אור היהדות - פרשת נח
שלוש מציאות
אדם הראשון
בין אדם לקין
נח ותוצאות דרכו
שלוש מציאות
״אמר רבי סימון, שלוש מציאות מצא הקב"ה: אברהם, דכתיב, 'ומצאת את לבבו נאמן לפניך' (נחמיה ט, ח); דוד, דכתיב 'מצאתי דוד עבדי' (תהלים פט, כא), ישראל, דכתיב 'כענבים במדבר מצאתי ישראל' (הושע ט, י); איתיבון חבריא לרבי סימון והא כתיב 'ונח מצא ח'׳. אמר להון, הוא מצא, הקב"ה לא מצא" (בראשית רבה כט, ג).
וקשה להבין דברי המדרש. הרי התורה מעידה "ונח מצא חן בעיני ה' "׳ (בראשית ו, ח), "כי אותך ראיתי צדיק לפני בדור הזה" (שם ז, א), "נח איש צדיק תמים" וכו' (שם ו, ט) — אם כן מה ראו חז"ל למתוח קו ביקורת זה ולהוציאו מכלל הצדיקים אברהם ודוד?
ולבאר כל אלה נקדים מאמר אחר של ר' יצחק: "אמר ר' יצחק לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מהחודש הזה שהיא מצוה ראשונה" וכו' (מובא ברש״י, בראשית א, א), כלומר היה צריך להתחיל מהתקופה שישראל נעשה לעם וקיים את המצוה הראשונה שבתורה כמאמר רס"ג שאין אומתנו אומה אלא בתורותיה, ולמה התחילה התורה בפרשת בראשית. כדי להצהיר ולהודיע לעולם שכל העולם כולו של הקב"ה והוא נותן אותו למי שירצה, וכל העולם כולו לא ברא אלא בשביל ישראל ובשביל התורה שנקראו ראשית. כל מגמתו של הקב"ה היתה לברוא יצירה אנושית שתדע להכיר ולהעריך את מה שברא הקב"ה בששת ימי המעשה, ותדע כי יש בורא ומנהיג לכל הנבראים. אם השמים מספרים כבוד אל ומעשה ידיו מגיד הרקיע — על אחת כמה וכמה שהאדם, אשר ה' נפח באפו נשמת חיים, צריך לראות גדולת הקב"ה, להללו ולשבחו, לפארו, להעריצו ולהקדישו בכל נימי לבבו.
אדם הראשון
ויברך אלוקים את האדם, והיה שמח שמחה גדולה שהגיעה השעה לפניו לשבות ולהינפש, כלומר, אין לו צורך עוד להראות גדולתו ויכלתו ע"י יצירות חדשות. האדם שנברא בצלמו, הוא יפרסם בעולם תהילת ה', והוא ישכלל ויתקן את העולם בבניינו ויוציא מחשבת הבורא לפועל, וכל הנשמה תהלל י־ה. האדם ישא את דגל התורה, יקדש שם שמים "ויכל אלוקים ביום השביעי מלאכתו אשר עשה… ויברך אלוקים את יום השביעי" (בראשית ב, ב־ג). זו התקופה המאושרה לפני הקב"ה, מלאכתו נגמרה, כפי רצונו ומחשבתו. 'וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאד' — כל הבריאה כולה תשיר שיר ה'.
אך האדם קילקל במעשה בראשית והפריע מחשבת הקב"ה, שם קץ לשמחתו עד שהקב"ה כאילו התייאש מן העולם. בעבירה אחת גרם האדם לעצבונו של הקב"ה עד כי עלה במחשבתו להפוך את העולם כולו לתוהו. ויש להבין מדוע כעס הקב"ה כ"כ על האדם בגלל עבירה אחת? ועוד, מדוע לא אמר האדם כקין "גדול עווני מנשוא" (בראשית ד, יג), כלומר, "אתה טוען עליונים ותחתונים, לעווני אי אפשר לך לטעון?" (רש״י שם).
בין אדם לקין
אמנם שונה היא העבירה של אדם מעבירתו של קין, אמנם עשה קין מעשה נורא, עד שאבן מקיר תזעק וקול דמי אחיו צעקו מן האדמה נגד האכזריות הנוראה, על חטאו קיבל את עונשו הגדול להיות נע ונד. אבל אדם, הקב"ה דיבר אליו, ראה אנכי נתתי לפניך שתי דרכים, את החיים והטוב ואת המוות והרע, ובחרת בחיים. הנה לפניך עץ הדעת אשר גרעיני חיים בתוכו, ועץ החיים אשר רק טוב צפון בו, ובמה בחר האדם? הוא בחר לעצמו את דרך המוות. בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו, ולכן אמר לו הקב"ה "ביום אכלך ממנו מות תמות", כלומר, אתה בחרת לך את דרך המוות. אתה שהיית מזומן לבנות את העולם ולהיות המנהיג הגדול, המדריך והמאיר לארץ ולדרים עליה, להאיר להם את הדרך אשר ילכו בה ואת המעשה אשר יעשון — אם אתה קילקלת והרעות מעשיך, א"כ מה איפוא יש לי לצפות עוד מהעולם? אם המנהיג טועה בדרכיו, איזו תקוה ישנה עוד? אתה איבדת עצמך לדעת, איבדת נשמתך עד שאין בידי להצילך, אי אפשר להציל את החולה אם הוא עצמו אינו רוצה בהצלתו.
וכמתאבל על המת בכה הקב"ה והתאבל על האדם ואמר "איכה?" האתה האדם שאני יצרתי? איכה?
נח ותוצאת דרכו
בזה נשלמה תקופת אדם הראשון באופן טראגי. אמנם אדם נתפשר עם קונו, איחה את הקרע, אבל לא כבתחילה. שערי גן עדן נשארו סגורים לפניו עד יום מותו, ולמצבו הראשון לא חזר, "אני אמרתי אלהים אתם ובני עליון כלכם, אכן כאדם תמותון וכאחד השרים תפלו" (תהלים פב, ו־ז). פסוק זה נאמר על אדה"ר. נכזבה תוחלתו של הקב״ה למסור לאדה״ר בניין העולם והנהגתו.
תקופת נח. "ונח מצא חן בעיני ה' " (בראשית ו, ח), שוב ניצנץ שביב תקוה אצל הקב"ה, מה שקילקל אדה"ר יתקן נח. הרי נח איש צדיק תמים בדורותיו. עתה תתחיל תקופה חדשה, כל העמים יקראו בשם ה'. אך שוב אכזבה, תקופת נח היתה לתקופה היותר נוראה בחיי העולם, שואה באה לעולם — מבול.
" 'אלה תולדות נח' — הדא הוא דכתיב: 'פרי צדיק עץ חיים' " וכו' (בראשית רבה ל, ו). הקב"ה תלה תקוות גדולות בנח, לגדולות נוצר, והנה הוא היה עד לשואה הנוראה, בימיו השחית כל בשר דרכו, בימיו הביא הקב"ה מבול על העולם והחריבו, ונח ראה כל זאת ושתק. לא התפלל אל ה' עבור דורו כפי שעשה אברהם ביחס לאנשי סדום. לא הוכיחם תוכחת מוסד שייטיבו דרכם, אולי יעלה בידו להחזירם בתשובה ולא יבוא המבול. נח בנה תיבה, אך רק להציל את נפשו היתה מגמתו. לכן ציוה הקב"ה לנח לבנות תיבה, ולא הצילו באופן אחר, כי הקב"ה ביקש להראות לנח שגם הוא הרבה לחטוא, שלא עשה שום מאמץ להציל את העולם. הסתגר בד' אמותיו, וכל חייו היו חיים של פרישות מן העולם, חיים של אנוכיות, חיים בתוך תיבה. א"ל הקב"ה, אינך ראוי להינצל באופן קל ע"י נס גדול, מחוייב אתה במאמץ ובטרחה יתירה, עליך לבנות תיבה, ואז אולי תבין את קילקולך. חז"ל דרשו אותו לגנאי כי בדורו של אברהם לא היה נחשב לצדיק יען כי לא הלך בדרכו. על אברהם נאמר "וירק את חניכיו" (בראשית יד, יד) שחנכם לדברי תורה. ואילו נח לא רק על אחרים לא השפיע, אלא גם על בניו ועל ביתו לא השפיע מאומה, כפי שמעידה התורה "ויהיו בני נח היוצאים מן התיבה" וכו' (בראשית ט, יח), כלומר נכנסו כמו שיצאו ויצאו כמו שנכנסו, וכל המאורע הגדול של המבול לא פעל עליהם ולא כלום. הצדיקים נשארו בצדקתם והרשעים ברשעתם ולא למדו דבר. וכי לא נח באדישותו אשם בזה! במדרש (זוהר בראשית רנד,ב, השמטה לדף סז,ב, ובילקוט ראובני נח בשם מדרש הנעלם) מסופר כי ביצאו מן התיבה ביקש להתפלל לה', והקב"ה השיבו: עכשיו הנך עומד בתפילה! מדוע לא התפללת עד עתה, לפני המבול, והצלת הרבה נפשות! על כך נאמר "וישאר אך נח" (בראשית ז, כג). מפני שלא ניסה כלל לבטל את מחשבת הקב"ה ולעצור את המבול, אין לו הזכות להיקרא צדיק, רק נח "פשוט". לכן, כפי שאומרים חז"ל, הצוהר שעשה לתיבה לא היה חלון אלא אבן טובה, כי הקב"ה לא נתן לו הרשות להסתכל החוצה ולראות במפלתם של הרשעים, בשעה שגם הוא לא היה נקי, באשר באדישותו גרם הרבה למבול הנורא.
"ויהיו בני נח היוצאים מן התבה" וכו' (בראשית ט, יח) — כמו שנכנסו כן יצאו, לא הרהרו בתשובה, לא למדו דבר מן הרעש הגדול שהיה בעולם. רק היונה למדה, היא היתה הראשונה שקידשה שם שמים, עזבה את התיבה ומסרה נפשה ביד ה' באמרה לפני הקב"ה: "רבונו של עולם, יהיו מזונותי מרורין ויהיו מסורים בידך ואל יהיו מתוקים כדבש ותלויים ביד בשר ודם" (עירובין יח,ב). דבר גדול אמרה, וביישה את נח ואת בניו שסגרו עצמם בתיבה ולא חפצו לצאת ממנה ולא דאגו כלל לבניין העולם אחרי המבול עד שהקב"ה גער בהם "צא מן התבה אתה ואשתך ובניך" וכו' (בראשית ח, טז). כבר העידה התורה "ויסר נח את מכסה התבה וירא והנה חרבו פני האדמה", ובכל זאת לא יצא עד לפקודת ה'.
ומה היתה עבודתו הראשונה בעד קיום העולם? ויטע כרם!… אין איפוא פלא שאחרי דור המבול בא דור הפלגה, ומה שזרעו נח ובניו קצרו הדורות אחריהם. נח דאג רק לכרמו, ולכן בני בניו, מפני רוב טובה, הרחיקו לכת בדרכים עקלקלות וטיכסו עצה לבנות מגדל וראשו בשמים. אמנם רעיון זר מאד, אך מה יעשה הבן שלא יחטא? "שמנת עבית כסית". לדעת חז"ל דור המבול ודור הפלגה שניהם השחיתו והתעיבו רק מפני רוב טובה שהשפיע ה' עליהם (עי' סנהדרין קח,א ובמדבר רבה ט, כד). אנו בני אדם יש לנו דאגות רבות בענייני הארץ ואין לנו עסק בשמים. השמים שמים לה' אך דור הפלגה לא מצא עוד מקום בעולם, התאוו תאוה. ולא מצאו די סיפוקם בעולם התחתון אלא חיפשו לספק תאוותם בעולמות העליונים. כי לתאוה אין גבול ואין קץ, והעין לא תשבע לראות. זהו פרי החינוך של בני נוח, של מחשבה אנוכית: דור שחוצפתו כלפי שמיא יסגי והעיזו מצח ללחום בה'.
ובזה מתבאר יפה המדרש "שלוש מציאות מצא הקב"ה". נח אינו כלול ברשימה, כי הכזיב תקותו של הקב"ה ובימיו בא האסון הגדול על האנושות, והוא דאג רק להצלתו הוא. לכן, אינו ראוי להימנות בין צדיקי עולם כאברהם ודוד שכל חייהם מסרו נפשם בעד הכלל.
חשבונם של בני נח
"ויהיו בני נח היוצאים מן התיבה שם חם ויפת" (בראשית ט, יח) — הפסוק הזה לכאורה מיותר, כי מי שנכנס לתיבה, הוא שיצא ממנה.
אולי יש לבאר דבריו בדרך זו: לנח היו שלושה בנים. שלשתם שונים היו בהשקפותיהם ובאורח חייהם. שם היה ירא אלוקים ועוסק בתורה — "ויתן לו מעשר מכל" (שם יד, כ). רבקה הלכה אליו לדרוש את ה' יעקב למד אצלו. חם היה סמל הרשעות והגסות. וניצל רק בזכות אביו. יפת היה הפכפך, למד בישיבת שם אחיו, וגם עשה במחשך מעשי חם.
בא המבול. והמבול הלא היה מאורע אדיר. זאת הפעם הראשונה מאז בריאת העולם שיבשה הפכה למים. אנשים, בהמות, חיות וכל הארצות הפכו לתוהו ובוהו. וכל זה מדוע? מפני שלא שמעו דבר ה' ולא הלכו בדרכיו. ובתיבה עצמה
— נסים ונפלאות. התיבה הקטנה עמדה בסערת המבול כמעט שנה, עד שיבשו המים מעל הארץ. ואילו היה להם עינים לראות היו יכולים להבחין, בלי טרחה יתירה, בין הטוב והרע. אולם לא כן היה. צוהר היה לתיבה, ולא השקיפו בעדו, כמאמר חז"ל (שבת פח,ב) "למיימנין בה (בתורה) סמא דחיי, למשמאילים בה סמא דמותא". וכבר אמר הנביא (הושע יד, י): "ישרים דרכי ה' צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם".
ובכן אעפ"י שראו כל הנסים והנפלאות, נשארו כמו שהיו, בלא שינוי. המבול לא פעל עליהם כלל. וזה שאומרת התורה: "ויהיו בני נח היוצאים מן התיבה" — אעפ"י שיצאו מתיבה שכולה נס, לא חל במהותם כל שינוי. כמו שנכנסו לתיבה, כך יצאו ממנה: שם נשאר שם, חם נשאר חם, וגם יפת ההפכפך לא התחזק באמונתו. על אף כל מה שראו לא עשו חשבון.
חז"ל אמרו (בבא בתרא עח,ב) עה"פ (במדבר כא, כז) "על כן יאמרו המושלים בואו חשבון" — המושלים ביצרם, בואו חשבון, בואו ונחשב חשבונו של עולם, הפסד מצוה כנגד שכרה וכו׳. חשבון פשוט עושים בקלות, אבל חשבון גדול צריכים לעשות בעיון, וככל שהמספרים גדולים יותר, צריכים לדקדק ביותר, כי כל טעות עולה לחשבון גדול. וזהו חשבונו של עולם, חשבון גדול הוא, חשבון של דברים העומדים ברומו של עולם. וחשבון זה לא עשו בני נח.
כמו לכל חשבון כך גם לחשבון של עצמנו יש מבחנים. אם אחר החשבון נשארת לנו מצוה כיתרת זכות, אות הוא שהחשבון נכון. ולהיפך, אם עבירה נפלה לידנו, סימן הוא שטעות חלה בחשבון.
"מסיר אזנו משמוע תורה גם תפילתו תועבה" (משלי כח, ט). שני אמצעים יש לנו לעשות החשבון. אחד — התפילות בבוקר ובערב, כמו שאמרו חז"ל (אבות ב, יח): "אל תעש תפילתך קבע אלא רחמים ותחנונים לפני המקום". חשוב נא אם אין תפילתך שיגרה, אם אין היא בפה בלבד ולא בלב, באברי הגוף בלבד ולא בשכל. האמצעי השני לעשות החשבון — לימוד המוסר. המוסר מנקה את המחשבות מן הפסולת ומזכך את הנפש.
קין — דור המבול — דור הפלגה
"ר"א הקפר אומר: הקנאה והתאוה והכבוד מוציאים את האדם מן העולם" (אבות ד, בא). והנה מקין עד אברהם היו שלוש תקופות שקילקלו בשלושת הדברים הנ"ל. אדם הראשון אינו מן המנין, כי הוא חטא רק בעטיו של נחש, ואפשר שלא חטא כלל, כי מה שאכל מעץ הדעת היה בכוונה רצויה, שייפקחו עיניו וידע טוב ורע ויהיה כאלוקים, כלומר ידע ויבין את הבורא. כי עד כאן היה בבחינת מלאך — בחינת עומד. ואדם השתוקק לעלות אל אלוקים, לעלות ממדריגה למדריגה. את העלייה הזאת אמר להשיג ע"י שיאכל מן העץ, אף שידע שאח"כ ימות. נוח היה לאדם שימית עצמו, ובלבד שקודם מותו ישיג מטרתו ויראה אלוקים.
קין קילקל בקנאה. הוא הביא קרבן מפרי האדמה, ובקרבנו זה הראה את השגתו הקטנה באלוקים. אלוהיו היה אלוהי אדמה, ולכן הביא לו קרבן מהאדמה. הבל, לעומתו, הביא מבכורות צאנו ומחלביהם, מהמשובח שבצאנו הקריב לה'. הוא העמיד אמונתו על מדריגה גבוהה. לכן 'וישע ה' אל הבל ואל מנחתו, ואל קין ואל מנחתו לא שעה'. ובשל קנאתו להבל הרגו, ואח"כ נהרג גם הוא ע"י למך. אלה תולדות האדם הנופל קרבן לקנאה. קודם היא מוציאה אחרים מן העולם, ואחר כך את המקנא עצמו.
אנשי דור המבול לקו בתאוה. הם השחיתו את הארץ בערוה, ובחמס.
דור הפלגה חטא חטא של כבוד והתנשאות, כדכתיב: "נעשה לנו שם". כלומר, הם ראו חורבן העולם, ועתה קם והולך עולם חדש, ורצו שהדורות הבאים ידעו מי היו האבות־המייסדים של העולם הזה. לכן אמרו לבנות להם מגדל גבוה להיות להם לאות ולשם ולתהילה וישמש גם כאנדרטה לזכרם למען להאדיר שמם לתפארת עולם. וזה היה חטא הכבוד.
שלש כיתות
לפי דעת אבן עזרא (יא, א) גם אברהם היה מבוני המגדל, ואיך אפשר שהוא השתתף בעצת רשעים? ועוד קשה: חז"ל אומרים בסנהדרין (קט,א): "…[בוני המגדל] נחלקו לג' כיתות, אחת אומרת נעלה ונשב שם, ואחת אומרת נעלה ונעבוד עבודת כוכבים, ואחת אומרת נעלה ונעשה מלחמה. זו שאומרת נעלה ונשב שם — הפיצם ה', וזו שאומרת נעלה ונעשה מלחמה — נעשו קופים ורוחות ושדים ולילין. וזו שאומרת נעלה ונעבוד עבודת כוכבים — בלל ה' שפת כל הארץ".
וקשה, מה הוא החטא של "נעלה ונשב שם", ומה היתה מטרתם? האם חסרו להם הרים גבוהים לעלות עליהם ולשאוף אויר צח, וצריכים היו למגדל? וכדי לעשות מלחמה נזקקו למגדל דוקא? ולעבוד עבודה זרה אפשר גם במקום נמוך!
חז"ל אמרו על ארץ שנער (זבחים קיג,ב) שכל מתי המבול ננערו לשם. מה פשר הדברים?
התורה אמרה (בראשית ט, יח) "ויהיו בני נח היוצאים מן התיבה שם וחם ויפת". וכבר פירשנו את כוונת הפסוק שהמבול והתהפוכה לא פעלו עליהם כלל, ולא חל בהם שום שינוי. יציאתם מן התיבה ככניסתם לתוכה.
שם קידש שם שמים ועסק בתורה; חם קילקל אפילו בתיבה; ויפת היה הפכפך, נטה לצדו של שם וגם לצדו של חם. עסק בחכמה, וזה דבר טוב אך ורק אם היראה קודמת לחכמה. וזהו "יפת אלוקים ליפת" — אך ורק אם ישכון באהלי שם.
ואלה השלושה היו בדור הפלגה. הם רצו לבנות מגדל, כלומר אנדרטה שתהיה לנס לדורות הבאים, מצבה גדולה על אותו המקום של מתי המבול, ולחרות עליה סיבת המבול.
אברהם, מתלמידיו של שם, רצה לכתוב דעת תורה — נעלה ונשב שם, כמו שאמר דוד "ה' למבול ישב" נעלה ונשב שם, נתקן את שהתעוות על ידי יצר התאוה. יש תורה — תבלין לשברו. וזהו "נשב" — נעסוק בישיבה של עולם, נייסד ישיבה.
תלמידיו של חם האמינו באמונה תפלה. הם אמרו "נעשה מלחמה", כלומר נכתוב שסיבת המבול היתה המלחמה בין האלים: הפועל רע החטיא את העולם בחמס, ולעומתו הפועל טוב השפיע שפע ברכה, כלומר רב גשם. ובא אלוהי הרוחות והשלים ביניהם, השקיט המבול. עקב כפירתם באחדות הפכו לקופים ורוחות.
הכת השלישית היתה מתלמידיו של יפת. הם אמרו לכתוב על מצבת הזכרון שסיבת המבול היתה שבר־ענן אדיר שבא כתוצאה משינויים מטאורולוגיים ואסטרונומיים עזים. הם אמרו, איפוא, לחקור את התופעה העל־טבעית הנדירה הזאת. מן המגדל הגבוה, כך אמרו, יוכלו לראות מקרוב את מערכת הכוכבים ולהתבונן במהלכם, לעסוק בחכמה וללמוד את סודות היקום ולהגיע לשורשו של האירוע המופלא הזה, המבול. ברצונם לייחס לטבע את היד הגדולה אשר עשה ה', הלכו בדרך של עובדי אלילים. אמרו נעלה ונעבוד עבודה זרה. הם החשיבו שיטתם לעלייה, להתקדמות מדעית, אך הקב"ה ראה בזה ירידה רוחנית עצומה: "וירד ה' לראות את העיר ואת המגדל אשר בנו בני האדם" (בראשית יא, ה). ומפני שכפרו באמונת התורה ובגורמים האמיתיים של המבול — בלל שפתם. נשללה מהם הלשון המשותפת בכדי למנוע הפצת תורתם המסולפת אשר הכפירה מונחת ביסודה.
אברהם שרצה לכתוב האמת, אמר לו הקב"ה: כוונתך רצויה, אבל מעשיך אינם רצויים. לא באלה הדרכים, לא באמצעות אנדרטות ומצבות זכרון תתפשט האמונה בה', כי אם ע"י הפצתה בין האומות. עליך להעמיד פירמידה חיה בעולם ויראו אותה כל עמי הארץ. לא די לחרות על לוח־אבן שאין עולם בלא מנהיג, וה' הוא מנהיגו. לא די לייסד ישיבה שם, למעלה, במרומי המגדל. וע"כ זו שאמרה "נעלה ונשב שם" הפיצם ה', כלומר דרך אחרת יש לך: "לך לך", לך אל תוך החיים ובפיך תפיץ שם ה' — התהלך לפני.
ועפי"ז ניתן לבאר המדרש (בראשית רבה לט, א) על הפסוק "לך לך": "משל לאחד שהיה עובר ממקום למקום וראה בירה אחת דולקת, אמר: תאמר שהבירה הזו בלא מנהיגי הציץ עליו בעל הבירה, א"ל: אני הוא בעל הבירה. כך, לפי שהיה אבינו אברהם אומר: תאמר שהעולם הזה בלא מנהיגי הציץ עליו הקב"ה וא"ל: אני הוא בעל העולם". וקשה, איזו שייכות יש למשל הזה עם הפסוק "לך לך"? ואיך אפשר שאברהם היה בספק?
אלא זה שאמר אברהם, אי אפשר לעולם בלא מנהיג, כוונתו: אע"פ שאני יודע, אבל העולם אינו יודע מי הוא מנהיגו. הציץ עליו הקב"ה, כלומר, עליך להפיץ שאני בעל העולם — לך לך! לא מעל מגדל גבוה עליך לפרסם אלוהות, אלא לך רד אל העם ודבר אל האנשים, כדבר איש אל רעהו. לזה כיוונו חז"ל (בראשית רבה לט, ג) בדרשם את הפסוק (שיר השירים ח, י) "אני חומה ושדי כמגדלות"; לאברהם אבינו אין צורך במגדל, אתה הוא המגדל, הרם על נס את מעשיך וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך.