הגיוני משה
חג הפסח
טעם הפסח, טעמי המצוות וטעם הסיפור
גאולת ישראל: בחינת יום ובחינת לילה – לבירור מחלוקתם של רבי אלעזר בן עזריה וחכמים
פתיחת ההגדה כקריאה לאחדות ישראל
טעם הפסח, טעמי המצוות וטעם הסיפור
שאלה עתיקה היא, האם טוב לו לאדם שיקיים את המצוות רק משום שכך ציוונו הבורא – מבלי שייכנס לנימוקיהן ולרעיונות המובעים בהן – או שראוי לו דווקא להתעמק במובנן הפנימי ובטעמיהן של המצוות, באשר כך יחיה על־ פי חינוכה של תורה ויעלה במעלותיה, לא כמעשה־קוף בעלמא אלא כתלמיד וותיק.
והנה, כל ההגדה של פסח – בלשונה ובאווירה אשר היא משרה בליל הסדר – הינה כאומרת לנו שחובה גדולה היא להתעמק בטעמי המצווה, ובלי זה אין טעם בקיום מכני של מצוות־היום. הנה בנוסח ההגדה – החוזר בשלוש המצוות: פסח מצה ומרור – נשאלת שוב ושוב השאלה "על שום מה?": מדוע אוכלים אנו את בשר קרבן הפסח (בשעה שהבית קיים)? מדוע אוכלים אנו את המצה והמרור? מפני שאם לא נבין על שום מה עושים אנו כל זאת, אכן לא תושג כלל מטרתן של המצוות הללו: לזכור ולהפנים את מרירות גלות מצרים ואת תכלית הגאולה וטעמיה.
גם חלקה הראשון של ההגדה בנוי על שאלות "מה נשתנה" ותשובותיהן בצידן. אין זה רק עניין של שאלות הילדים על־מנת לחנכם, שכן אם אין לו לאדם בן שיישאל הריהו שואל לעצמו, ומשמע שעיקר העניין הוא בבירור טעמי הדברים, לבל יקיים אותם איש־ישראל רק מן הצד המעשי, אלא ירד לעומקם ולהבנת משמעויותיהם.
וכנגד ארבעה בנים דברה תורה: חכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאול. וכולם מלבד האחרון מציגים שאלה, איש כדרכו, ולכולם חייבים אנו, ההורים, להשיב, לאיש־ואיש כראוי לאופיו ולמעלתו. מעניין הדבר שאפילו הבן הרשע קודם בסדר הבנים לזה שאינו יודע לשאול. כי גם אם שאלתו חצופה – "מה העבודה הזאת לכם?" – הרי מכל מקום, כל שאלה פותחת פתח לבירור ולירידה אל שורשו וטעמו של דבר. לא־כן כאשר אין הבן שואל מאומה – הוא בבחינת 'שאיננו יודע לשאול' – ולכן כה קשה ללמוד עמו, לחפש יחדיו את טעם המצווה, אך בכל־זאת מחוייבים אנו גם כלפיו: "את פתח לו".
ואולם, חשוב להדגיש שעם כל החשיבות של הבירור, ההתעמקות והעיון, אסור שההבנה תהא תנאי לקיום המצווה, ואל־לו לאדם לומר: 'אם אינני מבין – אינני עושה'. פירוש נאה פירש אבי־מורי זצ"ל כאשר הסב את תשומת ליבנו שלשאלת הבן החכם – "מה העדות והחוקים והמשפטים אשר ציווה ד' א־להינו אתכם" (דברים ו' כ') – מקדים הכתוב ואומר: "כי ישאלך בנך מחר לאמור" וכו'. הווה אומר כי אין החכם מתנה את קיום המצווה בהבנתו, ואין הוא ממתין עד שייזכה לתשובה. את מצוות הפסח הריהו מקיים מיד ולאלתר, בבחינת 'היום', ואילו את השאלה מוכן הוא לדחות למחר.
על־כן, גם התשובה לבן החכם ניתנת דווקא באופן המצנן מעט את הלהט הפילוסופי להבין ולחקור. הוא שואל על מהות העדות והחוקים והמשפטים, ומשיבים לו בהלכות הפסח, כאומרים לו: אתה, שחוקר ומבין הנך, קיים קודם־ לכל את ההלכות – הקדם את ה'נעשה' ל'נשמע' – ומתוך המעשה תעמוד על משמעות הדברים.
רמז לדבר רואים אנו בהלכה אשר נבחרה כתשובה לו, לבן החכם. אין זו הלכה עיקרית וחשובה כל־כך, אך זוהי ההלכה החותמת את ליל הסדר כולו: "אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן". אין טועמים דבר־קינוח לאחר אכילת בשר הקרבן, אלא חשוב שיישאר בפינו טעם הבשר דווקא. הרינו כאומרים אפוא לבננו: טוב ויפה שאלת על טעמם של דברים, ואמנם ההבנה הפנימית היא תכלית המצווה, אלא שאי־אפשר לבוא אל שער ההבנה השלימה בלא לעשות את מעשה המצווה תחילה, ואחר־כך להמשיך ולהתבונן בה. ובכן, עתה – מיד בגמר קיום המצווה, ועוד טעם בשר הקודש בפיך ולא טעם פרפרת – הרי פנוי אתה לעיין ולחקור, כי כביכול הטעם הממשי של המצווה יעודד את הבנת הטעם הרוחני של קרבן הפסח.
נמצאנו אומרים ששני היסודות – בחינת ה'נעשה' של הקיום, ובחינת ה'נשמע' של ההבנה – חשובים הם דווקא כאשר הינם שלובים יחדיו ומזינים איש את רעהו. ואולם, בהגדה של פסח משולב גם יסוד שלישי, יסוד החוויה המביאה לידי הפנמה; התרגשות של ממש אוחזת בנו בזוכרנו את גאולת מצרים, כאשר חווים אנו מחדש את פדות נפשנו. על כן חובה עלינו לספר שוב ושוב ביציאת מצרים, ואפילו כולנו חכמים ונבונים ויודעים את התורה ומבינים אותה. הסיפור החוזר ונשנה איננו אפוא לצורך ההבנה, ואף לא להתעמקות יתירה; הוא בא על־מנת לרגש, להפנים ולהטביע בנפשנו את חוויית הגאולה ואת תחושת החירות הנמשכת מאז ועד הנה.
החוויה העכשווית, תחושת הטוב בהווה מכח גאולת מצרים, בולטת בפסוקים בהם משיבים אנו לשאלת הבן הנדרש בהגדה כבן החכם (דברים ו' כ"ג־כ"ד): "ואותנו הוציא משם למען הביא אותנו לתת לנו את הארץ אשר נשבע לאבותינו. ויצוונו ד' לעשות את כל החוקים האלה ליראה את ד' א־להינו לטוב לנו כל הימים לחיותנו כהיום הזה". עצם חיינו כיום הריהם בזכות היציאה ממצרים, על כל הכרוך בה, ורק כך יכולים אנו לבוא לאותה המעלה של ראיית עצמנו ממש 'כאילו יצאנו אנו ממצרים'.
רק כך גם תעלינה ותבואנה, באופן טבעי, השירה וההודאה על הנס, והתפילה החדורה בבטחון הישועה בעתיד – שזורות כולן יחד – כלשון ברכת הסיום של 'מגיד', שעליה שותים אנו כוס שני מארבע הכוסות: "לפיכך אנחנו חייבים להודות להלל לשבח לפאר לרומם להדר לברך לעלה ולקלס למי שעשה לאבותינו ולנו את כל הנסים האלה… ונאמר לפניו שירה חדשה הללויה"… וחותם: "ברוך אתה ד'… אשר גאלנו וגאל את אבותינו ממצרים… ונודה לך שיר חדש על גאולתנו ועל פדות נפשנו, ברוך אתה ד' גאל ישראל".
על הדרך הזאת נקשרים הנסים אשר ראינו וחווינו בתקופתנו לניסי גאולת מצרים, כי בכח הגאולה ההיא – וכהמשך העלילה המופלאה של דברי ימינו – גם קמה לתחיה מדינת ישראל לאחר התהום האיומה של המוות והטבח בשואה.
איך לא נודה ונשבח כאשר נתן לנו הקב"ה את הכח ואת האפשרות לבנות את ארצנו, לנצח בכל מלחמותינו נגד אוייבים רבים מאיתנו עשרת מונים. איך לא נאמר שירה כאשר עומדים אנו עתה (בשנת תשנ"א) משתאים נוכח גלי העליה הגדולה הגוברים ובאים אלינו מרוסיה, שהרי זהו נס בתוך נס: נס שמניחים להם עתה לצאת, שלא כבשנים עברו, ונס שהם נקבצים ובאים אל ארץ אשר אין הם מכירים אותה, כפליטים חסרי כל, צרורותיהם על שכמם, ממש כמאמר הנביא (ירמיהו ט"ז י"ד־ט"ו): "הנה ימים באים נאום ד' ולא ייאמר עוד (רק) חי ד' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים, כי־אם (גם) חי ד' אשר העלה את בני ישראל מארץ צפון… והשיבותים על אדמתם אשר נתתי לאבותם" (והמוסף בסוגריים – כפירוש רש"י שם).
בדרך זאת גם יש להרחיב את מושג 'היציאה ממצרים' לכל גאולה ויציאה מן המיצר, ושוב עלינו אפוא להודות ולשבח על אשר ראינו זה עתה, ב'מלחמת המפרץ', כאשר ארבעים טילים שולחו אל נאות ארצנו, וזרעו הרס רב, ובחסדי ד' אשר גמל עלינו נהרג רק אדם אחד. אלה הם ממש נסים גלויים הניתנים למישוש באצבעותינו! נהא־נא אפוא כבעל הנס המכיר בניסו, כי לא רק 'כאילו' יצאנו ממצרים אלא כך ממש – יצאנו מן המיצר למרחב – ועלינו לומר שירה כמשה ובני ישראל, ולא לכלוא את רגשותינו – כחזקיהו המלך שלא אמר שירה – לבל ניפסל חלילה גם אנחנו כמותו מלהיות דור גאולה, בעומדנו כבר על הסף… הבה נשיר אפוא יחדיו בקול גדול, בשירת הנשמה – על ניסי העבר ועל הנסים המתחדשים ובאים – שיר חדש, על גאולתנו ועל פדות נפשנו.
גאולת ישראל: בחינת יום ובחינת לילה – לבירור מחלוקתם של רבי אלעזר בן עזריה וחכמים
תמצית סיפור ההתכנסות והדיון אשר מובאים בהגדה – באותו ליל־פסח בבני ברק – מובאת במשנה (במסכת ברכות פרק א' משנה ה'), וזו לשונה:
"מזכירין יציאת מצרים בלילות. אמר רבי אלעזר בן עזריה: הרי אני כבן שבעים שנה ולא זכיתי שתיאמר יציאת מצרים בלילות, עד שדרשה בן זומא; שנאמר: 'למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך'. 'ימי חייך' – הימים, 'כל ימי חייך' – הלילות. וחכמים אומרים: 'ימי חייך' – העולם הזה, 'כל ימי חייך' – להביא לימות המשיח".
הזכרה זו של יציאת־מצרים בלילה, הריהי הפרשה השלישית בקריאת־שמע, פרשת ציצית, וזוהי לשון הרמב"ם (הלכות קריאת שמע א' ג') בפוסקו את ההלכה: "אף־על־פי שאין מצוות ציצית נוהגת בלילה, קוראין אותה בלילה מפני שיש בה זכרון יציאת מצרים, ומצווה להזכיר יציאת מצרים ביום ובלילה, שנאמר: 'למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך'".
ובכן, עלינו להבין את הגיונו של רבי אלעזר בן עזריה, אשר כשלעצמו בטוח היה מלכתחילה שחובה להזכיר את יציאת־מצרים גם בלילה, אלא שלא מצא לכך סמך בכתובים, עד שדרשה בן זומא. מנגד, עלינו לנסות להבין את הגיונם של חכמים המתנגדים להזכרה בלילה – ודוחים לכן את דרשת בן־זומא – תוך שדורשים הם את הריבוי 'כל' הכתוב בפסוק, כמכוון לעתיד, לימות המשיח, ולא להזכרה בלילות כדעת בן זומא.
נבחן אפוא מה קרה ביום ט"ו בניסן, ומה אירע בלילה שקדם לו. באותו לילה מתו כל בכורי מצרים, כדבר ד' ביד משה (שמות י"א ד'־ח'): "ויאמר משה, כה אמר ד': כחצות הלילה אני יוצא בתוך מצרים, ומת כל בכור בארץ מצרים… וירדו כל עבדיך אלה אלי, והשתחוו לי לאמור: צא אתה וכל העם אשר ברגליך". ואילו ביום המחרת יצאו בני ישראל ממצרים בפועל, ככתוב (שמות י"ב נ"א): "ויהי בעצם היום הזה הוציא ד' את בני ישראל מארץ מצרים על צבאותם".
הלילה בו הוכו המצרים היה הכנה לגאולת היום. בלילה הוכו המצרים, כדי שלמחרת יוכלו בני ישראל לצאת באין מפריע וביד רמה. ניתן אם־כן להסביר ששורש מחלוקתם של רבי אלעזר בן עזריה וחכמים נעוץ בשאלה האם ההכנה כלולה בגאולה, והאם ראוי להודות ולשבח על מפלת האוייבים או רק על ישועתם של בני ישראל עצמם.
רבי אלעזר בן עזריה סבור שכשם שקיימת המצווה לזכור את מלחמת עמלק כנגדנו ואת נצחוננו עליו, כך חובה עלינו גם לספר את סיפור ליל היציאה ממצרים, היינו לזכור ולשנן לבנינו את קשי שיעבודנו במצרים, את כל גזירותיהם, ואת אשר התעלל בהם הקב"ה עד כניעתם. מנגד, סבורים חכמים שאין להלל ולשיר על מפלת האוייבים, אלא רק על הצלת ישראל אשר אירעה לאור היום. הלילה, ליל שימורים הוא לד', כביכול שמורים אירועיו באפילה רק בין הקב"ה לישראל, בצינעה, ואילו השירה הגדולה תתבטא רק בימות המשיח, כאשר לא יהא כבר צורך ללחום באוייבים ביד קשה כדי לחלץ את ישראל מן הגלות בקרבם, אלא יקויים חזון הנביא צפניה (ג' ט'): "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה, לקרוא כולם בשם ד' לעובדו שכם אחד".
ואולם, רבי אלעזר בן עזריה יודע שליל הגלות הינו תנאי הכרחי לשחר הגאולה, ובלא חשכת הלילה לא יוכל לעלות ולזרוח אור היום. כך גם דרשו חז"ל, שהלילה של הגזירות והמכות – "ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה" (בראשית ט"ו י"ג) – הוא המסומל בליל מכת הבכורות. על אותו הלילה נאמר בברית בין הבתרים (שם פסוק י"ב): "והנה אימה חשיכה גדולה נופלת עליו", כי העלטה הינה שלב מקדים לישועה שלאחריה (שם, פסוקים י"ד ט"ז): "ואחרי כן יצאו ברכוש גדול… ודור רביעי ישובו הנה" (ר' מכילתא דרשב"י לפרק י"ב פסוק מ', וילקוט־שמעוני לפרשת בא רמז ר"י).
מידה זו של שמחה גם על הצער – ואף בשעת הפורענות ממש – היא מידתו של רבי עקיבא, אשר מצאנוהו משחק בשעה שראה שועל יוצא מן המקדש החרב, כי בבטחונו העצום ראה בכך אות־שמחה להתקיימותן לבסוף של נבואות הנחמה, כשם שנתקיימו נבואות החורבן. חבריו שהיו עמו אז – ובהם רבי אלעזר בן עזריה – אמרו לו: "עקיבא ניחמתנו, תתנחם ברגלי מבשר!" (ר' איכה רבה ה' י"ח). נראה אפוא שרבי אלעזר בן עזריה דבק במידת רבי עקיבא; ואולם, חכמים גורסים כי אין זו יכולה להיות דרך לרבים – לאו כל אדם כרבי עקיבא – ועלינו לקבוע הלל והודאה רק כאשר הכל מרגישים ורואים בחוש את אור יום הישועה.
אליבא דרבי אלעזר בן עזריה מובנת היטב מצוות אכילת המרור, הקובעת ברכה לעצמה. כי מרירות הגלות וקשי השיעבוד הריהם, כאמור, רכיב הכרחי בגאולה, עד־כדי־כך שאין הישועה ניכרת ומורגשת מבלעדי העבדות הנוראה שקדמה לה, ואשר מתוכה יצאנו כאשר שמע הקב"ה את צעקתנו. כך מתפרש הכתוב (קוהלת ב' י"ג) "וראיתי אני שיש יתרון לחכמה מן הסכלות כיתרון האור מן החושך", היינו שאור הגאולה ניכר רק משום שקדם לו חושך־השיעבוד, כשם שניתן לעמוד על מעלת החוכמה רק בהשוואתה אל ההיפך־ממנה. על־כן עומדות יחדיו כל שלוש המצוות: מצוות הפסח מזכירה את פסיחתו של הקב"ה על בתי ישראל בנוגפו את מצרים, היינו את הבירור הסופי לקראת היציאה; מצוות המצה מזכירה את עצם היציאה, בחיפזון עד שלא יכלו להתמהמה; ומצוות המרור מזכירה את ההכנה הממושכת על דרך השלילה, ההכנה שהיא בבחינת לילה. כל שלושתן מחייבות, גם לחוד וגם ביחד, ומכאן מנהגו של הלל הזקן שהיה כורך פסח מצה ומרור ואוכלם יחדיו.
ולבסוף, יש להבין את נקודת מחלוקתם של רבי אלעזר בן עזריה וחכמים ביחס לגאולה העתידה, בימות המשיח.
הגמרא במסכת ברכות (י"ב עמ' ב') מספרת על תמיהתו של רבי אלעזר בן עזריה כלפי חכמים: "וכי מזכירין יציאת מצרים לימות המשיח? והלוא כבר נאמר: 'הנה ימים באים נאום ד' ולא יאמרו עוד חי ד' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים, כי אם חי ד' אשר העלה ואשר הביא את זרע בית ישראל מארץ צפונה ומכל הארצות אשר הדחתים שם'!" על כך השיבו לו חכמים: "לא שתיעקר יציאת מצרים ממקומה, אלא שתהא (הגאולה מ)שעבוד מלכיות עיקר, ויציאת מצרים טפל לו".
הווה אומר כי לדידם של חכמים עולם כמנהגו ינהג גם להבא, והעויינות של גויים וממלכות כלפי ישראל תיוותר בעינה גם בעתיד; אך מכיוון שניגאל מכל צרינו – אף־על־פי־כן – הרי שראוי כי תיקבע הודיה על גאולת מצרים גם בימות המשיח, כי יתברר שהיתה זו, מלכתחילה, אם כל הגאולות. ולעומתם, רבי אלעזר בן עזריה סובר שאין כל דמיון בין ימינו אלה לימות המשיח. 'העולם הזה' דומה ללילה, וימות המשיח הם כיום, אשר יסורו ממנו כל הצללים. על כן עניינה של הזכרת יציאת מצרים הוא רק לעת־עתה – בין ביום ובין בלילה – בעוד ידם של הגויים תקיפה, ועלינו להודות על הצלתנו מידם. אך לעתיד לבוא תתחדש בעולם הרמוניה שלימה בין ישראל לעמים, וכולם יחד יעבדו את ד', שכם אחד, עד שלא יהא עוד שום צורך להזכיר את יציאת מצרים, לא את השיעבוד וגם לא את הפורקן. כי באור היום החדש – יום לאין לילה – ינוסו כל הצללים, לעת אשר יקויימו דברי הנביא זכריה (ח' כ"ב־כ"ג): "ובאו עמים רבים וגויים עצומים לבקש את ד' צבאות בירושלים… בימים ההמה, אשר יחזיקו עשרה אנשים מכל לשונות הגוים, והחזיקו בכנף איש יהודי לאמר נלכה עמכם כי שמענו א־להים עמכם".
פתיחת ההגדה כקריאה לאחדות ישראל
כבר בפתיחת ההגדה – בקטע 'הא לחמא עניא' – רומז לנו בעל ההגדה על בירור שורשי הגלות, ומהי הדרך בה נהלך על־מנת שנהא ראויים לצאת ממנה. "השתא עבדי", אומרת ההגדה – (וכביאור הידוע כי גם משנגאלנו מיד פרעה, עדיין עבדי אחשוורוש אנו) – ועל־כן, כדי שנהיה בני חורין, עלינו להזמין לסעודתנו כל אח רעב ואת כל הצריך לכך: "כל דכפין ייתי וייכול, כל דצריך ייתי ויפסח".
כי ידוע שאחת מן הסיבות לחורבן היתה נעוצה בשנאת האחים, על שהורחק בר־קמצא מן הסעודה. על כן חובה עלינו להזמין את כל בני ישראל – לא חשוב כלל אם 'קמצא' שמם, או 'בר־קמצא'…
ובעצם, גם שכבורשה של גלות מצרים נעוץ היה בשנאת האחים, כי כדור הפורענות החל מתגלגל מאז שנאו האחים את יוסף ולא יכלו דברו לשלום, עד שאמרו (בראשית ל"ז כ'): "ועתה לכו ונהרגהו ונשליכהו באחד הבורות, ואמרנו חיה רעה אכלתהו". ומשראה הקב"ה שכבר אין כל שפה משותפת בין האחים, וראה עד היכן הדברים מגיעים, עמד והוציא לפועל את גזירתו "ועבדום ועינו אותם"…
מכאן יובן אפוא עד מה חשוב לקרב לסעודה – ולאמונה – כל יהודי באשר הוא, ואפילו רחוק הוא מדרכי התורה, ולא להוציאו חלילה מן הכלל. אפילו הבן הרשע – אשר מוציא הוא את עצמו מן הכלל – אין אנו מוציאים אותו, והריהו בכלל ארבעת הבנים המסובים אל שולחן הסדר, ואף בו דיברה תורה.
יתר־על־כן: ייתכן פירוש מרחיק לכת לשאלתו של הרשע, שלא את עצמו – כפשט הלשון – מוציא הוא מכלל ישראל, אלא את 'עצמו' ככינוי, כביכול, כלפי מעלה, כפי שמצאנו בגמרא שהמילה 'עצמו' רומזת אל ד' יתברך (ר' במסכת גיטין, דף נ"א עמ' ב'). כי נשים לב שבעוד שבשאלת החכם מצוי "ד' א־להינו", הריהו נפקד משאלת הרשע.
ואולם, אף־על־פי־כן, מצווה האב – ומצווים כלל ישראל – 'להקהות את שיניו' של הבן הרשע, לא באגרוף אלא בדברים; והדברים שנאמר לו יקהו את חוד שיניו, ו'יעגלו את הפינות החדות'. הא כיצד? דווקא בכך שלא נבזהו אלא נסביר לו את מקור אמונתנו, ואת חוויית היותנו לעם ביציאת מצרים – עם כל השתלשלות ההסטוריה, סודותיה ותכליתה מני אז – דווקא בכך נימצא מקרבים אותו לאבינו שבשמים ומשייכים אותו אל הכלל, אל משפחת בני ישראל. כי הלוא גם אם איננו מודע לכך, הרי בוודאי רעב הוא לדבר ד', וצריך הוא באמת־ובתמים לישב עמנו, ועל כן: "כל דכפין (לדבר ד') ייתי וייכול, כל דצריך (להתקרב לאמונה) ייתי ויפסח".