קביעת מזוזה בכניסה לחצר ולמרפסת
סימן רפ"ו
1. השאלה
2. קביעת המזוזה בצד ימין
3. חיוב מזוזה במרפסת ובחצר
4. חיוב מצד כניסה לבית
5. הכרעה
6. הערות
1. השאלה
רבים שואלים אותי אם יש חובה לקבוע מזוזה בכניסה מן הבית למרפסת או לחצר האחורית (חצר שאין לה כניסה דרך רשות הרבים, אלא רק דרך הבית), ואם אכן יש חיוב, היכן להניחה – בצד ימין של היציאה מן הבית או בצד ימין של הכניסה אל הבית.
הפוסקים נחלקו בשאלה זו: החזון איש[1] מחייב להניח מזוזה בכניסה מן המרפסת לבית, והרב עובדיה יוסף[2] מחייב ביציאה מהבית למרפסת; להלן נבאר את מחלוקתם מתוך המקורות ונציע את הכרעתנו למעשה. כדי לבאר זאת נעמוד על הנקודות הבאות:
- מקור החיוב לקבוע מזוזה דווקא בצד ימין.
- שאלת חיוב מזוזה במרפסת ובחצר שאין להן פתח לרשות הרבים.
- חיוב במרפסת ובחצר מצד כניסה לבית.
- ולבסוף, הכרעה אם לקבוע בהן מזוזה ובאיזה צד.
2. קביעת המזוזה בצד ימין
החובה לקבוע מזוזה על הפתח מופיעה בתורה:
וּכְתַבְתָּם עַל מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ (דברים ו, ט)
הגמרא (מנחות לד, א) דורשת את המילה "ביתך" כ"ביאתך", ומכאן היא לומדת שצריך לקבוע את המזוזה בצד ימין של הכניסה לבית, כיוון שאדם עוקר את רגלו הימנית ממקומה ופוסע בה לפני שפוסע ברגלו השמאלית. הגמרא מביאה פסוק נוסף לחיזוק העניין:
וַיִּקַּח יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן אֲרוֹן אֶחָד וַיִּקֹּב חֹר בְּדַלְתּוֹ וַיִּתֵּן אֹתוֹ אֵצֶל הַמִּזְבֵּחַ בימין מִיָּמִין בְּבוֹא אִישׁ בֵּית ה' וְנָתְנוּ שָׁמָּה הַכֹּהֲנִים שֹׁמְרֵי הַסַּף אֶת כָּל הַכֶּסֶף הַמּוּבָא בֵית ה' (מלכים ב, יב, י)
דרשות אלה צריכות ביאור, הלוא כתוב "ביתך" ולא "ביאתך", ואילו הפסוק השני אינו דן כלל במצוות מזוזה! ונראה לומר ששתי הדרשות משלימות זו את זו. כפי שהסביר אמו"ר זצ"ל (הגיוני משה על הש"ס, ח"ב עמוד שעב) דרשות חז"ל אינן מוגבלות ל'משחק המילים' הנקודתי, אלא יש לקרוא את הפסוק כולו כדי לעמוד על הרעיון הטמון בדרשות.
הנה, בפסוק היסודי של המצווה התורה מחייבת להניח מזוזה על פתח הבית, ומכאן שהבית הוא המחויב במזוזה. המזוזה היא קדושת הבית ושמירה על הבית, ולא שמירה לאדם היוצא מן הבית. מן הפסוק המובא מספר מלכים לומדים שהמגיע לבית פוגש את צד ימין תחילה, ולכן מניחים את התיבה בצד ימין. מהפסוק הראשון אנו למדים אפוא שהבית הוא המחייב במזוזה, ועל כן יש לקבעה בכניסת הבית; והכניסה עיקרה מצד ימין – כפי שרואים מפורש בפסוק השני.
ואם נשאל מה אפוא היסוד לחיוב במזוזה בשערי הערים, נענה ששערי הערים הם הכניסה המביאה לבתים. ועל כן דווקא שערי הערים חויבו במזוזה – ולא שערי קרפפות או כל מקום אחר מגודר שאינו מגודר לדירה. וכך כתב הרמב"ם, שאחד מעשרת התנאים לחייב בית במזוזה הוא שיהיה בית דירה[3], וממילא חיוב שערי הערים נובע מכך שהם מביאים לבתים. וכך מפורש ברמב"ם:
לפיכך אחד שערי חצרות ואחד שערי מבואות ואחד שערי מדינות ועיירות הכל חייבים במזוזה שהרי הבתים החייבין במזוזה פתוחין לתוכן, אפילו עשרה בתים זה פתוח לזה וזה פתוח לזה הואיל והפנימי חייב במזוזה כולן חייבין, ומפני זה אמרו שער הפתוח מן הגינה לחצר חייב במזוזה (רמב"ם הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה, פרק ו הלכה ח)
ועל כן החיוב הוא בימין הכניסה לבית, ולא בימין היציאה מן הבית.
3. חיוב מזוזה במרפסת ובחצר
בשאלה זו מביאה הגמרא דרשות סותרות. במסכת יומא (יא, א) דורשת הגמרא שהמרפסות פטורות מן המזוזה:
בשעריך – אחד שערי בתים, ואחד שערי חצירות, ואחד שערי מדינות, ואחד שערי עיירות, ורפת, ולולין, ומתבן, ואוצרות יין, ואוצרות שמן – חייבין במזוזה. יכול שאני מרבה אף בית שער אכסדרה ומרפסת – תלמוד לומר בית, מה בית מיוחד לדירה – יצאו אלו שאין מיוחדין לדירה.
אולם במסכת מנחות (לג, ב) מובא שהן חייבות במזוזה:
בית שער, אכסדרה, ומרפסת – חייבין במזוזה.
בראשונים הובאו שני תירוצים לקושיה; הרי"ף (הלכות מזוזה ח, ב) והרמב"ם (הלכות מזוזה ו, ז)[4] חייבו דווקא במרפסות ובחצרות שדרכן נכנסים לבתים, ואילו רש"י (סוכה ח, ב ד"ה ותיהוי), ר"י (בתוספות סוכה ח, ב ד"ה ותיהוי) והרא"ש (הלכות מזוזה סימן טו) כתבו שהברייתא המחייבת היא מדין דרבנן, וזו שפטרה היא מעיקר הדין של התורה.
להסבר המחלוקת, כולם מסכימים שאין חיוב מזוזה אלא לבית דירה, והתורה מחייבת מזוזה לשערי העיר ולשערי החצרות רק משום שדרכם מגיעים לבית דירה. במרפסות ובחצרות שאינן פתוחות לרשות הרבים נחלקו הראשונים: לפי הרי"ף והרמב"ם הן פטורות ממזוזה משום שאינן מובילות אל הבית, ולפי הר"י בעל התוספות והרא"ש הן חייבות מדרבנן, כי משתמשים בהם קצת לבית דירה.
ויש לשאול שהלא בדרך כלל במרפסת ובחצר אין תקרה, ואחד מהתנאים לחייב מזוזה הוא שתהיה תקרה, כמבואר במסכת מנחות בלא חולק[5], וכך נפסק בשולחן ערוך (יורה דעה רפו, יד). ועל כן יש לשאול על שיטת הרא"ש, שאף אם נאמר שמרפסת וחצר דומות לבית דירה – אולם אין להן תקרה! על כך השיב הרא"ש עצמו (הלכות מזוזה סימן יא, מובא בבית יוסף סימן רפו), שבית שבדרך כלל יש בו תקרה, אם אין בו תקרה אין זה שימושו הרגיל ולכן פטור אפילו מדרבנן; אבל חצר, ששימושה הוא בלי תקרה, יש מקום לחייבה מדרבנן גם אם אין זו חצר שדרכה נכנסים לבית, אלא חצר אחורית שאין פתח בינה לבין רשות הרבים.
הבית יוסף פסק כרמב"ם, אבל כתב שטוב לחוש לדברי ר"י ורש"י. וכך הביא בשולחן ערוך את דברי ר"י ורש"י בשם יש אומרים:
מרפסת, שהיא דרך לעלות בה לעליות, ובית שער והגנה, פטורים. ואם בית פתוח לאחד מאלו, חייבים. ויש אומרים שבית שער חייב אפילו אין בית פתוח לו [טור והפוסקים בשם ר"י] (שולחן ערוך יורה דעה הלכות מזוזה סימן רפו סעיף ז)
משמע מכאן שהשולחן ערוך מחמיר דווקא בבית שער, שהוא דומה יותר לבית דירה הואיל ויש בו תקרה, והשומר יושב בו כל היום כדי לשמור על הכניסה[6]. אבל אין צורך לחוש לדברי רש"י ור"י בחצר ובמרפסת. ונראה הטעם שמקומות אלה אינם מקורים. אמנם הט"ז ס"ק ז כתב שאף שהשולחן ערוך כתב רק בית שער, התכוון גם לגינה ולמרפסת. וטעמו שבגמרא בית שער, גינה ומרפסת כתובים ביחד, ולכן קשה לחלק מדעתנו.
אולם אף אם נקבל את דברי הט"ז, במרפסות ובחצרות של ימינו ישנו טעם נוסף לפטור; והוא על פי דברי החזון איש יורה דעה סימן קס"ח אות ו, שמפקפק בחיוב מזוזה בחצר בזמננו, וטוען שדווקא בזמנם שהיו מבשלים ואופים בחצר היו החצרות דומות מעט לבית. וזו לשונו:
וגם דברי מהרי"ל[7] אינו אלא בחצר שלהם שהיו משתמשים בו בטחינה ובאפיה ובשטיחת פירי ושאר צרכים ופעמים אוכלין וישנים כדרך החקלאים בימים ההם אבל אצלנו אין החצרות רק לאוויר.
למסקנה, רק חצר ומרפסת שנכנסים דרכן מרשות הרבים לכיוון הבית חייבות במזוזה, ואם לאו הן פטורות. שהרי השולחן ערוך פסק שמעיקר הדין מקומות אלה פטורים, והביא דעת רש"י ור"י רק בשם יש אומרים, וידוע הכלל ש'סתם ויש אומרים הלכה כסתם'. בנוסף, ייתכן כאמור שהשולחן ערוך הביא את דעת המחמירים כ'יש אומרים' רק לגבי בית שער, ולא לעניין חצרות ומרפסות. ואפילו אם נאמר שכלל גם את אלה, ייתכן שזה היה נכון רק לזמנים שחיו בחצרות ובמרפסות, מה שאין כן בזמננו. וכאמור גם למחייבים מדובר בחיוב מדרבנן בלבד.
4. חיוב מצד כניסה לבית
אמנם כתב החזון איש (שם) לחייב מן התורה לקבוע מזוזה, כיוון שלאחר שיוצאים למרפסת או לחצר נכנסים משם לבית. לכן אף שמקומות אלה פטורים ממזוזה מצד עצמם, יש לקבוע מזוזה מהכניסה ממקומות אלה לבית מצד חיובו של הבית. על כן כמובן שחייבים לקבוע מזוזה מימין הכניסה ממקומות אלה לבית. זו לשונו:
ובאין לחצר פתח לרשות הרבים יש להסתפק אי חייב פתח זה במזוזה אבל לעולם אין קובעין לימין הכניסה לחצר שאין חצר חייבת מצד עצמה ומספק יש לקבוע מזוזה לימין כניסת בית
המקור של החזון איש הם דבריו של רבי עקיבא איגר, שכתב שחדר הקטן מארבע על ארבע אמות אמנם פטור ממזוזה מצד עצמו, אולם יש לקבוע מזוזה בכניסה מחדר קטן זה לבית. וזו לשונו של רבי עקיבא איגר על דברי השולחן ערוך (יורה דעה רפו, יג):
דהיינו דמצד עצמותו פטור ממזוזה אבל בחדר שלפנים מחדר (שקורין קעמערכי) שיוצאים מחדר הגדול לחדר הקעמערכי, הפתח ההוא חייב במזוזה מצד הגדול שיוצאים ממנו דרך פתח זו לחדר קטן ויהא נידון חדר קטן כאויר דמכל מקום חייב כאלו יוצא מפתח זו לשוק כנלע"ד בעזה"י [8]:
ואולם, פסיקה זו של רבי עקיבא איגר ושל החזון איש סותרת הוראה ברורה של המהרי"ל שהביא הבית יוסף. להבנת דבריו נקדים שהמהרי"ל פסק כר"י, שיש חיוב מדרבנן לקבוע מזוזה בכניסה לחצר: "ואפי' בית שער פי' ר"י דחייב מדרבנן" (שו"ת מהרי"ל סימן צד). ואלה דברי הבית יוסף:
וכתוב עוד שם (שו"ת מהרי"ל צד) פתח שבין בית לחצר אם יש לחצר פתח אחר לרשות הרבים אז אית לן למיזל בתר היכר ציר אבל אם אין לחצר פתח לרשות הרבים אז יש לקבוע בימין כניסה מבית לחצר עכ"ל:
פירוש דבריו: אם יש כניסה מרשות הרבים לחצר בנוסף לכניסה הראשית לבית, בודקים אם נכנסים מן החצר לבית או מן הבית לחצר. הדרך לבדוק זאת היא על פי מיקום צירי הדלת: אם הצירים הם בחוץ בצד החצר, הרי שהדרך היא לצאת מן הבית לחצר והחיוב הוא מדרבנן, אבל אם הצירים הם בתוך הבית הרי שהדלת נפתחת לכיוון הבית, ואם כן זו כניסה מן החצר לבית וצריך לקבוע את המזוזה בצד ימין של הכניסה לבית, והחיוב הוא מן התורה. אבל אם אין לחצר פתח לרשות הרבים, הרי שיש לקבוע בימין הכניסה מן הבית לחצר. וכאמור, לפי דברי רבי עקיבא איגר והחזון איש יש חיוב מן התורה לקבוע בימין הכניסה מן החצר לבית[9].
ואפשר שיטען הטוען שאין הלכה כדברי המהרי"ל, שהרי המחבר הביאו בבית יוסף ולא העתיקו בשולחן ערוך. אמנם בעיון בדברי השולחן ערוך לא נראה כלל שהמחבר חולק על המהרי"ל, שהרי הוא פסק שחצר ומרפסת פטורות ממזוזה אם אין להן כניסה מרשות הרבים, ורק הביא בשם יש אומרים את שיטת הרא"ש לחייבן מדרבנן[10]. ואם אכן היה חיוב כזה כדברי החזון איש שהוא מן התורה, כיצד עזב את החיוב מן התורה שהוא לכל הדעות והביא רק כיש אומרים את דעת הרא"ש שהחיוב הוא רק מדרבנן? ולא עלתה שיטה זו על דעתו של השולחן ערוך, כי היא נגד פשט הגמרא, שכפי שראינו ישנן שתי דרכים לתרץ את הסתירה בין שני המקורות בשאלה אם חצר ומרפסת חייבות או פטורות ממזוזה: א. המקור המחייב עוסק במקרה שדרכן נכנסים מרשות הרבים לבית. ב. מדובר בחיוב דרבנן בלבד. ואם דברי החזון איש נכונים, הרי שכל חצר חייבת מן התורה מצד כניסה לבית, וכיצד שתק המחבר בדין זה[11]?
גם האגרות משה לא קיבל את חידושו של רבי עקיבא איגר:
ודינא דרעק"א דחדר פחות מד' אמות שלפנים מחדר הגדול חייב במזוזה דנידון כאויר וחייב מצד הגדול כפתח לשוק, הוא תמוה דפשוט שכניסה מחייב ולא יציאה ולכן כיון שהוא לאויר כזה שא"א להיות כניסה משם אלא יציאה אין שייך לחייב. וגם אם נידון חדר הקטן כאויר דשוק מ"ט לא יתחשב הגינה באויר דשוק לחייב אף אם גינה עיקר מצד היציאה מהבית. וגם אם יציאה מהבית מחייב מ"ש לשוק מלגינה וכי נאמר שוק בתורה. ולכן חידוש זה שאמר מסברא צ"ע ולמעשה אין לחייב (שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק א סימן קפא)
ולכן נראה לנו לפסוק כפסיקת הרב עובדיה יוסף, שהמחמיר לקבוע מזוזה לחצר אחורית ולמרפסת סגורה שאין להן פתח לרשות הרבים יש לו לקבעה בצד ימין לכניסה לחצר ולמרפסת. וזה דרכו של הרב עובדיה יוסף, שלא להתחשב בחידושי הלכה של אחרונים כשהם נוגדים את דברי הראשונים ואת דברי המחבר.
5. הכרעה
- מרפסת שאינה מקורה וחצר אחורית, אפילו אם יש להן ארבע על ארבע אמות פטורות ממזוזה מעיקר הדין. וטוב להחמיר ולהניח מזוזה בימין הכניסה למרפסת ולחצר בלי ברכה.
- אם המרפסת או החצר, וכן כל חדר בבית, פחותים מארבע על ארבע הם פטורים ממזוזה לגמרי.
- וחצר שיש לה כניסה מרשות הרבים, אף שבדרך כלל נכנסים לחצר זו דרך הבית, קובעים את המזוזה בצד ימין של הכניסה לבית[12].
[1] חזון איש אורח חיים סימן קסח אות ד – ה. וכך פסק בשו"ת בנין ציון סימן צט, וכך פסק גם בשבט הלוי ח"ב, יורה דעה סימן קנב. וכן בערוך השולחן סימן רפו סעיף כג.
[2] יחווה דעת חלק ד סימן נא. ועיין שם שמביא פוסקים רבים הסוברים כמותו. ועיין גם באור לציון יורה דעה ח"א סימן יד. ונראה שזו גם דעת האיגרות משה שנביא בהמשך (יו"ד ח"א סימן קפא), וכך נראית דעתו של קיצור שולחן ערוך (גנצפריד) סימן יא, הלכה ה.
[3] הלכות מזוזה, פרק ו הלכה א.
[4] גם תוספות מביאים הסבר זה בסוכה ח, ב ד"ה ותיהוי, אלא שדוחים אותו.
[5] מנחות לג ע"ב: "פיתחי שימאי פטורים ממזוזה", ואחד הפירושים הוא שאין להם תקרה. כך פסק הרמב"ם (הלכות מזוזה ח, א), וגם הראש (הלכות מזוזה סימן יא) הסכים לדין זה, וכך נפסק מפורשות בשולחן ערוך (יו"ד רפו, יד).
[6] ואם תשאל מדוע שבית שער לא יחויב מן התורה, הלא דרכו נכנסים לבית! התשובה היא שיש פתח מרשות הרבים לחצר, ואין בית השער מעבר נצרך כדי להיכנס דרכו לחצר ולבית.
[7] שמחייב מדרבנן מזוזה בחצר ובמרפסת, כדעת רש"י והראש.
[8] רבי עקיבא איגר כיוון לדברי שלטי הגיבורים, מראשוני האחרונים, שכתב בהלכות מזוזה בסוף מסכת מנחות: "וכן נראה בעיני, שאם היה בית גדול פתוח לבית קטן שאין בו ארבע אמות על ארבע אמות… חייב במזוזה שפתחו של גדול הוא נחשב".
[9] כמובן שהחזון איש ראה את דברי המהרי"ל, אלא שחולק עליו. אמנם השולחן ערוך פסק כמהרי"ל שהוא ראשון, והחזון איש לא הביא ראשון להסתמך עליו, אלא הביא את סברת רבי עקיבא איגר. כפי שנבאר דבריו אינם מוכרחים ואין בהם כוח לדחות את דברי המהרי"ל המפורשים המובאים בבית יוסף. וגם הט"ז ס"ק יד הביא דברי המהרי"ל להלכה.
[10] וגם זה אינו ודאי, כפי שהבאנו למעלה שהמחבר רק הביא חיוב לבית שער.
[11] בעל החמודי דניאל המובא בפתחי תשובה (יו"ד סימן רפו ס"ק יא) חייב להטיל מזוזה בחדר קטן מארבע על ארבע מסיבה אחרת, והיא שאם חדר זה משמש וראוי למטרתו הרי הוא כחצר, שאף שהיא אינה מקורה חייבת. לפי שדרך חדרים מסוימים להיות גם פחות מארבע על ארבע.
והנה דברים אלה קשה מאוד לקבלם, כי השולחן ערוך פסק שגם חצר פטורה ממזוזה. אלא שהביא שיש אומרים שחייבים בחצר מצד שדרכה בכך, אבל לא פסק כשיטה זו; ואיך נרחיב דין זה לחדר קטן, הלא כל מה שהביא הרא"ש להחמיר בחצר אינו אלא מדרבנן מכוח ברייתא שחייבה, אבל אין ברייתא כזאת למקום קטן ואין בזה גם שום רמז לא מהגמרא לא מהרמב"ם ולא מהשולחן ערוך. אמנם החמודי דניאל הביא ראיה לדינו מדין המוכר את הבית לא מכר את היציע (בבא בתרא סא, א), שהוא דווקא אם הוא ד' על ד' וכתב שם הרא"ש שבחדר שיש בו שימוש בפני עצמו אפילו אין בו ד' על ד' נחשב בית בפני עצמו. ונראה לנו שאין ללמוד מדיני מכירה, שתלויים בהגדרת בני אדם, לדין מזוזה שבו שיערו חכמים שאין חדר פחות מ ד' על ד' נחשב לבית דירה. וזה שחייבים בשאר מקומות – כמו בית האוצר למשל – אף שלא גרים שם, הוא משום שהם ראויים לבית דירה.
[12] אף שלדברי המהרי"ל אם הצירים בצד החצר צריך לקבוע בימין היציאה לחצר, הרי זה לשיטתו שפסק כרא"ש שיש לחצר חיוב מצד עצמה. אבל למחבר שלא פסק כדעתו, עיקר החיוב הוא מצד הכניסה לבית דרך החצר; ולכן צריך לקבוע את המזוזה בכניסה לבית.