אור היהדות - פרשת לך לך

התהלך לפני והיה תמים

התהלך לפני והיה תמים

קשה, האם אפשר להתהלך לפני הקב"ה, והקב"ה מאחורי אך במדרש תנחומא (תזריע ה) מובא: "מעשה ששאל טורנוסרופוס הרשע את רבי עקיבא, איוו מעשים נאים, של הקב"ה או של בשר ודמי א"ל (ר"ע), של ב"ו נאים. א"ל טורנוסרופוס: הרי השמים והארץ — יכול אדם לעשות כיוצא בהם? …הביא לו ר"ע שבלים וגלוסקאות א"ל: אלו מעשה הקב"ה ואלו מעשה ידי אדם" וכף. כלומר, תחת השמים נתן לנו כוח יותר, והראיה, אדם נברא וטבורו עדיין לא נחתך: ה' ברא התבואה, אבל את הלחם אופים אנחנו.

ובזה אמר לו ר"ע לטורנוסרופוט שהקב"ה ברא את העולם בלתי שלם, וע"י שהאדם עובד ומתעמק בעבודתו, הוא רואה ומבין את פעולותיו של הקב"ה. ומקום הניח לנו הקב"ה להתגדר שלא נהיה כבהמות. וזהו 'התהלך לפני והיה תמים' — יש לך תפקיד גדול להשלים הבניין שהתחלתי בו ולעשותו ליצירה מושלמת, ואז מעשיך נאים.

ועוד יש לומר: התהלך לפני והיה תמים, התהלך לפני, תכין מקום עבורי שאוכל לרדת לעולם, כי עכשיו חושך ואפלה בעולם, ומי יראה אותי. צריך אתה להאיר הדרך. אבל "היה תמים" — לפני שתתקן העולם, תקן עצמך. ע"י כריתת הערלה תכרות גם ערלת הלב, ומצוה זאת חביבה ביותר כי היא היחידה בגופו של אדם, ועל ידה נכנסת התורה אל תוך האדם. כי עיקר היצר עומד שם וצריכים לנצחו גם באותו מקום ולשבר את כוחו. "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך" — בשני יצריך, להפוך את היצר הרע לטוב. לזה השביע אברהם את אליעזר, תחת ירכו, שעשה מקום היצר למקום קדושה.

דילוג לתוכן