אור היהדות - פרשת ויחי

סתימת הקץ
ישיבה בשלוה
רוגזו של יוסף
פרשת עגלה ערופה
כזה ראה וקדש!
קריאת שמע של יעקב
מעשי אבות סימן לבנים
ביקש יעקב לישב בשלוה

סתימת הקץ

במדרש: "ביקש יעקב אבינו לגלות את הקץ ונסתם ממנו" (בראשית רבה צו, א), ובגמרא (פסחים נו,א): אמר רשב"ל: "ביקש יעקב לגלות לבניו קץ הימים ונסתלקה ממנו שכינה".

הרבה פירושים ניתנו למדרש פלאי זה:

א. חז"ל אמרו (סנהדרין צח,א), שישנם שני קצים, קץ של "אחישנה" אם זכו וקץ של "בעתה" אם לא זכו, והנה את הקץ של "אחישנה" לא יכול היה יעקב לדעת, שהרי מפתח הקץ הזה נמסר לישראל "היום אם בקולו תשמעו" (תהלים צח, ז) אם כן לא כיוון יעקב אלא לקץ של "בעתה", שמפתחו הנעלם הוא רק ביד ה', ונסתלקה ממנו השכינה, כי הוא רצה לגלות לבניו שתבוא תקופה של "לא זכו", שבה ישחיתו ישראל את דרכם וימאסו בתורת ה', ובשביל זה נענש, כי אסור להוציא דיבה ולעז על ישראל.
ב. ידוע שאין השכינה שורה על אדם מתוך עצבות אלא מתוך שמחה (שבת ל,ב), וחז"ל מציירים לנו את ימות המשיח בצבעים נוראים מאד עד שאחד מהם אמר (סנהדרין צח,ב): "ייתי ולא אחמיניה", ויעקב אבינו כששם עינו על אותה תקופה נפלה עליו אימה חשיכה וירד לתוך עצבות גדולה עד שהשכינה נסתלקה ממנו.

ישיבה בשלוה

ג. ואפשר לבאר עוד באופן אחר. ונקדים מה שרש"י אומר בתחילת פח וישב — "ביקש יעקב לישב בשלוה, קפץ עליו רוגזו של יוסף… לא דיין לצדיקים מה שמתוקן להם לעולם הבא" (לפי בראשית רבה פד, ג).

המדרש הזה אומר דרשני! מדוע לא ניחא ליה להקב"ה שיעקב אבינו, שסבל כל ימיו צרות ורעות, וחייו היו מלאי צער ודאגה, ישב בסוף ימיו בשלוה כמו איוב למשל?

קשה גם להבין מדוע התאבל יעקב על יוסף כ"ב שנים ומאן להתנחם וזהו נגד הדין?

אמנם כשנתבונן נראה, שבכוונה האריכה התורה בסיפורים של יוסף בשעה שקיצרה למשל בהלכות שבת, תפילין וכדומה. וזאת ללמדנו שאלה גופי תורה. התורה הראתה לנו דמות דיוקנם של האבות הקדושים כדי שנסתכל בהם ונלמד ממעשיהם בבחינת כזה ראה וקדש, בדרך זו תלך ותדבק במעשיהם.

לפיכך האריכה התורה בסיפור חייו של אברהם, כי הוא היה הראשון שהכיר את הבורא, קרא להקב"ה אדון והכריז: ה' אלוקינו ה' אחד. אברהם גם לימד אותנו מעשים טובים ובייחוד את מידת החסד, לדון כל האדם לכף זכות, ולכן התפלל על אנשי סדום.

אחריו בא יצחק ולימד אותנו עוד פרשה של ק"ש, פרשת "ואהבת", בכל לבבך ובכל נפשך — אפילו נוטלין את נפשך. ע"י מעשה העקידה הגיע לשיא חייו — מסירות נפש לה' קנה עולמו בשעה אחת. אמנם זוהי דרך קשה ביותר, לעבור מהלך חיים ברגע אחד. אך יש לנו גיבורים כאלה כרבי עקיבא וחבריו ור"ח בן תרדיון, ומי היה הראשון שנתן להם כוח ועוז כזה אם לא יצחק אבינו. באמונה חזקה, באומץ לב, ברצון עז ובשמחת נפש עלה על המזבח ומסר נפשו לשמים, וכזה ראה וקדש. לא כל אדם זוכה לקנות עולמו בשעה אחת; אכן גם אם דרך זו לקנות עולמו היא רחוקה וקשה מאד — חייבים אנו ללכת בה.

יעקב צעד צעד נוסף; הוא לא שם קץ לחייו, לא קנה עולמו בשעה אחת אלא כל חייו עמד על מזבח ה'; כל חייו ראה את המאכלת ואת החרב המתהפכת נגדו, כל חייו היה בסכנה מפנים ומאחור — לבן מצד אחד ועשו מצד אחר, ובכ"ז עמד כסלע איתן ולא זז מן התורה אפילו כקוצו של יוד "עם לבן גרתי ותרי"ג מצוות שמרתי".

והנה חז"ל אמרו (כתובות לג,ב): "אלמלי נגדוה לחנניה מישאל ועזריה — פלחו לצלמא", כי יסורים קשים ממיתה. ואילו יעקב אבינו הראה, שיש לנו פרשה נוספת של ק"ש שצריכים לקיימה, זוהי פרשת "והיה אם שמוע", שגם בה מדובר במסירות נפש "בכל לבבכם ובכל נפשכם", והיא באה להוסיף על פרשת "ואהבת", שלא נסתפק בקידוש שם שמים במיתה חטופה וברגע אחד של "שמע" להוציא את הנשמה, אלא צריכים ומחוייבים לקבל עלינו עול מלכות שמים אפילו אם נסבול יסורים כל ימי חיינו ונמות מיתה ממושכה כשחיינו יהיו תליים לנו מנגד — כי גם אז מחוייבים אנו לקבל הכל באהבה ולא לומר "לא הן ולא שכרן", אלא אדרבה, כי לכך נוצרת!

הלכה זו מורה לנו הפרשה של והיה אם שמוע המוסיפה על "ואהבת" במושג של קידוש השם ודורשת מאתנו יותר אומץ לב ואמונה כבירה. דרך זו, הורה לנו אבינו יעקב.

אמנם ביקש יעקב לישב בשלוה; הוא חשב, שכבר מילא את תפקידו בחיים והרחיב את הדרך שכבשו לו אברהם ויצחק, והנה קפץ עליו רוגזו של יוסף ומן השמים נתנו לו להבין, שעדיין לא הגיעה שעתו לישב בשלוה; עליו להמשיך בדרכו זאת, כי ההשגחה העליונה קבעה אותו לאבן פינה ולמורה דרך לדורות אחריו. ואם הוא, כשהוא לעצמו, כבר גמר את עבודתו ביתר שאת וביתר עוז והגיע לראשו של הסולם, אך בתור אחרון האבות חייב הוא להמשיך את העבודה שבה התחילו קודמיו עד לסיומה, הכל הולך אחר החתימה ואין המצוה נקראת אלא על שם גומרה. לכן הוא חייב להשתמש בכל רגע שבחייו לשכלול הבניין ולחיזוקו. ועבודת כל רגע היא לאלפי שנה תיחשב.

צריך לכרות באר מים חיים ומקור נאמן ונצחי, שממנו ישאבו וישתו כל הדורות הבאים.

רוגזו של יוסף

מובא במדרש תנחומא (וישב ד): ' "ויוסף הורד מצרימה' — זה שאמר הכתוב, 'לכו חזו וראו מפעלות אלוקים נורא עלילה על בני אדם'… (תהלים סו, ה) כשברא הקב"ה את העולם מיום הראשון ברא את מלאך המות. מניין?"…. שנאמר 'וחשך על פני תהום' (בראשית א, ב) — זה מלאך המות, המחשיך פניהם של בריות, ואדם נברא בשישי ועלילה נתלה בו שהוא הביא את המיתה לעולם, שנאמר, 'כי ביום אכלך ממנו מות תמות' ". עיין שם משל נאה. ובהמשך שם: "וכן אתה מוצא שאמר לו הקב"ה למשה: 'אם איש באנשים האלה' (דברים א, לה). איש, זה משה, דכתיב (במדבר יב, ג): 'והאיש משה עניו מאד'… וכן הוא אומר (שמות ו, א): 'עתה תראה אשר אעשה לפרעה', במלחמת פרעה אתה רואה ואין אתה רואה במלחמת ל"א מלכים, וכיון שאמר להם: 'שמעו נא המורים' (במדבר כ, י) א"ל הקב"ה: 'לכן לא תביאו את הקהל הזה' — הוי, נורא עלילה".

וכן היה ביוסף, כי הלא עתידים היו יעקב ובניו לרדת למצרים כמו שאמר הקב"ה לאברהם (בראשית טו, יג): "ידוע תדע כי גר יהיה זרעך", ותלה העלילה ביוסף ואחיו. ובאמת כן הוא, כי אף־על־פי שהקב"ה גוזר על דבר־מה שיבוא בכל זאת ניתנת לאדם רשות ובחירה חפשית לעשות או לא לעשות; הרבה דרכים ישנן להקב"ה לקיים מחשבתו ואין זו עלילה ממש.

אמנם מן המדרש השני אנו רואים, שרק דרך זו של מכירת יוסף נגזרה מן ה', כי ע"י השתלשלות המכירה באה טובה רוחנית לישראל.

עוד מובא במדרש (תנחומא ויגש, י): "בוא וראה, שכל צרות שאירע ליוסף אירע לציון. ביוסף כתיב (בראשית לז, ג): 'וישראל אהב את יוסף', בציון כתיב (תהלים פז, ב): 'אוהב ה׳ שערי ציון…'; ביוסף (בראשית לז, ז): 'והנה אנחנו מאלמים אלומים', בציון (תהלים קכו, ו): 'בוא יבוא ברינה נושא אלומותיו' ביוסף (בראשית לז, ח): 'המלך תמלוך עלינו', בציון (ישעיה נב, ז): 'אומר לציון מלך אלוקיך' ". ואין אלו דברים בעלמא, כי אכן יוסף הוא סמל ודמות תבניתה של ציון. יוסף הוא גם בגימטריה ציון, כלומר, עם ישראל. ליוסף עשה אביו כתונת פסים ובישראל בחר ה' והלבישו עוז והדר ע"י התורה.

יוסף היה שנוא על אחיו וגם ישראל היה שנוא על כל העולם "למה נקרא שמו סיני? שמשם יצאה שנאה לאומות העולם" (ועי' שבת פט,א: "מאי הר סיני? — הר שירדה שנאה לעכו"ם עליו").

האחים התנכלו להמיתו והוא חלם חלומות וסיפר לאחיו. עם ישראל ראה חזיונות נשגבים ע"י נביאיו, וכל מה שאומות העולם הוסיפו לשנוא אותו, כן הוסיף לספר ולדבר עליהם, מורך לא בא בלבבו ולא התייאש, אדרבה הוא הוסיף להדליק את המנורה שעיניהם יאירו ויכירו את האמת ואת היושר.

ואם החזיון הראשון של מאלמים אלומים היה רק מעין הוראת שעה בתקופת בית ראשון ושני, הרי החזיון השני של השמש והירח משתחוים לי יהיה דבר מתקיים לנצח, וחפרה הלבנה ובושה החמה בביאת המשיח.

יוסף שהוא דמות ישראל כדכתיב (עובדיה א, יח): "ובית יוסף להבה" קידש שם שמים באופן היותר נשגב, וקיים פרשת "שמע" במלואה.

ב"שמע" אנו אומרים "ה' אלוקינו", שהם תרתי דסתרי. אמנם הפירוש הוא, שאנו מצהירים, כי אנחנו מאמינים בה' ומשתחוים לו, בין אם הוא מראה לנו פנים שוחקות ומיטיב לנו, שזה נכלל במידת ה' המורה חסד ורחמים, ובין אם ה' מסתיר את פניו ממנו והולך אתנו בקרי ומחוץ תשכל חרב ומחדרים אימה, היינו גם אם ה' מתנהג עמנו במידת הדין, שזה נכלל בשם אלוקים, גם אז אנו מקבלים עלינו עול מלכות שמים.

וזה אמר יוסף (בראשית מה, ד): "אני יוסף אחיכם אשר מכרתם אותי מצרימה". כלומר, אני אחיכם, כזה הייתי בשעה שישבתי בשולחנכם ונהניתי במסיבותיכם והייתם מתייחסים אלי כאח נאמן, וכזה נשארתי בשעה שנעשיתם אכזריים ומכרתם אותי מצרימה, וחשבתי ששקעה שמשי ואין לי עוד שום תקוה בעולם, כי הולך אני אל בור תחתיות, אל נחשים ועקרבים וטומאת מצרים, ובכל זאת לא שיניתי את טעמי ולא נטיתי מן הדרך הטובה שאבי הורה לי ככתוב (שם שם, כז): "וירא את העגלות אשר שלח יוסף…", היינו פרשת עגלה ערופה. יוסף רמז לאביו, שבשעת מכירתו הצדיק עליו את הדין וחשב כי זוהי כפרה על חטא שעשה או שלא עשה ועיניו לא ראו, כלומר שהבין אז שלא ראה היטב כשהביא את דיבתם רעה אל אביהם וקיבל עליו את העונש באהבה להיות כקרבן רצוי על המזבח.

וממנו ילמדו בני ישראל, שגם אם יבואו שוד ושבר אליהם אל יכחשו בה׳ ואל יפנו לו עורף בחשבם חלילה שלית דין ולית דיין; אדרבה, יקדשו את השם, יקבלו עליהם הכל באהבה ואל יתייאשו אף לרגע אלא ישימו בטחונם בה' ויראו את עצמם במצוקתם כ"קרבן עולה".

פרשת עגלה ערופה

ואל יקשה בעיניך מניין לקח יוסף את הכוח הנפלא והנשגב ללחום בגלים הסוערים ולנצח. לפסוק "וירא את העגלות", מובא במדרש שמסר לו סימן — פרשת עגלה ערופה למד אצלו (בראשית רבה צד, ג; תנחומא ויגש, יא).

וצריך להבין, למה דוקא למדו פרשה זו?

אבל עיקר העיקרים ויסוד היסודות שיעקב השתדל לנטוע ולהשריש בלבו של יוסף היה הכוח והסוד של מסירות נפש, של "זאת תורת העולה" (ויקרא ו, ב) ו"אדם כי ימות באוהל" (במדבר יט, יד): "אין דברי תורה מתקיימים אלא במי שממית עצמו עליה" (ברכות סג,ב ובמקבילות), וזה נכלל במושג עגלה ערופה, כלומר, מקריבים את העולה גם אם לא חטאו כלל וגם בני העיר המקריבים את הקרבן לא חטאו כלל באמרם: "ידינו לא שפכו את הדם הזה" ומקריבים קרבן בשביל חטא זר. כן שופכים אנחנו את דמינו ומקריבים את עצמנו בשביל אחרים, בשביל איזו מטרה גבוהה, על קידוש השם ויראו שונאינו ויבושו. וזאת שלח יוסף לאביו כלומר הוא מסר לו תודה והכרה על הכוח הטמיר הזה שהשריש בלבו שרק בעזרתו עמד כסלע איתן ולא טבע בגלי מצרים — "וירא את העגלות … ותחי רוח יעקב אביהם". יעקב שמח שמחה גדולה בראותו כי מה שזרע בדמעה הוא קוצר ברינה, שמחשבתו הטהורה יצאה לפעולה — יוסף הוא הראשון בין בניו שעמר בנסיון, ומעתה יהיה הוא מורה דרך לכל הדורות אחריו, ויוסף היה במצרים — גם בעת דחקו וצערו, בהיותו בבור בבית האסורים, וגם בימי אשרו, בהיותו שליט על ארץ מצרים, נשאר אותו יוסף שהיה לפני כן, בלי שום שינוי ותמורה.

כזה ראה וקדש!

כשיעקב שמע "טרוף טורף יוסף" הבין, שיוסף זה שהוא סמל לציון ולישראל — מה שקרה לו יקרה לישראל. ואם כן עדיין לא הגיעה השעה לישב בשלוה. אז קפץ עליו רוגזו של יוסף כלומר של ישראל — ישראל זקוק עוד ללימוד לחיזוק, לעידוד ולהוראה. וימאן להתנחם.

יעקב ידע את הדין שאין להתאבל על המת יותר מדאי וגזירה שהמת משתכח מן הלב, אך כל זה הוא בדרך כלל מפני שאי אפשר לאדם לסבול יסורים וצער זמן רב, וע"כ חייב להתגבר ולהצדיק עליו את הדין.

לא כן עבדי יעקב; יעקב סבא הבין את הרמז ורצה להיות סמל לעולם, שגם בזמן שהיסורים לא יפסקו ממנו וצער ויגון קודר ילוו אותו, לא יקצץ בנטיעות ולא יטיח דברים כלפי מעלה, אלא יקבל הכל באהבה. ולכן התגבר יעקב על כוח השכחה, הוא לא רצה לשכוח את יוסף; הוא לא רצה לשקוט ולהירגע ולהבליג על צערו ויגונו; הוא רצה לסבול בלי הפוגות, לבכות בלי הרף ולא לרבוץ תחת משאו, כי כל מה שיגדל צערו, ירבה לקדש שם שמים — "וימאן להתנחם".

בדרכו זו המשיך יעקב בעניין מסירות נפש וקבלת עול מלכות שמים, ואם שחייו היו שלשלת ארוכה של צרות ורעות כמו שאמר לפרעה (בראשית מז, ט); "ימי שני מגורי… מעט ורעים", בכ״ז כגיבור יריע אף יצריח. כטובע בים, המפעיל את כל כוחו להתגבר על הגלים והנחשולים כדי להציל את נפשו כך אזר יעקב חילו ושינס מתניו ולא זז כחוט השערה מאמונתו ובטחונו בה' וקיבל את כל יסוריו באהבה.

אמנם כ"ז בעיקרו לא היה דבר חדש, הוא למד זאת מיצחק אביו, אך הוא הרחיק ללכת במסילה שסללו לו אבותיו.

קריאת שמע של יעקב

אחרי כל הרפתקאותיו ומאורעותיו ראה יעקב והבין, שמקום הניחו לו אבותיו להתגדר בו, ללמד את העולם איזה דבר חדש, להראות להם מסילה חדשה אשר לא דרכו בה אבותיו.

הוריו קבעו את הסיסמה של קידוש השם במיתה (אור כשדים ועקידה) והוא בא בסיסמה חדשה, שאפשר לקדש שם שמיים בחיים — וחי בהם!

כ"ב שנה לא ראה יעקב את יוסף, כ"ב שנה התאבל עליו, ופתאום נודע שיוסף חי וכי הוא מושל בארץ מצרים, היש מלים לתאר את גודל אשרו ורוב שמחתו, רוממות רוחו ועליית נשמתו. מיד סידר ענייניו והכין עצמו לדרך לקבל את פני יוסף וכשהתקרב אליו עלה אשרו על גדותיו, סוף סוף הגיע למטרתו.

פותח יעקב את עיניו המאירות כספירים ורואה את יוסף עומד לנגדו — יוסף בנו חביבו אשר כ"כ התאבל עליו "כי ארד אל בני אבל שאולה" — והוא מחבקו ומנשקו. אין זה חלום אוטופיה וחזיון שוא, זאת עובדה — "עוד יוסף בני חי"! כחזון ה' מצלצלות המלים באזניו; הוא רואה את בנו, חמדת לבבו וילד שעשועיו, שומע את דבריו הנעימים ובכוח חזק וטמיר, באהבה ללא מצרים ובהתלהבות שאין למעלה הימנה הוא חפץ גם לחבקו ולנשקו לבכות מתוך שמחה, לתת ביטוי להמיית לבו, לגעגועיו, לרחמי האב. אך יעקב מתגבר על הרגשות על הכוחות הטבעיים ורחשי הנפש, והוא עושה עצמו כאבן דומם כאילו לבו אינו מרגיש, אזניו אינן שומעות ועיניו אינן רואות — וקורא קריאת שמע!

את האושר הגדול ביותר בחייו, את המומנט הקדוש ביותר והחביב ביותר הוא מקריב על מזבח ה' קרבן תודה. בהתפשטות הגשמיות ממש הוא קורא: "ה' אלוקינו ה' אחד"

מכל אהבה וחמדה אני אוהב את בני, אבל מעל לאהבת בני הריני אוהב אותך, רבונו של עולם!

וכה הראה לנו יעקב סבא דרך חדשה של קידוש השם, קידוש השם בחיים — וחי בהם!

מעשי אבות סימן לבנים

כאמור היו יעקב ובניו המאורות הגדולים, שהאירו לבניהם בדורות אחריהם בחשכת הגלות והתוו להם את הדרך אשר ילכו בה ואת המעשה אשר יעשו. הם לא הסתפקו בהוראה תיאורטית, אלא בכוח ובפועל, בדיבור ובמעשה, השתדלו להשפיע ולהפיץ אור בתוך הערפל, כמו שדרשו קדמאי (בראשית רבה נה, א) את הפסוק "והאלוקים ניסה את אברהם" (בראשית כב, א) לא בבחינת נסיון אלא בבחינת "נתת נס להתנוסס" (תהלים ס, ח כלומר, שע"י פעולתו הרים אותו הקב"ה לנס, שממנו ילמדו וכן יעשו. אלה היו מעשי אבות סימן לבנים כלומר, פרוגרמה שלימה לחייהם — כה תברכו, כזו ראו וקדשו וכן תעשו!

לכן השתדלו והתאמצו גם השבטים בכוחותיהם הרוחניים להתעלות והקדישו את חייהם להיות דוגמה וסמל לבניהם ולדורות הבאים אחריהם עד ביאת הגואל.

וכיון שלא ידעו זמנו לכן לא הגבילו את עבודתם, כי מי יודע כמה אלפי שנים יהיה ישראל בגולה וכמה כוחות יצטרכו לרכוש ולאגור בתוך אוצר האומה שיספיקו לדורי דורות. ובכל צרה שלא תבוא ישאבו בני ישראל מאוצר עתיק זה, שהכינו להם האבות, ובו כוחות כבירים לעמוד בפרץ ולמות מות קדושים על מזבח ה'. כל רגע של עבודת ה' אצל שבטי י-ה נחשב כאלף שנים והיא תשפיע כטל של תחייה על נשמת הבנים והדורות אשר יבואו אחריהם, והנה פתאום עלה במחשבתו של יעקב לגלות לבניו את הקץ. ראה הקב"ה את הסכנה, שבגילוי זה לבני ישראל ייוודע זמן הקץ לשבטים, אז יגבילו את עבודתם עד לזמן ההוא וישימו קץ גם בהכנת הצידה הרוחנית לדרכם של בניהם. והרי הקב"ה מתאווה לתפילתם של צדיקים ולעבודתם הקדושה, וחלילה שצינור קדוש זה יפסיק את השפעתו ושהמעיין הנובע יתחיל להתייבש, ח"ו, כי אז יפסיקו גם הכוחות הרוחניים של ישראל, והוא ייעצר בדרך ולא יוכל להתקדם. ירבץ ולא יוכל לקום ויהיה כגיבור אשר לא יוכל להושיע יען גבורתו עזבתו. לכן כשביקש לגלות את הקץ נסתלקה ממנו השכינה, כדי שלא יתגלה הקץ, וכשלא ידעו את הקץ לא יעשו גם הם קץ וגבול לעבודתם.

ביקש יעקב לישב בשלוה

אפשר עוד להסביר מדוע קפץ על יעקב רוגזו של יוסף. אכן ראוי היה יעקב לישב בשלוה ולקבל מנוחתו אחרי שנות נדודים, עמל ותלאה, אך יעקב קילקל בזה שביקש לישב; אין לצדיק להיות מבקש אחר כבוד, עושר ומנוחה. יקבלם אם יבואו אל ידו, אך אל ילך אחריהם לבקשם ולהשתדל להשיגם.

ויובן עפ"י מה שאמרו חז"ל על רבי חנינא (תענית כד,ב): "כל העולם כולו נזון בשביל חנינא בני, וחנינא בני די לו בקב חרובין מערב שבת לערב שבת". מה פירוש הלשון "די לו", הלא ישנם הרבה אנשים שאין להם יותר.

אך החידוש הוא, יען חז"ל אמרו (אבות ו, ד): "פת במלח תאכל… אשריך וטוב לך", כלומר דרכה של תורה היא ללמוד להסתפק במועט ולמצוא בזה כל אשרו — אשריך וטוב לך. וזה שאמרו אצל ר' חנינא שדי לו בקב חרובים. אם כי כל העולם ניזון בשבילו ובשפע, הוא ויתר על הכל ולא ביקש דבר.

דילוג לתוכן