הלכות סוכה

סימן תרנ"ד – שיכול להחזיר הלולב במים ביום טוב

סימן תרנ"ד – שיכול להחזיר הלולב במים ביום טוב, ובו סעיף אחד.

השקאת צמחים היא אחת המלאכות שנאסרו מן התורה, בשבתות ובימים טובים, תולדה של מלאכת "זורע". עם זאת, אין איסור תורה בהנחת צמח תלוש במים, למניעת כמישתו. ועדיין אין זה היתר מוחלט, כפי שיבואר בסימן זה.

סעיף א

אמקבלת אשה הלולב מיד בנה או מיד בעלה וּמַחְזִירָתוֹ למים (א) וְתוֹסִיף עליו מים אם צריך (ב), אבל לא תחליף המים (ג); ובחול המועד, במצוה להחליפם כדי שֶׁיִּשָּׁאֵר לַח וְהָדוּר (ד). הגה: ונוהגין ליקח כל יום חול המועד ערבה חדשה וּלְקָשְׁרָהּ בלולב, והוא הִדּוּר מצוה (ה).

אמשנה סוכה מב, א. בכפירוש רש"י והמרדכי שם בשם רבי אליעזר ממיץ (יראים סימן תכב).

  • וּמַחְזִירָתוֹ למים – למניעת כמישת העלים.
  • ותוסיף עליו מים אם צריך – כאשר המים מועטים מדי.
  • לא תחליף המים – כי זו טרחה לצורך יום המחר, שלא הותרה.
  • שֶׁיִּשָּׁאֵר לַח וְהָדוּר – טרחה קטנה כזו בחול המועד, לא נאסרה. מה גם שזו טרחה לצורך מצוה, שוודאי מותרת במועד. והואיל ומותר, יש כאן מצוה לשמר אגודה זו לחה והדורה.
  • והוא הִדּוּר מצוה – כי הערבות מתייבשות מהר. אלא שאינן נפסלות, כי אינן מתייבשות לגמרי, על כן מוגדרת החלפתם הידור מצוה.

שיכול להחזיר הלולב במים ביום טוב (תרנד)

  • מותר להחזיר את הלולב אל המים ביום טוב, ומותר גם להוסיף מים אל האגרטל [א].
  • יש הידור מצוה בהחלפת הערבות מידי יום, בגין כמישתם המהירה [א].

 

 

דילוג לתוכן