שולחן ערוך כפשוטו
הלכות מנחה וערבית
סימן רל"ח – לקבוע עתים לתורה בלילה, ובו ב' סעיפים
סעיף א
אצריך ליזהר בלמוד הלילה יותר מבשל יום (א), והמבטלו עונשו מרובה.
אעירובין י״ח ע"א.
- יותר מבשל יום – במהלך היום בני האדם עסוקים בפרנסתם, ואינם יכולים להשקיע זמן רב בלימוד תורה; מה שאין כן בלילה, שמסוף יום העבודה ועד שהולכים לישון יש בדרך כלל שעות רבות, וצריך להקדיש את רובן ללימוד תורה. ובמיוחד נכון הדבר כיום, שרבים מבזבזים את שעות הערב לפני המסך. כמובן שיש לישון ככל שצריך, וכן אין לזלזל בחיובי האדם כלפי אשתו וילדיו, אולם על האדם לכלכל זמנו בתבונה ולתת מענה לכל חובותיו; ואין לשים את לימוד התורה בסוף הרשימה, אלא בראשה. ואדם שלומד תורה הופך לבעל ולאב טוב יותר.
סעיף ב
באם יש לו חק קבוע ללמוד כך וכך ליום, והיה טרוד ביום ולא השלימו – ישלימנו בלילה מיד (ב).
בעירובין ס״ה ע״א.
- ישלימנו בלילה מיד – ראינו בראש סימן קנ"ה שאדם שיש לו חוק קבוע ללימודו לא יבטלנו, "אף אם הוא סבור להרוויח הרבה". אמנם לפעמים יש מניעות, והאדם נאלץ לבטל את קביעותו; ומלמדנו המחבר שאין לבטל את קביעותו לגמרי, אלא לדחותה לערב.