הגיוני משה

לחיוב גיוסם של תלמידי ישיבה

פתיחה
מן הבחינה העקרונית
מן הבחינה התוצאתית
מן הבחינה הפסיכולוגית
הרובד התת-הכרתי
הרובד ההכרתי
סתירה מהתלמוד והרמב"ם ועיון בדברים אלו

 

פתיחה

(הדברים המובאים להלן נשלחו כמכתב תשובה לבוגר ישיבת 'עץ חיים' במונטרה שבשוייץ, בתאריך כ״א בשבט תשכ״ח. הבחור, שהמשיך לימודיו בישיבת מרכז הרב, פנה אל ראש הישיבה, הרב משה בוצ׳קו, עוד לפני שהוקמה מערכת ישיבות ההסדר. הוא ביקש את חוות דעתו של הרב על הוויכוח שהתנהל אז בארץ – ובפרט בין תלמידי ישיבת 'מרכז הרב' – אם להתגייס לצה״ל או ליהנות מן הפטור שניתן לתלמידי ישיבות.)

המכתב פורסם אז ב׳קול מהיכל', והוא מובא כאן כמעט בשלמותו, בשינויים קלים של עריכה לשונית.

מונטרה, כ"א בשבט תשכ״ח

ליקירי שלום,

שאלתני לחוות דעתי העניה בעניין גיוס בני ישיבות לצה״ל. את האמת אומר, שכרבים הייתי גם אני נבוך ותוהה על מדוכת שאלה זו, כי לא קל לנקוט בה עמדה ברורה ומוחלטת.

בעניין כזה עומדים על הפרק שני צידי הספק, דהיינו: לימוד תורה מכאן, ובטחון העם והמדינה מכאן, וכל המחמיר בזה מקל בזה, ומי יוכל להורות איזה מן השניים חשוב יותר? ופוק חזי: שלוש שנים נחלקו גדולי עולם בשאלה אם לימוד גדול או מעשה גדול, וכאשר הכריעו כי גדול הלימוד שמביא לידי מעשה, נחלקו שוב גדולי הראשונים – על־פי המסקנה הזאת – האם סוף־סוף הלימוד גדול, או שמא המעשה (עי' רש"י ותוס' סוף פרק קמא במסכת בבא־קמא, דף י״ז עמ' א').

והנה, גם אם לא קל לבוא לידי עמדה חד משמעית וברורה, איננו פטורים מלדון בסוגיא, עד כמה שיד כל אחד משגת. יודגש, כי גם כאשר באים לידי איזו החלטה שהיא, אסור לזלזל בשיטתו של המתנגד. ולכן קשה עלי הדבר כשהנני רואה כי שתי השיטות החלוקות בעניין זה בארץ ישראל, שוללות האחת את רעותה מכל וכל.

והנה, לאחר העיון, נראה שיש לברר ולנתח את הנושא משלוש בחינות: עקרונית, תוצאתית ופסיכולוגית. ואתחיל בצדדים הנראים לי כשוללים מבני הישיבות את החיוב לשרת בצבא.

מן הבחינה העקרונית

1) תלמוד תורה חשוב מן הכל, וכל העוסק בתורה פטור מכל החיובים, וכל המקבל עליו עול תורה מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ, וכן נפסקה ההלכה ביורה־דעה סימן רמ"ג כי תלמידי חכמים פטורים מכל מיני מיסים ומכל עבודות, כי ערך התורה הוא גדול מכל שאר הערכים. וכל המטיל איזו משרה ועול על הלומד תורה, הריהו מבזה את כבודה וערכה של התורה.

2) דווקא מפני חשיבות הבטחון יש לקיים את לימוד התורה לילה ויום, כי אין כח כל נשק ככח נשק התורה, ואין זכות כזכות תינוקות של בית רבן, וכל המאמין באמונה שלימה שלא בכח הנשק יבוא הנצחון אלא רק בסייעתא דשמיא, הריהו מבין כי כדי לזכות בסייעתא דשמיא צריך ללמוד יותר ויותר, כי רק בזכות לומדי התורה משיגה מדינת ישראל את נצחונה. וכן אמרו חז"ל: 'אני חומה' זו תורה (עיין במסכת בבא־בתרא דף ז' עמ' ב'), והוסיפו כי תלמיד־חכם אינו צריך שמירה, שהרי התורה משמרתו, ותורת הרבים משמרת את העם. וכן ראינו שנענש יהושע על ביטול תלמוד־תורה בעצם ימי המלחמה, כמדרש חז"ל על הכתוב "עתה באתי" (ביהושע ה' י"ד, ומדרשו במסכת סנהדרין דף מ"ד עמ' ב').

3) יש לאומה הישראלית גוף ונשמה; ואם חשוב מאד, אמנם, לשמור על בטחון גופה של האומה, על אחת כמה וכמה שיש לשמור על רוחה ונשמתה. וארץ ישראל בלי תורה היא כגוף ללא נשמה. עם ישראל חי אלפיים שנה בלי מדינה, אבל בלא התורה ורוחה אי אפשר לו לחיות אפילו שעה אחת. ואם־כן יש לעמוד על משמר שני הבטחונות: הללו שומרים על פיקוח והצלת הגוף, והללו הם 'צבא השמים' ועליהם לשמור על ערכו הרוחני של עמנו. אם חס־וחלילה תיפסק לרגע חיוניותו הפנימית של עמנו, הרי לא תהיה לו עוד תקומה וזכות לקיום. ואכן, גם בקרב רבים מן הללו שאינם דתיים שרירה ההבנה כי שמור לתורה ערך גדול מאד, והיא־היא אשר קיימה את העם במשך כל זמן גלותו, ואין להזניח אפוא את נכסי רוחו ומסורתו של העם.

מן הבחינה התוצאתית

(מובן שהניתוח כאן תלוי בבחינה העקרונית דלעיל)

1) ביטול תורה במשך זמן השירות בצבא.

2) ביטול תורה גם לפני ואחרי השירות, שהרי ההולך לצבא ספק אם ישוב ללמוד תורה, או מאפס פנאי, או מפני שמצא לו אידיאלים אחרים.

3) שירות בצבא שהוא בעצמו נושא ומחדיר אופי חילוני, וממחיש את הגשמי, הוא משפיע כבר מצד עצמו על ביטולם של ערכי הרוח לגבי החייל ועל ביטולם של הבטחון ושל האמונה. הבחור חי בתחום ובאווירה חילונית לגמרי, והלוא הנביא מכריז: "לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי" )זכריה ד', ו'(; וכן רואים אנו שיעקב אמר: "אשר לקחתי מיד האמורי בחרבי ובקשתי", ופירשו חז"ל: 'בצלותי ובבעותי' )= בתפילתי ובבקשתי; ראה תרגום אונקלוס לבראשית מ"ח, כ"ב, ומסכת בבא־בתרא קכ"ג עמ' א' ורשב"ם שם(.

4) השפעה חברתית שלילית, וגם למי שחונך באמונתו ובהתנהגותו, צפויה סכנה שייפול מאיגרא רמא לבירא עמיקתא. כי בניגוד לישיבה – שביסודה איננה רק מקום לימוד אלא גם מקום של חינוך – הרי הצבא הוא מקום לחינוך לא דתי ובלתי מוסרי.

5) הגיוס עלול לגרום לסגירת הישיבות, עד שייתבטל חלילה קול התורה.

מן הבחינה הפסיכולוגית

אקדים ואומר שאם השאלה הניצבת לפנינו בזה באה רק להכריע בתוך ניגוד ובין שני הפכים – או תורה או שירות בצבא, הגוף או הנשמה – הרי בוודאי צודקת השיטה שאין להרהר אחריה, כי אסור לנו להפקיר את התורה – ויהי מה. ואולם, דא עקא, העובדה שהשאלה הועמדה באופן כזה אומרת דרשני, והיא תוצאה פסיכולוגית של גישה והשקפה מיוחדת, הניתנת לחלוקה לרובד הכרתי ולרובד תת־הכרתי. ואתחיל באחרון.

הרובד התת-הכרתי

1) מהי הגישה למדינה? רבים מן הדתיים – ביודעין ובלא יודעין – רואים במדינה אלמנט זר לפי רוחה של המסורת. כי המדינה נוצרה באופן חילוני, וגם אלה שאינם מרחיקים לכת עד נקודת עמדתם של חסידי סטמאר, משוכנעים ומשועבדים הם לשיטה זו, כי בתת הכרתם הם חושבים כי ככל שהאיש קנאי יותר, כך גם הוא צדיק גדול יותר. וזאת, למרות אי רצונם להזדהות עם שיטת סטמאר. אשר־על־כן, הכרתם במדינה היא רק 'בדיעבד', כלומר: כיוון שהיא קיימת כמו שהיא, צריך גם להמשיך ולקיימה, לחזקה ולשמור על בטחונה. כך אומרים הם, על־אף שהם סבורים, כי באמת אין הדבר רצוי כל־כך כלפי השכינה.

2) אותו הדבר אמור גם לגבי צה"ל אשר הוא, בעצם, כאמור לעיל, המחשת הכוח החילוני באופן היותר גס, אצלנו כבכל ארצות תבל. הצבא הוא הסמל של "כוחי ועוצם ידי", הכוח הנוגד את הרוח.

אמנם, מודים הם הללו שאי־אפשר בלי צבא במצב שבו אנו עומדים, אבל עדיין הם מתייחסים אליו כאל דבר הכרחי ופחות ערך, כמאמר חז"ל על מידרג העיסוקים הנחוצים: "אי אפשר לעולם בלא בסם ובלא בורסקי" (מסכת קידושין דף פ"ב עמ' ב'). ובכן, הישיבות הן 'הבושם', והצבא הוא 'הבורסקי'; זוהי הגישה אשר כפי שאמרתי קיימת בתת ההכרה.

הרובד ההכרתי

ועתה אבאר את העמדות הנובעות מן ההכרה.

1) היחס של בן הישיבה לעולם הלא־דתי הוא כיחסו של איש לאפס. העולם הנמצא מחוץ לישיבה – ובפרט מחוץ לדת – אינו נמצא במציאות לגביו, והוא בבחינת הרע שיש להימנע מכל מגע אתו. ובכן, חובתו האמיתית של בן הישיבה היא לשמור על ארבע אמותיו, שלא להכניס בגבול ארבע אמותיו את העולם הזה, הירוד והשלילי.

2) גם היחס של הישיבה, כמוסד, אל עולם המעשה הוא דומה: אומרים, ושונים ומשלשים בכל הישיבות, כי "מיום שחרב בית המקדש אין לו להקב"ה בעולמו אלא ד' אמות של הלכה בלבד" (ברכות דף ח' עמ' א'). כי כל העולם כולו הריהו הבל וריק, תוהו ובוהו, וכל שקיים בעולם איננו אלא בשביל לומדי התורה, שהכל טפל לה. אם התורה היא בבחינת חיים, הרי כל מה שמחוץ ללימוד התורה הוא בבחינת אפס; בני הישיבות וראשיהן הם האנשים היחידים שהם בבחינת אנשים, וכל השאר הוא בבחינת 'עם הדומה לחמור'. כל רגע ורגע בחיים שאין עוסקים בלימוד התורה – ויהא העיסוק האחר בכל דבר שבעולם – הרי הוא מחליף עולם קיים בעולם חולף, וממיר חיים במיתה.

זהו הרקע שעליו נבנית, כמובן מאליו, הפילוסופיה בדבר יחסן של הישיבות לשירות בצה"ל. ואוסיף, שהפרדה זו בין הדת לחיים – שהיא באמת גם השיטה הנוכרית – מתאימה מאד לשאיפת החילוניים, ועל־כן רבים מהם לא יתנגדו לשחרור בני הישיבות משירות בצבא, ואדרבא, הם דווקא מרוצים מכך. לדבריהם, טוב שישנו גוף קטן אחד המייצג את הדת ואת התורה, גוף שלדבריו מגן עליהם ב'זכותו' – לו יהי כך, הם יפטירו – ובתנאי שלא יתערב ב'נחלתם' שלהם, בניהול החיים הכלליים והיום יומיים. זהו, לפי עניות דעתי, ההסבר המעמיק לעמדתם של דיין ופרס.

ואולם, עלינו לחקור ולדעת אם שיטה זו אכן מתאימה להשקפת התורה, ודומני שאיני צריך להאריך בזה, שהרי אתה מכיר את 'שיטת מונטרה' בשאלה זו. שיטתנו מדגישה שלא ניתנה תורה למלאכי השרת ואין מחובת האדם להיעשות מלאך על־ידי הפרדה בין הגוף לבין הרוח. אין מחובתו לעסוק אך ורק בהעמקת האינטלקט והשכל ולהזניח את רמ"ח איבריו ושס"ה גידיו. אדרבא, מעלתה של בריאת האדם היא שנוצרה בריה מופלאה, בהרמוניה גמורה שאין כמוה בין גוף ונפש. ובכלל, לא ברא הקב"ה בעולמו דבר אחד לריק. "וירא ה' את כל אשר עשה והנה טוב מאד", כי כל הבריאה כולה היא בבחינת 'טוב', אלא שהאדם מעלה אותה לבחינת 'טוב מאד', מפני שאותו "ברא א־להים לעשות" ועליו מוטל להביא בכוחותיו את הבריאה לידי שלימות.

ובהמשך לכך יש לקבוע כי דבר זר הוא לומר שעצם מעשה המלחמה הוא דבר חולין הצריך להיעשות על־ידי אנשי חולין ולא על־ידי אנשי קודש. אין לכך שום אחיזה בכתובים! כנראה שגם השקפה זו באה לנו בירושה מן הגויים, כי אצלנו, כאשר אך מסתכלים אנו בתורתנו הקדושה, מסתבר מיד שעשיית המלחמה היא מן הדברים הקדושים המוטלים דווקא על הגדולים ועל אנשי הרוח אשר בעם.

פוק חזי מה דרשו חז"ל על הפסוק, "הירא ורך הלבב" השב מעורכי המלחמה. חז"ל דרשו כי ירא הוא מעבירות שבידו, ועל־כן חוזר מעורכי המלחמה. אין התורה אומרת אפוא ש'האחרים' – החילוניים – ילכו למלחמה, כי־אם דווקא הצדיקים הגמורים. ואם בני־ישיבה מתפארים בזה, שרק בזכותם ניצחנו במלחמת ששת הימים – הגם שמוזר הוא לתלות בזכות עצמו ו "כל התולה בזכות עצמו – תולין לו בזכות אחרים" (ברכות דף י' עמ' ב') – יש לענות כלפיהם שמי יודע איזו זכות גרמה. הלוא בחורבן הבית אמרו חז"ל, שהיו בני הדור עוסקים בתורה במצוות ובגמילות חסדים, ונחרב הבית בגין חטא שנאת חינם )מסכת יומא דף ט' עמ' ב'(, ואם־כן – דווקא כדי להשבית שנאה – יקומו תלמידי החכמים, יתגייסו ויעברו חלוצים למלחמה לפני המחנה.

ועוד פוק חזי היאך נהג אבינו הראשון. "וישמע אברם כי נשבה אחיו – וירק את חניכיו ילידי ביתו" (בראשית י"ד, י"ד). באמת, על־פי הפרשנים היו לו, לאברם, היסוסים רבים אם עליו לצאת למלחמה שלא נצטווה עליה. אולם, את כל השאלות הללו הוא לא שאל בטרם יצא, אלא רק לאחר מעשה. בשעת מעשה, כאשר אך שמע כי נשבה אחיו – (ולוט לא היה צדיק גמור, כידוע) – נזדרז הוא בעצמו, הוא ולא שליח, הוא וילידי ביתו (הם תלמידיו), ויצא למלחמה. ומדרש תנחומא (לך־לך, י"ג) עוד מוסיף נופך לכך, בדורשו את הכתוב "וירק את חניכיו", שבדק אותם אם הם צדיקים גמורים, ומצא פסול בכולם, ולא נשתייר כי־אם אליעזר. והנה כל העולם כולו קיים בזכות אברהם, והוא זקן ויושב בישיבה, ואם הולך הוא למלחמה מי ישב בישיבה? ואם חלילה ייפול במלחמה, היאך יתקיים העולם? ואולם אברהם לא שאל שאלות כאלה, די היה לו בשמועה "כי נשבה אחיו" – כדי לחגור כלי מלחמה, ולהזדרז ולצאת למערכה.

וכן במלחמת עמלק, היתה אחדות גמורה בין משה רבנו – שעל־ידו ניתנה תורה – לבין ראש המטה. משה לא ישב מן הצד ועסק בתורה, אלא ישב על אבן והרים את ידיו לתת אמונה ובטחון ללוחמים, למען ידעו כי "מלחמה לד' בעמלק" (שמות י"ז ט"ז). הווה אומר, אפוא, שמשה אהרון וחור, יחד עם יהושע, נלחמו כולם בעמלק. ובמי בחר משה להיות ראש המטה? בחילוני? חלילה מלומר כך, דווקא ביהושע הוא בחר! ומדוע זכה יהושע? כתב הזוהר הקדוש שהסיבה היא משום היותו של יהושע 'נער, משרת משה, אשר לא ימיש מתוך האוהל'. אמור מעתה כי דווקא בהיות יהושע ראש הישיבה, השוקד על דלתי התורה לילה ויום, ותלמידו המובהק של משה, דווקא בכך זכה הוא להיבחר כדי להחליש את עמלק לפי חרב.

וחז"ל אף הפליגו ודרשו כמין טרוניא כלפי משה, בדורשם "וידי משה כבדים – בשביל שהתעצל משה ומינה אחר תחתיו, נתייקרו ידיו" (כמובא ברש"י שם, פסוק י"ב). מוטל אפוא דווקא על משה – מביא התורה אל העם – לגלות כי אין כאן שתי רשויות, ומי שמביא את התורה הוא גם עושה המלחמה, כפי שלמדים אנו מן הקב"ה בעצמו, כביכול, שהוא "איש מלחמה" וגם "נותן התורה", כי ד' אחד ושמו אחד.

ובמי בחר יהושע לחיילים? האם הטיל את הקרב על 'האחרים'? לא! "בחר לנו אנשים" – נאמר לו – ומשמע שעליהם להיות גיבורים ויראי חטא, שתהא זכותן מסייעתן. ואף־על־פי שכל עצם ביאת עמלק להילחם עם ישראל היתה משום רפיון ידיהם מן התורה, עם־כל־זאת, עדיין, בשעת המלחמה חובתם של החכמים – דווקא הם, וקודם־כל הם – ללכת בראש תלמידיהם למערכה, כי זהו קיומה של התורה, שלא ניתנה ללימוד בלבד, אלא גם 'לשמור ולעשות'.

וגם כאשר נתון יהושע בעיצומה של מלחמת כיבוש הארץ, ובא אצלו המלאך ואומר לו (על־פי הגמרא במסכת מגילה דף ג' עמ' א'): "'אמש ביטלתם תמיד של בין הערביים ועכשיו ביטלתם תלמוד תורה',.. מיד 'וילן יהושע בלילה ההוא בתוך העמק'. אמר רבי יוחנן: מלמד שלן בעומקה של הלכה". ובכן, מכאן ראיה שאין נתפס על ביטול תורה אלא מי שעוסק בתורה, ותביעת המלאך – (כמובא ברש"י) – היא על שביטלו מלימוד התורה בלילה, שאינו זמן מלחמה. בכך הראה המלאך ליהושע כי אין, ואסור שיהיה, ניגוד בין מלחמה ולימוד התורה. שניהם כאחד יתאגדו, והספר והסייף ירדו אל העולם כרוכים יחדיו מן השמים. כשם שעל הלומדים להילחם כך על הלוחמים ללמוד, כל זמן שהם פנויים מעבודת המלחמה בפועל.

הרינו אומרים אפוא שכשם שלא עלה מעולם על דעתו של בן־תורה שלא לנקוט בכל האמצעים שבעולם על־מנת לרפא את החולה ולפקח את הגל על הנתון בסכנה, כך גם – בקל־וחומר – יש לומר שפיקוח נפש של ציבור שלם דוחה את לימוד התורה לאותה שעה, ועל בן־התורה להזדרז ולהיות מן הראשונים שיצאו להגנת העם. כך היה בתקופת התנ"ך, וכך בתקופת החשמונאים, לומדי התורה הלכו בראש צבא המלחמה.

ופוק חזי, רבי עקיבא וכל חכמי דורו – כעדות הרמב"ם – דימו שבר כוכבא הוא מלך המשיח. סביר להניח שהיה הוא הוגה בתורה ועוסק במצוות, ועם כל זאת – ודווקא משום שנתעסק במלחמה והיה לוחם במלחמות ד' – הוא נתקבל כמשיח. אמנם, טעה רבי עקיבא כאשר סבר ששמעון בן כוסבא הוא משיח, אך עם־כל־זאת פוסק הרמב"ם שהוא צדק בעקרון, אלא שבאותו 'מקרה פרטי' של בר כוכבא, התברר שלא הוא היה המשיח, אבל ראוי היה שיהיה. ממוצא־דבר למדנו, שרב אלוף – ראש צבא ישראל – ראוי וראוי להיות המלך המשיח!

דומני שנתברר אפוא, עד כאן, הרקע המוטעה שעליו נבנו העקרונות בהם פתחתי, היינו הניגוד ואי ההתאמה כביכול שבין לימוד התורה והשירות בצבא. ברור עתה כי אדרבא, מבחינה עקרונית מוטלת החובה דווקא על בן־התורה ועל העוסק בתורה לשרת בהגנת הציבור ובבטחון המדינה. ייתכן שבכל־זאת ישנו יוצא־מן־הכלל – מי שתורתו אומנותו, אשר פטרוהו מכל המצוות, ואפילו מקריאת־שמע ותפילה – אלא שמסופקני אם יש איש אשר כזה בדורנו; ומי יוכל ליקח את השם? וכל המחמיר בזה – אינו אלא מיקל במצוות פיקוח נפש של כלל ישראל.

עתה נשוב לברר את הטענה שגם אם אמנם האימון למלחמה והשירות להגנה הינם חשובים למדינה, הלוא שמירת הרוח איננה חשובה פחות; ואם כל ישראל ילמדו תורה, אזי יהיו גם כל ישראל חייבים בהגנת המדינה, אבל עכשיו – שרובא־דרובא מזניחים את לימוד התורה – על המיעוט הנשאר למלא את חובת הציבור. לכן, על־פי הטענה הזאת, מכיוון שהאחרים אינם לומדים, הרי אנחנו איננו נלחמים; אדרבא, תבוא המדינה ותחייב את כל הנוער ללמוד תורה, ואז נגייס אנו את בחורינו לצבא.

ואולם, עם־כל־זאת, נראה לומר כי כיוון שאין חיוב ההגנה נובע מתוך פשרה, אלא מהווה הוא חיוב עצמי – חיוב קדוש ומצווה גדולה – הרי שאין להזניח מצווה משום שחברי האחר איננו מקיים את כל המצוות. המצוות הן 'חובת גברא': כל אחד ואחד מחוייב בכל המצוות, וכשם שאין אני פטור מתפילין ומגמילות חסדים, כך אינני פטור גם ממצווה גדולה זו. רק סייג אחד מתקיים עדיין, כי מכיוון שאפשר למלאכת הצבא להיעשות קצת על־ידי אחרים – והוא דבר שאין לו קצבה – הרי יש לקחת בחשבון גם את צורך המדינה בלומדי התורה, ואולי למעט בשירות שלא בזמן מלחמה.

אין ספק שצריך לחפש דרכים שהשירות בצבא לא ימעט בכללות לימוד התורה, אך מכיוון שמבחינה עקרונית אין שני אלה מהווים תרתי דסתרי, מובטחני שגם מבחינה מעשית ניתן למצוא דרך שלא יוקטן כוח התורה על־ידי השירות בצבא.

וברוח זאת יש להשיב גם על השאלה של השפעת הצבא על האמונה ועל קיום המצוות והמוסר. אינני יודע אם ההנחה שהצבא משפיע לרעה יש לה בסיס. אינני יודע אם ישנו אחוז ניכר של דתיים שהלכו לצבא ונתקלקלו שם. יתכן שאין לחשש הזה כל יסוד. אולי אפילו להיפך – ובמידת מה יש וודאי יתרון גם בצד זה – שהשירות בצבא משפיע לטובה, גם בעניינים שבין אדם לחברו, ההתמסרות לחברים, וגם במסירות הנפש לכלל העם. אני פשוט נדהמתי כאשר קראתי בעיתונים את כל הסיפורים על מסירות נפשם של חיילים כדי להציל אחד מחבריהם, ואינני יודע אם איזו שיחה מוסרית בישיבה יכולה היתה להשפיע כל־כך, כאותן הדוגמאות שכל חייל חי לאורן ומתגדל בהן.

וגם אם נניח שבמידת מה ישנה אמנם סכנה גדולה לשבירת היהדות ולעקרוני הדת בתוך הצבא – וכי זהו 'חוק ולא יעבור' ודבר בלתי נמנע – עדיין ייתכן שתופעה זו איננה סיבה כי אם תוצאה של יחסנו שלנו אל הצבא. זוהי תוצאה ישירה מכך שאין אנו מניחים לבני־התורה להיות שם, ואזי, מי ייצור בצבא אווירה יהודית אם הללו אשר ביכולתם ליצור אותה, משתמטים? (טענה זו דומה לטענה שארץ ישראל חילונית היא באופיה, ושוב: האם אין קולר האשם תלוי גם בנו, שהזנחנו את בניין הארץ?).

אם נאבקים בכל כח נגד השתתפותו של בן־התורה בחיים היום יומיים – ומשתדלים לעצבו כמין 'קופה של בשמים' או איזו מזוזה, אזי אין להתפלא אחר־כך שהחיים היום יומיים אינם מנוהלים לפי דרכי התורה. אם אין מניחים לבן תורה ללכת לאוניברסיטה, הרי בהכרח לא יהיו רופאים דתיים – ואין להתפלא אחר־כך אם ייערכו ניתוחי מתים.

על ראשי־הישיבה ועל המשגיחים – אשר יש להם כוחות נשגבים – מוטל אפוא להקדיש את כל כוחם כדי ליצור אווירה שהחיים יתאימו לתורה ושהתורה תשתלט על החיים. תחת ליצור גיטו ולפרוש מן החיים ומן העולם – יבנו השקפה שתאפשר להיכנס לתוך מכשולי החיים בלא סכנה. אין ספק שאילו רק ניסו – גם היו מצליחים.

וממש כך היה בלימודי החול: בארצות מזרח אירופה לפני המלחמה רווחה הסיסמה, כי מי שייצא ללמוד לימודי חול ייעשה אפיקורוס; ואכן – כך היה. החשש הצדיק והוכיח את עצמו, כי הוא־הוא אשר גרם לתוצאה. אך באשכנז בא הרב שמשון רפאל הירש, בסיסמתו "תורה עם דרך ארץ", וטען שאין סתירה בין התורה ובין הבריאה, בין היהדות ובין החיים, ואמנם צמחו שם אלפי יהודים רופאים ופרופסורים – דתיים אדוקים למופת – ולא היה בהם אחד שנעשה אפיקורוס.

אדרבא, יראו נא ראשי הישיבה את כוחם וידריכו את הנוער כך שלא יושפע מן השירות בצבא, אלא להיפך, יהיו הבנים הללו למופת וישפיעו על האחרים – ומעט מן האור דוחה הרבה מן החושך!

ואכן, אין לך אתגר דומה לצבא, כי זהו מעין כר נרחב שניתן להשפיע בו על האחרים רוב טובה, ואיך נזניח הזדמנות כה חשובה לקרב את הרחוקים ולהביאם אל תחת כנפי השכינה? האם לא נהיה אנו עתידים לתת את הדין על שהזנחנו את חובתנו, נתייאשנו מבני עמנו, נתייאשנו מן הגאולה, ופרשנו מן הציבור באומרנו 'אני את נפשי הצלתי'?

אני מציע אפוא, למעשה, שראשי הישיבה וכל הרבנים יציעו את הדעה המוצעת להלן וידרשו אותה בתקיפות:

הממשלה תכיר בלימוד התורה כערך חשוב לקיום האומה, וכן יכירו הרבנים בחשיבות הגדולה של השירות בצבא, כצו קדוש של קיום התורה.

והנה, קשה לדרוש ממי ששירת שלוש שנים בצבא שיילמד עוד שנים רבות בישיבה, ועל־כן הצעתי היא כי מי שלמד שלוש שנים בישיבה גבוהה ישרת עוד שנה אחת בצבא. כך יהיה סך־כל שירותו לקיום האומה ארבע שנים, שנה יתירה על מי שלא למד בישיבה.

התוצאות תהיינה רבות:

רבים מן הצעירים הדתיים שאינם הולכים לישיבה מפני שעליהם לשרת שלוש שנים בצבא, ינצלו מעתה את ההזדמנות, ילכו לישיבה, וכך יירבה כוח התורה.

יתקדש השם, שבני הישיבה יזדרזו לשרת בצבא, ויהיו שם למופת במסירותם, בצניעותם ובאורח חייהם.

ייעשה הסדר שתמיד יהיו כעשרה בחורי ישיבה ביחידה אחת, אולי עם מדריך, ועל־ידי־כך יתהווה גרעין חזק, אשר לא יתבטל בפני האחרים, ואדרבא – יוכל להשפיע השפעה רבה על־ידי עצם הדוגמא של חיים דתיים. ההשפעה תהיה תמידית: על־ידי־כך שתיערך בכל יום תפילה בציבור ובכוונה, על־ידי־כך שהשעות הפנויות תנוצלנה ללימוד תורה, ועל־ידי עריכת השבתות באווירה מופתית – בהדלקת נרות, בזמירות, בדברי תורה, בשיחות, ובדו־שיח עם החיילים האחרים.

כמובן, יש צורך לעיין תחילה עיון רב בשאלה מהי הדרך להשפיע על האחרים; בוודאי שלא בדרך הזלזול והשנאה, אלא להיפך – בדרך של הבנה וידידות. משוכנע אני שאפשר לפעול גדולות. החילוניים אינם אוהבים אותנו, אולי, מפני שאין הם מכירים אותנו ואת אורח חיינו; אין הם מכירים חיי תורה, והם מביטים על כך כעל דבר תמוה עד מאד. והאשם תלוי קצת גם בנו, מפני שהתנכרנו אליהם. מוטב אפוא שתינתן להם ההזדמנות להיפגש עימנו פנים אל פנים, ותינתן גם לנו ההזדמנות לדעת ולהכיר אותם. אנו נחליף את שפתנו, והם ישנו את שפתם. כך, מאמין אני, יש בידינו לקרב את הגאולה!

אבל, ככלות הכל, יודע אני כי לא ישמעו בקולי, לא אלה ולא אלה. ועם כל החשש שהחילוניים לא יקבלו את הצעתי, חבל – בכל־זאת – שגדולי תורה אינם אוחזים בשיטה זו.

מניח אני שכל זמן שהרבנים מחזיקים בשיטתם, אין על הממשלה לכפות את דעתה עליהם, כי הממשלה איננה צריכה להתערב בהשקפות של דת. אבל טענתי היא שעל תופסי התורה לדרוש זאת בעצמם! עולם הפוך ראיתי: החילוניים רוצים בנו ומבקשים שנהיה עימם בצבא, ואנחנו כמו בועטים בכך. ניתן היה לצפות שהמצב יהיה הפוך: שהם יבקשו מאתנו לשרת בישיבה, ולא בצבא, ואנחנו נפגין ונקרא: אפליה!..

ויחד עם נכונותנו ודרישתנו לשרת, עלינו לדרוש בכל תוקף שיהיה לנו חלק חשוב בארגון הצבא, כדי שנוכל לפעול לכך שהצבא לא יהיה צבא חילוני כי־אם – בלשון פיוטית – 'צבא של מלאכי השרת'. כי כדי ללחום מלחמת ד', עלינו לעצב את דמותו של צה"ל בדוגמה של יצירת א־להים, הלוחם מלחמה ונותן התורה – שניהם גם יחד.

אני מעונין מאד לשמוע את תגובתך, ואם טעיתי – אודה ולא אבוש.

שלך, משה

והנה, לכאורה, ישנה סתירה לדברי משני מקומות בתלמוד וממקום אחד ברמב"ם, ועלינו לעיין בדבר.

 

א.

ראשית, דברי הגמרא במסכת סוטה דף י' עמ' א':

"דרש רבא: מפני מה נענש אסא? מפני שעשה אנגריא בתלמידי חכמים, שנאמר (מלכים א' ט"ו כ"ב): 'והמלך אסא השמיע את כל יהודה, אין נקי'. מאי 'אין נקי'? אמר רב יהודה אמר רב: אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה". ופירש 'הערוך': "וכל־שכן תלמידי חכמים".

אמנם, לאחר העיון, נראה כי אדרבא, ישנה ראיה להיפך. והנה פירש רש"י: "אנגריא – עבודת המלך. 'השמיע את כל יהודה' – הזעיקן ויישאו את אבני הרמה (=העיר רמה) שהיה (בעשא) מלך ישראל בונה עליה כרך לבלתי תת יוצא ובא לאסא (בעשא עשה זאת קודם־לכן, במלחמתו כנגד אסא, והמלאכה שהטיל אסא על העם נעשתה כאשר כבר תם העימות)".

ברור אם־כן שאין כאן שאלה של יציאה למלחמה, כי אם לעבודת משא לצורך המלך עצמו. ואם רש"י דקדק לפרש כך, שהיתה זאת עבודת המלך, הרי יש להסיק – אדרבא – שאילו היה הגיוס למלחמה, כי־אז אין כאן שום חטא.

וגם מדיוק לשון רב יהודה בגמרא ניתן ללמוד זאת, שהרי הוא נקט את אותה הלשון – "אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה" – האמורה בחיוב מלחמת המצווה, כלשון המשנה במסכת סוטה פרק ח' משנה ז': "במה דברים אמורים (=שחוזרים אנשים מסויימים משדה המערכה)? – במלחמת הרשות, אבל במלחמת מצווה הכל יוצאין, אפילו (כלשון הנביא יואל, ב' ט"ז) 'חתן מחדרו וכלה מחופתה'".

ואם חתן וכלה יוצאים למלחמת־מצווה, כל־שכן שיוצאים תלמידי חכמים, ושימוש־הלשון הזהה בסוגיית־הגמרא דנן מורה על חטאו של אסא, שגייס את העם כולו – "אין נקי" – לעבודה למען המלך, ממש כלמלחמת המצווה, בו־בזמן שמעבודה כזאת – שכבר איננה מלחמת־מצווה – חייב היה לפטור את תלמידי החכמים.

לענייננו, לא יכול לקום כל ספק שעומדים אנו במלחמת מצווה, שהרי הרמב"ם הגדיר בפרק ה' מהלכות מלכים הלכה א': "ואי זו היא מלחמת מצווה? … ועזרת ישראל מיד צר שבא עליהם". ואם־כן, מכיוון שכל רבי האומות הסובבות את ישראל קוראים בקול גדול למחיית שם ישראל, ועורכים מלחמות קטנות עלינו בכל יום, הרי שיש להגנת עם ישראל וארץ־ישראל דין מלא של מלחמת מצווה, המחייבת כל אחד ואחד להשתתף בה, כפי שגם פסק הרמב"ם שם בהמשך הדברים, פרק ז' הלכה ד', וראה את דברי הסיכום הנלהבים שלו, שם בהלכה ט"ו.

 

ב.

שנית, דברי הגמרא במסכת נדרים דף ל"ב עמ' א':

"אמר רבי אבהו אמר רבי אלעזר: מפני מה נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים מאתים ועשר שנים? מפני שעשה אנגרייא בתלמידי־חכמים, שנאמר (בראשית י"ד י"ד): 'וירק את חניכיו ילידי ביתו'".

והנה, קשה להעלות על הדעת שעצם עניין מלחמתו של אברהם, יחד עם חניכיו, כנגד השונאים, לחטא ייחשב לו. אדרבא, בתורה ובדברי בחז"ל בולט מעשה המירדף הגדול עד חובה כאחד המעשים הגדולים שעשה אברהם, ולאחריו היה אליו דבר ד' במחזה לאמור: "אל תירא אברם, אנכי מגן לך שכרך הרבה מאד" (בראשית ט"ו א').

ולכן, גם כאן נראה ברור שלא על לקיחת חניכיו למסע המלחמה נענש אברהם, אלא על כך שעשה אנגריא בתלמידי חכמים, וכבר הבהרנו בסעיף הקודם שמילת 'אנגריא' איננה מתייחסת למלחמה, אלא לעבודת המלך בסתם, במטלות כלליות. כך הוא גם פירוש המילה ב'ערוך', וכך מובנת היא בכל מקומות הופעתה בש"ס. עוד ראיה נמצאת לנו, לפירושנו זה, בכך שאילו היה נחשב לחטא עצם ביטול התורה שביציאה למלחמה – מדוע לא נענש אברהם על כך שביטל תורה בעצמו על־מנת להציל את לוט?

 

ג.

עוד עלינו לברר את שיטת הרמב"ם בסוגייתנו, באשר דבריו נוגדים לכאורה את מה שכתבנו. וזוהי לשונו־הזהב בסוף הלכות שמיטה ויובל:

"ולמה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו? מפני שנבדל לעבוד את ד' לשרתו, ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים, שנאמר: 'יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל', לפיכך הובדלו מדרכי העולם, לא עורכין מלחמה כשאר ישראל, ולא נוחלין ולא זוכין לעצמן בכח גופן. אלא הם חיל ד' שנאמר: 'ברך השם חילו'. והוא, ברוך הוא, זוכה להם, שנאמר: 'אני חלקך ונחלתך'.

ולא שבט לוי בלבד, אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להיבדל לעמוד לפני ד' לשרתו ולעובדו, לדעה את ד', והלך ישר כמו שעשהו הא־להים, ופרק מעל צווארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם, הרי זה נתקדש קודש קודשים, ויהיה ד' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים, ויזכה לו בעלם הזה דבר המספיק לו כמו שזכה לכוהנים ללוויים, הרי דוד עליו־השלום אומר: 'השם מנת חלקי וכוסי, אתה תומיך גורלי'".

הנה אפוא זיכה אותנו הרמב"ם בהבנה עמוקה וכוללת – כדרכו לעתים בסופי הלכות – להלהיב את רוחנו בדברי קודשו, בהעלותו על נס את הללו המנערים עצמם מכל ענייני העולם הזה כדי להתמסר אך ורק לקודשי הקודשים.

והנה, ברור הדבר שאין הרמב"ם מתכוון לסתם יהודי המתמסר ללימוד התורה. שהרי ידועים דבריו בהלכות תלמוד תורה פרק ג' הלכה י': "כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את השם וביזה את התורה, וכיבה מאור הדת וגרם רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא", ועוד האריך בזה בפירושו על מסכת אבות.

ועל כן עלינו להבין שדבריו בסוף הלכות שמיטה ויובל עוסקים רק ביחידי סגולה, כרבי שמעון בר יוחאי שהתייחד עם בנו במערה לשנים ארוכות של לימוד וסיגוף, והורה כי יש לזנוח את יישובו של עולם כדי להתמסר לעיסוק בתורה. וכבר פסקה סוגיית הגמרא (מסכת ברכות דף ל"ה עמ' ב'): 'הרבה עשו כרשב"י ולא עלתה בידם', ורבא מורה לתלמידיו שלא לבוא אליו לעסוק בתורה בעונות העבודה בשדה, וברור אפוא כי מה שראוי ליחידים כרשב"י אינו ראוי לכל אדם.

והנה, דווקא ממקום שבאנו, משבט לוי – שכתב הרמב"ם עליהם "ולא עורכין מלחמה" – צריכים אנו להסבר, שהרי נאמר בפרשת מטות (במדדבר פרק ל"א פסוק ד') "אלף למטה אלף למטה לכל מטות ישראל תשלחו לצבא", ופירש רש"י בעקבות הספרי: "לרבות שבט לוי". ופנחס בן אלעזר הכוהן עצמו, שגם הוא כמובן משבט לוי, הוביל מלחמה זו. גם בפרשת שופטים (דברים, פרק כ' פסוקים ב'-ד') מצווה התורה למנות כהן משוח מלחמה אשר תפקידו הוא להלהיב את לבם של אחיו למחמה: "וניגש הכהן (גם הוא משבט לוי) ודיבר אל העם, ואמר אליהם: שמע ישראל אתם קרבים היום למלחמה על אוייביכם, אל ירך לבבכם".

לכן נראה לומר שמה שכתב הרמב"ם ששבט לוי לא השתתפו במלחמה, כוונתו היתה רק למלחמה שעשה כל שבט לכבוש את חלקו ונחלתו, או גם למלחמה שעשו על־מנת להרחיב את הגבול וממילא לא גייסו אליה את כל העם, ובוודאי שלא את בני השבט שאין להם נחלה כלל, כי ד' הוא נחלתם. אבל כאשר מדובר במלחמת קיום, במלחמת הצלת ישראל מיד צר, הרי אין לך מצווה גדולה מזו, וכולם – לרבות בני לוי – חייבים בה, ואף ראויים לפקד עליה, ואשרי מי שזוכה לקחת חלק במלחמה הזאת.

דילוג לתוכן