותר אפילו לכתחילה להניח אותן לחלוב, אף על פי שאין שם ישראל כלל, דמאחר שהוא בבית ישראל או בשכונתו אין לחוש לדבר טמא (שערי דורא סימן פב בשם רבנו תם ומהרא"י שם) (שם).

ברם, בפסקה אחרת הכיוון הוא לחומרא: הרמ"א מתיר במקרה מסובך אף יותר, כאשר החליבה נעשית באזור שדרים בו גויים (ולכן יש חשש רב יותר להימצאות חלב אסור ולעירובו בחלב המותר), אך בתנאי שישראל ראה לפחות את סוף החליבה; ואם לא ראה את החליבה כלל – החלב אסור:

ואם חלבו עובד כוכבים מקצת בהמות ולא היה שם ישראל, ואחר כך בא ישראל אל האחרים, עכשיו בזמן הזה שאין חלב דבר טמא מצוי כלל – מותר, מיהו אם לא בא שם ישראל עד אחר שנחלבו כולם, הוה כחלב שחלבו עובד כוכבים דאסור אף על פי שאין דבר טמא בעדרו.

האיסור נראה כאן לכאורה חזק וברור. אולם מסוף דבריו, שבהם מפורט "אף על פי שאין דבר טמא בעדרו", ניתן ללמוד שבדבריו במשפט הראשון "שאין דבר טמא מצוי כלל", כוונתו שאין דבר טמא מצוי כלל בעדר של היהודי, ובמציאות שבה דבר טמא אינו מצוי בשום מקום – ייתכן שהוא יקל יותר.

4. ביטול תקנה כאשר הטעם מפורש

בנוסף לאמור לעיל, גם אם נפרש שמדובר בגזרה ולא באיסור – ולפיכך לכאורה גם אם בטל הטעם לא בטלה התקנה – ייתכן שנוכל להקל בחלב עכו"ם. כאשר מופיע בדברי חז"ל או בפוסקים טעם מפורש לגזרה, אנו מבינים שהיא תלויה בטעם. במקרה כזה, שהטעם מובא בפירוש ולא אנו הקושרים בין ההלכה לבין טעמה, אם יתבטל הטעם עשויה גם הגזרה להתבטל.

כך למשל, במסכת כלאיים (פרק ט משנה ב) מובאת גזרה יחד עם טעמה:

השיריים והכלך (היינו בגדי משי) אין בהם משום כלאים, אבל אסורים מפני מראת העין.

השולחן ערוך פוסק שבזמננו הדבר מותר, מפני שטעם הגזרה שבמשנה בטל: 

והאידנא משי מצוי בינינו והכל מכירים בו, לפיכך אין בו משום מראית העין ומותר עם הצמר ועם הפשתן (שולחן ערוך יורה דעה רצח, א).

הפתחי תשובה (ס"ק א) הסביר שהסיבה לכך היא שכאשר הטעם גלוי, אם נתבטל הטעם בטל גם האיסור מעצמו. הוא מביא זאת בשם התפארת ישראל על המשנה (אות יא, שכתב "כשטעם האיסור ידוע לא הוי כנאסר במניין"), וכן מהמגן אברהם (אורח חיים סימן ט ס"ק ז, שטוען "דכיון שטעם האיסור ידוע אם נתבטל הטעם נתבטל האיסור ממילא").

לכאורה, נדמה שהם חולקים על הרמב"ם שראינו לפני כן. אולם הרדב"ז סבר ששיטה זו מתאימה גם לדעת הרמב"ם (רדב"ז להלכות ממרים,

פרק ב הלכה ב ד"ה היה):

ותו דלא אמרינן שנתבטל הטעם לא נתבטלה התקנה אלא היכא דתקנו סתם, אבל אם תלו תקנתם בהדיא משום דבר פלוני – אם התבטל הדבר ההוא נתבטלה התקנה.

ואפשר לצרף לכך שיש החולקים על כלל זה של הרמב"ם ש'בטל הטעם לא בטלה התקנה': הראב"ד בהערותיו על הרמב"ם וגם רבותינו בעלי התוספות במסכת ביצה[6]; ואם כך – יש על מי לסמוך בכל אופן[7].

5. שיטת הרב פיינשטיין, פיקוח ממשלתי כידיעה

כיוון אחר להיתר חלב עכו"ם נמצא בדברי הרב משה פיינשטיין. הוא טוען שבחלב "תעשייתי", המשווק על ידי חברות מסחריות בפיקוח ממשלתי, אין חשש תערובת בימינו. משום כך יש לדון את החלב כחלב שנחלב על ידי גוי, אך ישראל יודע שלא עורב בו חלב אסור, ואין זה דומה למקרה של "חלבו גוי ואין ישראל רואהו" שלמדנו במשנה:

ובדבר החלב של הקאמפאניעס במדינתנו, אשר יש פקוח הממשלה ואם יערבו חלב בהמה טמאה יענשו וגם יסגירו את העסק שלהם שלכן ודאי מירתתי מלערב, יש טעם גדול להתיר, אף בלא שיטת הפרי חדש, משום דהעיקר דידיעה ברורה הוא כראיה ממש (…) וזהו גדר אנן סהדי שמצינו בהרבה מקומות (אגרות משה, יורה דעה חלק א, סימן מז).

הרב פיינשטיין משווה את הפיקוח הממשלתי, שסנקציות בצדו, למקרים שבהם ישראל נמצא בקרבת הגוי בזמן החליבה (וכפי שראינו, חז"ל הרחיבו היתר זה גם למקרה שישראל אינו רואה ממש את החליבה, או לילדים קטנים ועוד) ולפיכך אנו מעריכים שהגוי יחשוש מלערב חלב אסור בחלב המותר. לפי שיטה זו, איננו מסתמכים על ביטול סיבת האיסור, אלא על הרחבה של המקרים שבהם כבר חז"ל התירו חלב עכו"ם. בסיכום התשובה מתייחס הרב פיינשטיין בעקיפין לשאלת שינוי המנהג (במיוחד האשכנזי, ששם כפי שראינו נהוג היה להחמיר):

ולכן בחלב שאסרו רק בחלבו עכו"ם ואין ישראל רואהו, יש להתיר גם בישראל יודעין ידיעה ברורה דהוי כראיה. וזה שאם יערבו יענשו ויצטרכו לסגור העסק שלהם שהוא הרווחה של כמה אלפים והממשלה משגחת אליהם, הוא ודאי ידיעה ברורה שהיא כראיה שלא היה בכלל איסורם. וזה הוא גם לכולי עלמא, דאין טעם לחלוק בזה. ולכן הרוצה לסמוך ולהקל, יש לו טעם גדול ורשאי. וכמו שמקילין בזה הרוב בני אדם שומרי תורה וגם הרבה רבנים וחס וחלילה לומר שעושין שלא כדין (שם).

חשוב לציין שלמרות הפסק המקל, בכמה מקומות כותב הרב פיינשטיין שהוא מחמיר לעצמו, ושבעלי נפש צריכים להחמיר גם הם, ואין בכך משום יוהרה (ראו שם, וכן באגרות משה יורה דעה חלק ד, סימן ה).

6. סיכום

למסקנה, הטעמים להתיר חלב עכו"ם, שכל איסורו הוא מדרבנן, הם שלושה:

א. חלב עכו"ם לא נאסר במניין, אלא הוא איסור התלוי במציאות. כיוון שהמציאות השתנתה, האיסור הותר. זו דעת הרשב"ץ, הרדב"ז, הפרי חדש והרב יוסף משאש; וגם גדול האוסרים, החת"ם סופר, מודה שספרדים יכולים להקל בכך[8].

ב. גם אם מקבלים את הדעה שחלב עכו"ם נאסר במניין, להלכה נקבע שכאשר טעם הגזרה מפורש היא מתבטלת כאשר בטל טעמה, כפי שפסקו השולחן ערוך והמגן אברהם בדין כלאיים[9].

ג. הפיקוח הממשלתי נחשב כ"ישראל רואהו" שבמשנה, ועל כן החלב נחשב לחלב "שמור", כדברי הרב משה פיינשטיין.

מכל הטעמים האלה, נראה שהמקלים יש להם כר גדול של פוסקים לסמוך עליהם. על כן קשה להבין את האיסור הגורף של הרבנות הראשית על חלב עכו"ם גם בכשרות הרגילה. יחד עם זאת, יש לציין כי הרבנות מקלה (בכשרות הרגילה, ולא במהדרין) באבקת חלב נוכרי, משום שפנים חדשות באו לכאן. וכאמור, אליבא דאמת נראה שאין כאן איסור מעיקר הדין, ומותר לשתות חלב עכו"ם בין בחוץ לארץ ובין בארץ. והמחמיר תבוא עליו ברכה.

[1] רבי שמעון בן צמח דוראן, הרשב"ץ, בעל ספר התשב"ץ (תשובות רבי שמעון בן צמח) על שלושת חלקיו, נולד באי מיורקה (ליד ספרד) בשנת ה"א קכ"א (1361), ונפטר בעיר אלג'יר בשנת ה"א ר"ד (1444). כמו גדולי ספרד אחרים היה גם הרשב"ץ רופא. בעקבות המהומות האנטי-יהודיות של שנת ה"א קנ"א (1391) ברח לצפון אפריקה והתיישב באלג'יר, ושם שימש כדיין בבית דינו של הרב הראשי, הריב"ש.
הרשב"ץ כתב תשובות רבות העוסקות בכל ענפי התורה: הלכה (בעיקר), פילוסופיה, פירושים לתנ"ך, פירושי סוגיות גמרא ועוד. הרשב"ץ תיקן תקנות חשובות בענייני הכתובה, אשר התקבלו בקהילות רבות בישראל. לאחר פטירתו של הריב"ש שימש הרשב"ץ כרבה הראשי של אלג'יר. צאצאיו ישבו על כיסא הרבנות בצפון אפריקה במשך דורות רבים.

[2] מפני חשיבותה, אנו מביאים כאן את לשון הרדב"ז:
(אלף קמז) שאלה: עוד שאלת, חלב שחלבו עכו"ם ואין ישראל רואהו ואין שם דבר טמא, שיודע זה בבירור כגון שאין במקום לא גמל ולא חמור נקבה, או כגון שהיה העדר בתוך הדיר ובדק ולא היה שם דבר טמא ויצא והביא לו הנכרי חלב מאותו הדיר, אבל לא היה יכול לראותו חולב כלל – השאלה אם גזרת החלב שחלבו עכו"ם הויא כגזרת גבינת הנכרים, דפסקו שאפילו במקום שמעמידין אותו בשרף, אפילו הכי אסור משום כיוון שגזרו גזרו, וכן בחלב, או דילמא לא:
תשובה: הדבר ברור כי הגבינה נאסרה במנין מהנך טעמי דאמרינן בגמרא, אבל לא כן בחלב שחלבו נכרי, שאסרו אותו משום חשש דבר טמא. תדע שאם היה יושב בצד העדר במקום שאם היה עומד היה יכול לראותו, אף על פי שיש בעדרו דבר טמא – מותר. ואם גזרה כללית היתה, לא הוי מתירין כהאי גוונא. וכן נראה מדברי כל הפוסקים. אבל נמצא כתוב במרדכי עלה דהא דפרכינן בגמרא 'אי דליכא דבר טמא' וכו', יש מוכחין מכאן שאם ברור לנו דאין בהמה טמאה בעדרו דמותר ליקח חלב מן העכו"ם, אף על פי שאין ישראל רואהו. וטעות הוא בידם, דאם כן הוה ליה למימר אי דליכא דבר טמא בעדרו – למה לי ישראל עומד בצד עדרו? פשיטא דבעומד בצד עדרו סגי. ולדידי מיהא לא איריא כלל דלא מצי לאקשויי הכי, דבעינן עומד בצד עדרו משום גילוי, אבל משום חשש דבר טמא – לא חיישינן כיוון שאין בעדרו דבר טמא. וכן הבנתי מתוך דברי התוספות. הילכך, השתא דלא חיישינן לגלויי – מותר הוא. וכן משמע מדברי הר"ר פרץ ז"ל, שהוא המחמיר מכולם וזה לשונו: 'ואפילו אין דבר טמא בעדרו יש להחמיר להיות הישראל שם בתחלת החליבה, פן יערב או ישים העכו"ם חלב טמא בכלי קודם שיבוא הישראל' עד כאן. הא אי ליכא למיחש להכי – מותר, דאחזוקי איסורא – לא מחזקינן. ומכל מקום, מדברי כולם למדנו שלא היתה גזרה כללית. עוד נראה לי לפרש דמאי דפריך בגמרא 'פשיטא', אמאי אצטריך למתני הך ברייתא כולה? ובכלל קושיה זו הוי גם כן מאי ששנה 'יושב בצד העדר'. כללא דמלתא, דאם אין לחוש כלל לדבר טמא, אפילו שאינו בצד העדר – מותר. והנראה לעניות דעתי כתבתי:

[3] נראה לי שראיית החת"ם סופר אינה חד משמעית. בתורת הבית הקצר (בית ג שער ו) כתב הרשב"א: "לפי שדבר זה (גבינות עכו"ם) יראה שנאסר במניין, כמו היין וכל דבר שנאסר במנין, אף על פי שאסרוה לטענה ובטלה הטענה – האיסור במקומו עומד. חלב שחלבו גוי – אסור, כמו שאמרנו, חוששין שמא עירב לתוכו חלב דבר טמא", מכאן נראה בבירור שהרשב"א הבחין בין חלב לגבינה, ואף על פי שכתב בתורת הבית הארוך שכל מה שנאסר במשנה זו נאסר במניין, אולי הוא הבין שמלכתחילה לא נאסר חלב עכו"ם כשאין חלב טמא מצוי. כפי שנראה בהמשך, כך למדו כמה מהראשונים מהגמרא עצמה. החת"ם סופר מביא עוד ראיות, אך לא נוכל לעמוד כאן על כולן. אמנם, ודאי שאין זו דעת כל הראשונים, כפי שראינו בדברי הרשב"ץ לעיל, ובאיסור דרבנן יש מקום רב לסמוך על דעת הראשונים המקלים.

[4] כך הבין הפרי חדש (קטו, ס"ק ו). באנציקלופדיה התלמודית מובאת רשימה ארוכה של ראשונים שהבינו כך את הגמרא.

[5] כך הביא הבית יוסף בשם המרדכי.

[6] דף ו, א ד"ה והאידנא: "והשתא בזמן הזה שאין חברי מותר ואין לומר שצריך מנין אחר להתירו, דכיון דזה הטעם משום חששא ועברה החששא עבר הטעם", וזו שיטת התוספות בעוד מקומות.

[7] גם הרבה גדולי המורים האחרונים פוסקים על פי הכלל הזה. עיין לדוגמא מים חיים (מהרב יוסף חיים מאשאש זצ"ל רבה הראשי ואב בית דין חיפה לשעבר) חלק א סימן מא ודברות אליהו (מהרב אליהו אברג'ל שליט"א אב בית דין ירושלים) חלק ח סימן פב ועיין גם יביע אומר חושן משפט חלק ג סימן ז אות א שמביא בנידון זה דעות לכאן ולכאן.

[8] אפשר לצרף לכך את דעת הראשונים שפסקו שדי שאין בהמה טמאה בעדר כדי להתיר חלב עכו"ם. ואינני מביא דעה זו בסיכום הואיל והמחבר לא פסק כמותה. גם לא זכיתי לרדת לסוף דעתו של החתם סופר המבחין בין ספרדים לאכשנזים בדין זה. הלוא תורה אחת לנו ויש דברים שהם מבוססים על מחלוקת מחבר ורמ"א ובזה מובן שהאשכנזים נוהגים כרמ"א והספרדים כמחבר אבל בשאלה הלכתית שאינה תלויה במחלוקת בין המחבר והרמ"א לכאורה כל חכמי ישראל בין יוצאי אשכנז ובין יוצאי ספרד פוסקים לכלל ישראל, וצריך עיון. 

[9] ואפשר לצרף את שיטת התוספות (ביצה ה, א ד"ה כל, ביצה ה, ב ד"ה מכדי, ביצה ו, א ד"ה והאידנא) והראב"ד (על הרמב"ם הלכות ממרים פרק ב הלכה ב בהשגה שניה), הסוברים שישנה אפשרות לבטל גזרה אם בטל הטעם, וחולקים בכך על הרמב"ם.

דילוג לתוכן