אור היהדות - פרשת וירא

הריצה של אברהם

אנשי סדום
אברהם מגן על הדורות הבאים
מגיד דבריו ליעקב
תוכחה לבניו
מידות סדום — מנין?

אברהם ואיוב

עקידת יצחק – השתדלות וכוח המצוה

עקידת יצחק – מי יעלה בהר ה' ומי יקום במקום קדשו

הכנה למצוה — הכנה לגאולה
אילו של אברהם
הכנת אברהם
קרבנו של אברהם והשפעתו
יצחק היכן הוא

הריצה של אברהם

"וישא עיניו וירא והנה שלשה אנשים נצבים עליו, וידא וירץ לקראתם מפתח האהל" (בראשית יח, ב). מאי "וירא"’

אפשר אולי להסביר בדרך זו: כידוע יש בכוחה של היפנוזה שאחד יכריח את חברו לעשות מעשים בעל כורחו על ידי זה שהוא מסתכל ישר אל תוך עיניו. ויכול אדם, בכוח ההיפנוזה, להשפיע על עצמו לעשות מעשים הנוגדים את השכל. וזה הפירוש (דברים ל, טו) "ראה… היום" וגוי. עליך להשפיע על עצמך בעל כרחך, ואז ממילא "ובחרת בחיים" (שם, יט) האדם צריך להיות תמיד בבחינת גיבור הכובש את יצרו, להכריח היצר לעשות כרצונו. "וראיתם אותו וזכרתם״ (במדבר טו, לט) — העין כוחה גדול מאד. וזהו "וירא וירץ לקראתם" — ע"י הראייה הכריח את הרגלים לרוץ ממילא.

ומהו "מפתח האוהל"? חז״ל אמרו‏‏* שממצוה אסור לרוץ, בכדי שלא ייראה כאילו היתה עליו למשא. ולכן אל יפסע פסיעה גסה בעזבו את בית המדרש. אבל אם הולך לעשות מצוה יפה לרוץ מהר.

ונשאלת השאלה: אם הולך ממצוה למצוה — כיצד ינהג? התשובה, אם המצוה השנייה גדולה מן הראשונה, אז ירוץ לקראתה מפני כבודה, ואם ההיפך — אל ירוץ. ואם שתיהן שוות, ירוץ החלק השני של הדרך. ואם כך, קשה מדוע רץ אברהם מיד מפתח האוהל, ולא מהחצי השני של הדרך? מכאן ראיה שגדולה הכנסת אורחים מקבלת פני השכינה, שבאה אל האוהל לבקרו, ולכן רץ כל הדרך.

אנשי סדום

תעודת אברהם — אשר יצוה את כניו

"וה' אמר המכסה אני מאברהם אשר אני עושה. ואברהם היו יהיה לגוי גדול… כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט" (בראשית יח, יז־יט).

רבו השאלות והדיוקים בפסוקים האלה:

א. מה זה הלשון "המכסה" שפירושו כיסוי לאיזה דבר, כמו שמכסים קדרה, למשל. ובאמת היה צריך לכתוב "המעלים אני מאברהם". כלומר, אי אפשר לו להק"ה להעלים ולא לגלות לאברהם, ידידו ואיש סודו, ע"ד המהפכה הגדולה שברצונו להביא על סדום, מפני שהקב"ה מתאווה לתפילתן של צדיקים, ואולי יעלה ביד אברהם לבטל את הגזירה שיצאה מלפניו. אבל הלשון "כיסוי" אינו במקומו.

ב. מדוע מדגישה התורה שאברהם היו יהיה לגוי גדול ונברכו בו כל גויי הארץ כטעם שאי אפשר לקב"ה להעלים ממנו מהפכת סדום? איזו שייכות יש לזה עם רצון הקב"ה להודיע לאיש בריתו ואוהבו על המאורע הגדול של מהפכת סדום? וכי אברהם עצמו אינו כדאי שיגלה לו ה׳ את מצפוניו ואת מחשבתו גם אם לא יהיה לגוי גדול?

אברהם מגן על הדורות הגאים

אמנם אם נעיין בדבר נגיע לשאלה אחרת: "ואברהם עודנו עומד לפני ה' " — מתפלל הצדיק ומבקש להעביר ע"י תפילתו את הזעם: אולי יש חמישים צדיקים, אולי ארבעים, שלושים, עשרים, עשרה. והקב"ה משיבו: לא אשחית בעבור העשרה. אבל באמת לא מצא שם אף עשרה צדיקים, מלבד לוט שניצל גם הוא רק בזכות דודו אברהם. וכי לא יכול היה אברהם לבקש שיכפר הקב"ה על פשעי אנשי סדום בזכותו? אפילו אם אמנם הצדיק אינו מאמין בעצמו ואינו מחזיק עצמו לצדיק — כמו שאמר אברהם (בראשית יח, כז): "ואנכי עפר ואפר"; יעקב אמר (בראשית לב, יא): "קטנתי מכל החסדים"; משה אמר (שמות ג, יא): "מי אנכי כי אלך אל פרעה"; דוד אמר (תהלים נא, ה): "כי פשעי אני אדע וחטאתי נגדי תמיד" — אבל הקב"ה שידע והכיר את צדקתו של אברהם, מדוע לא נשא לאנשי סדום בזכותו של אברהם עצמו. הלא חז"ל אמרו (תענית י,א): "כל העולם ניזונין בשביל חנינא בני, וחנינא בני דיו בקב חרובין מערב שבת לערב שבת". מזה אנו רואים שצדיק אחד יכול להגן על כל הדור, לא כל שכן צדיק כאברהם ודאי יכול להגן על חמש הערים האלה.

אולם אפשר לבאר את הדבר בדרך משל: אם נותנים לאדם לאכול, אוכל מה שמניחים לפניו ואין לו צורך להניח חלק מזה למחר, כי גם למחר ימצא מזון ומחיה. אבל אם הולך הוא לדרך רחוקה, אז שומר את הצידה לדרך, כי שם הוא עלול להזדקק לה.

והנמשל: חנינא היה צדיק בדורו, אחריו יהיה ודאי גם כן צדיק מהסוג של ר' חנינא אשר יגן על דורו, אבל צדיק כאברהם, אשר בזכותו חי עם ישראל אלפי שנים ויונק תמיד ממנו, זכותו של צדיק כזה ודאי אי אפשר לכלות בבת־אחת בשביל רשעי סדום ועמורה.

וזה גם הפירוש של "המכסה אני מאברהם" — כלומר, לכסות מזרע אברהם את זכותו ע"י שיסלח לאנשי סדום? לא! מפני שהוא יהיה לגוי גדול, ויש לשמור הזכות הזאת עבור בניו.

מגיד דבריו ליעקב

אמנם עתה קשה:
א. מדוע לא התרה הקב"ה באנשי סדום כמו שהתרה באנשי נינוה?
ב. מדוע לא ניסה אברהם לדבר אל לבם ולהחזירם בתשובה במקום להתפלל בעדם, כמו שכתוב במעמד קריעת ים סוף (שמות יד, טס: "ויאמר ה' אל משה מה תצעק אלי, דבר אל בני ישראל ויסעו". כלומר, התשובה הפנימית והאמונה בה' יועילו יותר מתפילתו של משה (עיין רש"י ושפתי חכמים עה"פ). ג. מה היה בעצם חטאם של אנשי סדום? בסנהדרין (קט,ב) מובא מעשה בריבה אחת וכו'. וכי כל אנשי סדום חטאו באותה ריבה? חז"ל (אבות ה, י) ציינו את המידה "שלי שלי ושלך שלך" כמידת סדום. וכי זאת מידה כל כך מגונה, והמאמץ אותה עובר עבירה כל כך חמורה?

אפשר לבאר באופן זה: על כל אדם מוטל החיוב של הוכח תוכיח (ויקרא יט, יז), וכתיב (משלי ט, ח) "הוכח לחכם ויאהבך". אולם לא תמיד אפשר להוכיח אפילו את החכם. ויש גם פה עת לשתוק. דהיינו, אם אחד טועה עובר עבירה או נכשל בתאוה כלשהי, אפשר להוכיחו. אבל אם עובר עבירה וחושב שזוהי מצוה או עקרון, אז אי אפשר להוכיחו כלל ואין דרך להחזירו בתשובה.

וזה היה בסדום. אדמתם היתה הפוריה ביותר בכל ארץ הככר, ופחדו שיבואו אנשים מכל החבל ויסחרו שם ויקפחו את פרנסתם, לכן סגרו הגבול ואסרו לזרים לבוא לארצם, ותיקנו תקנה שמי שיעבור על החוק אחת דתו למות, כפי שעשו באמת בההיא ריבה. ואיך אפשר להוכיח אנשים כאלה שיש להם על כל קושיה כל מיני תירוצים: חייך ועניי עירך קודמים וכדומה, להם אין שום תקנה. הם שאימצו לעצמם את המידה "שלי שלי" כעקרון ופעלו לפי החוק השוביניסטי הזה שחקקו לעצמם. וזהו "מגיד דבריו ליעקב, חוקיו ומשפטיו לישראל״ (תהלים קמו, יט) — החוקים שלנו על התורה יסודם. לא עשה כן לכל גוי, מפני שלהם חוקים שחוקקים לעצמם ורק עבור עצמם. כמו שכתוב באבימלך (בראשית כ, יא) "רק אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני". והלא גם שם היה חוק שלא ירצחו ולא יגנבו נפש? אלא שאצלם — רצונם מכתיב את עשיית החוקים ואם החוק מתנגש עם רצונם, אז רצונם עומד למעלה מן החוק, וממילא כל התראה בהם היא חסרת תכלית.

תוכחה לבניו

אפשר לומר עוד טעם למה לא הוכיח אותם אברהם. בגמ' (יבמות סה,ב) מובא: "כשם שמצוה על אדם לומר דבר הנשמע כך מצוה על אדם שלא לומר דבר שאינו נשמע", רבי אבא שם סובר שחובה להוכיח לחכם. ואפשר לומר באופן פסיכולוגי, כי מי שמדבר אל הכול ועל הכול ובכל מקום — דבריו אינם נשמעים. חכמים היזהרו בדבריכם, אפילו בדברי חכמה שלכם, שלא לדבר הרבה. ואם אברהם ידבר אל אנשי סדום ויוכיח אותם והם ילעגו לו, יקשה להוכיח אח"כ את בניו, ולזה אמרה התורה "כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו", ואסור לו להוכיח את אנשי סדום.

וכמה גדולה היתה זהירותו של אברהם בדיבורו שאפילו באשתו קימץ בדברים, כמו שאמרו "ולבכותה" כ"ף קטנה, כי מיעט דברי הספד על שרה אשתו (בעל הטורים בראשית כג, ב).

וכן נהג משה במידה זו, וכך מוסבר ׳משה פניו כפני חמה' (בבא בתרא עה,א) כי בחמה אי אפשר להסתכל ומשה למרות ענוותנותו פירש עצמו מן העדה ולא התחבר עם העם הרבה אבל "יהושע פניו כפני לבנה", שהכל מסתכלים בה ובשביל זה הוריד מכבודו.

מידות סדום — מנין?

עוד אפשר לפרש את הפסוק "כי ידעתיו למען אשר יצוה" וגו', כי בעצם הרי אין להעלות על הדעת שביום בהיר אחד נפלו אנשי סדום מאיגרא רמא לבירא עמיקתא. זאת היתה בודאי השתלשלות במשך תקופה ממושכת. ההורים לא חינכו את בניהם בדרך התורה, ונתנו להם חופש לעשות מה שליבם חפץ. דור אחר דור הלך והתדרדר עד שמידותיהם הושחתו כליל, ונהגו בסדום כפי שנהגו. אלו היו תוצאות החינוך הלקוי שהתמשך על פני דורות. וזה יספר אברהם לבניו: שמעו לי, אם לא תלכו בדרך התורה, הדורות הבאים אחרינו יהיו נפרעים. "דור עיקש" — מתחילה רק עיקש, ואחר כך "ופתלתול", כל כך עד שאי אפשר יהיה עוד להתירו.

אברהם ואיוב

גמרא (בבא בתרא טו,ב): "א"ר יוחנן: גדול הנאמר באיוב יותר ממה שנאמר באברהם, דאילו באברהם כתוב (בראשית כב, יב): 'כי עתה ידעתי כי ירא אלוקים אתה', ובאיוב כתוב (א, א): 'איש תם וישר ירא אלוקים וסר מרע' ". הכיצד?

המהרש"א מבאר כי מקצת שבחו אומרים בפניו, ובאברהם היה בפניו בשעה שבאיוב דיבר הקב"ה אל השטן, שלא בפניו.

עוד אפשר לומר, כי איוב היה עפ״י חז״ל** בן אחיו של אברהם, בן נחור, עוץ בכורו, ועוץ היה איוב. וממי למד איוב כל זאת, באיזו ישיבה, ומי האיר לו הדרך — אברהם.

ועוד: מי שיש לו אבנים, עצים ולבנים לבנות בית — אמת שיש לו חומר לבנייה, אבל בית אין לו עדיין. ומי שיש לו בית אין אומרים שיש לו עצים ואבנים, אלא אומרים עליו שיש לו בית. לאיוב היו כל התנאים הנחוצים לבנות את בית ה', אבל רק התנאים — ולא הבית.

בשעה שאברהם עמד בנסיון האחרון הגיע לשלימות. בשעה הגדולה הזאת אמר לו הקב"ה: עתה ידעתי כי ירא אלוקים אתה. עתה נשלם הבית.

וזהו "גדול" הנאמר באיוב: שם צריכים לרשימה גדולה, כמו בנח: איש צדיק תמים וכו' — אבל באברהם די לומר שהוא צדיק.

עקידת יצחק

השתדלות וכוח המצוה

בנסיון הראשון של אברהם כתוב "לך לך" (בראשית יב, א), ובנסיון האחרון — העקידה, גם כתוב "ולך לך" (שם כב, ב). מה הקשר? ובכלל קשה, כי המלה "לך" מורה שהקב"ה אינו מסכים, כמו ב"שלח לך".

חז"ל אמרו (אבות ד, ב): "מצוה גוררת מצוה ועבירה גוררת עבירה". כלומר אם בא לידו מצוה גדולה וחשובה ואין בכוחו לקיימה בשלימות כראוי, אז מחוייב הוא להתחיל במצוה אחרת קטנה, ועל ידי עליית נשמתו והתרחבות בינתו יהיה באפשרותו לקיים גם את המצוה הגדולה. וכן בעבירה. אם יבוא אליו היצר להסיתו לעבור עבירה גדולה, יודע הוא שלא ישמע לו, ואז יפתהו לעבירה קלה, ובזה מטמטם את נשמתו, ועל ידי זה מסוגל הוא לעבור אף על העבירה הגדולה.

וזהו פירוש "שכר מצוה מצוה ושכר עבירה עבירה" (אבות שם). על ידי קיום המצוה הראשונה בא לנו הקב"ה לעזור לקיים המצוה הגדולה. וזהו הביאור של "נעשה ונשמע" — לפני ה"נשמע" של קבלת התורה, שלכך עוד לא היו מוכשרים, היו צריכים ל"נעשה", לקיים תחילה איזו מצוה בכדי להכשיר את נשמתם לקבלת התורה.

וזה ברור שרכב אם הוא כבר בדרכו, נוסע הוא בלי מאמץ, אבל הדחיפה הראשונה דורשת כוח רב, אחר כך מתגלגלים הגלגלים מאליהם.

וכמו כן — לנסיון הראשון היה צריך אברהם כוח גדול, דחיפה גדולה, כלומר כוח עצמי רב, בלי עזר וסיוע מאת ה׳. לכן כתוב בנסיון הראשון "לד לד" — לך בכוחות עצמך, אני אינני עוזרך. ולאחר שעמד בנסיון הראשון הזה, כוח המצוה הזאת דוחף אותו הלאה הלאה בנסיונות הבאים.

לבסוף בא הנסיון האחרון, נסיון העקידה. הוא היה כה גדול וכה קשה עד שאפילו כל האופנים, כל הדחיפות הראשונות, לא הועילו, כאילו במסע קשה צריך פתאום לעלות על הר גבוה ותלול, ולכך נחוצה עוד פעם דחיפה מיוחדת.

ולכן אמר הקב״ה עוד פעם לאברהם "לך לך", כלומר, כאן נחוצה עוד פעם השתדלות גדולה מצדך. גם המצוה כשלעצמה לא יכלה לעזור לו, כי באמת העקידה לא היתה מצוה, כי הקב״ה לא חפץ בשחיטת יצחק אלא לראות אהבת אברהם ומסירותו.

עקידת יצחק

מי יעלה כהר ה׳ ומי יקום כמקום קדשו

איתא במדרש רבה (בראשית רבה נה, ח) בזכות "ויחבוש חמורו" ניצלו ישראל מקללתו של בלעם (שחבש חמורו ללכת לקללם). בזכות "ויבקע עצי עולה" נבקע הים. ובזכות "ויקח המאכלת" נתן לנו הקב"ה כבש של שחרית ושל בין הערבים. ודברי המדרש צריכים ביאור.

הנה איתא במדרש (ילקוט שמעוני וירא רמז קא) שאברהם הלך אל העקידה כמי שמוליך את בנו לחופה וזוהי הוכחה על מסירותו לה', שלא קיים את אשר דרש ממנו הקב"ה בתור "פקודה" אלא ברצון בשמחה.

ונקל לשער גודל ההכנה שעשה במשך שני הימים הראשונים בדרכם לעקידה, כמה שעסק בתורה, במוסר, בטהרה ובטבילה ובזיכוך המחשבה כמו ישראל לקבלת התורה. והנה ביום השלישי שאל את נעריו: "מה אתם רואים"? וענו ואמרו: "מדבריות"! ושאל את יצחק, והלה אמר: "הר נאה ומשובח, אך ראשו מכוסה". אז אמר לנעריו: "שבו לכם פה עם החמור" — עם הדומה לחמור (על פי תנחומא וירא כג).

הם ראו במעשה העקידה רק מדבריות ודבר משוגע, אך יצחק ראה הר נאה ומשובח, עלייה שאין למעלה ממנה, אך ענן כיסה את ראשו, כלומר עדיין לא הגענו לראש הפסגה, בהכנותיו לעלייה ישנם עדיין פגימות וחסרונות בלבנו שיש לתקנם.

אז נתגלה לאברהם צדקתו של יצחק והחל עוד פעם בעבודה: טבילה, קדושה, טהרה וזיכוך המחשבה.

וכשבא סוף סוף להר המוריה והמלאך אמר לו "אל תשלח", שאל: אתמול אמרת לי "כי ביצחק יקרא לך זרע", ואחר כך "קח נא", ועתה "אל תשלח" — ולא רצה בשום אופן לעזוב את המזבח והתחיל להתחנן: אולי להוריד טיפת דם, אולי לעשות בו מעט חסרון (עי׳ רש״י כב, ים. ובסוף כתוב "ויקח את האיל ויעלהו לעולה תחת בנו", כלומר יצחק מלמעלה והאיל מלמטה***, בכדי שאולי הקב"ה סוף סוף ירשה לו להקריבו. לא כן בלעם. הוא אמר למלאך שקם נגדו "אם רע בעיניך אשובה לי" (במדבר כב, לד) — אתה עושה עמי כמו עם אברהם: אתמול אמרת לי "לך אתם" ועתה שלחת לי מלאך לעכבני (עי' במדבר רבה כ, טו). בלעם רצה בכל כוחו ללכת לקלל, ולשם כך גם ביקש סתירות בדברי ה', בשעה שאברהם רצה בכל כוחו להקריב את בנו, ושאל את שאלתו רק לאחר שאמר לו המלאך "אל תשלח"; אבל מתחילה לא חיפש סתירות בדברי ה', אפילו לא בכך שכל יסוד אמונתו היה שהקב"ה שונא דם אדם, ורק לאלילים מקריבים בנים. ועתה למרות גודל מבוכתו נשאר אברהם בתמימותו. לכן אמר לו המלאך, כשדיבר אליו שנית, "עתה ידעתי", כלומר, הנסיון השני גדול מן הראשון, כי מה ששמע לדבר ה' אינו חידוש, אבל מה שלא חפץ להציל את יצחק בשעה שהמלאך כבר אמר לו "אל תשלח", זה נסיון גדול עד מאד.

וזהו הטעם של ה״זכויות". כי באמת העקידה היתה רק מצוה אחת, ומדוע נתלו בה שלוש זכויות, כדברי המדרש הנזכרים לעיל? אלא בעצם הרי לא ניתן כלל לאברהם לקיים את המצוה, והייחוד שבעקידה היה הכוונה והמחשבה בשלושת המעשים: חבישת החמור, בקיעת העצים ולקיחת המאכלת.

לכן בזכות מחשבת ״ויחבוש״ — ניצלו ישראל מבלעם; בזכות מחשבת "ויבקע עצי עולה״ — נבקע הים, למרות שהמלאך טען "הללו עובדי עבודה זרה והללו עובדי ע״ז" (עי׳ ילקוט שמעוני בשלח רמז רלד), אלא רק מעשיהם היו רעים, ובמחשבתם לא חטאו במצרים; ובזכות "ויקה המאכלת" אמר הקב״ה, קחו לכם כבש בשחרית וכבש בין הערביים, כלומר גם שם העיקר הוא המחשבה.

על פי זה ניתן להבין את המדרש המייחס את הפסוק "יחיינו מיומיים, ביום השלישי יקימנו ונחיה לפניו״ (הושע ו, 0 לאברהם (ורש״י פירש שם: יחזקנו משתי פורענויות שעברו עלינו משני מקדשים שחרבו, ובבניין הבית השלישי יקימנו). כל מה שאנחנו נהנים עד היום מזכות אברהם, הוא רק ממחשבת אברהם ועבודתו בשני הימים הראשונים, אבל ביום השלישי — זכות עבודתו הגדולה של היום הזה נשארה קיימת לימות המשיח.

ועל פי זה ניתן להבין גם את המדרש (בראשית רבה נט, ה) המייחס את הפסוק "מי יעלה בהר ה׳ ומי יקום במקום קדשו" (תהלים כד, ג) לאברהם: העלייה על ההר היתה למעלה מן השכל, ומי יקום — הקימה היתה גדולה יותר. כי יש והרבה פעמים עולים והיצר מניחו, אך אח״כ מוריד אותו בדחיפה גדולה; מניח לו ללמוד הרבה תורה ומוסר, ואח״כ דוחפו חזרה בעוז. גם לאברהם בא השטן בעיכובים חדשים, אבל אברהם ראה אותו, ראה את הענן על ההר, וישנס מתניו עוד פעם לקראת הנצחון האחרון והאמיתי.

הכנה למצוה — הכנה לגאולה

איתא במדרש (בראשית רבה נה, ו): בשני מקומות דימה משה עצמו לאברהם. א"ל הקב"ה (למשה) "אל תתהדר לפני מלך ובמקום גדולים אל תעמוד" (משלי כה, ו). אברהם אמר הנני, הנני לכהונה, הנני למלכות. זכה לכהונה וזכה למלכות וכו'. משה אמר הנני, הנני לכהונה, הנני למלכות. א"ל הקב"ה: "אל תקרב הלום" (שמות ג, ה) — אין קרב אלא כהונה, "והזר הקרב יומת" (במדבר א, נא); ואין הלום אלא מלכות, "כי הביאותני עד הלום" (שמואל-ב ז, יח).

אילו של אברהם

ומצינו במדרש (פרקי דרבי אליעזר לא, וכיו״ב ילקוט שמעוני וירא רמז קא): "רבי חנינא בן דוסא אומר: אותו האיל שנברא בין השמשות לא יצא ממנו דבר לבטלה, אפרו של איל הוא יסוד שעל גבי המזבח הפנימי, שנאמר: 'וכיפר אהרן על קרנותיו אחת בשנה' (שמות ל, י). גידיו של איל הם עשרה, כנגד עשרה נבלים של כינור, שהיה דוד מנגן בהם. עורו של איל הוא אזור מתניו של אליהו, שנאמר 'ויאמרו אליו איש בעל שער ואזור עור אזור במתניו' (מלכים־ב א, ח) שתי קרניו של איל — שופרות, בשל שמאל תקע בו הקב"ה על הר סיני, שנאמר: 'ויהי קול השופר' (שמות יט, יט). וקרן של ימין הוא גדול מן השמאל ועתיד הקב"ה לתקוע בו לעתיד לבוא, בקיבוץ של גלויות, שנאמר: 'והיה ביום ההוא ייתקע בשופר גדול' (ישעיה כז, יג)".

ונראה הסבר דברי חכמינו: הכנת המצוה לפעמים יותר חשובה מן המצוה עצמה, היא הקובעת את עומק משמעות קיומה, מצוה בלי הכנה לאו כלום היא. אי אפשר לגשת למצוה אלא מתון כובד ראש, בדחילו ורחימו וסוף מעשה במחשבה תחילה. ואמרו חז"ל (ברכות ח, ב): "כל האוכל ושותה בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאילו מתענה תשיעי ועשירי". אם אדם אוכל ושותה ומרגיש שערב יוה״כ היום, מכין הוא עצמו ליום הקדוש, ופתו נופל מידו מאימת הדין, זהו דבר גדול.

הכנת אברהם

מצוה בלי הכנה פחות ערכה, כי אי אפשר לגשת אל המצוה בידיים גסות כי אם בכובד ראש ובדחילו ורחימו, וסוף מעשה במחשבה תחילה, ונחזה אנן איך ניגש אברהם לעבודתו הגדולה, העקידה, במחשבה טהורה ובהכנה רבה.

מצינו אצל ר׳ עקיבא (ברכות סא, ב): "בשעה שהוציאו את ר' עקיבא להריגה זמן קריאת שמע היה, והיו סורקים את בשרו במסרקות של ברזל, והיה מקבל עליו עול מלכות שמים, אמרו לו תלמידיו, רבנו עד כאן, אמר להם, כל ימי הייתי מצטער על פסוק זה 'בכל נפשך' — אפילו נוטל את נשמתך, אמרתי מתי יבוא לידי ואקיימנו עכשיו שבא לידי לא אקיימנו? ". והדבר צריך תלמוד: מה שאלו ומה השיבם?

אך, הם שאלו איך אפשר להתגבר כל כך על הטבע ושלא להרגיש בייסורים קשים כאלה? הרי חז"ל אמרו (כתובות לג,ב): "אלמלי נגדוה לחנניה מישאל ועזריה, פלחו לצלמא" (שייסורים קשים ממיתה), ואיך יכול היה לעמוד בעינוייו. יכול אדם להקריב עצמו על קידוש ה׳ ולפשוט את הצואר להריגה, אבל לא להאריך תהליך מיתתו תוך עינויים וייסורים. והשיב להם ר"ע, אל תתמהו על כך כי הרגלתי עצמי בזה, "כל ימי הייתי מצטער", כלומר, כל פעם שלמדתי פרשת קריאת שמע, חשבתי ברעיוני כאילו הנני מוטל על הארץ, דורסים אותי, מכים בי ומענים את גופי ממש עד שהדבר נעשה לי לטבע, ועתה אינני מרגיש כלום.

כמו כן הכין עצמו אברהם לעקידת בנו. "וירא את המקום מרחוק", כלומר אברהם ראה אותו ציור בדמיונו: המזבח, האש והעצים — הכלים לשחיטה. המדרש מספר לנו על הפסוק הנ״ל (בראשית רבה נו, א־ב): " 'וירא את המקום מרחוק', מה ראה? ראה ענן קשור בהר. אמר, דומה שאותו מקום שאמר לי הקב"ה להקריב את בני שם. אמר ליצחק בנו, רואה אתה מה שאני רואה? א״ל הן. אמר לשני נעריו, רואים אתם מה שאני רואה? א״ל לאו. אמר, הואיל וחמור אינו רואה ואתם אין אתם רואים, 'שבו לכם פה עם החמור' ". גם יצחק ראה בעיני הבדולח שלו את הכל, והכין עצמו לזה, ולא היה עוד קשה עבורו.

וכמו כן מספר לנו המדרש (שם, ז): "אל תשלח ידך" — "וסכין היכן היה? נשרו שלוש דמעות ממלאכי השרת, ונשחת הסכין. א"ל אחנקנו. א"ל 'אל תשלח ידך אל הנער'; א"ל אוציא ממנו טיפת דם, א"ל 'אל תעש לו מאומה', (אל תעש לו) מומה". ולהלן (לפי המדרש הנ"ל, ח) יצחק ביקש מאביו לכפות אותו יפה מחשש שמא יזדעזע גופו מפחדו של סכין והשחיטה תיפסל ותגרום צער לאביו. מיד שלח ידו ליטול את הסכין ועיניו מורידות דמעות ונופלות לעיניו של יצחק מרחמנותו של אבא, ומזה כהו עיניו, ואעפ״כ לבו שמח לעשות רצון יוצרו.

ובפסוק יג: "וישא אברהם את עיניו וירא והנה איל אחר… ויעלהו לעולה תחת בנו". ויש להבין איך איל יכול למלא מקום אדם ומאי לשון תחת בנו? ומפרש רש"י: "מאחר שכתוב ויעלהו לעולה לא חסר המקרא כלום, מהו תחת בנו? על כל עבודה שעשה ממנו התפלל: יהי רצון שתהא זו כאלו היתה עשויה בבני". בשעה שהקריב האיל, צייר בדמיונו, 'כך אני עושה לבני', האיל היה ממש תחת בנו.

קרבנו של אברהם והשפעתו

כלל גדול הוא שכשמקריבים קרבנות, לא הקרבן העיקר אלא המחשבה והתשובה. מי שמביא קרבן לה' ידע נא שהקרבן מתקבל רק אם הוא מקיים "הוא ותמורתו יהיה קודש", אם מקדיש גם את עצמו. ומה שעושה עם הקרבן, מצייר בדמיונו שעבור חטאו היו צריכים לעשות לו אותו הדבר. וכמו שהבהמה מתה, כך היו צריכים להעבירו מן העולם על חטאו, ולא ישוב עוד לכסלה.

מי הקריב את הקרבן הראשון? קין והבל. הקב"ה לא מאס בקרבנו של קין מפני שלא חפץ בפרי האדמה כי אם בבשר, אלא משום שמחשבתו של הבל היתה רצויה יותר ממחשבתו של קין, שעשה זאת רק מן השפה ולחוץ, ככתוב "וישע ה' אל הבל ואל מנחתו, ואל קין ואל מנחתו לא שעה" (בראשית ד, ד־ה).

אחריהם הביא נח קרבן לה' בשעה שהיה במדריגה הגבוהה ביותר אחרי עזבו את התיבה, ומחשבתו היתה, רצויה — "וירח ה' את ריח הניחוח" (בראשית ח, כא).

אך הקרבן הגדול ביותר היה קרבנו של אברהם, קרבן בנו. האפשר לדמיין מחשבתו הגדולה בעת זו? ומניין צמחה אותה מחשבה גדולה? "כל ימיו" הצטער אברהם אבינו מתי יגיע לעת כזאת! ועל כן זכה לכהונה וזכה למלכות. כי הוא לא קרב הלום עד עתה, אך כל ימיו הכין עצמו לקירבה זו, לקרבן זה. כח מעשהו של אברהם נקבע לדורות הבאים.

וזהו כלל, אם אדם רוצה לחשוב דבר רציני, אחד סוגר עצמו בחדרי חדרים, השני הולך לטייל, והמנגן לוקח כינור בידו.

דוד המלך הגה וחשב מחשבות גדולות באמצעות הנגינה, "והיה כנגן המנגן ותהי עליו יד ה' " (מלכים־ב ג, טו). הנגינה מביאה להתעלות הנפש ולמחשבה מעמיקה. וכמובן שמנגן גדול אינו יכול לנגן בכינור פשוט. ומאין לקח דוד הכינור הגדול שבאמצעותו הספיק להתפלל אל ה' מאה פעמים יותר מכפי שנכתב בספר תהילים? מגידו של האיל, כלומר ממחשבתו הגדולה של אברהם.

אליהו, בשעה שאחאב ואיזבל הרגו את כל הנביאים ורדפו את כל מי שדרש את ה', לא פחד ולא חת. הוא חגר ושינס מתניו וקרא בקול "אם ה' האלוקים לכו אחריו, ואם הבעל לכו אחריו" (מלכים־א יח, כא). ומהיכן לקח עוז וכוח שלא לפחד ולהיות מוכן לצאת בשמחה לקראת המוות, להרים קולו נגד אלפי נביאי הבעל? מאילו של אברהם, ממטירות הנפש של אברהם. זה היה הכוח הטמיר שעודד ואימץ את רוחו.

בשעת קבלת התורה קרא ה׳ בקול שופר. בתחילה לא היה קול השופר חזק מאוד. הוא היה מקרן שמאל, חלש ורפה. ההכרה לא חדרה אל תוך תוכם ולא הבינו עדיין גודל ערכה ומהותה של התורה, והיה צורך לכפות עליהם הר כגיגית.

אבל לעתיד לבוא "ייתקע בשופר גדול", קרן של ימין בכוח חזק, כולם יכירו ויבינו שה' אחד ושמו אחד. בזכות ההכרה הגדולה של אברהם אבינו בשעת העקידה שחדרה בקרבם לאט לאט במשך שנות דור, יעמדו על המדריגה הראויה, ואז יזכו לגאולה שלימה.

יצחק היכן הוא

במדרש (בראשית רבה נו, יא) "וישב אברהם אל נעריו, ויצחק היכן הוא? שלחו אצל שם ללמוד ממנו תורה".

ומדוע לא שלחו אלא לאחר העקידה?

כי אברהם חשש להשאיר את יצחק אצלו. בכל יום ויום ירגיש השמחה הגדולה בראותו יצחק חי, וע"י השמחה יימחה הרושם הכביר של העקידה והנסיון, ועלול להשתמע מכך אי־רצון לשוחטו, בניגוד למחשבתו מקודם. לכן שלח אותו מאתו. וזה גם הפירוש של "ולבכותה", "כ" זעירה, בכה רק מעט, שלא יחשבו שהוא מתחרט על המצוה שגרמה למותה של שרה.

אפשר לומר עוד: מדוע לא שלחו אברהם ללמוד תורה אצל שם קודם העקידה? אברהם אמנם ידע שחובה היא להיות נע ונד אל מקום תורה, אבל ירא מפני הסביבה הרעה, ומי יודע אם יצחק לא יתקלקל, כי גם ישמעאל וגם עשיו למדו תורה, ומה עשו בתורתם? ופושעים יכשלו בם. אבל עתה, אחרי העקידה, נתעלה יצחק ונתחזק כל כך עד שאין לדאוג עוד.

*ברכות (דף ו,ב): "אמר רבי חלבו אמר רב הונא: היוצא מבית הכנסת אל יפסיע פסיעה גסה. אמר אביי: לא אמרן אלא למיפק, אבל למיעל, מצוה למרהט, שנאמר: נרדפה לדעת את ה' ". ופסקו הרמב״ם (הל׳ תפילה ח, ב): "ומצוה לרוץ לבית הכנסת שנאמר ונדעה נרדפה לדעת את ה', וכשיצא מבית הכנסת אל יפסיע פסיעה גסה אלא ילך מעט מעט" כו'.

**בירושלמי סוטה (ה, ג), וכן בבראשית רבה (נז, ד): "איוב אימתי היה? ריש לקיש בשם בר קפרא אמר: בימי אברהם היה, שנאמר: את עוץ בכורו, וכתיב (איוב א): איש היה בארץ עוץ".

*** לא מצאנו מקור מאמר זה במדרש — המו״ל.

דילוג לתוכן