אורות בתוך כלים או כלים שבורים

  1. מצות השמחה בפורים
  2. האם רבה הרג את רבי זירא?
  3. הסבר הרבי מלובביץ'
  4. היחד ללימוד סודות התורה
  5. המניע הפנימי להסברו של הרבי
  6. שתי דרכים לרומם את הציבור
  7. כוונתך רצויה ומעשיך אינם רצויים
  8. הוראה למחנכים
  9. שומר לא יכול למנוע שבירת כלים
  10. כיצד להגיע לשמחה אמיתית בפורים

1. מצוות השמחה בפורים

מצוה רבה לשמוח בימי הפורים, כמו שציווה מרדכי הצדיק (אסתר ט, כ):

וַיִּכְתֹּב מָרְדֳּכַי אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיִּשְׁלַח סְפָרִים אֶל כָּל הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, הַקְּרוֹבִים וְהָרְחוֹקִים, לְקַיֵּם עֲלֵיהֶם לִהְיוֹת עֹשִׂים אֵת יוֹם אַרְבָּעָה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ אֲדָר וְאֵת יוֹם חֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה כַּיָּמִים אֲשֶׁר נָחוּ בָהֶם הַיְּהוּדִים מֵאֹיְבֵיהֶם וְהַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה וּמֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב. לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּמִשְׁלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיֹנִים.

אחת מן הדרכים לקיום מצוה זו, היא שתיית היין, כמאמר הכתוב (תהלים קד) "ויין ישמח לבב אנוש", ועל כן אמר רבא (מגילה ז, ב):

אמר רבא, מיחייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי.

אלא שראוי לברר את מהותה של השמחה ביום הפורים. כי הנה יסד לנו הרב קוק[1], שניתן לשמח את האדם בשתי דרכים עיקריות. האחת היא להשכיח ממנו את כל העמל הטורח והצער שהוא חווה כל הזמן. כי אם ישכח זאת, הוא ממילא ייעשה שמח. וכעין שאמרו חז"ל (עירובין סה, א) "נכנס יין יצא סוד". כלומר, ייכנס הגורם שישכיח את המציאות המטרידה, והאדם ייעשה ממילא שמח. הדרך השניה היא, כאשר יתברר לאדם שמסלול חיי תורה ומצוות, מקיים את תכליתו בחיים. אם תחדור תובנה זו בבהירות לתודעה, האדם ייעשה שמח מאליו, כי יידע שהוא אכן מקיים את תכלית חייו.

אם נשאל איזו דרך עדיפה מבין השניים, ברור כי התובנה הברורה על היותנו עושים את הדברים החשובים בחיים, היא הדרך המועדפת להשגת השמחה.

מעתה עלינו לברר, לאיזו אחת מן השתיים שייכת שמחת יום הפורים?

נראה כי הדבר מתחוור בדברי הגמרא (מגילה יד, א):

אי הכי, הלל נמי נימא וכו'? רבא אמר בשלמא התם (תהלים קיג, א) "הללו עבדי ה'", ולא עבדי פרעה. אלא הכא הללו עבדי ה', ולא עבדי אחשורוש? אכתי עבדי אחשורוש אנן!

שאלה הגמרא, מדוע לא אומרים הלל בפורים? ותירץ רבא, שאנו עדיין עבדי אחשורוש, ולא עבדי ד', לכן אי אפשר לומר הלל. אם חושבים על דבריו, כוונתו לומר שעדיין יש גלות, התבוללות, המקדש חרב. ואף כי איתנה אמונתנו, ובית המקדש וודאי ייבנה במהרה, הרי בינתיים עם ישראל עדיין נמצא בגלות. וכיצד זה אפשר להרבות בשמחה בפורים? אמת היא, שכמעט עשו בנו פוגרום וכילו אותנו, ובסוף לא עלתה מזימתם בידם, לכן חובה להודות לה'. אך כיצד אפשר לשמוח ולעשות חג? הרי הגלות עדיין מעיקה ומקשה!

מכאן למד הרב אלישע אבינר, כי השמחה עליה ציוו בפורים, היא הבחינה הראשונה של השמחה. המצב קשה, וכדי לשמוח מתבסמים בשתיית יין, כדי לשכוח משטף טרדות החיים.

לפי האמור, השמחה של חג הפורים היא לייצר שמחה של אופטימיות ותקוה. כי לאמיתו של דבר, אי אפשר לשמוח בפורים. לכן שותים קצת יין, יותר ממה שרגילים, כדי לייצר אווירה של אופטימיות. דומה הדבר לאדם חולה, שגופו במצב מאד לא טוב. ובכל זאת, הוא מייצר אוירה חיובית וטובה סביבו. כגון, אם שואלים אותו מה המצב, הוא משיב בצורה אופטימית. המצב הולך ונעשה טוב. אין ספק שאתחזק ואבריא. והדבר אכן משפיע.

כל עוד לא נשלמה הגאולה, המצב של כלל ישראל הוא אמנם קשה. ובכל זאת, פעם בשנה מרבים בשמחה. אף כי היהודים אינם באמת שולטים, ובוודאי שלא בשונאיהם (בטח ובטח לא בכל אלפי שנות הגלות). בכל זאת, לפעמים ה'כאילו' הופך למציאות.

נמצא איפה, כי החובה לשמוח ביום זה מטרתה, העברת מסר של אמונה בהשם יתברך, שכל מהותו חיזוק התקווה לקראת השיפור במצבם של ישראל. גם בהסתרה הכי גדולה, אנשים אומרים "הכל טוב", כי גופה של אמירה כזו, אכן מייצרת מציאות.

בזה קיבלנו הסבר מסוים, על מהות השמחה ביום הפורים ושתיית היין, כי באמת היה קשה להיות שמח, מפאת המציאות של זמנם.

2.האם רבה הרג את רבי זירא?

אחר הקדמה זו, נוכל לגעת בנקודה העיקרית של מאמר זה.

הבאנו לעיל את דברי רבא שחייב להתבסם בפורים. כעת נשלים את המובא שם בגמרא:

אמר רבא מיחייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי. רבה ורבי זירא עבדו סעודת פורים, בהדי הדדי. איבסום, קם רבה, שחטיה לרבי זירא. למחר בעי רחמי, ואחייה. לשנה, אמר ליה ניתי מר, ונעביד סעודת פורים בהדי הדדי. אמר ליה, לא בכל שעתא ושעתא מתרחיש ניסא.

קולמוסים רבים נשברו כדי ליישב את הוראתו של רבא, בדבר החובה התמוהה להתבסם ביין. ומדוע צירפה הגמרא את הוראתו יחד עם מעשה רבה ששחט את רבי זירא. ואנו נצעד בדרכו של הרבי מלובביץ'[2].

הנה אחר שנכתבה הוראת רבא, על חובת השתייה בפורים, הביאה הגמרא מעשה ברבה ורבי זירא, בו מסופר כיצד קם רבה מתוך שכרותו, ושחט את רבי זירא. ובסוף, כמו בפורים, ארע נס והחזירו לתחייה. לאחר מכן, בשנה הבאה, אמר רבה לרבי זירא, הבה ונסעד יחד את סעודת הפורים, כבשנה החולפת.  השיב לו רבי זירא, לא ולא. לא כל יום מתרחש נס. ובלשוננו, לא כל יום פורים.

אלא שכבר הקשו רבים, היתכן לומר שנכשל רבה בעוון שפיכות דמים?

ראה שם במהרש"א שכתב וז"ל (מגילה ז, ב ד"ה קם רבה):

דבר תמוה הוא לפרשו כפשטיה. ונראה דרצה לומר כעין שחטיה. דאגבריה חמרא, וכפייה לשתות יותר מדאי עד שחלה ונטה למות, ולכך נקטיה בלשון שחיטה, דשתיית היין נקרא על שם הגרון, מקום שחיטה, כמו שאמרו ממלא גרונם של תלמידי חכמים יין. וקאמרי דהתפלל עליו שלא ימות מחולי זה, עד שנתרפא וחי, ומצינו במקרא ובתלמוד לשון חי מלשון רפואה.

מבואר כי תמה המהרש"א, היתכן לומר שאדם קדוש עליון כמו רבה, יקום וישחט את רבי זירא? הרי ברור הדבר שהשותה יין צריך להישאר נורמלי. לא יתכן שהיה מעשה כזה. לכן נטה המהרש"א מן המשמעות הפשוטה, והסביר שהיה זה "כעין שחטיה". כמו ששגור בפי הבריות: "ההוא, שיכור מת". הנוקט במטבע לשון כזו, ודאי לא מתכוון לומר שהוא ממש איבד את חייו, אלא מגזים בלשונו.

על דרך זו ביאר גם הגהות יעב"ץ (שם ד"ה קם) וז"ל:

נ"ל שלא שחטו ממש וכו' ובאחיזת עינים שחטו רבה לרבי זירא וכו' שהרואים היו סבורים ששחטו באמת, חרדה נפלה עליהם, התעצבו ונאנחו כל שמחי לב. אף רבי זירא נתפעל מהם, לבש חרדה ונתעלף מרוב דאגה השוברת כל גופו של אדם, ומת לבו בקרבו. לכן היה צריך לבקש עליו רחמים להחיותו. אבל דם, ודאי לא שפך רבה וכו' אלא כדאמרן.

הרי כי היה נראה שרבה עשה מעשה שחיטה, אף כי בפועל, היתה זו אחיזת עיניים בעלמא. אלא שמרוב פחד, התעלף רבי זירא, ואיבד הכרה. כדי להשיבו להכרה, ביקש רבה רחמים, והכרתו של רבי זירא שבה אליו.

3. הסבר הרבי מלובביץ'

ברם עדיין יש לתמוה על פירושם, כי אם באמת לא נהרג רבי זירא, ורק שתה יותר מדאי (כשיטת מהרש"א) או איבד את הכרתו, ונראה כשחוט (כהגהות יעב"ץ), מדוע מיאן בשנה הבאה ולא בא לסעוד שוב עם רבה?

מלבד תמיהה זו, הסביר הרבי מלובביץ' כי לא יתכן לקבל הסבר זה, כלשונו:

סיפור זה הובא בהמשך (ובתור סיוע חיזוק ודוגמא) לפסק הלכה שבגמרא "מיחייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע", שרבה ורבי זירא קיימו את החיוב "לבסומי… עד דלא ידע" בפועל ממש. ומכיון שמדובר בענין של הלכה, על כרחך צריך לפרש, שסיפור זה היה כפשוטו. ולא (רק) ברוחניות הדברים.

וכן מוכח מדברי הר"ן ובעל המאור שהביאו הא ד"כתב ה"ר אפרים ז"ל דמההוא עובדא דקם רבה ושחטיה לרבי זירא… אידחי ליה מימרא דרבא, ולית הלכתא כוותיה, ולאו שפיר למיעבד הכי". ומוכח מזה דדעתם בפשטות שהסיפור דרבה ורבי זירא הוא כפשוטו – ונגרם היזק (מיתה) לרבי זירא, כי בלאו הכי אין מקום לומר שמשום כך יבטל החיוב לבסומי בפוריא וכו'.  

מבואר כי הואיל ומצינו בראשונים שהסיקו מסקנה הלכתית מסיפור זה, הלכה למעשה, שהיה מעשה זה ממש כפשוטו. כי אם היה זה רק דמיון וגוזמא בעלמא, לא היתה נדחית הוראת רבא מן ההלכה. אלא היתה הוראתו מחייבת, הלכה למעשה.

לכן מוכרחים אנו לומר כי מעשה זה אכן ארע ממש במציאות, ללא כל דמיון וגוזמא. אלא שאם כן, שבה תמיהת מהרש"א והגהות יעב"ץ וגם ניצבה. כיצד יתכן שהרג רבה את רבי זירא?

כדי ליישב זאת, הסביר הרבי מלובביץ' כי למרות ששחט רבה את רבי זירא, לא היה במעשהו כל פגם או סרך בדל של עוון שפיכות דמים, ואפילו לא משהו מן המשהו, של ענין לא רצוי. הראיה, שבשנה הבאה, פנה רבה לרבי זירא והציע לחזור ולשתות יחד במשתה הפורים. ואם היה איזו סרך עוון במעשהו בשנה שחלפה, לא זו בלבד שרבה לא היה מציע הצעה כזו, הוא גם היה עושה מעשה תשובה על המכשול. ומוכרח להיות, כי היה בזה רק טוב, אף על פי שבאמת נגרמה לרבי זירא מיתה ממש כפשוטו.

הסבר הדברים כך הוא:

דברי התורה יש בהם חלק הנמשל ליין, כמבואר בדברי חכמינו ז"ל, כגון מה שאמרו במדרש (במדבר רבה פרשה ב אות ג):

הֱבִיאַנִי אֶל בֵּית הַיָּיִן, בְּשָׁעָה שֶׁנִּגְלָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל הַר סִינַי, יָרְדוּ עִמּוֹ כ"ב רְבָבוֹת שֶׁל מַלְאָכִים וכו' לְכָךְ נֶאֱמַר: הֱבִיאַנִי אֶל בֵּית הַיָּיִן, זֶה סִינַי שֶׁנִּתְּנָה בּוֹ הַתּוֹרָה שֶׁנִּמְשְׁלָה בַּיַּיִן (משלי ט, ה): וּשְׁתוּ בְּיַיִן מָסָכְתִּי, הֱוֵי: אֶל בֵּית הַיָּיִן, זֶה סִינָי.

ראה עוד במדרש תנחומא (פרשת ויחי סימן י):

אֵין יַיִן אֶלָּא תוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר: כִּי טוֹבִים דֹּדֶיךָ מִיָּיִן (שיר א, ב), הֱבִיאַנִי אֶל בֵּית הַיָּיִן (שיר ב, ד).

ראה עוד בזוהר הקדוש (שמיני דף לט, א – מתורגם):

פָּתַח רַבִּי יִצְחָק וְאָמַר, וְחִכֵּךְ כְּיֵין הַטּוֹב הוֹלֵךְ לְדּוֹדִי לְמֵישָׁרִים וְגוֹ'. וְחִכֵּךְ כְּיֵין הַטּוֹב, זֶה יֵינָהּ שֶׁל תּוֹרָה, שֶׁהוּא טוֹב, כִּי יַיִן אַחֵר, דס"א, אֵינוֹ טוֹב, וְיֵינָהּ שֶׁל תּוֹרָה טוֹב לַכֹּל, טוֹב לָעוֹלָם הַזֶּה, וְטוֹב לָעוֹלָם הַבָּא. וְזֶהוּ יַיִן שֶׁנֹּחַ לוֹ לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹתֵר מִכֹּל.

 

עוד ביארו חכמינו ז"ל, כי סיבת מיתתם של נדב ואביהוא היתה שתיית יין, כמבואר במדרש (ויקרא רבה יב, א):

דְּתָנֵי רַבִּי שִׁמְעוֹן, לֹא מֵתוּ בָּנָיו שֶׁל אַהֲרֹן אֶלָּא עַל שֶׁנִּכְנְסוּ שְׁתוּיֵי יַיִן לְאֹהֶל מוֹעֵד.

אלא שטענה זו תמוהה ביותר, כמו שהסביר הרבי מלובביץ' שם:

וידועה התמיהה: מפורש בכתוב שמשה אמר לאהרן (ויקרא י, ג) "הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ, ובפירוש רש"י "עכשיו אני רואה שהם גדולים ממני וממך", וכיצד יתכן שיהיה אצלם דבר בלתי רצוי. ובפרט עד כדי כך שייכנסו למקדש "שתויי יין"?

כדי ליישב זאת, ציטט הרבי מלובביץ' את דברי האור החיים הקדוש שם (ויקרא טז, א ד"ה או יאמר) וז"ל:

רמז הכתוב הפלאת חיבת הצדיקים, שהגם שהיו מרגישים במיתתם לא נמנעו מקרוב לדביקות נעימות עריבות ידידות חביבות חשיקות מתיקות עד כלות נפשותם מהם.

זהו שאמר הכתוב (שם):

בקרבתם לפני ה' וימותו.

מבואר כי כל כך התקרבו נדב ואביהוא למקור שורש נשמתם, על ידי התעמקות בסודות התורה, שהיא יינה של תורה, עד שלא יכלה נשמתם לסבול את השהות בתוך הבשר החומרי, כמו שהמשיך וביאר שם אור החיים:

ולכשתרבה בחינה זו בפנימיותו, תגעל הנפש את הבשר, ויצתה מעמה, ושבה אל בית אביה.

נמצא כי מלבד המשמעות הפשוטה ששתו יין, עוד כלול בזה, שביקשו להתעמק בגילוי סודות התורה, כמו שהיין בלוע בתוך העינב, ויוצא מן ההעלם אל הגילוי, כך ביקשו הם לחשוף את עומק סודות התורה, להתעלות ולהגיע לאורות גבוהים. ולאחר שהיטיבו לבם ביין, רבה שמחתם, ומתוך שמחה זו העמיקו לחדור לעומק סודות התורה.

כעין זה כתב השל"ה הקדוש, כפי שציטטו הרבי מלובביץ' וז"ל (של"ה שער האותיות דף ס, ב):

מצינו לפעמים אצל קדושים אשר בארץ ששתו לפעמים הרבה יותר מדאי בסעודות גדולות… היתה כוונתם בזה לשם שמים, כי מתוך משתה היין הוו מבדחי טובא, ומתוך כך אומרים דבר תורה על השולחן הרבה מאד וכפלים לתושיה… דמתוך השמחה מגלה החכם רזי תורה… כי ברבות השמחה יתחזק הכח השכלי שיש בנפש, ואז הוא יותן מוכן לגלות תעלומות חכמה… נכנס יין יצא סוד…. שעל ידי משתה היין יצאו דברי תורה הנקראת סוד.

על פי זה מובן מדוע אחר שתיית היין, נכנסו אל המקדש ומתו. כי באמת גרמה להם שתיית היין הרחבת דעת, ומתוך שנפתח ליבם בתורה, העמיקו בסודות התורה, ונחשפו לפנימיות יינה של תורה, כלומר לסודות גבוהים ונשגבים מאד, עד שגברה דביקותם וכיסופם אל הבורא יתברך, ולא היה בכוחם להכיל קירבה גדולה זו, עד שנפרדה נשמתם מגופם.

כך המשיך שם הרבי מלובביץ':

הכוונה ב"יין" היא לסודות ופנימיות התורה, כמאמר (עירובין סה, א) "נכנס יין יצא סוד", דכמו שיין גשמי מגלה את הטמון בלבו של אדם, כן הוא ברוחניות, ש"יינה של תורה" היינו גילוי סודות התורה. ו"שתויי יין" מורה על גודל ועוצם הגילוי דפנימיות התורה, עד למצב של "כלות הנפש" [דכמו ב"שתויי יין" כפשוטו הרי היין גורם לביטול החושים, כך גודלו של גילוי זה. והשתוקקות זו גרמו אצלם ביטול החושים, ועד לכלות הנפש].

גם את סעודת רבה ורבי זירא, יש לפרש על דרך זה, כפי שמבואר בדברי הרבי:

ועל פי זה יש לומר שזו היתה גם סיבת מיתת רבי זירא, שהיתה על דרך מיתת נדב ואביהוא, דמה שאמרו "שחטיה" היינו (כמו שפירש מהרש"א) "דאגבריה חמרא.. לשתות יותר מדאי", ו"חלה ונטה למות" (לא על ידי היין הגשמי, אלא) היינו כלות הנפש על ידי רוב שתיה (גילוי) של "יין שבתורה" (סודות התורה).

הרי כי השכרות של רבה ורבי זירא נבעה מתוך הרעיונות התורניים העמוקים, הנקראים "יינה של תורה". ונפשו של רבי זירא התעלתה ונישאה לשיאים וגבהים רמים כל כך. אויר הפסגות ששאף אותה עת, משך ועינג את נשמתו במידה רבה כל כך, עד שהגיע למצב של שכרון חושים וכיליון הנפש, מרוב כיסופים וגעגועים רוחניים, למקור הנשמה.

התנשאות הדעת למרומי הרעיונות, הביאה את רבי זירא להתפשטות הגשמיות. יצאה נשמתו מתוך הגוף, והגיעה להיכלות גבוהים עליונים ומרקיעי שחקים. כל כך טובה היתה תחושתו של רבי זירא, עד שסירבה נשמתו לשוב ולהיכנס אל הגוף הגשמי התחתון. ראה זאת רבה, מה עשה? הוריד לו את האורות, הרגיע אותו, התפלל עליו, והחזיר אותו לקרקע.

ומה שאמרה הגמרא "קם רבה, שחטיה לרבי זירא" הכוונה שרבה משך אותו כלפי מעלה, והכניס אותו לאורות, בגילוי סודות התורה.

אין בזה כדי להוציא את הענין מידי פשוטו, כי באמת רבי זירא מת בפועל ממש, ויצאה נשמתו מתוך גופו לגמרי. ולכן הוכיח רבינו אפרים מתוך מעשה זה, שבטל החיוב להשתכר בפורים.

מעתה התיישבה הקושיה החמורה, כיצד יתכן שרבה חטא במשהו בעוון שפיכות דמים? חלילה לומר כן, כי ודאי לא נגע בו לרעה. רק שמיתת רבי זירא היתה מתוך שנכספה נפשו וגם כלתה למקור מחצבתה, מפאת סודות התורה אליהם נחשף בסעודה זו.

עוד מבואר מדוע לא שב רבה בתשובה על מעשהו ואדרבה, בשנה הבאה הציע לרבי זירא, בא נסעד שוב כמו בשנה שעברה. למרות שיודע, שעלול לקרות מה שקרה בשנה שעברה. ולא היה בזה כל חשש, כי באמת אירע מאורע טוב מאד בסעודה.

אלא שאם כל כך טובה היתה דרגה עליונה זו, שהשיגו בסעודה, מדוע מיאן רבי זירא בשנה הבאה, ולא הצטרף לסעודה עם רבה?

הסיבה לזה, ביאר הרבי שם:

אבל אף ששניהם נשתכרו, מכל מקום רק אצל רבי זירא בא מזה כלות הנפש ממש. והטעם – כי רבה היה לו שכל רב יותר ("מוחין דגדלות"), ולכן היה יכול לקבל עוצם הגילוי של רזי תורה, מה שאין כן רבי זירא, לא היה יכול להכיל גילוי זה [וכמרומז גם בשמותיהם: 'רבה' מורה על גדלות, ו'זירא' מורה על קטנות, מלשון זעירא[3].

ולכן אצל רבי זירא בא על ידי זה כלות הנפש ממש, עד שנפרדה נשמתו מגופו כפשוטו. מה שאין רבה, לא בא לכלות הנפש.

הרי כי היה הבדל מהותי בין רבה לרבי זירא, כי בעוד שרבה היה מסוגל לעמוד בפני חשיפתם של סודות עליונים אלה, רבי זירא לא היה מסוגל. ולכן רבה שנחשף לרעיונות עמוקים אלה, לא יצאה נשמתו, אבל רבי זירא, לא עמדה נפשו בפני הכיסופין, ויצאה נשמתו מגופו.

יתירה מכן, הנה אחר שמתו נדב ואביהוא, ציוותה התורה (ויקרא י, ט) "יין ושכר אל תשת". ומלבד הציווי הפשוט שאסור לכהן להיכנס שיכור אל בית המקדש, נרמז בזה גם, שכאשר שותים יין, כלומר כאשר נחשפים לסודות התורה, צריכים להיזהר שלא לבוא לשכרות שיש בה כלות הנפש. אלא רק במידה ובגבול סביר, כעין מה שאמרו חז"ל במקום אחר (חגיגה טו, סוף עמוד ב) "עלה בשלום וירד בשלום".  כלומר, שהכניסה לתוך סודות עליונים אלה, צריכה שתשאיר את הנשמה בגוף, והיציאה מן הסודות תהא "בשלום".

מעתה, המשיך הרבי להסביר, רבה היה מודע לדרגתו של רבי זירא, ולכן ביקש להעלות אותו בדרגה. לפיכך השקה אותו יותר מדאי יין, והעלה אותו לדרגה הרבה יותר גדולה, שלא כפי ערכו, וגילה לו רזים וסודי תורה עמוקים ביותר, הרבה מעבר לראוי לדרגתו.

אלא שרק רבה, שהיו בידו כלים מתאימים לקליטה והכלה של אורות עליונים אלה, רק הוא אכן קיבל תועלת גדולה מזה, ויכל לעמוד בהתעלות גדולה זו. מה שאין כן רבי זירא, ששמע מרבה את הרעיונות והסודות הנפלאים כל כך, ולא יכול היה לעמוד בפני האור העליון הנעים, שנגלה לעיניו, עד שיצאה נשמתו.

אמנם רבה עצמו סבור היה כי רבי זירא יוכל להכנס בשלום ולצאת בשלום, ולא יבוא לכלות הנפש.

לכן אף כי בשנה ראשונה לא התקיימה כוונתו, בשנה שאחר כך, סבר כי הוכשר רבי זירא, והתעלה בדרגתו, ויוכל לעמוד בפני גילויים עליונים אלה. להכנס בשלום ואף לצאת בשלום, בלא כלות הנפש. לכן שב והזמין אותו פעם נוספת, מתוך כוונה שגם בשנה זו יפעל אצל רבי זירא עילוי גדול כזה, עד כלות הנפש. אבל עד שם בלבד, ולא מעבר לזה. ובזה יתן לו גם עילוי גדול מאד, וגם יקיים את רצון התורה, להשאיר את הנשמה בתוך הגוף.

אלא שרבי זירא סירב להצעתו של רבה באומרו, שמא לא יתרחש נס, והביאור בזה הסביר הרבי:

ועל זה ענה רבי זירא "לא בכל שעתא ושעתא מתרחיש ניסא". הוא חפץ ומשתוקק לעילוי דכלות הנפש, ומשום זה היה רוצה לערוך סעודת פורים ביחד עם רבה גם השנה. אבל אף על פי כן, מכיון שתכלית הכוונה היא נשמות בגופים, חושש הוא שלאחרי שיגיע לכלות הנפש שוב לא תרצה נשמתו לרדת ולהתלבש בגופו, ומי יודע אם גם בפעם הזו יצליח רבה לפעול "נס" כזה, שנשמת רבי זירא תרצה לירד ולהתלבש עוד הפעם בגופו.

כלומר, למרות שארע דבר טוב מאד בסעודה של שנה שעברה, שהרי התעלה בשמיעת דברי התורה, עד שהגיע לדבקות עליונה וגבוהה כל כך, בכל זאת חשש שלא יקרה שוב נס, ולא תאבה נשמתו לשוב חזרה אל הגוף.

4. היחס ללימוד סודות התורה

אחר הביאור הנפלא הזה, הוסיף הרבי כמה מילים בנוגע לוויכוח הגדול, האם ראוי לגשת לתורת הסוד:

והנה להלכה נפסק בשולחן ערוך שיש חיוב לבסומי בפורים עד דלא ידע, ואין חוששים שמא יסתעף מזה שום דבר בלתי רצוי כו'.

ומזה מובן גם בנוגע לתוכן הרוחני של שתיית יין "עד דלא ידע" דהיינו ללמוד באופן דבאהבתה תשגה, סודות ("יין") התורה, עד שמגיע למצב של "שכרות", וביטול מציאותו.

שבפורים ניתן הכח לכל אחד ואחד מישראל, כל חד וחד בכל מאודך בערך שיעורא דיליה, לקיים "שתיה" זו ולהגיע לדביקות כזו בסודות התורה המבטלת מציאותו, מבלי חשש שמעבודה זו יבוא לידי הנהגה של התבודדת ופרישות מן העולם, היפך הכוונה של "לשבת יצרה", אלא אדרבה, על ידי קיום חיוב זה ביום הפורים, יתוסף לו חיות בעבודת השם במשך כל השנה כולה, בעשיית דירה לו יתברך בתחתונים "נכנס בשלום ויצא בשלום".

כוונתו בדברים אלה לוויכוח העתיק לגבי דרכה של החסידות. הנה אחד הדברים העיקריים שחידשה החסידות,[4] הוא חישוף וגילוי אוצרות פנימיות התורה, עבור ההמון כולו. החסידות דגלה בהפצת מעיינותיה הפנימיים של התורה, משום שראתה בו גורם, שיוביל לגאולה השלימה.

למרות שניתן לחשוף את הציבור כולו לנושאים אלה, עדיין צריכה החשיפה לבוא בהדרגה ובמתינות, מפאת עומק הרעיונות, ולא בדילוג ובחיפזון. הלומד צריך להכין דעתו לשמיעת רעיונות נשגבים. ובמילים גבוהות יותר, להכין כלים ראויים, שיכילו את האורות הללו, הלא הם הרעיונות המובאים בכוזרי, במהר"ל ובכתבי הרב קוק, שהם לבושים לתורה הפנימית. וכמו שלא יעז אדם להיכנס לתוך מים עמוקים, טרם ילמד לשחות היטב, הוא הדין לגבי רעיונות עמוקים.

כמובן, גם בנוגע לשתיית היין בפורים, נקט הרבי כי אין כל חשש שמא יסתעף מזה שום דבר בלתי רצוי.

5. המניע הפנימי להסברו של רבי

אלא שיש לתמוה על הוראה זו של הרבי, כיצד נקט שאין כל חשש, הלא הביא הבית יוסף את דברי רבינו אפרים להלכה. משמע, כי אכן יש חשש שהשתייה תגרום לתקלה. לכן קצת מסובך לנקוט בעמדה מקילה זו, ולהתיר שתיית יין ללא גבול.

אם ננסה להבין מהיכן נבעה גישתו של הרבי, אין ספק כי הוא עצמו הבהיר זאת בגוף המאמר, בכותבו על "רבה", שהיה גדול בדעתו ('מוחין דגדלות') יותר מרבי זירא, וביקש לרומם ולהעלות את דרגתו של רבי זירא, לגבהים חדשים. גם הרבי, באותו האופן, צעד בדרך זו. לאחר שנקט כי אין כל חשש בשתייה מרובה, וביקש לרומם את הציבור לגבהים חדשים, על ידי שתיית היין. וגם על ידי לימודי פנימיות התורה, כדרכה של החסידות, באופן כללי.

טרם אכתוב מה שיש להשיב על גישה זאת, לא אכחד, כי השמחה ושתיית היין בפורים רב כוחה לחולל מהפכה של ממש, במצבו הרוחני של כל אדם. במילים אחרות, יוכל האדם להתנשא לגבהים רוחניים חדשים, אליהם מעולם לא הגיע, ולהגיע ל'אורות' גבוהים מאד.

והנה מתפקידו של כל רב ומנהיג, לרומם את הציבור. אלא שיש שתי דרכים, כיצד לעשות זאת. ניתן לרדת אל הציבור, כמו שניתן להעלות אותו, לדרגתו הגבוהה שלו עצמו. ניתן לרומם את התלמיד למקום גבוה יותר, על ידי דיבורים עליונים וגבוהים, שלא תמיד מובנים לאזניו. אדם מגיע לאיזה שיעור, ולא מבין כלום. אבל הנשמה הבינה. הנשמה נפגשה עם מושג גבוה, ועצם הפגישה עם האור, זה עצמו מתניע קידום רוחני, ויוצר את המהלך המתבקש.

והנה גדול כוחו של יום הפורים לחולל מהפכות רוחניות. אני מכיר באופן אישי אדם שמשמש בתפקיד ר"מ באחת הישיבות שאמר, כי חג הפורים, היווה עבורו את נקודה המפנה הרוחנית, כאשר חל בו שינוי ומהפך עצום בכל אורחות חייו. עוד ידוע לי, על אחד, שדווקא ביום הפורים, החליט לחדול משימוש בטלפון לא כשר, ומאז לא חזר אליו, כבר כמה שנים.

עובדה זו מסבירה את המנהג התמוה בחצרות הקודש, כאשר רבנים ומורי הוראה, מעודדים שתיית יין, בניגוד למנהגם של בעלי בתים, שאמנם מרבים מעט בשתיית יין, יותר מהרגלם, ונעשים קצת שמחים וצוהלים.

לכן נראה לי, כי עידודם של הרבנים נובע מרצונם הטהור לרומם את דרגת תלמידיהם ברוחניות. לכן אפשר למצוא מנהג זה אצל בני הישיבות, שהרבנים משקים את תלמידיהם יין לרוב.

רבנים חשובים אלה הולכים אמנם בדרכו של רבה, שרצה לעשות זאת שוב בשנה הבאה. כי כל רצונם הוא לרומם את האנשים במצבם הרוחני. אם נכניס אותם לאורות, הם ילכו ויתעלו מעלה מעלה. בדיוק כמו שרבה היה הגדול מבין השניים, ושימש בתפקיד ה'יצר טוב', שמניע ודוחף את התלמיד, למעלות רוחניות.

6. שתי דרכים לרומם את הציבור

בסתם ימים של שגרה, גם אני נפגש בזה. לא אחת אני מבקש מתלמידי הישיבה, שכבר טעמו מצוף נועם התורה, ונמצאים כאן למעלה משנה, לעשות חסד, וללמוד עם תלמידי שיעור א'. כי צעירי הצאן מביטים על הרבנים כמו על דמויות עתיקות, מעולם אחר ושונה. לא מהפלנטה הזו. אם ניגש תלמיד משיעור ב, לתלמיד בשיעור א, ומשיח בפניו את סגור ליבו, הלא שנה שעברה הייתי בדיוק כמוך, עם אותם קשיים והתמודדויות. יש בה בשיחה כזו של בחור, מלב אל לב, השפעה עוצמתית שתשפיע על השומע, מה שלא ישפיעו 10 שיחות התעוררות מפי אחד הרבנים. טווח הגילאים הקרוב, מקל מאד על ההשפעה, ומשיג תוצאות מדהימות.

בכל קהילה, מתכנס הציבור לבית הכנסת, ביום שישי, הקהל כולו משורר ומנעים בקולו, שירים נחמדים ונעימים. באוירה טובה ומשובחת, הלב נפתח, והחכם יכול לעמוד בפני הקהל, להרצות באזניו דברי אלוקים חיים. עד שפונה כל אדם לביתו, ותוך כדי המאכלים וזמירות השבת, הוא משיח באזני משפחתו את דברי התורה ששמע, ונמצאת הקהילה כולה מושפעת לטובה.

אלא שסכנה רבה טמונה בגישה כזו. אם האורות המושפעים על השומעים גדולים ורבים יותר מן הכלים שיש ביד התלמיד, הרי שהכלים שבידו עלולים להשבר, וכל מצבו הרוחני נתון לסכנה.

לכן נדחתה שיטה זו מן ההלכה, כפי שהביא הבית יוסף מרבינו אפרים. משום שאדרבה, אנו נוקטים רק בדרכו של רבי זירא, שהבין את גודל הסכנה הטמונה בהשפעת אורות גדולים, על אדם שאין בנפשו כלים לקלוט את האורות הללו. ניתן לרמוז זאת בפסוק "כרצון איש ואיש". כלומר גם את יינה של תורה, שעניינה התוכן הרוחני, יש להשפיע בצמצום ובכמות מועטה, כפי יכולת הקיבול של הכלים, שרכש התלמיד.

שתיית יין רב ללא גבול, מכניסה את השיכור ואת כל סביבתו לסכנה מרובה. במו עיני ראיתי שני בחורים נהדרים, אשר בשכרותם כי רבה, טיפסו ועלו אל הגג, ונקלעו לסכנה גדולה. שמעתי גם על בחור אחר, שאחזה בחבריו קלות דעת, ומתוך כך, ערכו לו תספורת. הוא ברוב שכרותו, משהבין מה עוללו לו, התקצף והתכעס כל כך, עד שביקש להטעימם מנחת זרועו, ולהפליא בם את מכותיו, לבל ישכחו זאת כל ימיהם.

אין ספק כי הסיבה שרבנים מסוימים, נכבדים ככל שיהיו, מתירים או אפילו מורים להשתכר, היא משום יראת שמים, כי רוצים ללכת בדרכו של רבה. אבל כבר יסד לנו הרב קוק באורות הקודש[5], באמירות המובאות שם, שאדם צריך להיזהר מיראת שמים כי לפעמים, יש סכנה ביראת השמים, שהשכל יאבד, ולא ינהגו לפי הסברא הישרה והפשוטה.

סבור אני, כי אם נעשה שאילת חכם, ונשאל את פי המתירים האם מותר לאדם לשתות, אם שכרותו עלולה להובילו לסיכון, בקפיצה מן הגג. ברור שישיבו בלאו רבתי. אף כי יוכלו תמיד להביא ראיה מאנשים ששותים לשוכרה, שאינם נוהגים באופן פסול, ואדרבה, מדברים דברי תורה ופניני חכמה, בשמחה ובנעימות. הרי אלו אינם רבים, ואם ניקח מהם דוגמא התוצאות עלולות להיות הרסניות. כי רבים הם השותים שאינם מוציאים דברי חכמה מפיהם, כי אם דברי הוללות וסכלות, ודברים שלא כדאי לאוזן לשמוע. הואיל ואי אפשר לדעת מה יאמר האדם בשכרותו, ההוראה הגורפת צריכה להיות, שצריך זהירות, ואין להתיר את השכרות.

לכן איני מבין כיצד נקט הרבי שנפסק חייב איניש לבסומי, ואין כל חשש שמא יסתעף מזה דבר בלתי רצוי. הלא באמת יש סכנה, כפי שתיארתי לעיל. וכפי שהוכחנו מדברי הרב קוק, אין לתלות היתר זה ביראת שמים, כי צריך להיזהר ביראת שמים, לא לשכוח להיות אדם.

יתכן אמנם, ששמחת האדם בפורים בהיותו שיכור, תביא אותו, אולי, להחלטות רוחניות מכריעות. ובכל זאת נדרשת זהירות ורגישות גדולה מאד. ניתן לומר כי זהו היצר הרע של הרבנים, שמבקשים להכניס אנשים לאורות, מעבר לכלים שלהם, כדי לרומם אותם. וזו סכנה רבה, כי אם יושפע עליו אור גדול מיכולת הקיבול שלו, הרי זו הגזמה, והיא תסתור ותתנגד לרצון ה'.

7. כוונתך רצויה ומעשיך אינם רצויים

דברי המלאך למלך כוזר "כוונתך רצויה, ומעשיך אינם רצויים", רלוונטיים מאד ביחס למעשה של מנהיג או רב הנוהג להשקות יין לתלמידיו ושומעי לקחו, כי אם ימעדו בלשונם, או במעשיהם, הרי זה הורס את מצבו הרוחני, ולא מקדם. לכן אמר רבי זירא, אמנם השגתי אורות גבוהים מאד, אך לא בכל שנה מתרחש נס. לכן למעשה אי אפשר ללכת בדרך הזאת.

קיים רצון פנימי טהור בנפש האדם, להגיע לדבקות בהשם יתברך. ואף האדם עצמו סבור בלבו פנימה, כי אם הוא ישתה כוס ועוד כוס, הוא יגיע לפסגות של קירבה אל השם יתברך. אלא שאם חסרים לו כלים להכיל את האורות הגבוהים, הוא יעבור בבת אחת מעבודת ה' לעבודה זרה. וכמו שבני ישראל התכוונו לשם שמים בעשותם את העגל[6], ובמקום לעבוד להשם יתברך, ולקיים מצוותו בהקמת הכרובים על הארון בבית המקדש, חטאו בעובדם לצורת שור, בחטא העגל. ולא היה אלא כפסע ביניהם.

אין ספק כי הדרך המובחרת ביותר בקיום חובת השתיה בפורים היא הדרך הממוצעת, כפי שהורה הרמב"ם (הלכות מגילה פרק ב הלכה טו):

כיצד חובת סעודה זו, שיאכל בשר ויתקן סעודה נאה כפי אשר תמצא ידו, ושותה יין עד שישתכר, וירדם בשכרות.

לאור הדברים לעיל נראה, שרצה הרמב"ם לומר כי על האדם להתקדם מעט יותר, מן המקום בו הוא נמצא. אך לא יותר מידי. כי אם יפריז וינסה לדלג כמה דרגות ממקומו, הוא עלול לעזוב את החיים, בין אם זה בנוגע לשתיית יין בפורים, ובין כשזה נוגע לכל ההדרכה הרוחנית, באופן כללי.

הדבר נוגע מאד גם לחינוך ילדים במשפחה. לצערנו מצוי מאד, כי האב מצפה מילדיו להתעלות להגיע למקום הרוחני שהוא עצמו השיג. אבל הוא שוכח כי הוא עמל ועבד קשה, כדי להגיע למצבו הרוחני נכון להיום. הרי אין לילד שלו אלא את הכלים הקטנים שיש לילד.

אחד הגורמים המרכזיים לתופעת חזרה בשאלה, היא זו הנזכרת. האב המבוגר הספיק לשכוח, שבגיל 15 הוא היה במקום אחר. עניינים אחרים לגמרי, ממש לא רוחניים, העסיקו את ראשו. והוא מתאכזב, וחש תסכול עמוק, אם בנו אינו מקיץ השכם בבוקר, לתפילת ותיקין. לפעמים הוא אף מרים את קולו בביקורת נוקבת על הנער הצעיר. הכיצד זה אתה מתעצל כל כך, ואינך קם לנץ!?

מעשה שהיה באחד מרבני הישיבה, שקיבל טלפון מאחד ההורים שהתקשר ותמה בפליאה רבה, הנה אני שב מתפילת הנץ, ומבחין בבני, השקוע במיטתו, וחפץ לקום למניין מאוחר יותר. היתכן? השיב לו אותו מגיד שיעור,  הנה, עלי לשתף אותך בהתקדמותו הרבה והמפתיעה, שהדהימה את כל הצוות. הוא ממש באמצע מהפכה רוחנית. אבל האבא, כיון שפיתח ציפיות שונות מבנו, סירב להאמין ולהבין.

כאשר שח לי אותו ר"מ בישיבה, על השיחה שניהל עמו, אמר לי, רציתי להגיד לאב "במטותא ממך, אל תתערב בחינוכו, כי סביר להניח שרק תפריע לעלייתו, ותשבור אותו".

אין ספק כי רצונו של האב לראות את בנו מזדרז השכם בבוקר, ומגיע למעלות רוחניות עליונות ונחמדות, נובע מרצון כן וטהור, להרים את מצבו הרוחני של ילדו. אבל דווקא משום כן, עליו להכיר את הכלים של הנער, שאינם גדולים ורחבים כמו הכלים שבידו שלו. ואינם רחבים דיים להכלת מעלות גבוהות, שאינם בדרגתו. האב הוא זה שמנסה לכפות על הילד את האור שלו, ולהתאים את כלי הילד, לאור הגדול שהוא עצמו השיג. התוצאות המרות והקשות של הניסיון לדחוק אורות גדולים לכלים מצומצמים וקטנים, גורם פעמים רבות לשבירת הכלים, ולעזיבת קיום המצוות.

8. הוראה למחנכים

בזמן חטא העגל, עמד משה רבנו, אחר קבלת התורה, על הר סיני. ואמר לו הקב"ה (שמות לב, ז):

לֶךְ רֵד, כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ.

כתוב זה כולל בתוכו את המסר סביבו מתמקד מאמר זה. הרב והמנהיג ניצב אמנם על ראש ההר, ובכל זאת, כדי לרומם את מצבו הרוחני של הציבור, אל לו להעלותו אל מקומו הגבוה, כלומר לדרגתו הרוחנית הנעלית. אלא ירד אל העם, ישפיל עצמו לתחתית ההר.

גדול הוא היצר של המנהיגים לקצר הליכים, ולדחוק בשומעים לקחם לקבל אורות גדולים, כדי לחולל מהפכה רוחנית. יתכן אולי שזה יעבוד, ולכן אנשים לוקחים סיכון. אבל כבר ראינו בדברי רבינו אפרים, שאין לעשות צעד כזה. כפי שניתן להסיק מדברי ר' זירא, שקבע נחרצות, איני מעוניין בפעם נוספת.

כמו שהדבר נכון לגבי שתיית היין בפורים, הוא נכון גם לכל נושא רוחני אחר. למרות שהיצר של הרבנים חזק מאד, לרומם את הציבור לדרגה שלהם עצמם, הרי שרבי זירא לימד אותנו, בסירובו לסעוד בחברת רבה, שיש להימנע מדילוג וקפיצת מדרגות רוחניות. לא ניתן להבין את המסקנה, שבפורים יש לשתות יין ללא גבול, כמו שלא ניתן לקבל את המעודדים תלמידים להתעלות ברמתם הרוחנית, בקפיצה ודילוג. כי המבקש להכניס אנשים לאורות, מכניס אותם לסכנה גדולה, שמא ישכחו לגמרי, מה ה' רוצה מהם.

צריך לרומם את הציבור מעט יותר ממצבם הנוכחי. במינון נכון. טיפין טיפין. כי בקפיצת מדרגות, יש סכנה לשבירת כלים. ואחר השבירה, קשה מאד לתקן ולהשיב את המצב לקדמותו[7].

9. שומר לא יכול למנוע שבירת כלים

מצינו בדברי הבן איש חי את קו ההסבר בו נקט הרבי מלובביץ', כמובא בלשונו (שם ד"ה קם רבה):

קם רבה ושחטיה לרבי זירה, המאמר הזה הוא מיושב יותר כפי מה שפירשו בו המקובלים ז"ל, דלא שחטיה בסכין, אלא על ידי עסק התורה שהיו לומדין, מתוך השמחה נתגברה עליו נפש רבה ומשכה ממנו נפשו שלו, ומ"ש שחטיה מלשון זהב שחוט. וכיון שיצאה נפשו מגופו, נתחברה ונקשרה באותו הבל של סודות התורה שלמדו וגילו בתוך השתייה ועלתה למעלה עם הבל הקדוש ההוא של הסודות וכו'.

ובזה ניחא לתרץ קושיא אחת, דיש לעיין למה חשש בשנה האחרת, יניחו שומר שישב עמהם שלא ישתה כלל, דאז אם יקום אחד מהם להזיק ימנע הנזק. וכפי ביאור המקובלים ז"ל ניחא דלא יועיל השומר בדבר זה. מיהו גם לפירוש הפשטנים ששחט ממש אין להקשות שיניחו שומר, כי כיון דיש חשש סכנה בדבר אין סומכין על השומר, כי שמא באמצע יהיה לאותו שומר אונס, שֶיָקום מאצלם, או שיֵרדם בשינה, ויבואו לידי סכנה, דאין שומר כאן להציל.

מבואר כי גם לדעתו לא היה מעשה רבה ורבי זירא כפשוטו, ששחטו ממש, אלא שמתוך גילוי סודות התורה, יצאה נשמתו מגופו. והביא ראיה להסבר זה, כי אם באמת נשחט רבי זירא כפשוטו, מדוע לא העמידו בשנה הבאה שומרים שימנעו הגזמה בשתיה. אלא כיון שהתבסמו ביינה של תורה, ונחשפו לסודות התורה, לא יועיל כל שומר.

בכל מקרה, בין אם זה מפאת סודות התורה, ובין אם זה מפאת היין, הכלים של האדם צריכים להיות בעלי קיבול, לקבלת האורות. לא להגזים יותר מדי, אלא להתרומם רק קצת, מהמקום שלנו.

10. כיצד להגיע לשמחה אמיתית בפורים

מאמר זה, מן הראוי שייחתם במסר של הרב ארוש.

הנה התלונן המן ואמר (אסתר ה, יא-יג):

וַיְסַפֵּר לָהֶם הָמָן אֶת כְּבוֹד עָשְׁרוֹ וְרֹב בָּנָיו וְאֵת כָּל אֲשֶׁר גִּדְּלוֹ הַמֶּלֶךְ וְאֵת אֲשֶׁר נִשְּׂאוֹ עַל הַשָּׂרִים וְעַבְדֵי הַמֶּלֶךְ… וְכָל זֶה אֵינֶנּוּ שׁוֶֹה לִי, בְּכָל עֵת אֲשֶׁר אֲנִי רֹאֶה אֶת מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי יוֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ.

המן חש מועקה גדולה מאד, רק משום שמרדכי לא השתחווה לו. זאת בעוד הוא אוחז בתפקיד הנחשק ביותר בממלכה כולה, המשנה למלך. מלבד החובה החוקית לכרוע ולהשתחוות לפניו. מלבד המשפחה הענפה שלו. מלבד הכבוד האין סופי שקיבל מכל עבר. כולם כרכרו סביבו ללא הרף, ליחכו את עפר רגליו, בהתרפסות וחנופה מליאת דבש. היה עתיר נכסים, הון בלתי מוגבל, לפי כל קנה מידה. היה לו הכל. הבעיה היתה, שבעיניו לא היה לו כלום. לכן פנה לאשתו ואמר, שום דבר לא שווה!

הסיק מכאן הרב ארוש, כי יכול להיות שיש לאדם הכל, ובכל זאת תבוא איזו נקודה קטנה וזעירה בחיים, כגון איזה עניין שלא הסתדר לגמרי, או איזה חסר נימוס שזרק מילה לא טובה בדרך לעבודה וכו'. וכל הרוגע נעלם כלא היה.

כיצד מגיב האדם הכעוס? "זה לא מה שציפיתי".

איך אומרים אצלינו: ציפיות? תשאיר בכריות!

מה בסך הכל קרה? הֵירגע! הכל טוב, כנס לפרופורציות.

המן הוא הדוגמא הטובה ביותר למי שהגשים כל חלום אפשרי, ובכל זאת, אף כי היה לו הכל, לא היה לו כלום.

סבור אני כי האתגר הגדול של ימי הפורים הוא זה. יכול אדם להתכונן מתוך ציפייה גדולה לשמחה הגדולה של הפורים. ובמהלך החג עצמו הוא ישמח ירקוד וידבר דברי תורה מתוקים ונעימים. ובכל זאת, בחלוף הפורים, אם תשאל אותו איזה רושם הותירו עליו ימי הפורים, הוא לא ישיב כי היה ממש נפלא ושמח. אלא יאמר, בהיסוס מה, איני יודע. לא ממש הצלחתי להגשים את שאיפותיי. יתכן אף כי רוח קרירה של מרירות כלשהי תנדוף ממנו, והוא יגיב בציניות, זה לא היה שווה כלום.

אך באמת נדרש האדם להתאים את שאיפותיו למציאות. ולהתמלא בשביעות רצון, על כל התקדמות שהשיג. כי עבד ד', שמח בחלקו, כמו שכתב הכוזרי (מאמר ג אות טז) שצריך לעבוד את ה' ולשמוח במה שחננו הבורא, כמו שנאמר ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' א-להיך.

השותה בפורים עוד ועוד, ללא הפסקה, עושה כן מפאת הדמיון שאולי ישיג איזו דרגה רוחנית עילאית, שלולי יין, הוא לא ישיג. וכל עוד לא ישיג דרגה רוחנית חדשה, שלא הכיר, תחושתו ששום דבר לא שווה. אלא שעל ידי תחושה זו, הוא מסיח דעת מהשמחה הפשוטה והקלאסית, בעבודת השם.

לכן מבקשים "תצילנו מקליפת עמלק", כלומר, מהמחשבה שלא הגעתי לחלק שלי. "ותזכנו לקדושת פורים באמת", שנחוש שמחים באמת. כי האדם נדרש להתקדם רק מעט, מעבר למצבו הרוחני. אך לא הרבה יותר. כי זה נקרא "אין אדם מת, וחצי תאוותו בידו".

לסיכום: אם יסתפק אדם בשתיית מועטה, קצת יותר ממה שרגיל תמיד, ויתמקד בצמיחה רוחנית שאינה גדולה על מידותיו, הוא ודאי יצליח ויעשה פרי.

[1] ?

[2] ליקוטי שיחות, פורים א, סימן ו עמוד קסב.

[3] ראה מהרש"א (בבא מציעא פה, א ד"ה וקרו, מה שהביא מספר יוחסין).

[4] במאמר מוסגר הדרך של חב"ד לקרב אנשים בהבנה שכל יהודי הוא קודש קדשים, זה מדהים, במיוחד בחו"ל בית חדש זה בית לכל ענין יהודי בכל מקום ובלי להבחין מאיפה אתה מגיע ומה אתה לובש, תישן תאכל, ואם תרצה להניח תפילין בכבוד.

[5] ג, יא

[6] כמו שהאריך הכוזרי לבאר (מאמר ראשון אות צז( וראה עוד ברמב"ן על התורה (שמות לב, א(  "לא בקשו העגל להיות להם לאל ממית ומחיה וכו' אבל ירצו שיהיה להם במקום משה מורה דרכם"

[7] זהו יסוד נפוץ בביאור הגר"א על משלי.

הנה אמר הכתוב (משלי יט, ג) אִוֶּלֶת אָדָם תְּסַלֵּף דַּרְכּוֹ, וְעַל ה' יִזְעַף לִבּוֹ. מפרש הגר"א וז"ל, כי כל אדם צריך לילך לפי מדרגתו ולא יקפוץ… ואז ילך לבטח… אך שזה האדם לא התחיל לילך בדרכו, לכך לא סייעוהו. וזהו איוולת אדם, כלומר מחמת איוולתו, שעשה בלתי יישוב הדעת, סילף דרכו, והוא זועף על ה', למה לא סייעוהו.

על דרך זו פירש את הכתוב (שם כה, טז) דְּבַשׁ מָצָאתָ, אֱכֹל דַּיֶּךָּ. פֶּן תִּשְׂבָּעֶנּוּ, וַהֲקֵאתוֹ. וז"ל הגר"א: הענין, שאל תחכם יותר ואל תלך בגדולות ונפלאות ממך, כי פן תאשם ותקיא כל מה שיגעת ולמדת. ואמר דְּבַשׁ, שהוא דעה, בינה, שכל. אם מצאת, אל תלך בגדולות ונפלאות ממך, כי פן תלך למקום שאינו ראוי לך, ותיפול משם. והן הג' ראשונות שאסור להסתכל בהם, והבן.

עוד ביאר כן בפסוק (שם פס' כז), אָכֹל דְּבַשׁ הַרְבּוֹת, לֹא טוֹב… וז"ל כלומר, ומפני מה מט הצדיק, כיון שהוא צדיק. ומפני מה מטה רגליו, ולא יכול לעמוד? היינו מפני שאכילת דבש הרבות הוא 'לא טוב'. והיינו לילך במדרגה שאינה ראויה לו להלך בגדולות ונפלאות ממנו, לכן מט הצדיק, והיינו שאבדה מחמת זה חכמת חכמיו ובינת נבוניו תסתתר.

וכן ביאר שם על הפסוק (פרק ד, כה) עֵינֶיךָ לְנֹכַח יַבִּיטוּ וְעַפְעַפֶּיךָ יַיְשִׁרוּ נֶגְדֶּךָ, וז"ל: הענין כמו שכתוב (קהלת ז), אל תהי צדיק הרבה ואל תרשע הרבה, אל תתחכם הרבה ואל תהי סכל הרבה. והיינו שלא תטה ימין ושמאל, שצריך האדם לילך בדרך הישר. שלא לילך בגדולות ובנפלאות ממנו, כי יפול הנופל ממנו.

דילוג לתוכן