הגיוני משה
יחסנו הראוי לארץ ישראל
מכתב מן הרב דניאל
תשובת הרב משה בוצ'קו
ב"ה (ט' בשבט תשנ"ז), עש״ק "החודש הזה לכם"
לכבוד מורי ורבי הרב משה בוצקו שליט״א
אני מקווה שמכתבי זה ימצא את כבודו ואת בני־ביתו היקרים בקו הבריאות.
ברצוני להביע בתחילת דברי את הוקרתי העמוקה והנאמנה לכבוד־תורתו, ואת החוב העמוק שיש לי כלפיו משנות נעורי. אודה ולא אבוש: שנותי בישיבת מונטרה, גם אם מועטות היו, יפות היו, מלאות שמחה וחום. שם גיליתי את פניה האהובות של תורתנו הקדושה – עמקות רוחנית, יושר שכלי, הגינות אנושית, הכנסת אורחים במובן הנעלה ביותר, פתיחות ורוחב לב. דיבוק החברים, הבאים מאופקים שונים, היה כשלעצמו חוויה מרתקת ומעשירה.
לא באתי להזכיר נשכחות; כל הדברים האלה, ועוד יותר, חקוקים בלבי לכל חיי.
זאת הסיבה – בנוסף לתחושת הכבוד האישי שאני חש כתלמיד כלפי כבוד־ תורתו – שנמנעתי מלענות לכל הפרסומים בעתונות שכבוד־תורתו דואג לשלוח לי. אבל גבול זה שמתי לעצמי לא לשמור לעולם בלבי את אשר בלבי, כאשר מדובר בעניינים שיש בהם פיקוח נפש של הפרט ושל הכלל, גם מצד הגוף וגם מצד הנשמה.
אסביר את עצמי.
מאז מלחמת ששת הימים אני חש שחל שבר בעמנו. כילד, הגדל במשפחת פליטי שואה שאיבדו את כל עולמם, חונכתי על פי הערך העליון של קדושת חיי האדם באשר הוא שם. אין להפלות בין דם לדם. כאשר הגעתי לישיבת מונטרה ושמעתי את שיעורי כבוד־תורתו – בעידודו של פרופ' נהר ז"ל – דעתי זו רק נתחזקה.
על מה דובר אז? על שלימות אנושית, אחריות מוסרית, מידות מוסריות וכד'. לא שמעתי מילה ולא חצי מילה על מולדת, אדמה, מקומות קדושים שצריך להגן עליהם בחירוף נפש. זיכרוני אינו מטעה אותי: לו הייתי שומע דברים כאלה, לא הייתי נשאר בישיבה כי בדבר זה היתה דעתי נחרצת: אהבת עם ישראל וארץ ישראל – בוודאי, אבל האדם חשוב יותר מאשר האדמה.
ריבונות – כן, אבל לא על ידי שיעבוד של עם אחר. הבעתי את דעתי אז – ב־1967 – בעיתון הקהילה בשטרסבורג, בהסכמתו של מו"ר הרב דויטש זצ"ל ועוררתי עלי לא מעט תרעומת. הזהרתי באותו מאמר מסכנת האלימות האורבת לכל מי שמנצח בקרב, והעשוי להתפתות לכך ששלטונו, כביכול, שלטון נצח. הזהרתי מפני עיוות התודעה היהודית בעקבות נצחון צודק מאין כמוהו, אבל גם מסוכן מאין כמוהו.
הייתי צעיר, לא הייתי נביא, פשוט נחרדתי מן האפשרות של נצחון בחינת "כוחי ועוצם ידי" על המנצחים. מאז לא פסקה חרדתי.
עליתי ארצה עם אשתי תחי' ב־ 1970, לא כתוצאה של חשיבה ציונית פוליטית אלא כמעשה טבעי – מתוך רצון להמשיך ללמוד וללמד, וכך עשיתי.
כידוע לכבוד־תורתו, לימדתי במסגרות רבות – מכללה, מכון לב, מכללת ברוריה, וכעת במת"ן ובישיבת 'שיח' לבוגרי ישיבות הסדר. אני מכיר את החינוך הנקרא דתי־לאומי מבפנים, לפני ולפנים – ויאמין לי כבוד־תורתו: אין אני ניזון מכלי התקשורת. זה זמן רב שהפסקתי לקרוא עתונים, מכל הסוגים, מתוך תחושה של שיעמום וגועל נפש. ברוך־השם, נהניתי ואני ממשיך ליהנות בכל רמ"ח איברי ושס"ה גידי ממלאכת ההוראה. נתברכתי בתלמידים ותלמידות הראויים לכל הוקרה, במידותיהם ובהליכותיהם, כיחידים וכחלק פעיל מן הציבור הנאבק כאן על קיומו.
עם כל זאת, לא אסתיר מכבודו שזה זמן רב שאני רואה מתוך חרדה גוברת והולכת סימנים עמוקים של קלקול ועיוות במערכת הזאת.
אינני רוצה להרבות ב"מעשיות" – אבל לשם המחשה, אחרי המעשה המתועב של ב. גולדשטיין, הבעתי את דעתי לפני ציבור תלמידות. שלילה מוחלטת של מעשה הרצח – בלי הסתייגות של "אבל" ו"אף על פי כן". נדהמתי לשמוע שלא כך היתה דעתם של כמה מחברי שהגיבו ב"הן ולאו ורפיא בידייהו".
לאחר ימים, מסרה לי תלמידה – כבר אשה נשואה לאברך – תלמידה רצינית, בעלת מידות טובות ויראת שמיים – מחברת שבה אספה מספרי הפוסקים כהנה וכהנה כדי להצדיק את המעשה הנורא. חלשה דעתי. דנתי אותה לכף זכות, בהיותה חיה בסכנה מתמדת, אבל לא כך דנתי את מוריה, שהביאו אותה, ורבים כמותה, לידי כך. דבר זה חזר על עצמו אחרי רצח ראש הממשלה ז"ל, שוב גיניתי ושוב גוניתי.
ויכוחים רבים שהיו לי עם תלמידי – אינני מן הכופים את דעתם על אחרים ואני נכנס ברצון בוויכוח אתם – לימדוני שהבעיה אינה בהם, אלא במוריהם. החינוך שקבלו מן הגיל הרך אינו מעודד "כבוד כל אדם באשר הוא אדם", לא ולא!
גורלם של שכנינו הלא יהודים אינו מטריד את מנוחתם. מסירותם לעמנו מעוררת התפעלות – אחריותם למי שאינו בן ברית מוטלת בספק. שוב, לא באשמתם: כך חונכו על ידי מחנכים שהם חסרי אחריות ומונעים על ידי אידיאולוגיה חד־צדדית (ככל אידיאולוגיה).
ספרי הרב קוק זצ"ל שגורים בפיהם (לא תמיד מתוך הבנה), פחות מהם ספרי הרמב"ם או גדולי המוסר – ועוד פחות מהם ספרי האומות שאם תורה אין בהם, חכמה יש בהם. אופק עולמם מצומצם ביותר: אין בכך גנאי לאנשים צעירים שמעולם לא שמעו דברים אחרים, אבל גנאי הוא למחנכיהם.
קל מאד ללמד סניגוריה על ערכי תורתנו הקדושה ולצאת בהתקפה נמרצת נגד כלי התקשורת – שהם פרי הבאושים של החברה. אבל, האם לא יותר חשוב ומתאים למחנך דגול שכמותו, להפנות את המבט פנימה ולערוך בדק בית יסודי?
האם נקיים אנחנו מכל שמץ של "כוחי ועוצם ידי", מכל יוקרה והתנשאות? האם עדיין אנחנו רחמנים בני רחמנים? האם אין זרע הפורענות של האלימות נטוע עמוק בקרבנו?
מתוך נסיוני האישי, אינני יכול לתת לכך תשובה חיובית. יאמין לי כבוד־ תורתו: הייתי רוצה לענות בלי היסוס: כן! אבל אינני יכול לענות כך מבלי לשקר לעצמי.
הכיפה מעל לראשם של רוצחים מטעמי אידיאולוגיה איננה פרט מקרי. רוצחים אלה גאים בערכים שקבלו – ואם פירשו אותם בצורה מעוותת, היה מקום לפרשנותם.
יאמין לי כבוד־תורתו: אינני משתייך לשום אידיאולוגיה. בכלל, המושג "אידיאולוגיה" מאוס הוא בעיני. לא ימין ולא שמאל הם מקור השראה עבורי – לא מפיהם אני חי.
אבל האמת חייבת להיאמר: מתוך להט מובן להגנה על קיומנו, הפכנו את העיקר לטפל ואת הטפל לעיקר. עם כל חשיבותה, לעולם תהיה האדמה טפלה ליושבים עליה. תפילה על קברו של אברהם אבינו עליו השלום תחת חסותו של רובה – איננה תפילה הראויה בעיני לאברהם אבינו, אשר קרא בשם ה' א־ל עולם.
אבל מה לי לצטט פסוקים לכבוד־תורתו? אפשר לצטט כהנה וכהנה – הנייר סובל את הכל, אבל עד מתי צריך האדם, (כל אדם במשמע), לסבול?
האם אין חובתנו העליונה כיהודים, כמחנכים, לנסות להקטין את הסבל ולהחליש באדם את יצר השררה והכעס? טוב לעודד אחדות, חשוב יותר בעיני – לעודד אחריות לכל, לכל מי שנברא בצלם. לא כבוד בלבד, אלא אחריות מעשית – ללחם ולמים, לקורת גג מעל לראשו של כל אדם.
אלו שאלות קשות. אינני מתיימר לתת להן תשובות. אבל רציתי בזה להביע את דאגתי העמוקה.
השפעתו של כבוד־תורתו גדולה, ובעיני אחד מתלמידיו הנאמנים )גם מתוך אי־הסכמה!(, ראוי היה שתושקע במקום שהפצע מכאיב ביותר: בפנים, קרוב מאד ללב.
מתוך הוקרה והערכה,
ובאיחולי בריאות טובה לכבוד־תורתו ולבני־ביתו
דניאל
ב"ה, י"ט שבט תשנ"ז
לידידי הרב דניאל שליט"א
הרבה תודות בעד מכתבך שקיבלתי לפני כמה ימים, ומאד שמחתי בו ונהניתי לקרוא אותו, ולא רק למרות דברי התגובה שלך לעמדתי, אלא בגללם, ונראים בהם דברי מחשבה עמוקים, דברים של עמדה מוסרית גבוהה, השקפתך בחיים הניצבה איתן על קו היושר.
וכמה משמח לראות, שלמרות הבדלי הגישה העמוקים שאתה רואה בינינו, נשארת לי ידיד נאמן, וזוכר בנאמנות את הימים הראשונים של כניסתך לעולם התורה, בישיבתנו במונטרה. וכמובן, 'כמים הפנים לפנים', גם אני נשארתי ונשאר לך ידיד נאמן, מלא התפעלות על התפתחותך הגאונית, ועל מחשבתך הטהורה.
והנה, עם ההבנה להבדלי הגישות בינינו, ישנו דבר אחד במכתבך שהנני מתקשה להבין. במכתבך הנך כותב – כאילו מתנצל – שלא עלית לארץ מתוך גישה רגשית או תורנית, רק ככה כדי ללמוד וללמד. והנני נזכר בעובדה, שנתיים אחרי שעליתי ארצה, חזרתי למונטרה ליומיים כדי לסדר דברים, וברחוב פגש בי איזה גוי תושב העיר, ונתן לי שלום חם מאד, ואמר שהוא, ואתו הרבה מתושבי העיר, מצטערים על עוזבנו את מונטרה, "הלא איתנו גדלת, והיית אחד מאיתנו, ולמדנו לכבד אותך ואת יהדותך" וכו' וכו', וסיים דבריו באומרו: "אבל אני מבין אותך, הלוא חזרת למקומך…".
הגוי הבין, שעליית יהודי לארץ ישראל, גם אם גודל משך שבעים שנה בארץ נכריה, ונהנה מיחסים מצויינים בעירו, הוא גר בארץ זרה, ועליה לארץ ישראל היא חזרה למקומו ולארצו.
והנה, לפי מה שיוצא מכל מכתבך ומטענותיך, ישנו מרחק אדיר בינינו, בין גישותינו והשקפותינו. כנראה שהשקפתך היא בעיקר השקפה הומניסטית, אוניברסלית, ושלי השקפה תורנית. בשבילך, קרבתך ואהבתך לעם ישראל היא בעיקר קירבה הומניסטית, ואילו אצלי – קרבתי לאומות נובעת מהשקפה תורנית. הן בישיבה עם תלמידים, והן במאמרים רבים, הנני עומד על הפתגם הנפלא של רבי עקיבא כי "חביב אדם שנברא בצלם" – (שאין מעלתו מכח עצמו אלא מצלם א־להים הנישא על־ידו) – ומעניינים דברי הרמב"ם בפירוש המשניות על המשנה הזאת והבאה אחריה, "ראויים הם הדברים להיאמר על־ידי התנא הגדול רבי עקיבא".
וכן גישתי לארץ ישראל איננה נובעת מהיותי ציוני אלא מהיותי יהודי.
פעם הוזמנתי לנאום בציריך בכנס של חמשים שנה למזרחי, ואמרתי אז, כי אני מתנגד לאימרה של 'שלושת העיקרים': תורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל. כי לפי דעתי ארץ ישראל היא חלק אינטגרלי מתורת ישראל – כשם שאי אפשר לומר: תורת ישראל, עם ישראל ושמע ישראל. כן, גם אהבת ארץ ישראל, ואהבת הבריות, נובעות מתורת ישראל, והגישה של אהבת כל אדם, איננה גישה נפרדת – איזה צו עליון – אלא נובעת היא מן הצו הא־להי. אשר־ על־כן, ואני חוזר ומדגיש זאת בכל השיעורים, חובה גדולה היא לכבד כל אדם, ואיסור גמור הוא לעשות עוול כלשהו למי שאינו יהודי.
שמעתי פעם בשם החזון איש זצ"ל שהוא לא כל כך אוהב את "בעלי המוסר" מפני שכאשר הם רוצים לבטא חשיבות לאיזה עניין – פעם זה "לימוד התורה" פעם זה "מידות טובות" או כאלה וכאלה – הם עושים מאותו דבר עניין עליון, ומעניקים לו חשיבות עליונה, עד שכביכול מבטל הדבר המדובר את כל הדברים האחרים.
הלוא מפני זה ניתנה לנו התורה, כדי שנוכל ליישר את קו החשיבה שלנו על־פי אמות המידה של התורה. כידוע, לפעמים ההבדל בין היות הדבר מצווה גדולה, או להיפך: עבירה גדולה, הוא כחוט השערה. ומארבעה שנכנסו לפרדס, האחד הציץ ונפגע, והאחר נכנס בשלום ויצא בשלום. וכך – מרוב חסידות הומניסטית, שאיננה נובעת מערכי התורה, נוכל ליצור גישות המנוגדות לדעת תורה.
אתה כותב שבהיותך בישיבה לא שמעת אף פעם איזו מילה של 'מולדת' וכדומה, כי לולא כן לא היית נשאר בישיבה, כי כל־כך היתה דעתך נחרצת בדבר זה. קשה לי להאמין, שכבר בהיותך בן שבע עשרה, בראשית לימודי התורה שלך, כבר היית נחרץ בדעותיך כל־כך, עד שלא היית אפילו מסוגל לתת אוזן להקשיב לדעות אחרות, וכמאמר הנביא: "ובית ישראל לא יאבו לשמוע אליך, כי אינם אובים לשמוע אלי, כי כל בית ישראל חזקי מצח וקשי לב המה" (יחזקאל ג', ז'). הנה, הזיכרון שלי כבר נחלש, ואני לא זוכר היום מה אמרתי אז בישיבה; כמובן שעיקר הלימוד בישיבה היה בעיסוק בתורה, גמרא והשקפה של מוסר ואהבת בני אדם, ואולי האידיאולוגיה של ה'מולדת' לא באה כל־כך לידי ביטוי. מצד שני, יכול אני להעיד בעצמי, כי אהבת ציון לא נתחדשה אצלי באיחור זמן, כי מעת ילדותי חונכתי בזה על־ידי אבי־מורי זצ"ל, שהוא – הגם שהיה שייך למחנה של אגודת ישראל – היה שם פעיל, כמעט מן היחידים, במאבק למען ארץ ישראל.
הנה בישיבתנו, נחגג יום ירושלים הראשון, שנה אחרי שחרורה, ברוב פאר, ומירושלים בא במיוחד הראשון לציון, הרב הגאון יצחק נסים זצ"ל. חמש־מאות איש השתתפו, אנשים שבאו מכל שווייץ להתייחד עימנו בשבח והודיה, ורק החרדים צעקו נגד זה!.. ובכל שנה ושנה חגגנו, ואנו חוגגים, את היום הזה בהלל בברכה, ובהודיה להשם, כך שקשה לי להבין את קביעתך, שבישיבה לא דובר על כך.
ואני הייתי מאז ומתמיד מן הבולטים בקרב הרבנים בכתיבה ובפרסום; התכתבתי עם רבנים, פרסמתי מאמרים רבים, ולפעמים נתן הדבר מקום לפולמוס נגדי. אמנם, תמיד הנני מבסס את כל המאמרים וההשקפות שלי על דברי תורה וחז"ל, בלי שום פולמוס אישי. ונדמה לי, שלדברי היה הד גדול – על־אף שאינני חושב שהיתה להם השפעה מעשית בפוליטיקה הישראלית – אך על־כל־פנים הם חיזקו את המאמינים.
בשבילי, תחיית מדינת ישראל, איננה אפיזודה חולפת, אלא עניין מהותי בגורלו של עמנו. למדינת ישראל ישנו ערך של ייעוד לעם ישראל. הנני שולח לך בזה את חוברת ג' של 'קול מהיכל', אולי לא קיבלת אותה, או אולי קיבלת ומיאנת לקוראה. ישנם בה שלושה מאמרים משלי, אחד על ייעודו של עם ישראל, אחד על העניין של גולדשטיין – ומיותר להדגיש שוב שבכל פעם שאנו שומעים על איזה רצח שנעשה על־ידי יהודי באופן פוליטי, אנו בישיבתנו – וכך גם בני, הרב שאול דוד – פוסלים גישה כזאת בכל תוקף. וגם לי כואב מאד לשמוע באחרונה – וקשה לי להאמין שנמצאים מקומות, אשר בהם מעשים כאלה מתקבלים בהד חיובי – שהרי ברור, לפי דעתי, שמעשים אלה נוגדים את כל העקרונות של תורתנו הקדושה, ואינם אלא סילוף של תודעתה.
ברור, שיהדות איננה רק כשרות ושבת, לא רק ארץ ישראל, ולא רק אהבת הבריות. כולם הם חלקים של התורה. וכל מי שמוצא ונוטל רק חלק אחד של התורה – לזה 'שבת', לזה 'כשרות', לזה 'מולדת' ולזה 'הומניזם' – ועושה אותו לעיקר, ואת הדברים האחרים לטפלים, הריהו בוגד בתורה. וכבר מצאנו לחז"ל שאמרו זאת בחריפות (בספרי במדבר פיסקא קי"ב): "אמר: כל התורה כולה אני מקבל עלי חוץ מדבר זה, זהו (=עליו הכתוב אומר) 'כי דבר השם בזה' (ז' קמוצה)".
ובכן, עם כל ההומניזם שלנו – לא נבגוד בישותנו, להיות העם הנבחר, כי מברכים אנו כל יום "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו", ותורתנו מצווה ומורה לנו: "קדושים תהיו כי קדוש אני".
והנה, ארץ ישראל היא השייכת לעם ישראל מעת בריאת הארץ. ידועים דברי רש"י על הפסוק הראשון בתורה, ואשר־על־כן ניתנה הארץ לאברהם למורשת לדורות עולם. כל המאמין בתורה, אין לו אפוא ספק שארץ ישראל שייכת לעם ישראל.
והנה, עוד לא ראיתי עם המוותר על בעלותו מאיזה טעם שהוא. ואם היה מישהו רוצה לקחת ממדינת צרפת איזה חלק שהוא, הלוא היתה צרפת יוצאת למלחמה כדי להגן על בעלותה, שהלוא בדיוק לשם כך מקיימים צבא שעולה מיליארדים כל שנה. אין לי ספק שגם אתה, כשהיית גר בצרפת, היית מתגייס למלחמה להגן על "שלמות המולדת", ולמה שולל אתה את הזכות הזו מעם ישראל, המבקש לשמור על המולדת שלו? אנחנו אפילו לא כבשנו את ארצנו לפני שנכנסנו אליה. לא גירשנו שום אומה, כי הפלשתינאים לא היו 'אומה' במונח הבינלאומי. אבל הם שפכו את דמנו ורצחו אותנו עוד לפני שהיתה מדינת ישראל, ואתה לבטח יודע על שפיכות הדמים של תרפ"ט בחברון. אם־כן, וכי אין לנו זכות – ואף חיוב – להגן על עצמנו?
ואם במציאות היחסים בינינו לבין הפלשתינאים אינם יחסים של ידידים, הרי זה אך ורק מפני שהם שונאים אותנו, ורוצים – לפי רוחם – לגרש אותנו. ובכן, וכי אין לנו זכות לשמור על חיינו, על עצמיותנו ועל אדמתנו?
והנה הינך מזלזל במונח של 'אדמה'. ואולם, אדמתנו איננה סתם אדמה אלא אדמת קודש היא. הלא רוב המצוות קשורות לאדמה הזאת: תרומות ומעשרות, שמיטה בשביעית, וגם בהפרשת חלה לא נתחייבו אבותינו אלא רק 'בבואכם אל הארץ'. ולפי הספרי, (שהובא ברש"י בפרשת עקב, ובפירושי הרמב"ן בכמה מקומות), גם המצוות שאינן תלויות באדמה, עיקר חיובן הוא בארץ ישראל. וכמה השתוקק משה רבנו להיכנס בה ושפך תחינתו: "אתה החילות להראות את עבדך את גודלך ואת ידך החזקה … אעברה נא ואראה את הארץ הטובה אשר בעבר הירדן…" (דברים ג' כ"ד־כ"ה).
וכמה השתוקקו האבות להיקבר בארץ ישראל, ועד היום כמיהה זו היא כה חזקה בכל נפש יהודי. בספר 'יד שאול' ישנם מאמרים חשובים מאד מאבי־מורי זצ"ל על קדושת הארץ וחיבת הארץ.
איך אפשר לזלזל בחשיבותה של האדמה הזאת? צא וראה את הבטחתו של הקב"ה ליעקב אבינו (בראשית כ"ח ט"ו): "והנה אנכי עימך, ושמרתיך בכל אשר תלך, והשיבותיך אל האדמה הזאת – כי לא אעזובך עד אשר אם עשיתי את אשר דברתי לך".
כן, עם ישראל מקושר לארצו ולאדמתו, גם במשך אלפיים שני גלותם, וכביטויו של רבי עקיבא: "עכשיו, שבא לידי, לא אקיימנה?"
אשרי דורנו שזכה לקיומו של "בונה ירושלים ד' נדחי ישראל יכנס". אין לנו כלים להביע את רגשותינו, שאנו, בדורנו, זכינו למה שבמשך אלפיים שנה יהודים בכל ארצות נדחיהם בכו וכמהו לו, לתחיית עמנו באדמתו. והנה בימינו זכינו לאתחלתא דגאולה, ואיך נזלזל בה, ואנו קשורים לארץ ישראל לא פחות משאנו קשורים לשבת, לתפילין ולכשרות. כן, ארץ ישראל היא מקום חיותנו!
כמובן, זוהי רק ההתחלה, וכל ההתחלות קשות. ואם ידענו בעזרת ד' לעשות המאמצים, לבנות מדינה ולהיאחז בה מתוך שמחה של מצווה, קל־וחומר שעלינו לעשות כל המאמצים לשמור עליה ולחזק את קיומה, בעניין פיסי, וקל־וחומר בעניין הרוחני, תוך שנחזק ונטפח בנו את כל הגישות האנושיות הנובעות מן התורה, עד שתהא ארץ ישראל סמל לשלימות ולטוהר המידות.
"את ד' האמרת היום להיות לך לא־להים וללכת בדרכיו ולשמור חוקיו ומצוותיו ומשפטיו ולשמוע בקולו. וד' האמירך היום להיות לו לעם סגולה כאשר דבר לך, ולשמור כל מצוותיו. ולתתך עליון על כל הגויים אשר עשה לתהילה ולשם ולתפארת ולהיותך עם קדוש לד' א־להיך כאשר דיבר" (דברים כ"ו י"ז־י"ט).
וכמה יפים הם דברי הספורנו בהעמידו את ה"הומניזם" כחלק אינטגרלי של התורה: "והייתם לי סגולה" (שמות י"ט ה'), אע"פ שכל המין האנושי יקר אצלו מכל יתר הנמצאים השפלים, כי הוא לבדו המכוון בהם, כאומרם ז"ל 'חביב אדם שנברא בצלם', כי לי כל הארץ, וההבדל ביניכם בפחות ויתר הוא, כי אמנם לי כל הארץ, וחסידי אומות העולם יקרים אצלי בלי ספק, ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים, ובזה תהיו לי סגולה, כי תהיו ממלכת כוהנים להבין ולהורות לכל המין האנושי לקרוא כולם בשם ד' ולעובדו שכם אחד כאומרו: "ואתם כהני ד' תיקראו" וכאומרו: "כי מציון תצא תורה".
הייתי יכול להאריך עוד הרבה בזה, אך אתה, המבין העמוק, בוודאי תבין כוונתי ומחשבותי. הנני שולח לך את חוברת ג' של 'קול מהיכל', ובבקשה לקרוא את שלושת המאמרים, גם אם מתחילה אינך מזדהה עם מחשבותי ודברי, ולא מעוניין בהם.
ומאד אשמח לקבל תגובותיך, ועוד יותר אשמח, אם תוכל פעם להתפנות ולבקר אותי במעוני, כדי לחדד את הבעיות, ולשמוע ולהאזין האחד לחבירו.
המסור לך בלב־ונפש,
משה בוצ'קו