אור היהדות - פרשת ויצא

עולים ויורדים
הודו והדרו של אהרן וענוונותו של משה

תורה ודרך ארץ

עולים ויורדים

הנביא מתרעם: "ויעבוד ישראל באשה ובאשה שמר" (הושע יב, יג). יעקב אבינו, סמל האמונה והביטחון, נתמלא פתאום פחד מחמת עשיו אחיו, עזב את אביו ואת אמו ובית מדרשו וברח ללבן, שם שהה כעשרים שנה בגלל האשה אשר אהב. עובדה זו לא מצאה חן בעיני הנביא, והוא מביע עליה את תמהונו.

ובאמת גם מן השמים הוכיחו אותו על זה. משיצא מבאר שבע ללכת חרנה שקעה החמה פתאום ולא היה יכול להמשיך את דרכו, וראה בזה סימן שמן השמים עיכבוהו. ויחלום שסולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, ומלאכי אלוקים עולים ויורדים בו.

לפי דברי המדרש (עי' בראשית רבה סח, יב) "סלם, בגימטריא סיני… והנה מלאכי אלקים, אלו משה ואהרן…" נבאר כוונת המדרש:

ידוע הוא הפירוש על המשנה "משה קיבל תורה מסיני" (אבות א, א): משה, שהיה סמל הענווה, לקח המידה היקרה הזאת מסיני, שהקב"ה דלג על הרי התבור והכרמל ובחר בהר השפל סיני כדי לתת עליו את התורה, כי "תועבת ה' כל גבה לב" (משלי טז, ה). כמו שביארו חז"ל הפסוק בתהלים (סח, יז) "למה תרצדון הרים גבנונים" — בעלי מומים אתם, שהנכם מגביהים עצמכם וחושבים שעל ידי רוממותכם הנכם מסוגלים לקבל את התורה; אך לא כמחשבותיכם מחשבות ה', כי ה' אוהב רק את הדכא ושפל הרוח. ובתענית (ז,א) אמרו: "למה נמשלו דברי תורה למים, דכתיב, הוי כל צמא לכו למים? לומר לך, מה מים מניחין מקום גבוה והולכין למקום נמוך, אף דברי תורה אין מתקיימין אלא במי שדעתו שפלה". גם ידוע ביאור הגר"א על מאמר חז"ל (סוטה ה,א) שתלמיד חכם צריך שיהא בו שמינית שבשמינית (של גאווה), ורמזו בזה על הפסוק השמיני של פרשת וישלח, הפרשה השמינית שבתורה, "קט

נוני מכל החסדים" (בראשית לב, יא) שיעקב הקטין עצמו. ומסיני, סמל הענווה, למד משה את מידת הענווה.

וזאת למודעי, שלפי צורך השעה והמקום יש לתלמיד חכם לפעמים להתלבש ברוח גאוה והתנשאות, כדי שיוכל להשפיע על זולתו, ולא יהיה כנחבא אל הכלים, וענוותנותו של שאול גרמה לו שהודח מכסא מלכותו. כי מי שעומד בראש האומה, או בראש קהל ועדה, ורוצה שדבריו יהיו נשמעים, מוכרח להתלבש ברוח גאוה במידה מסויימת.

הודו והדרו של אהרן וענוונותו של משה

ונפלאים המה דברי הגאון ר' ישראל סלנטר על המדרש (שמות רבה לז, ד) על הפסוק "ואתה הקרב אליך את אהרן" (שמות כח, א): " 'לולי תורתך שעשועי אז אבדתי בעניי' (תהלים קיט, צב), כשאמר הקב"ה למשה, 'ואתה הקרב אליך׳ וגו' הרע לו, אמר לו, תורה היתה לי ונתתיה לך וכו' ". ופירש הגאון, שמשה תמה על שאיננו זוכה להיות מקורב לה' ולהיכנס לפני ולפנים. אמנם כהן גדול מטרה אחרת יש לו, להיות מנהיג וקברניט האומה ולצאת ולבוא לפניהם, ועל פיו יהיה כל ריב וכל נגע, ואם יהיה עניו ביותר יקילו ויזלזלו בכבודו ולא ישמעו אליו. לכן צריך הכהן הגדול ללבוש בגדי זהב, תכלת וארגמן, ועליו יביטו בדרך ארץ והדרת כבוד.

לא כן מי שמלמד תורה לפני העם. הוא צריך להיות סמל הענוה והצנע לכת, ולכן לא היה משה מסוגל ומוכשר לעטרת הכהונה, והתנצל באמרו "לולי תורתך שעשועי אז אבדתי בעניי", כלומר מרוב ענוותנותי אבדתי אמנם את כתר הכהונה, אבל קיבלתי לעומתו כתר התורה.

וזאת הראה הקב"ה ליעקב בחלומו, כי אולי מתוך רוב ענוותנותו ושפלותו, שאמר "קטנתי מכל החסדים" לא הרהיב עוז בנפשו לקום במלחמה נגד עשיו ובחר לברוח ממנו. ועל זה הוכיחו ה׳ על ידי מראה הסלם, שבגמטריא סיני, כלומר שבאמת מידת הענוה היא אחד הקניינים לתורה ולעלות במדריגה, אולם לפעמים מחוייב האדם לעזוב את דרך הענוה ולהתלבש מעט גאוות הוד והדר, כדי שיכבדו אותו הבריות וישמעו את דבריו, כמו שמרדכי יצא בלבוש מלכות, תכלת וחור, ועטרת זהב גדולה. ואם כי חלק מהבריות הביטו עליו ברוח קנאה וההתנגדות מפני שהוא מתנשא יותר מדי, הבין הוא מצדו שעמדתו במלכות דורשת הליכות כאלה. ויש, איפוא, שעה לעלות ויש שעה לרדת, יש שעה להרים את הראש ויש שעה להרכינו והכל כפי צורך הזמן והעניין.

וזאת הראה הקב"ה ליעקב בסולם: "והנה מלאכי אלוקים עולים ויורדים בו" אלו משה ואהרן.

ויש לו לאדם לבחור את דרך הממוצע וישתדל למצוא חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם.

גם הראו לו משמים שכל עלייה צריכה להכנה רבה, כי הקפיצה הפתאומית על מדריגות הסולם עלולה לגרום לירידה אחריה. ולכן צריך לטפס לאט לאט ולעלות ולחזק את העמדות אחת לאחת בטרם ינסה לעלות עוד.

ולזאת כיוון הכתוב "מי יעלה בהר ה' ומי יקום במקום קדשו" (תהלים כד, ג).

קודם שיעלה ישתדל לחזק את עמידתו, ואו ימשיך בעלייה. ולכן אמר הכתוב "סולם מוצב ארצה" — תחילה צריך לדאוג להקמתו ולהצבתו על הארץ, ואז יגיע ראשו השמימה.

תורה ודרך ארץ

אפשר לבאר את חלומו של יעקב באופן אחר.

הנה בחגיגה (יב,א) מובאת מחלוקת של בית שמאי ובית הלל מה נברא תחילה. בית שמאי אומרים, שמים נבראו תחילה ואחר כך הארץ, שנאמר "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ" (בראשית א, א), ובית הלל אומרים, ארץ נבראת תחילה ואחר כך שמים, שנאמר "ביום עשות ה'ד אלוקים ארץ ושמים" (שם ב, ד). וחכמים הכריעו ששניהם נבראו ביחד. במה נחלקו שני ההרים הגבוהים?

הנה מצינו בפרקי אבות (ג, יז) שתי הנחות: א. אם אין קמח אין תורה; ב. אם אין תורה אין קמח, ושתיהן צודקות. השיטה הראשונה היא, כי האדם צריך תחילה לדאוג לצרכי גופו ולעשות לו בסיס חמרי עבור החיים הגשמיים, כי בלעדי זאת במה יפרנס עצמו, ואם יהיה תמיד מלא דאגות חומריות לא תהיה לו דעה צלולה לעסוק בתורה, וטוב תורה עם דרך ארץ.

השיטה השנייה אומרת להיפך, שתחילה יעסוק האדם בלימוד תורה, כי אם אין תורה אין קמח. ואם יתחיל לעסוק בעניינים חומריים, לעולם לא יפסיק, כי מי שיש לו מנה רוצה מאתיים, ומרבה נכסים מרבה דאגה, והתורה מה תהא עליה?

ובכן אין עצה אחרת אלא לדאוג עבור שניהם יחד, כמאמר החכם: "טוב אשר תאחוז בזה וגם מזה אל תנח את ידך" (קהלת ז, יח), ולא להסיח את דעתו מהשני כשיעסוק בראשון. כי שניהם יחד הם לתועלת האדם, ובלעדיהם אי־אפשר לו להשיג את אושר החיים.

ולזה התכוונו שמאי והלל.

שמאי אמר, שמים נבראו תחילה — האדם צריך להתחיל את פרשת החיים שלו בעניינים שמימיים ורוחניים, כי זה כל האדם. על זה שאל הלל, אפשר אדם בונה עלייה ואחר כך את הבית? איך יתחיל לעסוק בדברים רמים ונשגבים בשעה שאין לו עדיין בסיס תחת רגליו, כי במה יפרנס את ביתו? וכן יעקב אבינו התפלל תחילה שיתן לו ה' לחם לאכול ובגד ללבוש, ואחר כך "והיה ה' לי לאלוקים". האדם צריך להתחיל את סדרי החיים מלמטה למעלה.

אולם בית שמאי לא הסכימו לשיטה זאת ושאלו, אפשר שאדם עושה שרפרף ואחר כך כסא? הנביא אומר "השמים כסאי והארץ הדום רגלי" (ישעיה סו, א), ואיך יתחיל ה' מן השרפרף? כלומר, הקב"ה הראה לנו מידת דרך ארץ, שרק על אדני התורה והחכמה יבנה האדם את ביתו, ובלי זאת יהיה כתולה ארץ על בלימה ויחסר לו היסוד העיקרי.

ולזה כיוונה התורה בחלום יעקב, כפי שהכריעו החכמים, ששניהם יחדיו נבראו, מאחר שאי־אפשר לזה בלי זה. ושניהם ביחד המה בבחינת גוף ונשמה, ואחד מסייע לחברו ומחזקו.

כמו שאומר הפתגם, לכל תיזה יש אנטיתיזה, וכדי להשלים בין שתיהן באה הסינתיזה.

כמו כן ישתדל האדם להשלים בין שתי הקצוות שלא תהיינה מתנגדות זו לזו אלא אחת תסייע לחברתה לאשרו של האדם.

וראה יעקב איך הסלם — זה סיני — מוצב ארצה. כי אי־אפשר לעלות לשמים מבלי לעמוד תחילה על הארץ; וכך יסדר האדם את חייו לדאוג לעניינים ארציים, אבל לא יעשה אותם עיקר ויסיח דעתו מן הקניינים הרוחניים שהם כאויר לנשימה. וישתדל לעלות במדריגות סולם התורה והחכמה שראשה מגיע השמיטה. אך גם בזה יהיה זהיר ונזהר שלא יעלה גבוה גבוה לחקור ולפלסף בעניינים שהם למעלה מן השכל, כי אז יביא את עצמו לידי סכנה, כמו בן־עזאי שהציץ ונפגע, או אלישע בן אבויה שקיצץ בנטיעות. ואל ישכח שסכנה גדולה מרחפת עליו אם יתחיל בחקירות, וגדולים וטובים נכשלו בזה. ועל זה אמר הכתוב "ומלאכי אלוקים עולים ויורדים בו", כלומר יש לו האפשרות לעלות, אבל מאידך יש גם סכנה לירידה. לכן יחזק את עצמו בכל כוחו — "והנה ה' ניצב עליו": כלומר, האמונה הטהורה אל תעזוב אותו אף רגע, ואז יצליח.

דילוג לתוכן