אור היהדות - פרשת וישב
הקב"ה בורא אורו של משיח
ראובן במלחמתו עם היצר
יהודה עוסק בתשובה
יוסף נאבק עם היצר
עצת ה' היא תקום
בין ראובן ליהודה
מדוע אצל ראובן כתיב "ויצילהו", וחז"ל אמרו (ויקרא רבה לד, ח): אילו היה יודע ראובן שהקב"ה מכתיב עליו "ויצילהו מידם", היה טוענו (ליוסף) ומוליכו אצל אביו, בשעה שעל יהודה אמרו חז"ל להיפך (סנהדרין ו, ב): "כל המברך (משבח) את יהודה, הרי זה מנאץ"
אך הביאור הוא כך: אצל דוד כתיב (שמואל־ב כד, יב־יד) שהנביא דרש ממנו שיבחר אחד משלושה דברים: רעב, מלחמה או דבר, ובחר בדבר: "נפלה נא ביד ה' וגו' ". וקשה, הלא גם מלחמה היא מה', שהשונא לא יכול בעצמו להרוג, ביחוד את דוד הגיבור, אם לא מה' היתה זאתי אך דוד כבר ידע שטוב יותר שריפת הגוף, והנשמה קיימת, מאשר להיפך, כי כבר היה שבוי בידי הפלשתים ואמר על עצמו (תהלים קטז, ט): "אתהלך לפני ה' בארצות החיים", ולא נפל מצדקתו. אך מי יכול לעמוד בנסיונות כאלה, ופחד, לא שייהרג במלחמה, אלא שמא יישבה אותו השונא ואז יתבולל אצלו, ומשום כך בחר בדבר.
וזה היה חטאו של יהודה שמכר את יוסף לישמעאלים, וע"י כך הביא אותו בסכנה רוחנית, למות מוות רוחני.
ראובן, לעומתם, יעץ להשליכו אל תוך הבור, וכוונתו היתה: א) לא לגרום למותו אלא להכניעו; ב) לראות אס הנחש יזיקו, כי חטא הנחש היה שנכשל בקנאה, תאוה וכבוד, לכן נענש בשלושה: נגד הכבוד — על גחונך תלך, ונגד התאוה — עפר תאכל, ונגד הקנאה והחמדה — ואיבה אשית. לכן חשב ראובן, אם יוסף נכשל באלה, הנחש יכישו, ואם לא — יינצל, ג) ואפילו אם ימות, ימות רק בגופו, שריפת הגוף והנשמה קיימת, וזה טוב יותר מן המוות שיהודה רצה לגרום ליוסף על ידי מכירתו לישמעאלים, כנ"ל. ולכן מעידה התורה על ראובן "למען הציל אותו מידם".
חלום יוסף — נבואה
והנה אפשר לבאר את כל עניין מכירת יוסף. כי באמת קשה מדוע שנאו אותו שבטי י-ה? ועוד: האם היה שוטה כ"כ עד שיספר לאחיו עוד הפעם חלומותיו, בשעה שראה שכבר שנאו אותו אחרי החלום הראשון?
אך האמת היא שנביא אסור לו לכבוש את נבואתו גם אם יסבול מזה יסורים קשים, כפי שסבלו נביאים רבים: ישעיה נהרג, ירמיה הושלך לבור, נביאי ה' נהרגו בידי אחאב, ואפילו אליהו עלה לשמים כמפלט במאבקו עם נביאי השקר.
יוסף חשב שחלומו היה מעין נבואה נגד אחיו, כי אצלם כתיב: "וילכו לרעות את צאן אביהם" — הלכו לרעות את עצמם, כלומר שפרשו מהנהגתו והשפעתו של יעקב בחשבם שכבר התבגרו דים, ואפשר להם ללכת בדרכם הם. ואף אס אמנם התבגרו ויכלו לבחור לעצמם דרך משלהם, אבל מעשי אבות סימן לבנים, והיתה סכנה שמהם ילמדו הדורות הבאים, שהרי התורה אמרה "שאל אביך ויגדך".
לכן בא יוסף אל אחיו עם נבואתו: "ותשתחוינה לאלומתי", כלומר, אתם מלאים גאוה ומשום כך מראה לכם הקב"ה את ההיפך, שעתידים אתם להשפיל עצמכם, להשתחוות.
וממילא, אם יוסף ראה בזה נבואה, היה מוכרח לספר לאחיו את חלומותיו, אפילו אם ימיתו אותו. וראיה לזה כי בפר' מקץ כתיב "ויזכור יוסף את חלומותיו אשר חלם להם", להם, כי הוא מעולם לא חשב על מלכותו, רק ראה בחלומו נבואה על אחיו והטיף להם מוסר שיכניעו את עצמם, כדי שלא יבואו לידי סכנה רוחנית שסופה טמיעה.
אך הם מצדם ראו בו התגאות וחשבו שכוונתו למשול בהם וברוחם, לכן דנוהו כבן סורר ומורה, שמוטב שימות זכאי.
הקב"ה בורא אורו של משיח
במדרש (בראשית רבה פה, א): "שבטים היו עסוקים במכירתו של יוסף וגו' והקב"ה היה עוסק — בורא אורו של מלך המשיח" (היינו ע"י מעשה תמר). קשה להבין כוונת המדרש, והלא ע"י מכירתו של יוסף נפלו השבטים הרבה ממדריגתם הרוחנית ואיך עלה במחשבתו של הקב"ה, דוקא בזו השעה לברוא את אורו של משיח?
בברכות (ז,ב) מוסבר, כי לאה קראה את בנה הראשון ראובן באמרה: ראו מה בין בני לבן חמי; עשו מכר את הבכורה מרצונו הטוב "ויבז עשו את הבכורה", ולא האמין לא בתחיית המתים ולא בהשארת הנפש — "אנכי הולך למות" ואם מת אין לו שום זכרון, שארית ותכלית עוד, ובכל זאת רדף אחרי יעקב ורצה להורגו על שלקח ממנו בכורתו, ואילו ראובן אף־על־פי שיוסף לקח ממנו את הבכורה שלא ברצונו, שהרי יעקב הוא שמסרה ליוסף, ובכל זאת "וישמע ראובן ויצילהו מידם". ועוד מצינו במדרש, "שאילו היה ראובן יודע שהקב"ה מכתיב עליו 'וישמע ראובן ויצילהו מידם' היה טוענו (על כתפו) ומוליכו אצל אביו" (ויקרא רבה לד, ט).
וקשה להבין:
א. מדוע כפלה התורה מאמרו של ראובן "ויאמר לא נכנו נפש", "ויאמר אליהם ראובן אל תשפכו דם"?
ב. למלים "להשיבו אל אביו" מביא רש"י בשם המדרש, שרוח הקודש אומרת כן, ודבר זה נראה פשוט שלא ראובן בעצמו אמר כן.
ג. "ויתנכלו אתו להמיתו", מבאר רש"י: "אתו כמו איתו עמו, כלומר אליו". מה כוונתו של רש"י בזה?
ד. איך נכשלו שבטי י־ה בשנאה כבושה כזו, בגלל איזו אהבה וחיבה יתירה שהראה אביהם ליוסף עד שהחליטו לבערו מן העולם, הלא אף קל שבקלים אינו עושה כן?
ה. יוסף, שראה שבדבריו ובסיפור חלומותיו הוא מוסיף אש למדורת האיבה — למה הוסיף בסיפורים והגדיש את הסאה?
יוסף ראה בחלומותיו חזון נפלא ונבואת ה', ולא חפץ להיות כנביא הכובש את נבואתו כיונה בן אמיתי, הוא לא חשב כלל על הסכנה הצפויה לו מגילוי נבואתו לאחיו, וכן כתוב בירמיהו (כ, ז־ט): "פתיתני ה' ואפת … הייתי לשחוק כל היום … ואמרתי לא אזכרנו ולא אדבר עוד בשמו והיה בלבי כאש בוערת עצור בעצמותי ונלאיתי כלכל ולא אוכל". אך אחיו חשבו אחרת. הם ראו בו סימני נערות, תועה בדרכי החיים, שכל מגמתו אינה אלא להשפילם ולהכניעם ולשלוט עליהם, ואולי מעשה אבות סימן לבנים — והוא ילך בעקבותיהם של ישמעאל ועשו, ולכן דנו אותו על שם סופו כבן סורר ומורה. וכיון שכנוגעים בדבר אסור היה להם לחרוץ עליו משפט — עשו בערמה ושאלו אותו עצמו מה משפט האיש העושה ככה, והוא בבלי דעת הוציא את המשפט על עצמו, כדוד המלך כאשר בא אליו נתן הנביא והוכיחו על מעשה אוריה החיתי. הנביא אמר לו את המשל בעשיר ועני, ודוד חרץ עליו משפט מות. משמעות זו ניתנת להידרש מן הכתוב "ויתנכלו אתו — איתו" בערמה אתו עמו, היינו בהשתתפותו ובעזרתו דנו אותו למיתה.
אולם מכל מקום עשו האחים שלא כהוגן אף שכוונתם היתה לשם שמים, כי לולא השנאה היו מוצאים עליו זכות, אולם הנגיעה בדבר מעוורת עיני פקחים ומסלפת דברי צדיקים, ובה נכשלו שבטי י־ה בעוון גניבת נפש.
והנה חז"ל אמרו (אבות ד, א): "איזהו גיבור הכובש את יצרו". לא אמרו: מי שלא חטא כלל והתרחק מן החטא אלא הכובש, כלומר מי שכבר נתפס בעוון ונלכד ברשתו של היצר ובכל זאת מצא כוח ועוז להתגבר, למשול ביצרו להשתחרר מן הפח, בזה הראה את גבורתו ואת ידו החזקה. משל לאש גדולה שנפלה בבית ואין תקוה להציל את הבית מן הדליקה, אז משתדלים לבודד את האש ולהרחיקה מבתים אחרים, ואם נמצא איש הקופץ אל המדורה ומכבה את הדליקה באותו בית עצמו שבו אחזה האש, הרי הוא באמת גיבור שמסר את נפשו. מי שבחר להיות פרוש ומובדל מן העולם, מן התאוות והתשוקות, אם כי דרכו נכונה והיא מרחיקה אותו מכל מיני עבירות, תאוות וחמדה, מכל מקום אין לו במה להתפאר; גיבור אינו נקרא אלא מי שעומד בקרב ומנצח את אויבו, ולא זה שעמד מנגד; זהו מורך לב. בכל העניין של מכירת יוסף רואים אנחנו נפלאות, שקיעת השמש וזריחתה; במקום ירידה רוחנית אנו רואים גם עלייה, ענוותנות וגדלות של שבטי ה', אשר עליהם אמר הכתוב (תהלים קיח, כב): "אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה". למרות השגיאות והטעויות שנכשלו בהן בתחילה, יצאו אח"כ כאבן מזוקקת שבעתיים וזכו להיות אבן הפינה של עם ישראל. מעז יצא מתוק ומן השגיאה ראו והכירו את האמת ואת הדרך הנכונה. ואשרי אדם שאינו מכסה פשעיו, כי מכסה פשעיו לא יצליח אלא מודה ועוזב ושב אל ה'.
ראובן במלחמתו עם היצר
לאחר שהסכים תחילה למיתתו של יוסף שמע פתאום קול ה' הפולח ויוצא מתוך לבו וקורא לו איכה? מה בדעתך לעשות? אם הנך משתתף בהמתת יוסף, זה שעתיד ליטול את בכורתך וא״כ טובתך אתה דורש ואין כוונתך לשם שמים, ואין אתה איפוא אלא רוצח פשוט; קול דמי אחיך יצעק אלי מן האדמה וכעל מצחו של קין אשים אות קלון על מצחך על שפיכת דם נקיו.
וישמע ראובן! שמע לקול המוסר, לקול האמת המעוררו וקוראו לתשובה, ויצילהו מידם, אז החליט להשתדל להציל את יוסף ולא להביא ח״ו כתם שחור על נפשו הטהורה כאילו חפץ להרוג את אחיו בזדון לבו ובנגיעה עצמית ולנהוג כשופט הנוגע בדבר. ויאמר, לא נכנו נפש! כי בשבילי זוהי רציחה ממש, ואל תחטאו בילד, ובזה מובן מה שאמר ראובן אחר כך (מב, כב): "הלא אמרתי אליכם לאמר, אל תחטאו בילד ולא שמעתם".
אמנם בראותו שדבריו אינם נשמעים, בא אליהם בטענה חדשה כתשובת הרשב"א (המובאת בשו"ע חו"מ סי' י"ג), שאם אחד מן הדיינים סילק עצמו מן הבי"ד לפני שגמרו את הדין, אז נתפרדה החבילה ואין להם עוד כוח ורשות לדון, ובית־דין שבטל מקצתו בטל כולו.
ואמר אליהם ראובן אל תשפכו דם, כי אני מסלק את ידי מבית דינכם ואם אינכם שומעים לדברי להשאירו בחיים, אז לכל הפחות "אל תשפכו דם השליכו אותו אל הבור הזה…".
"להשיבו אל אביו" — רוח הקודש שבו, הכוח הפנימי הטהור תבע ממנו את עלבונו של יוסף והוא גרם שראובן יתחרט על מעשיו.
יהודה עוסק כתשובה
וירד יהודה מאת אחיו, לפי דעת רש"י: "הורידוהו אחיו מגדולתו כשראו בצרת אביהם. אמרו: אתה אמרת למוכרו, אילו אמרת להשיבו, היינו שומעים לך". פה אנו פוגשים את השבטים עוסקים בתשובה ובחרטה. אחרי שנכשלו בחטא התנחמו על מעשיהם והתלוננו על יהודה שהוא בתור ראש השבטים לא מנע מהם את המעשה הרע, ובשעה שאמר "מה בצע כי נהרוג את אחינו" והתחיל להכיר מעט את האמת היה עליו להמשיך בבקשת האמת ואז היה מוצאה. אך הוא מסר את יוסף בידי כנענים וישמעאלים זרים, ועתה אוי ואבוי לנו על המעוות שאיננו יכולים עוד לתקן. כה התמרמרו האחים והטילו הכל עליו, ויהודה בשמעו את הטענות והתלונות של אחיו — ירד מהם. הוא קיבל באהבה את העונש שהורידוהו מגדולתו; הוא ראה והכיר בירידה הרוחנית הגדולה, וכמו ראובן התחיל גם הוא להתעסק בשקו ובתעניתו ולהכות על לבו. אולם חז"ל אמרו (אבות ד, ב), שעבירה גוררת עבירה, ומי שכבר עבר עבירה אחת ולא תיקנה — בחטא אחר הוא נכשל, וכה נכשל יהודה גם במעשה תמר. וכיון שראה שהשתרש בחטא והלך מדחי אל דחי, משנאה לשפיכת דמים ומשפיכת דמים לעריות, והרגיש שכבר ירד מאיגרא רמא לבירא עמיקתא ונפל כולו ברשתו של היצר, אז קם פתאום בכוח טמיר ונעלם וצעק מרה: "צדקה ממני"! עבר עבירה בסתר ושב תשובה אמיתית ברבים, קידש שם שמים באופן מלא להכיר בפני עם ועדה, שהוא — השופט של היוצאת להישרף — הוא עצמו הנאשם והוא חייב להישרף תחתיה. הוא הוא הפושע והחוטא. פה אנחנו רואים את קלסתר פניו האמיתי של גיבור מלחמה, צדיק יסוד עולם, שהתגבר כארי וניתק בנקל את העבותות החזקות של היצר ושב ועלה מבירא עמיקתא לאיגרא רמא, למדריגת מקדש שם שמים ברבים, למדריגה של בעל תשובה אמיתי! וכה זכה יהודה שדוקא ע"י מעשה תמר יצא ממנו דוד מלך המשיח. אלה המה דרכי תשובה המביאים שינוי גמור בכל חיי האדם.
יוסף נאבק עם היצר
התורה מעידה על יוסף: "והוא נער את בני בלהה", ומבאר רש"י את הכתוב: "שהיה עושה מעשה נערות, מתקן בשערו, ממשמש בעיניו, כדי שיהיה נראה יפה".
וספורנו מוסיף ש"מפני נערותו חטא להביא דיבת אחיו לאביהם". כי "לא התבונן לאחרית דבר אף על פי שהיה אז משכיל מאד… וזה כאמרם ז"ל (שבת פט,ב), 'ולא בדרדקי עצה' ".
והנה יוסף היה העיקר של שבטי י-ה כמו שמבאר המדרש על הפסוק "אלה תולדות יעקב יוסף". שהוא היה דומה ליעקב ועיקר תולדותיו בחיר השבטים. וגם הנביא (עובדיה א, יח) אומר: "בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשיו לקש". תעודתו לעתיד היתה חשובה מאד ורבת אחריות והוא חייב להיות אחד ומיוחד, מורם מעם, דגול מרבבה, טהור ונקי ומזוקק שבעתים, שלא יהיה על נפשו שום פגם, שמץ ודופי, אולם כיוון שע״י מעשה הנערות הורעה חזקת הכשרות שלו, על־כן נגזר עליו להיות נמכר לעבד, ושם בגלות, בצר לו, ישוב אל ה' בתשובה שלימה ויטהר את עצמו מכל סיג ופגם, עד שיתעלה למדריגת האדם השלם, למדריגת בכור שורו הדר לו וכו' והכל היה לטובתו, לצרפו ולתקנו ולקשר את נפשו בשכינה.
וכה מספרת לנו התורה את הסיפור הנפלא של אשת פוטיפר, כדברה אליו יום יום ולא שמע אליה עד שתפשה בבגדו, והוא עזב את בגדו ונס החוצה. ולא פעם אחת או שתיים אלא יום יום, זמן רב דיברה על לבו וגירתה בו את היצר, ובכל זאת עמד כסלע איתן ולא פנה אל דבריה; כל יום כבש את יצרו ועמד בנסיונו. והנה פתאום "ותתפשהו בבגדו", עלה בידה להתקרב אליו מעט, לעורר תאוותו, לסמא את עיניו וליצור בו חששות וספיקות. אך הוא התעורר מתרדמתו, התגבר כארי; הבינה והשכל הישר גברו על התאוה ורוחו של יעקב אביו שבה אליו — ראה דמות דיוקנו של אביו, ותשב באיתן קשתו יפוזו זרועי ידיו, התגבר כארי על יצרו עד שניצחו — וינס ויצא החוצה, וכגיבור יריע אף יצריח שניצל מן הפח וכבש את יצרו. וכה הוכתר בכתר ובמעלה של צדיק, מה שלא זכה אף אחד אחר מן השבטים, כי נתקיים בו המאמר הכתוב אצל יעקב אביו "ויאבק איש עמו עד עלות השחר". היצר נאבק עם כל אדם תמיד רק עד עלות השחר, בשעה שחושך ואפלה שוררים מסביב, כמאמרם ז"ל (סוטה ג,א): "אין אדם עובר עבירה אלא א"כ נכנסה בו רוח שטות", רוח עועים. היצר מסמא את עיניו ומוליכו הנה והנה והוא מושל ברוחו של אדם אבל רק עד עלות השחר, עד שהתורה מאירה את עיניו כעלות השחר, כמו שאמרו חז"ל (סוכה נב, ב): "אם פגע בך מנוול זה משכהו לבית המדרש". כן נאבק יוסף יום יום עם יצרו, נפל וקם, נפל וקם, והשטן נתן לו מנוחה עד שפרש לפניו רשת ומצודה גדולה וקיוה ללכדו בה — ותתפשהו בבגדו. תחילה עמד יוסף נבוך ואובד עצות, ולא ידע להשמאיל או להימין, התעמק במחשבתו ולמד פרשה שלימה של מוסר, פרשת עגלה ערופה (דברים כא, א) "כי ימצא חלל" והרי על זה אמר דוד (תהלים קט, כב): "לבי חלל בקרבי" כלומר, שצריך להמית את היצר. יוסף ראה דמות דיוקנו של אביו, איך נאבק גם הוא כל הלילה ותחילה עלה ביד המלאך לנגוע בכף ירכו של יעקב, אבל בסוף ניצחו יעקב "ויאמר שלחני", אחרי שלא היתה עוד ליצר שום תקוה להביאו לידי חטא. כן ראה יוסף שלשה דברים שנישנו במשנה, ראה את תוצאותיה המרות והקשות של הנאת רגע אחד, אשר כל באיה לא ישובו; ראה את תפקידו הרם בעתיד בעם ישראל, וראה, שאם ילך אחר תאוותו יימחק שמו מן החושן והאפוד. כל אלה עודדוהו והאינסטינקט הבריא שלו ניצח את התאוה. השכל האלוקי גבר על הרצון, בן־יעקב משל בנחש הקדמוני ובתרועת נצחון יצא החוצה, כלומר מחוץ למחיצתו של היצר, שנפל עד שלא הוסיף עוד לקום כנגדו.
כל אלה היו התוצאות הטובות והיפות של מכירת יוסף; רכוש גדול של שבטי ה', של אבני הפינה, אשר מהם יצאו תורה ואורה, ועליהם נבנה ונשען כל בית ישראל. וזוהי כוונת חז"ל באמרם שבשעה שהיו השבטים עסוקים במכירתו של יוסף עסק הקב"ה בבריאת אורו של משיח.
כי רק עתה הוכשרה השעה להניח את אבן הפינה לביאת המשיח, עתה שבני יעקב נתגלו בזיוום, בהודם ובהדרם, בכוחם העז, בהתגברם על כל תחבולות היצר. "שבע יפול צדיק וקם" (משלי כד, טז). הצדיק גם אם יפול לפעמים ברשת היצר ישוב ויקום, בכוחות עלומים הוא מתגבר על תאוותו ומתקשר ומתדבק עוד יותר בה'; כבן קטן שנפל פעם על הקרקע ידבק באמו ויחזיק בה בכל כוחו כדי שלא ליפול עוד. כל העובדה של מכירת יוסף היתה מוכשרת ומזומנת כאבן בוחן לפני השבטים, לראות עד כמה ידם מגעת; מאת ה' היתה זאת היא נפלאת בעינינו, ועל־ידה הראו השבטים את רוח גבורתם, את מעלותיהם הרוחניות ואת ידם החזקה, וקידשו שם שמים ברבים. וזכותם תעמוד לנו שנזכה במהרה לאורו של משיח.
עצת ה' היא תקום
יש עוד להוסיף, ה' הראה להם לבני יעקב, כי רבות מחשבות בלב איש ועצת ה' היא תקום, ואם ה' לא יסכים אז כל מחשבותיו של אדם בטלות ומבוטלות מעיקרא.
והנה בפר' ויחי נאמר, שיוסף ביקש להרגיע את אחיו ואמר להם: "אתם חשבתם עלי רעה אלוקים חשבה לטובה". וקשה להבין שיוסף הצדיק יעבור על איסור נטירה ויזכירם שחפצו לגמול איתו רעה. אמנם היא הנותנת, יוסף ביקש להרגיעם, שלא יחשדו אותו שיגמול להם רעה והדגיש, שאין בידו לעשות עמהם רע אפילו אם ירצה, כי הכל ברשות ה' והכל תלוי ברצונו, ואם הוא אינו רוצה אז אפילו אם יגמול להם רע תצמח להם טובה גדולה כשם שהם חשבו עליו רעה ואלוקים חשבה לטובה.
מכל העניין של מכירת יוסף אנו רואים זאת באופן בולט, שכולנו מסורים ביד ה' ואין בכוחו של אדם להכריע לצד מי שהוא, והא ראיה, שהרי אחי יוסף התנכלו בכל מיני ערמומיות להמית את יוסף ולמעשה הכינו את דרכו לעלות לגדולה ולשבת על כסא המלוכה. ועתה גם אם שונאינו משתדלים, כמו אנטיוכוס בשעתו, לגזור עלינו גזירות קשות ורעות, וכמעט שהם תופסים בבגדנו וחושבים שכבר נלכדנו בידם — באה האמת ומטפחת על פניהם ותאמר הרף! עשו כטוב בעיניכם אבל אני אלך ואעסוק דוקא עתה בשעת רדיפות וגזירות בבריאת אורו של משיח.
"וינס ויצא החוצה"
המדרש אומר אצל יוסף (בראשית רבה פז, י): "וינס ויצא החוצה" — קפץ בזכות אבות (אברהם) שעליו כתיב (בראשית טו, ה) "ויוצא אותו החוצה". שמעון איש קטרון אמר, בזכות עצמותיו של יוסף נקרע הים לישראל, הה"ד "הים ראה וינוס", ראה ארונו של יוסף. המדרש הזה אומר דרשני. כי איזו זכות היא של אברהם שיצא עם הקב"ה — הלא הקב"ה קרא לו?
אך אפשר לבאר עפ"י המדרש (בראשית רבה שם, ד) "ותשא עיניה" — אין לשון זה "ותשא" אלא לשון אסטרולוגין. הה"ד (דברים ד, יט): "ופן תשא עיניך השמימה" וגו'. ולמה נשאה עיניה? זה מצינו במדרש אחר (עי' ילקוט שמעוני וישב רמז קמד, שהסתכלה באיצטגנינין וראתה שיוסף עתיד להוליד ממנה בן, ולכן דרשה ממנו במפגיע.
אך יוסף מאן. מדוע? כי בפר' ראה כתיב: "כי יקום בקרבך וגו', ובא האות והמופת וגו', לא תשמע אל דברי הנביא ההוא וגו', כי מנסה ה' אלוקיך אתכם וגו' ", וזהו הנאמר אצל אברהם "ויוצא אותו החוצה" — צא מאיצטגנינות שלך, אין מזל לישראל. לכן לא התחשב יוסף באיצטגנינות בשעה שידע שנדרשת ממנו עבירה.
ובאמת נולדו ליוסף בנים מבתה אסנת, אך לא ממנה, וניבאה ולא ידעה מה ניבאה.
ובזכות זו, שיוסף יצא מהאיצטגנין, נבקע הים, גם כן שלא בדרך הטבע.