הגיוני משה

על שמה ומהותה של מסכת אבות

שמה ומהותה של המסכת
תורה, עבודה וגמילות חסדים

 

שמה ומהותה של המסכת

את שמה של המסכת ניתן לפרש בשני אופנים.

האופן האחד נסמך על האימרה כי 'כל המלמד את בן חבירו תורה – מעלה עליו הכתוב כאלו ילדו' (מסכת סנהדרין דף י״ט עמ׳ ב׳). אין הדגש כאן על זכותו של אותו ׳מורה־אב', אלא דווקא על האחריות המוטלת עליו. אל יחשוב המלמד כי מילא את חובתו בכך ששנה לאותו תלמיד משנה או הלכה; חייב הוא לתת אל לבו שמכיוון שהעלה עליו הכתוב כאילו ילד את הנער־התלמיד השומע לו, הרי בוודאי שצריך הוא לדאוג להתפתחות תלמידו זה, ממש כאילו היה אביו.

וכך אמנם מופיעים לפנינו התנאים אשר שנו לנו את מסכת אבות. אין הם כאן בבחינת ׳חכמים ומלמדים׳ אשר הורו כידיעתם, גזרו הלכותיהם, ותו לא, אלא מוליכים הם אותנו, תלמידיהם, ממש בבחינת 'אבות', המעמיקים אל תוך נפש בניהם ושוקדים על טובתנו ללמדנו דרך אמת אשר נהלך בה. אין כאן שררה וסמכותיות, אלא הכל מוגש מתוך אחריות רבה, חיבה יתירה ואהבה פנימית, 'כרחם אב על בנו'; על־כן נבחר שם המסכת הזו, כתואר הראוי לתנאים אשר אמרוה: 'אבות'.

אופן הפירוש השני לשם מסכתנו ייסמך על מטבע הלשון השגור בדברי חז״ל, באומרם: 'ארבעה אבות נזיקין', או: ל״ט אבות מלאכות. ותמיד מתפרש ומתרחב המושג 'אב', כי משאמרנו אבות – מכלל דאיכא (= משמע שישנן) תולדות.

ה׳אב' הוא הכלל, המקור והמבוע, אשר ממנו נובעים הפרטים, כנחלים נחלים. בבחירת שם המסכת רמזו לנו אפוא חז״ל שהמאמרים המובאים כאן הינם רק 'אבות מוסר', כללים ו'ראשי־פרקים', ומהם תצאנה תוצאות רבות ופרטים לאין שיעור, תולדות ותולדות־תולדות, אשר עול מוטל עלינו לבררן ולבנות מהן, כלבנים, את בניין חיינו.

כאשר עוסקים אנו באבות נזיקין ותולדותיהם, הרינו חוקרים ומנסים להבין את תכונתו הבסיסית של ה'אב' – אם כוונתו להזיק, אם היזיקו מצוי וכדומה – וכך קובעים אנו, על דרך היקש ודמיון, מהן תולדותיו. אותו עיקרון תקף גם כאן.

דוגמא יפה לדרך זו ניתן ללמוד מן המעשה המסופר במסכת שבת (דף ל"א עמ' א'), כאשר בא נוכרי אחד אל הלל הזקן )לאחר שנדחה בידי שמאי(, וביקש להתגייר, בתנאי שילמד אותו הלל את התורה כולה כאשר הוא ניצב על רגלו האחת. הלל לא נרתע. "אמר לו: דעלך סני לחברך לא תעביד (= את השנוא עליך לא תעשה לחברך) – זו היא כל התורה כולה, ואידך – פירושה הוא, זיל גמור (= כל היתר, פירושה של תורה הוא, לך ולמד)".

מה שלימד הלל לאותו נוכרי, במשפט אחד, הוא הכלל אשר יאפשר לו להבין ולהפנים את רוח התורה, עד שתהא זו רוחו שלו, ועד שייתגבש רצונו להיות הולם ומבטא את דרכה של תורה. מכאן ואילך – מכח ה'אב' של "ואהבת לרעך כמוך" – כבר יוכל האיש להתקדם בעצמו, כי יבין ויקיים את כל התולדות הנובעות ומשתלשלות מן הכלל.

זהו אפוא העקרון הנמסר לנו במסכת אבות. חז"ל כמו באים לסייענו במלאכה הקשה של בניית עצמנו ברוחה של תורה – שנוכל לדון ולחדש בהלכה, ושיהיו כל רגשותינו רגשות של תורה – על־ידי הגשת אותם כללים, שהם 'אבות' לכל המשך הלימוד וההיסק, לכל הבנת ה'תולדות' הנדרשת מאיתנו בכל עת. עלינו לספוג את הגיונם העמוק של ה'אבות' – כהדרכת התנאים אשר שנו את מסכתנו – ואז חזקה שגם המשך לימודנו ומעשנו, בכל פרטי החיים, יהא שרוי ברוח תורה כרצון ד'.

תורה, עבודה וגמילות חסדים

"שמעון הצדיק היה משיירי כנסת הגדולה, הוא היה אומר על שלושה דברים העולם עומד: על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים" (פרק א' משנה ב').

יש להסביר ששלושה הדברים הללו מופנים אל שלושה כוחות נפש האדם, הכוחות הבונים את אופיו ומהווים את מטרת חייו.

שלוש בחינות אלה גם אמורות בפסוק המצווה על אהבת ד', "בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך". רבי אברהם אבן עזרא פירש כי 'בכל לבבך' זהו כח השכל וההגיון, כפי שמבקשים אנו 'ותן בלבנו בינה להבין ולהשכיל', וכמאמר הכתוב: "וידעת היום והשיבות אל לבבך כי ד' הוא הא־להים". מכאן עולה חובתנו לנצל את כל כוחות ההגיון והשכל על־מנת להבין את אמיתת התורה – זו בינת הלב – לרדת אל תוך עמקי סודותיה, להבין ולהשכיל.

ועם זאת, גם בשעה שאדם מפעיל את כל כח שכלו, אל לו לזנוח את כוחות הנפש והרגש, כוחות האהבה העזה. הללו עומדים אפילו ממעל לכוחות השכל, בהיותם המפעילים של כל כוחותיו השונים של האדם, מלהיבים אותו ומביאים אותו עד לגבהי מרומים. זוהי בחינת הכתוב 'ובכל נפשך'.

החוליה השלישית בפסוק – 'ובכל מאודך' – מכוונת למכלול מעשי האדם, לכל פעולותיו מבוקר עד ערב.

וכנגד שלושת הכוחות הללו כיוון שמעון הצדיק את דבריו באימרתו, בקובעו כי עליהם עומד העולם: 'על התורה', משמע התעמקות בתורה, ניצול כל כוחות השכל להבנתה ולהעמיק בה חקר; 'על העבודה', איזוהי עבודה שהיא בלב? הווה אומר זו תפילה, זוהי ההתרגשות, בבקשת רחמים ותחנונים; ו'גמילות חסדים', הרי זה כל התחום המעשי, בו ניתן לו לאדם כר נרחב של אפשרויות להיטיב עם הזולת.

שלושה אלה, הם המאפשרים את עצם קיומו של אדם בעולמו של הקב"ה, כי רק קשר־הקיימא של אדם, אשר חייו חולפים כצל עובר, עם הנצחי – בורא העולם ומלך לעדי־עד – הם המעניקים לו עוגן ממשי.

התורה, אשר היא כל־כולה אמרי א־ל, אמרות טהורות היוצאות מפי ד', הריהי כחוט הקושר את הא־להים – המקור – עם האדם השומע ולומד. ילד קטן, כאשר אך יודע הוא לדבר, מיד מלמדים אותו תורה, ועל־ידי כך שהוגה הוא ולומד מה דיבר ד', הריהו מתקשר בא־להים חיים, כי 'תורת ד' תמימה משיבת נפש'.

העבודה, זוהי כאמור תפילת פינו – בנושאנו לב אל כפיים, אל א־ל בשמיים. בדברנו ובתחינתנו אל ד', הרינו מקימים אליו קשר ישיר, אנו המדברים והוא השומע אותנו. ובתוך ההתנשאות עם רגש הקודש של התפילה, יש אשר נשמע גם את תשובתו והיענותו של הא־להים אלינו, כי "קרוב ד' לכל קוראיו, לכל אשר יקראוהו באמת" (תהלים קמ"ה י"ח), "ומי גוי גדול אשר לו א־להים קרובים אליו כד' א־להינו בכל קראנו אליו" (דברים ד' ז').

גמילות החסדים, היא המעלה השלישית, המתאפשרת מתוך השתים הראשונות, ועל־גביהן. כי לאחר שיודע האדם לשמוע ולקבל, ואף עומד הוא לפני א־להיו ומשיח אליו בתפילתו, הרי זוכה הוא להידמות אליו כביכול. או אז מקיים הוא בעצמו, באורח חייו יום יום, את דרכו ומידותיו של הקב"ה, ובכך זוכה הוא להידבק ממש אל השכינה ולהידמות לעליון במעשיו כמאמר אבא שאול במכילתא (פרשת בשלח, ג'): "מה הוא רחום וחנון – אף אתה רחום וחנון".

והנה, בסוף הפרק (במשנה י"ח), מוסיף רבן שמעון בן גמליאל ואומר: "על שלושה דברים העולם עומד: על הדין, ועל האמת ועל השלום שנאמר: 'אמת ומשפט שלום שיפטו בשעריכם'".

ונראה לומר שדברים אלה מהווים השלמה למשנה הראשונה. שהרי יש כי יהא אדם מקיים גם תורה גם עבודה וגם גמילות חסדים, ועם־זאת הריהו כמי שעולמו חרב. ידועה הגמרא (יומא דף ט' עמ' ב') המחפשת את הסיבה לחורבן בית שני; אם בני ישראל באותו דור "שהיו עוסקין בתורה ובמצוות וגמילות חסדים, מפני מה חרב (המקדש)?" ומשיבה הגמרא: "מפני שהיתה בו שנאת חינם".

אין זאת, אלא שלפעמים דווקא ההתעסקות בתורה מביאה לידי יוהרה, ולידי ביטול דעתם של אחרים. חושב הלומד כי רק הוא המבין והיודע, ואפס זולתו. גם בתחום העבודה, יש כי יקפיד אדם על עצמו ויעמול קשה עד שיחשוב כי אדם שלם הוא – ומתוך כך יהא מזלזל בבני אדם שלא עמלו כמותו בתיקון נפשם ומדמים לעצמם שגם הם בני מעלה… איש כזה ינהג כחלקו הראשון של מאמר הלל הזקן – "אם אין אני לי מי לי" – אך אל הפיסקה השניה לא הגיע, כי אילו היה שונה את הכל, היה יודע ומפנים גם זאת: "וכשאני לעצמי מה אני".

זהו אפוא פישרם של דברי רבן שמעון בן גמליאל על הדין על האמת ועל השלום. כי לכאורה דין ואמת הינם ערכים הנוגדים את ערך השלום; אם דין אין שלום, ואם שלום אתה מבקש יש לוותר על האמת. בא התנא ואומר: לא־כן.

אמנם אין לעשות שום ויתור על תוקף האמת, אך עם זאת, יש לשמור ולאמץ את ערך השלום. כי רק על־ידי כך שיישמעו היושבים בדין את דברי חבריהם החולקים, ואף יהיו מכבדים אותם ואת סברתם, יוכלו הם־עצמם להתעלות אל שיקול הדעת השלם – להוציא דין לאמיתה של תורה – וכך משלימים אפוא הדין והשלום זה עם זה, וזה את זה.

דילוג לתוכן