האם מותר להתגלח במכונת גילוח ?
סימן קפ"א
לכבוד הרב … שליט"א
השלום והברכה,
הנה קראתי את דברי כבודו בדין גילוח במכונת גילוח[2] ומסקנתו לאסור מעיקר הדין והמקילים יש להם על מי לסמוך בתנאי שיתגלחו במכונה בעל רשתות עבות ולא יהדק המכונה וכן יסיר הלהב הכפול.
הנני יודע שהחפץ חיים כתב לאסור[3], אבל דבריו לא התקבלו למעשה והרי זה כמה דורות שיהודים דתיים מתגלחים במכונת גילוח. ולא מדובר בקבוצות קטנות אלא זו המציאות של הרוב המוחלט של הציבור הדתי, ואיך נבוא ונוציא תגר על מאות אלפי יהודים ונאשימם שעוברים מידי יום על דאורייתא.
ונראה בנידן דידן שהמקילים יש להם על מה לסמוך כי לכאורה ההיתר מבורר ופשוט במשנה ובשולחן ערוך.
הלוא זו משנה מפורשת שאין איסור גילוח אלא בתער והשולחן ערוך פסק מפורשות שגם מספריים כעין תער מותר[4].
הנה כבודו הביא כמה דעות מה נקרא גילוח והביא שלדעת הרמב"ם אם זה פחות מהאפשרות לכפול את השיער הרי זה נקרא גילוח.
הנה אין רמז לדבר זה בשולחן ערוך ולכן אפילו היה כדבריו בהבנת הרמב"ם אין לזה שום השפעה הלכתית מאחר שלא כך פסק השולחן ערוך וגם המנהג כשולחן ערוך.
אמנם נראה לי שאחרי העיון גם אין זו דעת הרמב"ם.
הנה רמב"ם זה נמצא בהלכות נזיר (פרק ה הלכה יא)[5] והרמב"ם לא הביא דינים אלה בהלכות עבודה זרה ואיך נעשה מדעתנו להעתיק הדין של נזיר לדין גילוח כשהרמב"ם לא נתן שום רמז להשוואה זו. וגם הטור והבית יוסף והשולחן ערוך וכן נושאי כליו של השולחן ערוך הט"ז והש"ך לא הביאו מזה מאומה.
והטעם להבדיל בין איסור תגלחת לנזיר ובין איסור תגלחת לכל אדם הוא פשוט מההבדל שיש בין נזיר לשאר אדם, שנזיר אסור גם במספרים וגם בתלישה מה שאין כן בכל אדם. וזה לשון הברייתא:
אין לי אלא תער, תלש מירט ספסף מנין תלמוד לומר קדוש יהיה גדל פרע שער ראשו (נזיר לט ב).
ומה שמביא מהנודע ביהודה (יורה דעה תנינא סימן פ) והחתם סופר (חלק אורח חיים סימן קנד) אינו עניין לכאן. הם לא טוענים שמי שהתגלח והשאיר פחות מהיכולת לכוף השערה לעיקרה שהוא עובר על איסור גילוח אפילו אם עשה זאת עם מספריים. כל הנידון שם אם השער נמוך משיעור זה האם יש עדיין איסור תגלחת (בתער)[6]. ועל זה כתבו הן הנודע ביהודה והן החתם סופר שיש בזה איסור[7] (ומה שמביא כבודו שלנודע ביהודה אין איסור, אין זה נכון לדעתי כי המעיין בתשובה יראה נכוחה שזו היתה דעת השואל והנודע ביהודה דחה דעה זו מכל וכל מסברא וגם דחה כל הראיות שהביאו לדעה זו. זהו החתם סופר שטען שבגלל דעה זו חשב הנודע ביהודה להתיר להתגלח בחול המועד כדי למנוע שהמגלח יגיע לאיסור דאורייתא[8]).
אם באמת לא היה איסור תגלחת כאשר השיער קטן (פחות מהיכולת לכוף השיער לעיקרו) היה מקום לחדש שאם התגלח ולא השאיר אלא קצת פחות מהיכולת לכוף השיער לעיקרו שעבר על איסור גילוח כי לדעה זו שיער קטן אינו כלום[9]. אבל כאמור חידוש זה לא מופיע בהלכות גילוח. ולכן גם לשיטה זו צריך לפרש שכדי לחייב בעינן שני תנאים:
א. שהשיער יהיה גדול לפני הגילוח; ב. שמגלחים אותו סמוך לעור[10]. ומכל מקום, אחרי שאמרנו שדעה זו היא רק דעת השואל בנודע ביהודה, אין ליצור חומרא מדעה של שואל שנדחה מכל וכל.
ומה שכותב כבודו מהמשפט של הגמרא "גילוח שיש בו השחתה הוי אומר זה תער" (נזיר מ, ב) מלמד שהשחתה של השיער באה לידי ביטוי בתוצאה של פעולת הגילוח. ועל כן לדעתו מה שמבדיל בין מספרים לתער הרי זו התוצאה[11], אין אני מודה לו בזה כי הנה השולחן ערוך כתב בפירוש שמספרים כעין תער מותר. והטעם ברור שמספרים אינם דרך השחתה ואילו תער הוא דרך השחתה[12]. הלוא כולם מודים שמותר להוריד את הזקן על יד סם שמשחית לגמרי וגם זה היה דרך של הספרים לעשות[13]. אלא אין זה נקרא "דרך השחתה".
ולעניות דעתי אפשר לפרש כך גם דברי הרמב"ם ובכך לא להוסיף מחלוקת כשידוע שהמחבר מסתמך הרבה על הרמב"ם ומדוע להמציא מחלוקת כשאפשר להשוות הדעות.
הנה הרמב"ם כתב בריש דבריו שדרך עובדי עבודה זרה להשחית זקנן, ותמה הטור, מדוע הרמב"ם מביא טעם לאיסור. הם אסורים מגזירת עליון ואין דרכו ביד החזקה להסביר טעם המצוות. ונראה לי לתרץ שאם ישאל השואל מדוע מתירים ליקוט שערות ומספריים כשיש להם אותה תוצאה. על כן מסביר הרמב"ם כי דרכם של עובדי עבודה זרה היה בתער ואת זה התורה אסרה.
ואם תאמר שמשמע מדברי הרמב"ם בפירוש שהכל תלוי בתוצאה וזה לשונו (הלכות עבודה זרה פרק יב, הלכה ח):
ואינו חייב עד שיגלחנו בתער שנאמר ולא תשחית פאת זקנך גילוח שיש בו השחתה, לפיכך אם גלח זקנו במספריים פטור.
הנה לא כן עמדי, אלא שהרמב"ם הוקשה לו דברי המשנה שאינו חייב אלא בתער, הלוא בהשחתת פאת הזקן לא כתוב בתורה המילה תער. ועל זה עונה הרמב"ם בטוב טעם ודעת כי התורה השתמשה בשתי מילים גילוח והשחתה, וזה תער שמגלח בדרך השחתה, אבל לא דרכים אחרות שאף שתוצאתן השחתה אין זה דרך השחתה אלא דרך חיתוך.
ואני לא חידשתי כלום כי כך פסק הרב עובדיה יוסף (יביע אומר ט, יורה דעה סימן י)[14] ואף שייעץ שלא ללחוץ את המכונה אין זה מעיקר הדין אלא מדין חומרא, ומי שלא מקפיד בכך אין לו שום עון[15].
בנוסף, כל מה שכתבתי כאן הרי זה בהנחה שבאמת תוצאת מכונת גילוח דומה לתוצאת תער, אבל במציאות אין זה כך לרוב בני אדם, התער יעיל יותר ועל כן על אף שיש מכונות גילוח מאוד מתוחכמות עדיין אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות וכן גוים רבים משתמשים בתער, אין זה אלא כי אין למכונות הגילוח הכי חדישות תוצאה שווה מזו של תער.
אלא שאין צריך לזה כי מפורש שמספריים כעין תער מותר וכבודו הביא מתוספות שכעין תער פירושו שעוקר השער ומשחיתו מעיקרו.
ומה שרוצה ללמוד מתרומת הדשן שיש לאסור המספריים אם יש להם אותה תוצאה כתער אין אני רואה בדברי תרומת הדשן שום קשר לשאלה זו. הוא אוסר להשתמש בקצה המספריים כשיש חשש שיוציא את השיער דרך השחתה ולא דרך חיתוך כי משתמש רק בלהב אחד. אבל דרך חיתוך אף אם זה כעין תער הרי זה מותר.
הנה כבודו מביא אחרונים שחלקו על הבנת הבית יוסף ברמב"ם שאף שכתב "שאם גילח זקנו במספריים פטור" (שם) שהכוונה מותר ומביא שיש חולקים בהבנת הבית יוסף בדברי הרמב"ם.
הנה ודאי שלהלכה מותר לסמוך על הבנת הבית יוסף בדברי הרמב"ם כשעל פי הבנה זו פסק בשולחן ערוך. בנוסף גם המבינים "פטור אבל אסור" מודים שאין כאן אלא איסור דרבנן, ואם כן יש לנו ספק באיסור דרבנן שפוסקים ספק דרבנן לקולא.
ומה שרוצים להשוות את המכונת גילוח לסכין גילוח[16], כל הרואה יראה נכוחה שהשיער נכנס ברשת ונחתך על ידי הלהב והרשת הוא כצד אחד של המספרים והלהב כצד השני[17].
ולכן סוף דבר מותר להתגלח עם מכונת גילוח כפי שנהגו ישראל כבר כמה דורות ואין להוציא לעז על מנהגם של ישראל.
נראה לי שאין זה קולא אלא זה פשט השולחן ערוך שכותב שמספריים כעין תער מותר.
והנראה לעניות דעתי כתבתי והשם יצילני משגיאות.
בברכה ובכבוד רב
שאול דוד בוצ'קו
אחרי כותבי כל זה ראיתי תשובתו של הרב ווזנר בעניין זה והוא כותב בחומרה רבה על המקילים ולדעתו אין שום מקום והיגיון למקילים.
ואף שכמובן מודה שודאי אין אחדות דעים בין הפוסקים ויש שאסרו את המכונת גילוח ובראשם החפץ חיים וכפי שהבאתי למלעה.
אמנם גם דעת המקילים מתבססת על אדנים חזקים.
יסוד דבריו שההבדל בין מספרים לסכין הוא בתוצאה ועל כן היות ותוצאת מכונת הגילוח היא כתוצאת הסכין אין להתיר כלל, ועל זה הוא מביא הרבה ראיות.
בכותבי למעלה התייחסתי לטענה זו ועיין לעיל. ונתייחס לחלק מראיותיו.:
הרב ווזנאר הביא ראיה שמספרים כעין תער אין פירושו כעין תער ממש מגמרא נזיר נח, ב שמובא שם שרב אמר "מיקל אדם כל גופו בתער" ומקשה הגמרא מדברי רבי יוחנן שאמר "המעביר שער בית הערוה ובית השחי לוקה (מדרבנן)". משום לא ילבש גבר שמלת אשה.
הגמרא מתרצת, שרב דיבר במספריים ומה שכתב "בתער" כוונתו "מספריים כעין תער" ואומר הרב ווזנר שוודאי באיסור לא ילבש התוצאה היא החשובה, איך האדם נראה ועל כן לא מסתבר כלל לומר שכעין תער זה ממש כעין תער.
יש היגיון גדול בדבריו, אלא שאין זו משמעות הגמרא. רב אמר "תער" והגמרא מסבירה שכוונתו "מספריים כעין תער", משמע ש"מספריים כעין תער" דומה ממש ל"תער" ועל כן קרא ל"מספריים כעין תער" "תער" וגם רש"י מסביר שגוזז במספריים סמוך לבשר כעין תער, משמע שזו תוצאה דומה.
ואחרי העיון נראה להסביר כי הנה גברים לא מסתובבים ערומים או בלי שרוולים ועל כן אף אחד אינו רואה אם גילח שער בית הערוה או בית השחי. ועל כן נראה שגם כאן, האיסור אינו התוצאה אלא עצם המעשה שהוא הנהגה הנהוגה אצל נשים. ועל כן דווקא גזרו חכמים בדרך שנשים מסירות את השיער וזה בתער ממש.
הרב מביא גם ראיה מהנודע ביהודה (תנינא יורה דעה סימן פא) ששם אוסר להתגלח עם אבן. אף שאין זה סכין וזה לשונו (שו"ת נודע ביהודה מהדורא תנינא – יורה דעה סימן פא):
וכל שחותך השער סמוך לעיקרן הוי גילוח שיש בו השחתה ואסור.
אמנם הוא לא הביא לנו את המשפט הבא שכותב:
אמנם במשיחה שעושין כעין טיח הטיט אין זה גילוח ומותר כמו שכתבתי לעיל.
ולעיל הוא הסביר שצריך שני תנאים כדי לאסור השחתה וגילוח, ועל כן להיפך כמו שמותר הסם אף שהתוצאה דומה לגילוח בתער כך מותר במספריים כעין תער אף שזה ממש אותה תוצאה.
נתייחס גם לראיה שמביא מהריב"ן המפרש את הגמרא במסכת מכות (כא, א) שכותב על ההבדל בין מספריים לתער וזה לשונו:
ד"ה: תלמוד לומר לא תשחית: ומספריים אינם משחיתים שאין חותכין שיער בצד עיקר כתער.
ונראה לי שאין ראיה ממנו שהוא כאן דן במספריים סתם ולא במספריים כעין תער.
אמנם מהריב"ן ד"ה "גילוח שיש בו השחתה" יש להביא ראיה לדבריו:
דרך לגלח בו ומשחית והיינו תער אבל ריטני משחית ואין דרך לגלח בו ומספרים מגלחין ואין משחיתים.
משמע שאם יש מספריים שדרך לגלח בו ומשחיתים שזה יהיה אסור. ואם כן יש פה תיאור של מכונת גילוח שדרך לגלח בו ומשחיתים.
ולכן מודה אני שזו דעתו של הריב"ן ויתכן מאוד שלדעתו מספריים כעין תער אסורים. אבל לפי מה שפסק מרן שמספרים כעין תער מותרים, יש מקום להקל.
אני הבאתי מהרב משה פיינשטיין שהוא התיר והרב ווזנר מביא במאמרו שהרב משה פיינשטיין אוסר ושבשום מקום לא כתב מפורשות להתיר וממילא שהשמועות שהוא מתיר אין להם יסוד. וגם כותב שעבירה גוררת עבירה שאחרי שהתירו גילוח במכונה באו וחיפשו היתרים גם לגלח בחול המועד. אבל מה נעשה שהרב משה פיינשטיין[18] מתיר להתגלח בחול המועד ומכאן מפורש שהוא התיר להתגלח בכל השנה. ולכן המתגלחים במכונות גילוח מתבססים הם על פשט השולחן ערוך והן על הסכמת גדולי הפוסקים האחרונים.
[1] בעריכת הרב יצחק קושיבלסקי. גם רוב ההערות מפרי עטו.
[2] להבנת העניין נקדים את תמצית הנידון בנושא מכונות גילוח [ויעויין בזה בהרחבה – להיתר: בספר מכונת גילוח בהלכה, בספר שערי אליהו (וייספיש), במאמרו של הרב שבתי רפפורט בתחומין יג (עמוד 200) ובמאמרו של הרב ישראל רוזן בתחומין כב, ולאיסור: בספר הדרת פנים זקן, וכן בספרים נוספים]:
איסור גילוח כתוב בתורה בשני מקומות "לֹא תַקִּפוּ פְּאַת רֹאשְׁכֶם וְלֹא תַשְׁחִית אֵת פְּאַת זְקָנֶךָ" (ויקרא יט, כז), "וּפְאַת זְקָנָם לֹא יְגַלֵּחוּ" (ויקרא כא, ה). ובברייתא במסכת מכות (כא, א) מובא: "יכול אפילו גלחו במספריים יהא חייב, תלמוד לומר לא תשחית (ומספריים אינם משחיתים, שאינם חותכים שער בצד עיקר כתער – ריב"ן). אי לא תשחית, יכול אפילו לקטו במלקט וברהיטני יהא חייב (כלים שמשחיתים את השער אבל אינם דרך גילוח) תלמוד לומר לא יגלחו. הא כיצד, גילוח שיש בו השחתה, הוי אומר זה תער (דרך לגלח בו ומשחית והיינו תער. אבל רהיטני משחית ואין דרך לגלח בו ומספריים מגלחין ואין משחיתים – ריב"ן)".
ובשלחן ערוך (יורה דעה קפא, י, וברמ"א שם) נפסק להלכה: "אינו חייב על השחתת פאת הזקן אלא בתער, אבל במספריים מותר, אפילו כעין תער. הגה: ומכל מקום נזהרים כשמסתפרין במספריים שיעשה היקף הגילוח בחלק העליון מן המספרות ולא בתחתון, פן יעשה הכל עם חלק התחתון והוי כתער (דהיינו שצריך להיזהר לא לגלח עם הלהב התחתון של המספריים לבד באופן שהוא חד במידה כזו שיכול לחתוך את השערה גם בלי עזרת החלק העליון)".
הנידון במכונת גילוח הוא שמצד אחד, בשונה מהמספריים בעבר, הגילוח נעשה בצורה מהירה דרך גילוח וברמה של השחתה, דהיינו שהשער נחתך בצד העיקר כמו בתער (וזאת בפרט בחלק מן המכונות החדישות אשר בהן קיים מנגנון המושך את השערה מתוך השורש שלה אל תוך הסכינים של המכונה), ובכך מתקיימים לכאורה שני התנאים לאיסור תער: 1. השחתה; 2. דרך גילוח. מצד שני, צורת החיתוך של השיער היא לכאורה לא כמו תער שבו הלהב חותך בחודו בלבד, אלא בשני להבים שגוזרים את השערות ביניהם כמו במספריים.
אי לכך התעוררו הפוסקים לדון האם יש למכונה דין של מספריים כעין תער שמותרים, או דין של תער גמור שאסור מן התורה.
אחת השאלות המרכזיות הינה האם התורה אסרה את התוצאה שיש בחיתוך של תער, ומה שמספריים כעין תער מותרים, זהו משום שמספריים אינם יוצרים השחתה גמורה כמו תער, ואם כן יש לאסור לכאורה את מכונות הגילוח דידן, או שמא התורה אסרה דווקא את הצורה של חיתוך של תער ואם כן הגילוח במכונה שמגלחת באופן של מספריים יהיה מותר. וביתר ביאור יש לומר שהתורה אסרה רק שם "תער", וכל מה שאינו בגדר תער אינו אסור, אפילו אם משחית את השערות בדרך גילוח (ואף שבתורה לא כתוב "תער" אלא השחתה דרך גילוח, מכל מקום יש לומר שכיוון שבזמן נתינת התורה רק באופן של תער היתה השחתה דרך גילוח, לא התכוונה התורה אלא לתער, ומה שכתבה התורה "השחתה" ו"דרך גילוח" היינו לגלות באיזה כלי אסור לגלח).
ובדרך נוספת להיתרא יש לומר, ש"דרך השחתה" היא בתער, ומה שהצליחו במכונות הגילוח ליצור מספריים החותכות את השערות ברמה של תער, עדיין אין זה מוגדר כ"דרך" השחתה. ועיין במאמרים הנ"ל בתחומין שצדדו כצד זה שרק תער נחשב כדרך השחתה, משום שרק תער יכול בחיתוך אחד להשחית שערות רבות בבת אחת, מה שאין כן במכונות הגילוח שכל שערה ושערה נחתכת בנפרד, ואין ללהבי המכונה אפשרות לחתוך כמה שערות בבת אחת, אלא שמחמת ריבוי הלהבים נחתכות הרבה שערות נפרדות באותה עת. (ובספר מלומדי מלחמה לרב נחום רבינוביץ העלה גם כן סברא זו, אך הוא נקט שמצד השחתה אין כאן חיסרון, אלא שסברא זו מועילה מצד שאין זה נחשב "דרך גילוח", כי אין המכונה יכולה לגלח בבת אחת שערות ארוכות). ועיין להלן בהמשך המכתב להרחבה בעניין זה.
עוד יש אומרים שגם התוצאה של מכונת גילוח אינה שווה לגמרי לתוצאה של תער, וגם לכך יש התייחסות להלן.
[3] בספר ליקוטי הלכות (מסכת מכות דף כ בעין משפט אות ז) וזה לשונו: "והנה לפי זה המשינקע החדשה שמספריים בה שמגלחין כתער ממש ותולש השער לגמרי ולא נשאר מאומה, המספר בם את זקנו עובר לכאורה על מה שכתוב ופאת זקנם לא יגלחו". וכך פסק לאיסור הרב עוזיאל במשפטי עוזיאל חלק ב סימן כג.
[4] הועתק בהערה 2 לעיל. ועיין בטור שולחן ערוך יורה דעה סימן קפא בפרישה ס"ק ג שכתב וזה לשונו: "במספריים כעין תער, רוצה לומר לספור כל השער עד שיהיה חלק כאילו סיפר בתער".
[5] "נזיר שגלח שערה אחת לוקה בין בתער בין בזוג והוא שקצצה מעיקרה כעין תער, וכן אם תלשה בידו לוקה, אחד המגלח ואחד המתגלח שנאמר תער לא יעבור על ראשו, ואם הניח ממנו כדי לכוף ראשה לעיקרה אינו לוקה שאין זה כעין תער".
[6] הכוונה בזה לעצה שכתב השואל הרב וואלף בוסקוויץ בנודע ביהודה וכן הוא בשו"ת בשמים ראש (סימן יח), להתיר גילוח בתער באופן שלפני שמתגלח בתער מגלח במספריים כעין תער עד שאורך השערות יהיה פחות משיעור כדי נטילת הזוג (מספריים), ואז שוב אין לה שם שערה כמו שכתב הרמב"ם בהלכות פרה (א, ד) וזה לשונו: "וצריך שישאר במאדים כדי שינטל בזוג, שכל שערה שאינה ניטלת בזוג הרי היא כאילו אינה", [ומקורו של הרמב"ם מהמשנה בנדה (נב, ב) שאומרת: "שתי שערות האמורות בפרה, ובנגעים, והאמורות בכל מקום – כדי לכוף ראשן לעיקרן – דברי רבי ישמעאל, רבי אליעזר אומר: כדי לקרוץ בציפורן, רבי עקיבא אומר: כדי שיהו ניטלות בזוג", והגמרא שם מסיקה שהלכה כדברי כולם להחמיר], וממילא מותר להשחית אותה גם בתער.
[7] הנודע ביהודה מסיק לאיסור הואיל ומצד הסברא לא נראה שאיסור גילוח של פאות הזקן תלוי בשיעור שקשור למספריים דהיינו בפחות מכדי נטילת הזוג, שהרי עיקר האיסור בפאות הזקן הוא בתער. ואת הראיה מהרמב"ם דוחה הנודע ביהודה שהרמב"ם לא התכוון לייסד כאן כלל בכל התורה ששערה שיש בה פחות מכדי נטילת הזוג אינה שערה אלא זו הלכה מקומית בלבד. והוכיח כן הנודע ביהודה מהמשנה הנ"ל בנדה, שכתבה "שתי שערות האמורות בתורה", ואם כוונת המשנה לכלל כולל לכל התורה, היתה צריכה לכתוב "שערות" בלי המלה שתי, ובכך היתה כוללת גם את איסור פאת הזקן שלא תלוי בשתי שערות. ומסיים הנודע ביהודה שאפילו אם הראיות של השואל היו מוצקות אין להזדקק להיתר זה כלל כי יכול להביא למכשלות רבים באיסור פאת הזקן, שאנשים לא יגלחו בשלב הראשון של המספריים כל הצורך, ואז בשלב השני של התער יבואו לאיסור גמור.
ובחתם סופר כתב שיש לקיים הצעה זו לשיטת הסמ"ג הסובר שגם באיסור גילוח פאות הזקן האיסור הוא דווקא בשתי שערות, ואם כן נכלל דין גילוח הפאות במשנה דנדה הנ"ל. אולם לרוב הפוסקים הסוברים שבאיסור גילוח פאות הזקן יש איסור גם בשערה אחת, אין מקום להצעה זו, ואף לשיטת הסמ"ג יש מקום לאסור לפי שיטת רש"י שנוקט שהשיעור של הקטן ביותר שער במשנה הנ"ל הוא כדי קריצת הציפורן שהוא פחות מכדי נטילת הזוג, ופירושו לרש"י שכאשר מעביר את הצפורן על העור נחגרת הציפורן בעיקרי השער, ולפי זה לא יועיל לגלח במספריים כעין תער לפני שמגלח בתער, כי עדיין ישאר שער בשיעור כדי קריצת הציפורן.
[8] כלומר, החתם סופר כתב שמשמע לו מדברי הנודע ביהודה שלא דחה מעיקר הדין את סברת השואל הנ"ל, אלא רק משום שחשש ממכשול שיכול לצאת מעצה זו כמו שכתוב בסוף דברי הנודע ביהודה, אבל למעשה מודה לסברת השואל הנ"ל, ולכן הקל הנודע ביהודה לאדם הרגיל ללכת לפני השרים ורגיל להתגלח כל יום, להתגלח בחול המועד גם כן, כי בכך רצה להציל את אותם אלה שלא נזהרים באיסור תער שלא יעברו על איסור תורה לפי הסברא של השואל הנ"ל.
[9] כלומר, אם האמת היתה כדעת השואל הנ"ל שאיסור תער אינו קיים באופן שלא נשאר שיעור מסויים בשערות, היה מקום לומר שאם מגלח את זקנו לפחות מהשיעור הנ"ל יהיה איסור בדבר אפילו על ידי מספריים ולא רק על ידי תער (ועיין היטב בתשובת החתם סופר הנזכרת שכותב כך במפורש), אבל מאחר והפוסקים דחו דעה זו, ונמצא שאיסור תער הוא אפילו באופן שלא נשאר שיעור שער כלל, מסתבר שאין איסור זה אלא בתער שנוגע בעור ממש אבל לא במספריים כעין תער.
[10] כלומר, גם אם נימא כהשואל הנ"ל שאין איסור תער באופן שלא נשאר שיעור בשיער, עדיין אין זה מחייב שגם במספריים כעין תער יהיה שייך איסור זה (ולא כדברי החתם סופר שהוזכרו בהערה הקודמת).
[11] ולשיטה זו מספריים כעין תער אינן מגלחות את העור חלק כמו תער ממש ולכן אין בהם שם השחתה, ולפי זה במכונות הגילוח של היום אף אם דינם כמספריים מכל מקום יהיה אסור לגלח בהן כי הם מגיעות לתוצאת גילוח חלקה כמו בתער ממש.
[12] כלומר, אין החילוק בין מספריים לתער בעומק התוצאה אלא בצורת הפעולה, והיינו שדרך השחתה היא דווקא בתער, ואילו במספריים אין הדרך להשחית את השיער. ויש לבאר זאת יותר ש"דרך השחתה" היא דווקא בתער שמאפשר בהעברה אחת על פני העור להשחית כמות של שערות בבת אחת מתוך השורש ולמטרה זו הוא מיועד מעיקר יצירתו, אבל לא במספריים, שגם אם מאפשרות להגיע לתוצאה של גילוח כעין תער מכל מקום אין מגיעים בהן לתוצאה זו בנוחות ובמהירות כמו בתער ועיקר צורתן מתאימה יותר לחיתוך, לגיזום ולסידור של השערות ולא להשחתתם. ואף מבחינת שם האיסור – "השחתה" יש לסייע להבנה זו, כי המונח "השחתה" מתאים דווקא לתער שפעולתו מיוחדת להשחית לגמרי את השיער ואין הדרך להשתמש בו לחיתוך וסידור זקן, [ועיין בספר תורת האדם לרמב"ן (בעניין האבלות אות עא) שכתב וזה לשונו: "והדבר ידוע שהחותך מן השער קצתו אין דרכו לעשות בתער, ואי אפשר לגלחו כהוגן אלא בזוג של מספריים", ומשמע כנ"ל]. וראה עוד לעיל בהערה 2 מקורות נוספים לחילוק זה.
[13] פתחי תשובה קפא, ה.
[14] בתשובה זו מאריך בתחילה להוכיח שאין לחשוש לשיטות שאוסרות גילוח במספריים כעין תער, וכן שאין לחשוש לדברי המקובלים שכתבו שאסור לגלח את הזקן כלל, ובסוף דבריו דן במכונות גילוח חשמליות. ונקט שם שאין להתיר מצד הסברא שהתורה דברה דווקא על תער, כי למעשה לא כתוב תער בתורה, וכן אין לומר שהשחתה היא דווקא בתער שיכול להשחית בבת אחת שערות הרבה כדברי הכתב והקבלה, משום שמדברי הראשונים מוכח שהגדר של השחתה הוא שמגלח את השער עד לעיקרו. ומכל מקום העלה להתיר מחמת הדין שמספריים כעין תער מותרות כי אין השער נחתך עד עור הפנים ממש מחמת שהרשת מפסיקה.
[15] חומרא זו נובעת מההבנה הנ"ל שהחילוק בין מספריים לתער הוא שהתער נוגע ממש בעור הפנים וממילא חותך עד השורש ממש, ואילו מספריים אינן חותכות ממש בעור הפנים, כיוון שהלהב התחתון מפריד בין העור לבין הלהב העליון החותך, ואם כן יש להתיר את מכונות הגילוח כי גם שם הרשת מפרידה בין הלהב לעור, וכן נקט הגאון רבי צבי פסח פרנק בהר צבי (יורה דעה קמג). אמנם סייג שם את דבריו שזהו דווקא באופן שאינו מצמיד את המכונה לעור, היות ואם אכן מצמיד את המכונה לעור, נמשך לעתים גם העור לתוך הנקבים, ונמצא שהלהב מגלח סמוך לעור ממש כמו תער (ואף שגם באופן שנזהר לא להצמיד נמשך גם העור לעיתים, מכל מקום אין זה בגדר פסיק רישא ואינו אסור).
[16] כוונת הדברים שבבדיקות מעבדה של חברות הגילוח עצמן התברר שהשערה שנכנסת לרשת נחתכת על ידי הלהב של הסכין גם בלי שהסכין מצמידה את השערה לרשת מהצד השני, ואם כן נמצא לכאורה שהלהב של הסכין משמש מעשה תער שחותך מכח עצמו, ולא מעשה מספריים שחותכים מכח הצמדת שני הלהבים של המספריים זה לזה, ומעתה מתערער כל היסוד להתיר משום מספריים כעין תער.
[17] עיין בתחומין כב במאמרו של הרב ישראל רוזן שצידד להתיר בזה משום שלמראה עיני האדם המכונה חותכת דרך מספריים ולא דרך תער, ודיני התורה נקבעים על פי מראה העיניים, עיין שם. ובספר מכונת גילוח בהלכה כתב בשם הגר"מ פיינשטיין סברא להתיר משום שבעצם אין לסכין כח של תער לחתוך מעצמה את השערה ורק מחמת המהירות של המכונה מצליחה הסכין של המכונה לחתוך את השערה, ואין זה נחשב דרך השחתה כמו תער. [והמקור לפסק של הגר"מ פיינשטיין הוא בספר "מגד גבעות עולם", מאת הרה"ג מיכל זלמן שורקין, תלמידו של הגר"מ פיינשטיין, (עמוד צה) שכתב בשמו נימוק להתיר הגילוח אף במכונות החדישות, משום שאופן הגילוח במכונות אלו בשיטת טחינת וכתישת השער, ולא חיתוכו, ולא נאסר הגילוח אלא בתער שחותך השער מעיקרו וכו'. ושם (עמוד צו) כתב שפעם נשאל הגר"מ פיינשטיין, מתלמיד חכם אחד, אם יש צד להחמיר במכונות גילוח החדישות, שלא כפי ההיתר שלו, וענה לו, שהוא כמו אותו הצד להחמיר שלא לחתוך חלות בשבת משום קוצר… והוסיף, שהגר"מ פיינשטיין לא רצה לכתוב בספרו את ההיתר בגילוח המכונות האלה, מטעם שאף שאין כאן איסור השחתה, מכל מקום צורת היהודי הוא רק עם זקן. עיין שם].
ועוד יש להוסיף שאף אם אכן השערה שנכנסה לתוך הרשת נחתכת על ידי הסכין בכח עצמו, אי אפשר לומר שהרשת לא מסייעת בחיתוך, כי הלוא רק על ידי שהרשת מעמידה את השערה בפני עצמה מול הלהב של המכונה בזוית מאד מסוימת יכול הגילוח להתבצע, אבל בלי זה אין בכח הסכין של המכונה לגלח את הזקן מצד עצמו, ועדיין יש לקרוא לתהליך זה שם מספריים ולא שם תער.
וסברא נוספת יש להתיר בזה, שמאחר וסוף סוף באותה שעה של החיתוך במכונה מסתבר שאין הלהב נוגע מפני העור ממש כמו תער כי הלוא הרשת מפרידה מלמטה, ולכן, אף על פי שהטכניקה של המכונה מצליחה למשוך את השערה מחוץ לעור עד שנחתך ממנה בשיעור שתער היה חותך ואז נמשך שורש השערה בחזרה, מכל מקום אין דינו כתער שמוריד מיד בשעת חיתוכו את כל השער הבולט מהעור, אלא כמספריים. וראה סברא זו בשו"ת מנחת שלמה להגרש"ז אויערבך (חלק ב סימן צז אות ו), אלא ששם נשאר בספק האם אזלינן בתר שעת הגילוח ובאותה שעה נשאר קצת שיער בחוץ או בתר הסוף שנעשה חלק ממש כמו תער, וכתב שאין בידו להכריע בזה (ובעיקר הדבר נוקט שם שאם מכונות גילוח היו פועלות השחתה בשעת הגילוח עצמו, היה צריך לאסור בהן מדין גילוח דרך השחתה אפילו שמוגדרות כמספריים, כי לא כתוב תער בתורה, עיין שם).
[18]. אגרות משה אורח חיים חלק א סימן קסג.