הלכות רשויות בשבת
סימן שנ"ט - דין רחבה שאחורי הבתים
סימן שנ"ט
דין רחבה שאחורי הבתים, ובו סעיף אחד.
סעיף א
ארחבה שאחורי הבתים (א) יתירה על בית סאתים ולא הוקפה לדירה, אין מטלטלין בה אלא בארבע אמות (ב). ואם פתח לה פתח מביתו ואחר כך הקיפה (ג), באפילו אם יש גורן בינה לבית (ד), הוי היקף לדירה. הגה: ומה שאין אנו נזהרין לטלטל בחצירות שאחורי הבתים, משום דבזמן הזה סתמן מוקפין לדירה (ה) כמו שנתבאר לעיל (סימן שנח סעיף א) גבי קרפף (ו) (דברי עצמו).
אערובין כד, א מימרא דרב כהנא. בשם מימרא דרב נחמן.
(א) רחבה שאחורי הבתים – הרחבה היא מקום בו מותירים ציוד ואובייקטים שונים. כאן מדובר שאין פתח מן הבית אל הרחבה.
(ב) אלא בארבע אמות – דין הרחבה הוא כדין קרפף.
(ג) ואחר כך הקיפה – באופן זה נעשית הרחבה מוקפת לדירה, ומותר לטלטל בה, וממנה לבית.
(ד) אפילו אם יש גורן בינה לבית – כלומר ברחבה סמוך לבית יש גורן, שהוא מקום איסוף התבואה. והיה מקום לומר שהפתח נוצר לצורך הגורן, ולא לכלל הרחבה. משמיענו המחבר שלא חוששים לזה, אלא הואיל וקיים פתח בין הבית לרחבה, ואחר כך הוקף המקום, הרי הוא מוקף לדירה, ולא אכפת לנו מהגורן.
(ה) סתמן מוקפין לדירה – אף שבין הבית לחצר האחורית , אין פתח ישיר, ומשום שהגדר המקיפה הוקמה מן הסתם לצורך הבית.
(ו) כמו שנתבאר לעיל (סימן שנח סעיף א) גבי קרפף – שם כתב הרמ"א שאם לא ידוע מתי הוקמה מחיצת הקרפף, האם היא קדמה לדיורין, או לא, ההנחה היא שהדיורין קדמו. והוא הדין כאן, ברחבה שאחורי הבתים. וממילא כל שלא ידוע שלא הוקף לדירה, מניחים שהוקף לדירה, ומותר לטלטל בכולו וממנו לבית.
הלכות רשויות בשבת חלק ו' שמ"ה-שס"ה
סימן שמ"ה – דין ארבע רשויות בשבת
סימן שמ"ו דיני עירובין מן התורה
סימן – שמ"ז – על איזה הוצאה חייב מן התורה
סימן שמ"ח – דין המושיט מרשות לרשות
סימן שמ"ט – דין ארבע אמות ברשות הרבים
סימן ש"נ – דין המוציא ראשו ורובו מרשות לרשות
סימן שנ"א – דין המושיט ידו לצנור ברשות הרבים לשתות
סימן שנ"ב – הקור ספר ונתגלגל מרשות לרשות
סימן שנ"ג – דיני זיזין ברשות הרבים
סימן שנ"ד – דיני בור ואשפה ברשות הרבים
סימן שנ"ה – דיני גזוזטרא ובית כסא
סימן שנ"ו – דין אמת המים העוברת בחצר
סימן שנ"ז – דיני חצר פחות מד' אמות וביב
סימן שנ"ח – דין איזה מקומות נקראים מוקפים לדירה
סימן שנ"ט – דין רחבה שאחורי הבתים
סימן ש"ס – דין היקף מחיצות לשבת
סימן שס"א – דין הגג הסמוך לרשות הרבים
סימן שס"ב – איזה מחיצה קרויה מחיצה לטלטל