על שולחן השבת

פרשת וילך

 

א-ל מסתתר

שאול דוד בוצ'קו

קרבו ימי משה למות, וה' מצווה אותו להכין את יהושע לכך שימלא את מקומו. הקב"ה פונה אל משה ואל יהושע יחד, ומגלה להם חזות קשה: 'וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה הִנְּךָ שֹׁכֵב עִם אֲבֹתֶיךָ וְקָם הָעָם הַזֶּה וְזָנָה אַחֲרֵי אֱ-לֹהֵי נֵכַר הָאָרֶץ אֲשֶׁר הוּא בָא שָׁמָּה בְּקִרְבּוֹ, וַעֲזָבַנִי וְהֵפֵר אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר כָּרַתִּי אִתּוֹ. וְחָרָה אַפִּי בוֹ בַיּוֹם הַהוּא וַעֲזַבְתִּים וְהִסְתַּרְתִּי פָנַי מֵהֶם וְהָיָה לֶאֱכֹל, וּמְצָאֻהוּ רָעוֹת רַבּוֹת וְצָרוֹת וְאָמַר בַּיּוֹם הַהוּא הֲלֹא עַל כִּי אֵין אֱ-לֹהַי בְּקִרְבִּי מְצָאוּנִי הָרָעוֹת הָאֵלֶּה. וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא עַל כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר עָשָׂה כִּי פָנָה אֶל אֱ-לֹהִים אֲחֵרִים. וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת וְלַמְּדָהּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימָהּ בְּפִיהֶם לְמַעַן תִּהְיֶה לִּי הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְעֵד בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל. כִּי אֲבִיאֶנּוּ אֶל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבֹתָיו זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ וְאָכַל וְשָׂבַע וְדָשֵׁן וּפָנָה אֶל אֱ-לֹהִים אֲחֵרִים וַעֲבָדוּם וְנִאֲצוּנִי וְהֵפֵר אֶת בְּרִיתִי. וְהָיָה כִּי תִמְצֶאןָ אֹתוֹ רָעוֹת רַבּוֹת וְצָרוֹת וְעָנְתָה הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְפָנָיו לְעֵד כִּי לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ כִּי יָדַעְתִּי אֶת יִצְרוֹ אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה הַיּוֹם בְּטֶרֶם אֲבִיאֶנּוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבָּעְתִּי' (דברים לא, טז-כא).

רש"י ורבים מן המפרשים מסבירים כי השירה המוזכרת כאן היא שירת האזינו –המובאת בפרשה הבאה – המפתחת ומבארת את הרעיונות שנאמרו בתמציתיות בפרשתנו. אולם מאידך גיסא, שירת האזינו מסתיימת ברעיון הנראה שונה בתכלית ממה שנאמר כאן: 'כִּי אֶשָּׂא אֶל שָׁמַיִם יָדִי וְאָמַרְתִּי חַי אָנֹכִי לְעֹלָם. אִם שַׁנּוֹתִי בְּרַק חַרְבִּי וְתֹאחֵז בְּמִשְׁפָּט יָדִי אָשִׁיב נָקָם לְצָרָי וְלִמְשַׂנְאַי אֲשַׁלֵּם. אַשְׁכִּיר חִצַּי מִדָּם וְחַרְבִּי תֹּאכַל בָּשָׂר מִדַּם חָלָל וְשִׁבְיָה מֵרֹאשׁ פַּרְעוֹת אוֹיֵב. הַרְנִינוּ גוֹיִם עַמּוֹ כִּי דַם עֲבָדָיו יִקּוֹם וְנָקָם יָשִׁיב לְצָרָיו וְכִפֶּר אַדְמָתוֹ עַמּוֹ' (דברים לב, מ-מג);   הקב"ה נשבע שבסופו של דבר הוא יגאל את ישראל, ישיבםֹ לארצו ויחזיר שכינתו, וכל זאת ללא שום תנאי: 'והנה אין בשירה הזאת תנאי בתשובה ועבודה, רק היא שטר עדות שנעשה הרעות ונוכל, ושהוא יתברך יעשה בנו בתוכחות חימה, אבל לא ישבית זכרנו, וישוב ויתנחם ויפרע מן האויבים בחרבו הקשה והגדולה והחזקה, ויכפר על חטאֹתינו למען שמו'.[1]

רש"י, שפירש כי כוונת המלים 'השירה הזאת' אינה לפסוקים המצמררים שבפרשתנו, אלא לשירת האזינו, מגלה לנו אפוא שאף מאחורי חומרתם היתרה של הפסוקים האלה מסתתרת נחמה גדולה. 

'ואנכי הסתר אסתיר פני' – מכאן שתמיד הקב"ה נוכח, אלא שהוא נעלם מעינינו. יתר על כן, התורה מכריזה על היעלם זה בקול גדול, ובכך הוא הופך דווקא לנוכחות, לדיבור, לקריאה לתשובה. הוא עצמו מהווה אות לחיבה. ובכן, ההתראה החמורה כל כך שבפרשת וילך מעידה על קשר האהבה הקיים לעַד בין ה' ובין ישראל. היא מבשרת את בשורת שירת האזינו.

'ועתה כִתבו לכם את השירה הזאת' – חז"ל למדו מפסוק זה שמצווה על כל אדם מישראל לכתוב ספר תורה (סנהדרין כא, ב). אם כן, דרשת התלמוד חלוקה בשתי נקודות על פירוש הפשט של רש"י: הציווי איננו למשה וליהושע בלבד, אלא לכל אחד ואחד מישראל, והשירה איננה שירת האזינו בלבד, אלא המצווה היא לכתוב את כל התורה. אלו דיוקים בלשון הפסוק הביאו את חכמי התלמוד לסטות מן הפשט?

אפשר שהוקשה לחז"ל מדוע דווקא משה צריך היה לכתוב את השירה הזאת. הלא בין כך ובין כך הגיעה שעתו למות, ואם מטרת הכתיבה היא רק כדי למסור את השירה לידי בני ישראל, די היה שיהושע או כל סופר אחר יכתוב אותה! מכך הסיקו חז"ל שכתיבת ספר תורה איננה רק אמצעי להפצת התורה או לשמר את הנוסח שלה, אלא היא מצווה בפני עצמה, שעל ידה היהודי מזדהה עם התורה. לפיכך, לא די שמשה יכתוב את התורה ושבני ישראל יקראו בה וילמדו אותה, כל יהודי חייב לאחוז בקולמוס ולהתאמץ לכתוב אחת לאחת את אותיות התורה, וכך להתאחד עם כל אחת מהן. וזאת שהמצווה נאמרה דווקא למשה, אין זה מפני שרק הוא נצטווה, אלא מפני שהוא דוגמה ומופת של הזדהות עם התורה.

'והיה כי תמצאן אתו רעות רבות וצרות, וענתה השירה הזאת לפניו לעֵד כי לא תשָכח מפי זרעו'. באופן מפתיע, פירושו של רש"י עצמו לפסוק האחרון בדברי ה' אל משה ויהושע מבוסס על ההנחה שהמלה 'שירה' רומזת לכל התורה כולה: 'הרי זו הבטחה לישראל, שאין תורה משתכחת מזרעם לגמרי'.[2] הודאתו של רש"י בכך שמשמעות המלה 'שירה' כאן היא התורה כולה, באה מפני ששירת 'האזינו' עצמה מדברת דווקא על הנאמנות לה' ולתורה. לכן לימוד שירה זו בעל פה, מבלי לזכור את התורה, חסר משמעות לחלוטין. מוכרחים אפוא להבין, שלא רק השירה במובנה המצומצם, אלא אף התורה, על מצוותיה, חוקותיה ומשפטיה, תיזכר ותישמר לעולם.

אם כן, פירושם של חז"ל מוצדק אף לפי הפשט: אם פירוש המלה 'שירה' בסיפא הוא אכן 'כל התורה כולה', כך צריך לפרש אותה גם ברישא, בפסוק 'ועתה כִתבו לכם את השירה הזאת'. אם כן, כוונת הכתוב היא שכל אחד ואחד צריך לכתוב את התורה כולה, ובכללה גם העדות וההתראה של פרשת האזינו.

במצווה זו, של כתיבת ספר תורה, מזדהה עם ישראל עִם התורה. ולכן, מצווה זו היא המבהירה שאף אם הסתיר ה' פניו, הוא ישוב להושיע את ישראל. ואכן, אף אם במשך דורות רבים היו יהודים שעזבו את היהדות, תמיד נשארו מבני ישראל שרידים הנאמנים לה' ולתורתו. מעלה יתירה יש לנאמנות זו בתקופות של הסתר פנים; בזכותה העם כולו מעיד על עת התגלות ה'. 

 

[1] רמב"ן על התורה, דברים לב, מ.

[2] רש"י דברים לא, כא.

שירת התורה

נחום אביחי בוצ'קו

בדברים (לא, יט) נאמר: "ועתה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל שימה בפיהם".

מהי "השירה הזאת"?

יש שפירשו שמדובר על שירת האזינו, הכתובה בהמשך (רש"י ועוד). ויש שפירשו שמכאן חיוב לכתוב ספר תורה שלם, שיש בו שירה זו, שאין כותבין את התורה פרשיות פרשיות (רמב"ם הלכות ספר תורה ז, א).

בין לפירוש ראשון ובין לפירוש שני, עולה מן הפסוק שיש חשיבות גדולה לשירת האזינו. לפירוש ראשון יש לכתוב את השירה באופן נפרד וללמדה את בני ישראל, ולפירוש שני שירה זו היא עיקר התורה, וכל התורה קרויה על שמה!

ותמה בעל הנתיבות שלום, מדוע השירה הזאת כל כך חשובה ויסודית? ובכלל, מדוע היא נקראת שירה, והרי,לכאורה, "שירה" זו אינה שירה רגילה הנאמרת בשמחה, שהרי מסופר בה על מצבים קשים ביותר שעתיד עם ישראל לחוות במהלך הדורות בעקבות חטאיו, וכגון מה שנאמר בה (פס' לב): "כי אש קדחה באפי ותיקד עד שאול תחתית, ותאכל ארץ ויבולה ותלהט מוסדי הרים"!

מסביר הרמב"ן: "והנה השירה הזאת אשר היא בנו לעד אמת ונאמן, תגיד כל המוצאות אותנו בביאור…" (לב, מ), כלומר, בתחילת השירה מוזכרים החסד והניסים שעשה הקב"ה להוציאנו ממצרים ולהביאנו אל הארץ הטובה, כפי שנאמר: "ימצאהו בארץ מדבר ובתוהו ילל ישימון, יסובבנהו, יבוננהו… כנשר יעיר קינו על גוזליו ירחף". בהמשך מוזכרים החטאים של עם ישראל בזמן בית המקדש שגרמו לגלות, ולהסתר פניו של הקב”ה. ולבסוף השירה מנבאת לנו מה יקרה באחרית הימים: "הרנינו גויים עמו… ונקם ישיב לצריו וכפר אדמתו עמו".

על פי זה אפשר לומר ששירת האזינו מבליטה את העניין של השגחת ה' בעולם, ובייחוד השגחתו כלפי ישראל בכל הזמנים, טובים וטובים פחות, ולמעשה זהו עיקר ייעודה של התורה – לגלות את נוכחות ה' בבריאה.

על פי דברי הרמב"ן גם מובן מדוע התורה נתנה חשיבות גדולה לפסוקים אלה, ונקראו "שירה", כי ההיסטוריה של עם ישראל בעולם היא היא שירת הבריאה, המגלה את הנהגתו של ה' את הברואים. וכך כותב בעל הנתיבות שלום: "עיקר השירה היא ההבטחה והעדות על נצחיות הקשר בין הקב"ה לישראל"!

לא בכדי פרשתנו נקראת תמיד בסמוך לראש השנה, שהרי עניינו של ראש השנה, יום הדין, הוא המלכת ה' בעולם, וכפי הנאמר בנוסח תפילות ראש השנה: "מלוך על כל העולם כולו בכבודך והינשא על כל הארץ ביקרך".

דילוג לתוכן