דינא דמלכותא דינא

סימן שס"ט

1. מבוא
2. מקור הדין
3. טעם הדין
א. שיטת הרשב"ם
ב. שיטת המאירי
ג. שיטת הרא"ש
4. דינא דמלכותא הסותר את דיני התורה
5. דינא דמלכותא דינא ותשלום מיסים
א. בעבודה חד-פעמית
ב. חיוב דין המלכות על המוכר והקונה
6. פטור תלמידי חכמים מן המיסים
א. שיטת הרמב"ם
ב. תלמידי חכמים אינם צריכים שמירה
ג. דעת השולחן ערוך
ד. מי נקרא תלמיד חכם? 
7. סיכום
8. הערות

1. מבוא

מדינת ישראל, כמדינות אחרות, היא מדינת חוק הפועלת על פי חוקים רבים הנוגעים לכל תחומי החיים. אלא שחוקי המדינה לא נחקקו על פי משפטי התורה ועל ידי חכמי ישראל, ואם כן יש לברר אם יש תוקף הלכתי לחוקים אלה. שאלה זו עולה במלוא חריפותה בדיני מסים; יש לדעת אם על פי דין תורה מחוייבים אנו לשלם את כל המסים, או שיש היתר לעבוד בלא להפריש את כל התשלומים שהמדינה מחייבת. כמו כן יש לשאול אם כיום תלמידי חכמים פטורים על פי ההלכה מן המסים שהמדינה מטילה עליהם.

2. מקור הדין

בכמה מקומות בש"ס[2] מובאים דבריו של שמואל ש'דינא דמלכותא דינא', כלומר שדין המלכות נחשב לדין מחייב גם על פי משפטי התורה. דברים אלו של שמואל עוצמתיים ביותר, וסייעו ליהודים שהתפזרו בגלויות בכל העולם לחיות בקרב האומות, בלי עימותים תמידיים הנובעים מן ההתנגשות בין התורה לחוק המדינה. נביא כאן את דברי הגמרא בבבא קמא:

גופא, אמר שמואל: דינא דמלכותא דינא. אמר רבא: תדע, דקטלי דיקלי וגשרי גישרי ועברינן עלייהו[3]

הגמרא מביאה ראיה לדברי שמואל מכך שאנו משתמשים בכל המבנים שהמלכות בונה. דוגמה לכך הם הגשרים שאנו מהלכים עליהם, הנבנים מעצים ששלוחי המלך קוצצים ללא רשות הבעלים. אם לא הייתה ההלכה ש'דינא דמלכותא דינא' הרי היה זה גזל, ולא הייתה לנו רשות להלך על הגשרים, ומכאן שההלכה העניקה תוקף להחלטות הרשויות המבוצעות לטובת הציבור.

דברי שמואל מובאים שם בהקשר נוסף; הגמרא מביאה את המשנה במסכת כלאיים, האומרת שאסור לאדם ללבוש כלאיים גם במקרה שאין כוונתו ללבישה, אלא רק לגנוב את המכס. על כך מקשה הגמרא מדברי שמואל:

אלא להבריח בו את המכס מי שרי? והאמר שמואל: דינא דמלכותא דינא! אמר רבי חנינא בר כהנא אמר שמואל: במוכס שאין לו קצבה; דבי רבי ינאי אמרי: במוכס העומד מאליו (בבא קמא קיג, א).

כיצד מותר בכלל לגנוב את המכס, הרי 'דינא דמלכותא דינא'! הגמרא מתרצת קושיה זו בשני אופנים: אפשר שמדובר כאן במוכס 'שאין לו קיצבה', כלומר שהוא גובה את המכס שלא על פי כללים השווים לכולם; אפשרות נוספת היא שמדובר במוכס העומד מעצמו, כלומר שלא מונה על ידי המלך ומעולם לא ניתנה לו רשות לגבות את המכס – מעין מאפיונר. מדברים אלו עולה שאם המכס הוא קצוב, וניתן על פי חוק – יש חיוב גמור לשלם. נוסיף כאן כי לדעת רוב הפוסקים תוקפו של דין המלכות הוא מן התורה[4].

3. טעם הדין

מצאנו בדברי הראשונים מספר הסברים לדין זה, ונביא כאן את עיקרי השיטות[5]:

א. שיטת הרשב"ם

כתב הרשב"ם בביאור הדין: "כל מסים וארנוניות ומנהגות של משפטי מלכים שרגילים להנהיג במלכותם דינא הוא, שכל בני המלכות מקבלים עליהם מרצונם חוקי המלך ומשפטיו, והלכך דין גמור הוא ואין למחזיק בממון חבירו על פי חוק המלך הנהוג בעיר משום גזל"[6].

לדעת הרשב"ם התוקף של דין המלכות נובע מכח קבלת העם מרצונם את חוקי המלך. לפי שיטה זו, תוקף משפטי המלכות מבוסס על הצורך הכללי של כל ציבור למנות אנשים שיעמדו בראשו ויתקנו תקנות לטובת הכלל. תקנות אלו מחייבות את הציבור כולו, ואף נגד רצונו של אדם זה או אחר.

ב. שיטת המאירי

כתב המאירי בביאור הדין:

שכך הוא ראוי לו מצד מלכותו על הדרך האמור במלכי ישראל: כל האמור בפרשת מלך, מלך מותר בו, וזהו שאמר דינא דמלכותא ולא אמר דינא דמלכא, כלומר דינים הראויים לו מצד המלכות…[7]

המאירי מבין את תוקפם של דיני המלוכה בדומה לתוקף הניתן למלך ישראל; במשנה במסכת סנהדרין[8] מבואר ש'פורץ לעשות לו דרך', ומתבאר שם בגמרא בדברי שמואל שמותר למלך לעשות את כל הנאמר ב'פרשת המלך'[9]. פרשת המלך היא תשובת שמואל הנביא לעם בבקשם מלך; שמואל הנביא ענה להם שהמלך יחוקק חוקים ויחייב אותם לשלם מסים, והם לא יוכלו להמשיך את חיי החירות שנהנו מהם עד כה. על פי שמואל (האמורא), זוהי אכן זכותו של המלך לעשות דברים אלו, ומחדש המאירי שדינו של כל מלך הוא כמלך ישראל לעניין זה.

נמצא שבין לדעת הרשב"ם ובין לדעת המאירי מסים למיניהם הם חובה גמורה. ואמנם הגמרא[10] מגבילה כאמור את החיוב במסים, ומבארת שהחיוב בהם נאמר רק כאשר הם מוטלים בצורה מבוקרת ובאופן שוויוני על פי חוקי המלכות.

אמנם שמעתי בשם תלמיד חכם שאם המסים אינם מוטלים באופן שווה על כלל האוכלוסייה, כגון שחלק מן האוכלוסייה פטורה מהם – כגון חיילים או תושבים המתגוררים בישובי ספר, או שהמדינה אינה מפרישה סכום כסף שווה לאוכלוסיות שונות – כגון שמסייעת יותר לסטודנטים מאשר לבחורי ישיבה – אין תוקף לדיני המלכות, כדברי הגמרא שהובאו לעיל במוכס שאין לו קיצבה. אך נראה שאין הדברים נכונים, וגישה כזו יש בה סכנה רבה. הלא באופן זה ניתן לבטל את כל חיובי המסים, שהרי במקומות מסויימים (באילת למשל) אין מטילים את כל המסים; וכי נאמר שאין תוקף לחיובי המסים כיוון שחלק מן האוכלוסייה פטורה מהם? ברור הדבר שהרשויות דנות על פי כללים מסוימים איזה סכום לגבות מאיזו אוכלוסייה, ואין זה הופך את הרשויות ל'מוכס שאין לו קיצבה'. וכיוון שכל אדם שיגור באילת, או בכל מקום אחר שיש בו הנחה, ייהנה מהפטור – הרי זה מס שוויוני, ולכן חיוב המסים עומד בעינו.

ג. שיטת הרא"ש

הרא"ש[11] ביאר הטעם של 'דינא דמלכותא דינא' בכך שכל הארץ שייכת למלך, והוא רשאי לגרש ממנה את מי שירצה, ולכן הוא רשאי לגבות מסים מכל הרוצה לדור בה – כדרך שרשאי כל אדם לגבות תשלום מהבא לדור בחצירו. על פי זה כתבו הר"ן והרשב"א[12] שאין דין זה נוהג אלא בחוץ לארץ, אבל מלכי ישראל בארץ ישראל אין בהם 'דינא דמלכותא', לפי שכל ישראל יש להם חלק בארץ, ואין המלך רשאי לגרשם ממנה.

אמנם נראה שגם לדברי ראשונים אלו ישנה חובת תשלום מסים גם במלכי ישראל[13], על פי המבואר בתשובת הרשב"א[14]. הרשב"א דן במקרה של מבוי שהחזיקו בו רבים, שהמלכות רוצה להעמיד בו דלת ובריח כדי להפריד בין הגויים והיהודים, באופן שימנע חלק מהאנשים להיכנס לתוך המבוי. הרשב"א שואל אם יכולים אותם אנשים לעכב על הצבת הדלת, ומסקנתו שכיוון שהרחובות שייכים למלכים רשותם לעשות בהם כרצונם, שהרי 'דינא דמלכותא דינא'. במהלך תשובתו מוסיף הרשב"א משפט חשוב:

ואפשר עוד כי גם למלכי ישראל רשות בכענין זה לפי שזה משמירת עמו. כדי שלא יזוקו הישראלים… ויהיה בזה נזק המלך והרי זה בכלל מה שאמרו במשנתינו: ופורץ לעשות לו דרך. וכל האמור בפרשה, מלך מותר בו. אם כן, מה שצוה המלך לעשות פתח ודלתים באמצע השכונה לשמירת העם, הרשות בידו. נמצא דין מלכי ישראל שוה לדין האומות בדבר זה.

לפי זה נראה שגם הרשב"א וסיעתו יודו שכל דבר שנעשה לצורך בני המדינה ולטובתם יש לו תוקף הלכתי מחייב, ולכן יש לשלם מסים שנגבים לטובת הכלל. ורק במקרה שמטיל המלך מס לטובת עצמו אין 'דינא דמלכותא דינא' במלכי ישראל.

עוד נראה שבימינו, כאשר השלטון הוא דמוקרטי ונבחר בידי העם, יודו כולם לדברי הרשב"ם שיש חיוב גמור לקיים את דין המלכות מכוח הסכמת העם.

להלכה נפסק ברמב"ם[15] ובשולחן ערוך[16] ש'דינא דמלכותא דינא' נוהג בין במלכי אומות העולם ובין במלכי ישראל; ואם כן, ודאי שיש תוקף גמור לחוקי המדינה גם בארץ ישראל. וכך פסק הרב עובדיה יוסף בספרו 'יחווה דעת' חלק ה סימן מד.

4. דינא דמלכותא הסותר את דיני התורה

הכלל 'דינא דמלכותא דינא' נוהג בחוקים החברתיים, במסים הבאים לדאוג לבריאות האוכלוסייה, לתשתיות ולכללים חברתיים שונים (חוקי הנהיגה למשל) וכן בהחלטות המדינה בצורכי ביטחון. כל אלו מצויים בוודאי באחריות הרשויות, וחייבים לציית להם מדין 'דינא דמלכותא דינא'.

מאידך גיסא, אם הרשויות רוצות למנוע מאתנו לקיים איזו שהיא מצוה בין אם היא מן התורה ובין אם היא מדרבנן, אין לציית לחוקים אלה.

5. דינא דמלכותא דינא ותשלום מיסים

א. בעבודה חד-פעמית

כל המקורות שהבאנו מורים על כך שאסור לעבוד בלא לדווח לרשויות המס על שכר העבודה. אלא שבזה יש הבדל בין דינא דמלכותא לדיני תורה, והוא שאף שבדיני תורה אין הבדל בין מעט להרבה ובין מקרה חד פעמי לנוהל רגיל, ובפירוש נאמר כי 'חצי שיעור אסור מן התורה' (יומא עג, ב), אין הדבר כן בדין המלכות. למשל, אדם שצבע את ביתה של דודתו במהלך החופשה והיא שילמה לו כסף על כך, אי אפשר לבקש ממנו שיפתח תיק במס הכנסה וידווח על עבודה חד פעמית אצל קרובים. ונראה שלמעשה אין מי שאוכף בחוק מקרים כאלו, ודרישה כזאת אינה מעשית ואינה נצרכת.

ב. חיוב דין המלכות על המוכר והקונה

שמעתי בשם תלמיד חכם שרצה לומר שכל החיוב לשלם מסים הוא על המוכר, אך על הקונה אין איסור לקנות ממי שלא שילם מסים; ועל כן רצה להתיר לקונה לקנות תפילין ממוכר שאינו מדווח לרשויות המס. ונראה שאין לומר כך, מכמה טעמים:

א. יש בכך משום איסור 'לפני עיוור', ועל כל פנים יש בכך משום מסייע לדבר עבירה.  

ב. עצם השותפות מכלילה את האדם באיסור; וכמליצת חז"ל שנאמרה בהקשר אחר[17], ש'אין העכבר יכול לגנוב בלי החור', כך גם כאן אין למוכר תועלת בהעלמת המס בלא שיהיה לו למי למכור. ואם כן הקונה הוא בוודאי שותף פעיל בהעלמת המס.

ג. משלמי מסים נאלצים למכור ביוקר יחסי, ונמצא שהם מפסידים לקוחות לאלו המעלימים מס ומוכרים בזול. ועל ידי שאדם קונה מהמוכרים המעלימים מס הוא מקפח את פרנסת המוכרים הנוהגים כדין.

יש לשים לב לכך שבמצוות תפילין, החשובה עד מאוד, אנו רגילים לחפש אחר כל ההידורים בכתיבת הפרשיות ובעשיית הבתים, ומשלמים על כך הון רב. משום מה על ההידור 'הפעוט' הזה, שהוא מעיקר הדין – לקנות מאדם הנוהג על פי חוק ומשלם מסים – אנו מוותרים כדי לחסוך בכסף. בכך אנו מקפחים את פרנסת המוכרים כדין, ואף נעשים שותפים לדבר העבירה של המוכר.

6. פטור תלמידי חכמים מן המיסים

הרב עובדיה יוסף כתב בשו"ת יביע אומר[18] שתלמידי חכמים פטורים כיום מכל מיני מסים, ובמקום אחר[19] כתב שמותר אף להעלים מס (אמנם דבר זה אינו מובא בגוף התשובה). לפי זה, בערים שיש בהם תלמידי חכמים, ובמיוחד בישובים הדתיים, חובה על התושבים שאינם תלמידי חכמים לשלם את המסים שהמדינה חייבה בהם את תלמידי החכמים. למעשה לא ראינו גם בישובים החרדיים ביותר הנהגה כזו, ועלינו להבין למה.

מקור הדין בגמרא בבבא בתרא[20], שבה מובא כי חכמים אינם צריכים לשלם מסי שמירה כיוון שהם אינם זקוקים לשמירה, שהרי התורה שהם לומדים שומרת עליהם. בהמשך הגמרא מובא כי מי שמחייב תלמידי חכמים לשלם מסים עובר על דאורייתא, על דברי הנביאים ועל דברי הכתובים. הגמרא מוסיפה שתלמידי החכמים פטורים גם ממסי המלך, מפני שכל הפורענויות באות לעולם רק מפני עמי הארץ. ראייה לכך מביאה הגמרא ממעשה במלך שרצה להטיל מס על אנשי טבריה; החכמים לא רצו להשתתף בתשלום המס, ועמי הארצות ברחו מן העיר כדי שלא יצטרכו לשלם לבדם. והנה, מיד לאחר שעזבו עמי הארצות את העיר נתבטלה הגזירה. ואכן, הבית יוסף בשו"ת אבקת רוכל החרים מראש כל מי שיחייב תלמידי חכמים לשלם מסים. הרב עובדיה יוסף מוסיף שמשמע מדברי הרמב"ם שפטור זה הוא מן התורה, משום שהרמב"ם השווה אותו לפטור הכהנים מלתת מחצית השקל[21].

א. שיטת הרמב"ם

לעניות דעתי אין זה נראה שאפשר ללמוד מדברי הרמב"ם פטור לזמננו. הרמב"ם הביא כל זה בפירושו למשנה באבות, האוסרת ליהנות מדברי תורה: "אל תעש תורתך קרדום לחפור בו"[22], כלומר שאסור לתלמיד חכם לקבל כסף על כך שהוא מלמד תורה. בהקשר הזה כתב הרמב"ם שחייבים לעזור לתלמיד חכם בעסקיו, כגון לסגור את כל החנויות בתחילת היום כדי שהוא ירוויח את פרנסתו במעט זמן, וכן לפטור אותו ממסים בעת הצורך. גם בהלכות תלמוד תורה הביא הרמב"ם דין זה בהקשר של תלמידי חכמים המתפרנסים מיגיע כפיהם, וכתב ש"אם היתה סחורה לתלמיד חכם מניחים אותו למכור תחילה". מכאן ברור ששני הדינים האלו קשורים זה בזה, ועל כן היום שתלמידי חכמים מקבלים משכורת ונוהגים שלא כרמב"ם בדבר זה, אין מקום לפי הרמב"ם לפטור אותם ממסים, וזה ייראה ממש כקרדום לחפור בו. ואין זה קשור כלל בכבוד שאכן ראוי לתת לתלמידי חכמים המלמדים בלי לקבל על כך משכורת.

ב. תלמידי חכמים אינם צריכים שמירה

בגמרא בבבא בתרא (ז, ב) מובא שרבי יהודה נשיאה רצה להטיל מיסי שמירה על תלמידי חכמים, וריש לקיש דחה דבריו, בטענה כי 'תלמידי חכמים אינם צריכים נטירותא' (שמירה). נשאל את עצמנו אם דין זה שייך כיום – כלומר אם יש תלמידי חכמים בימינו שהם בכזו מדרגה, שאכן אינם צריכים שמירה[23]. לכאורה התשובה שלילית, וגם אם ישנם כאלו – הרי הם בטלים במיעוטם. ועיין בזה בדברי הרדב"ז[24]. ועל כן במצבנו, שאין תלמיד חכם אחד שיסכים לגור בין הערבים בלי שמירה, הודאת בעל דין שקולה כמאה עדים, וחייבים כולם לשלם את המסים.

בנוסף נראה לי שאין הפטור שייך בזמננו מטעם נוסף, שיש להעמיק עוד בסוגיה כדי להבינו. הגמרא דנה במיסי השמירה שבני העיר צריכים לשלם, ושואלת כיצד לחלק את הנטל. מסקנת הסוגיה היא שהתשלום תלוי במידת הצורך בדבר – הזקוק לשמירה הוא זה שעליו לשלם. למשל: העשיר צריך לשלם יותר מן העני, כיוון שהגנבים באים מן הסתם לגנוב מן העשירים, והמתגורר סמוך לחומה ישלם יותר מן המתגורר בפנים העיר, משום שהוא מסתכן יותר. בהקשר הזה אומרת הגמרא שתלמידי חכמים אינם צריכים לשלם, משום שהם אינם זקוקים לשמירה לצורך עצמם.

אם כן, נראה כי דין זה אינו שייך כיום, כיוון שמיסי ביטחון אין עניינם שמירה מגנבים, אלא שמירה על המדינה בשלמותה. אף אזרח במדינה אינו משלם לצורך השמירה האישית שלו, אלא לצרכי הכלל. ואף מי שאינו זקוק לשמירה מסיבה זו או אחרת חייב לשלם באופן שיוויוני – וכן הדין גם בתלמידי חכמים, שאף אם נאמר שאינם זקוקים לשמירה לצורך עצמם, הרי התשלום במדינתנו אינו אלא תשלום כללי. ואכן, העניים במדינת ישראל אינם משלמים מס הכנסה כלל – אף שהם זקוקים לביטחון בדיוק כמו העשירים – משום שהתשלום הינו כללי ואינו מתחשב בצורך האישי. וכדברינו נמצא בפירוש בחידושי חתם סופר בסוגיתנו (בבא בתרא ח, א):

ודע דלפי עניות דעתי לא קפטרי רבנן אלא ממס וחומה שהם מצד גלות ישראל בין אומות העולם…אבל שמירה כדרך שמלכות נשמרים ממלכויות אחרים גם תלמיד חכם חייב.

ג. דעת השולחן ערוך

דין פטור תלמידי חכמים ממסים מובא בשולחן ערוך יורה דעה סימן רמג. בעיון בדבריו נראה שתי נקודות חשובות: הראשונה, שתלמיד חכם אינו פטור מכל המסים; והשנייה, שלא כל תלמידי החכמים פטורים.

להבנת דברי המחבר נזכיר שבגמרא פטרו תלמידי חכמים משני סוגי מסים: א. מסי שמירה, שהרחבנו את הדיבור עליהם למעלה. ב. מסי המלך המוטלים על הציבור לטובת המלך, כמו בסיפור המס על אנשי טבריה. מאידך גיסא, מפורש בגמרא שתלמידי חכמים חייבים במסים המיועדים לתיקון הרחובות.

וכך פסק השולחן ערוך:

תלמידי חכמים לא היו יוצאים בעצמם עם שאר העם לעשות בבנין העיר ובחפירות העיר וכיוצא בזה, שלא יתבזו בפני עמי הארץ… במה דברים אמורים? כשכל אדם יוצא בעצמו, אבל אם אין יוצאין בעצמם אלא שוכרים אחרים במקומם או גובין מבני העיר לעשותו, אם דבר שצריך לחיי אדם כגון בארות המים חייבים לתת חלקם (רמג, א-ב).

אמנם תלמידי חכמים פטורים ממיסי שמירה וממיסי המלך המוטלים על הציבור לטובת המלך, אך במסים שתכליתם טובת הציבור הם חייבים. כיום במדינתנו מתחלקים המסים לשלושה חלקים עיקריים: מיסי צדקה – חינוך ורווחה, מסים לביטחון ומסים לתשתיות. רוב רובם של המסים מיועדים לטובת הציבור ולא לטובת המלכות, ועל כן חייבים תלמידי החכמים בכל המסים האלה.

ד. מי נקרא תלמיד חכם ?

השולחן ערוך לא פטר ממסים את כל תלמידי החכמים. ההגדרה שלו לתלמידי חכמים ש'תורתם אומנותם' מצמצמת ביותר, עד שכמעט ואין אדם הראוי להיקרא בשם זה. וזו לשון השולחן ערוך:

ודוקא תלמידי חכמים שתורתם אומנותם, אבל אין תורתם אומנותם חייבין. ומיהו אם יש לו מעט אומנות או מעט משא ומתן להתפרנס בו כדי חייו ולא להתעשר, ובכל זמן שהוא פנוי מעסקיו חוזר על דברי תורה ולומד תדיר נקרא תורתו אומנותו (רמג, ב).

מציאות זו של אדם הלומד תדיר כמעט ואינה קיימת בימינו, לבד מיחידי סגולה ממש, ומי יעיד על עצמו שראוי לשם זה? וכבר כתב על כך התרומת הדשן סימן שמב:

אפשר משום דסבירא להו דהאידנא אין לנו מי שתורתו אומנתו אפילו באותו דרך שביאר אשירי לעיל, משום דצריך דקדוק יפה שיחזור תמיד לתלמודו כשיפנה מעסקיו. ואין נזהרין יפה האידנא.

הרמ"א מביא הגדרה נוספת לתלמיד חכם:

רק שהוא מוחזק כתלמיד חכם בדורו שיודע לישא וליתן ברוב מקומות בתלמוד ובפירושיו ובפיסקי הגאונים (שם).

תלמיד חכם הוא אפוא אדם הבקי ורגיל הן בתלמוד, הן בפירושיו והן בפסיקה למעשה – וזאת ברובו של התלמוד! תלמידי חכמים כאלו נדירים ביותר.

ואמנם הרב עובדיה יוסף הביא פוסקים החולקים ומרחיבים מאוד את הגדרת תלמידי החכמים ואת הפטור ממסים; אלא שאין זו דעת המחבר, וודאי שהנוהג כפי דעת המחבר נוהג על פי דין.

בתשובתו טוען הרב עובדיה יוסף שתלמיד חכם נחשב למוחזק בממונו, ולכן יכול לטעון 'קים לי' כאותם הפוסקים הפוטרים אותו מלשלם. אולם הוא בעצמו כותב שחלק מהפוסקים סברו שאין טוענים מוחזקות כנגד הציבור. ועוד נראה לי שאין פה דין רגיל של חושן משפט, שבו שני אנשים חולקים ביניהם, והמוחזק יכול לטעון 'קים לי' כדעה זו או אחרת כדי שלא יוציאו ממנו ממון. כאן התלמיד חכם עומד מול אלוקיו: האם ראוי לפטור את עצמו מחיוב העולה מן השולחן ערוך ומפוסקים ראשונים ואחרונים, ולהסתמך על דעות מקלות? האם אין בהנהגה זו חילול השם? ואפשר שאדרבא, ראוי לתלמיד חכם להחמיר בדין כשיטות נוספות המובאות בראשונים: א. שיטת הרמב"ן, הסובר שהפטור אינו קיים כשהחיוב הוא אישי ומוטל על כל אדם בנפרד. כל הפטור לדעתו הוא דווקא במס שהוטל על הציבור בכללותו. ב. ישנן שיטות הסוברות שאין בכלל כיום מושג של תלמיד חכם, ועיין בהרחבה בתרומת הדשן שהביא שיטות אלה (אף שחלק עליהן).

יש להוסיף כי הרמ"א כתב שיש מקומות שנוהגים בהם להטיל מס על תלמידי חכמים, וזאת על פי דברי תרומת הדשן שהבאנו למעלה, שכתב שבענייני מסים הולכים אחרי המנהג, ומנהג מבטל הלכה. ואם כן, אף אם נאמר שמן הדין תלמידי חכמים פטורים מן המסים, הרי שלדעת הרמ"א אין באפשרותם להישמט למעשה מחיוב זה, שהרי המנהג להטיל על כולם את המס.

למסקנה, תלמידי חכמים חייבים בזמננו בתשלום המסים, ומכמה טעמים:

א. הפטור המובא בגמרא ובשולחן ערוך אינו ממסים הבאים לצורך הכלל, אלא ממסים המוטלים לצורך שמירה אישית או לצורך המלך.

ב. אין כיום אדם המצוי במדרגה כזו נעלה שאין הוא זקוק לשמירה.

ג. חלק מן הראשונים סוברים שאין הציבור חייב לשלם בעבור אישים פרטיים, ולכן תלמידי החכמים מחוייבים במסים שהוטלו עליהם באופן ישיר.

ד. כמעט ואין תלמידי חכמים העונים על הגדרה של תלמיד חכם הפטור ממס, כפי שהובאה להלכה בשולחן ערוך וברמ"א.

ה הרמ"א כתב שיש מקומות שמנהגם הוא שתלמידי החכמים משלמים את המסים, והולכים בזה אחרי המנהג.

להלכה הכריע הרב עוזיאל לחייב את תלמידי החכמים לשלם את המסים[25], והסביר שהמסים הם כצדקה לעזרה לעניים, ותלמידי החכמים חייבים לתת חלקם – "וכי תלמידי חכמים פטורים ממצוות"? וכן כתב גם השרידי אש (חלק א סימן קלח). ונמצינו למדים שכבר בדורות הקודמים הכריעו גדולי המשיבים, הן האשכנזים והן הספרדים, שתלמידי החכמים חייבים כיום בתשלום המסים.

ועל אחת כמה וכמה שאם הציבור אינו מוכן לשלם בעבורם, שאין הם יכולים חלילה לשקר ולהעלים מס. אדרבא, תלמידי החכמים צריכים להוות דוגמא לציבור, וכפי שמצאנו שאף שתלמיד חכם פטור מלהתפלל במניין אם מתפלל במקום לימודו, אין לעשות כן שמא הציבור ילמד ממנו[26].

7. סיכום

למדנו שהכרעת הפוסקים – והשולחן ערוך בכללם – ש'דינא דמלכותא דינא'; ודין זה חל בין בארץ ובין בחוץ לארץ. לכן אנו מחוייבים על פי ההלכה לכבד את חוקי המדינה שאינם מנוגדים לדיני תורה ולשלם את המסים והמע"מ, כל עוד הם מוטלים על פי קריטריונים קבועים. וכפי שביארנו, חיוב זה חל הן על המוכר והן על הקונה, ולכן יש להקפיד לרכוש מוצרים מאנשים הפועלים על פי החוק. וכן ראינו שתלמידי חכמים אינם פטורים ממסים בזמננו, וכל שכן שאסור להם להעלים מס.

[1] בעריכת הרב אליהו וינגורט. גם רוב ההערות מפרי עטו.

[2] בבא קמא קיג, א. גיטין י, ב. נדרים כח, א. בבא בתרא נד, ב.

[3] קיג, ב.

[4] עיין אבני מילואים כח, ב. שו"ת חתם סופר יו"ד סימן שיד. דבר אברהם א, א ענף ב. אמנם דעת הבית שמואל אבן העזר כח, ג שהוא מדרבנן.

[5] לטעמים נוספים עיין אבן האזל נזקי ממון פרק ח הלכה ה. שו"ת חתם סופר או"ח סימן רח וחו"מ סימן מד. דבר אברהם חלק א סימן א.

[6] בבא בתרא נד, ב ד"ה והאמר שמואל. וכן כתב בשו"ת אור זרוע ח"א סימן תשמה.

[7] בבא קמא קיג, ב.

[8] כ, ב.

[9] שמואל א פרק ח.

[10] בבא קמא קיג, א.

[11] נדרים פרק ג סימן יא. וכן כתבו הרשב"א והר"ן בנדרים כח, א. וכן כתב בעל התרומות שער מו חלק ה סימן ה.

[12] נדרים כח, א.

[13] עיין בשו"ת חתם סופר חו"מ סימן מד שכתב: "ומכל מקום נראה לי דלא פליג (הר"ן) אלא במסים ומכס שמטיל על כרחם, סבירא ליה, לא שייך לומר בני מדינה ניחא להו אלא משום שהוא אדון הארץ ואם כן יש לחלק בין מלכי ישראל למלכי אומות העולם אבל במנהגים ונימוסים מודה ר"ן דהטעם משום דניחא להו ואין לחלק בין מלכי ישראל לאומות העולם".

[14] חלק ב סימן קלד.

[15] הלכות גזילה פרק ה הלכה יא.

[16] שולחן ערוך חושן משפט סימן שסט סעיף ו. ועיין ברמ"א שם סעיף ח.

[17] גיטין מה, א.

[18] חלק ז חו"מ סימן י ויחוה דעת בהערה על יחוה דעת חלק ה סימן מד.

[19] מפתחות ליחוה דעת חלק א. איני יודע אם המפתחות מפרי עטו של הרב או של העורך.

[20] ז, ב. ח, א.

[21] בתרומת הדשן סימן שמב מפורש שפטור זה הוא מדרבנן ועל כן הוא כותב שמנהג מבטל הלכה, ואיני בטוח כלל שדעת הרמב"ם הוא שהפטור הוא מן התורה, כי להלכה הרמב"ם פסק שכוהנים חייבים במחצית שקל, ועל כן כל רצונו היה שמהות הפטור הוא מן התורה כי הפטור לדעתו הוא חלק מהכבוד לתלמידי חכמים שיש בזה חיוב מן התורה לכבד תלמידי חכמים וכמו שדין ואהבת לריעך כמוך הוא מן התורה והחיובים הספציפיים כמו ביקור חולים הם מדרבנן.

[22] פרק ד משנה ה.

[23] באמת גמרא זו תמוהה מאוד ולא רק בדורינו ראינו שהיו פיגועים שפגעו גם בתלמידי חכמים וכן בתרפ"ט נפגעו בני תורה והשואה האיומה לא פסחה על תלמידי חכמים וגם בזמן התנאים הקדושים נפגעו תלמידי חכמים ומידי שנה אנו אומרים סליחות המזכירים עשרה הרוגי מלכות. ועל כן נראה לי לפרש את הגמרא כך: בלי רוח אין עתיד לעם ישראל. לימוד התורה הוא חלק מהזהות היהודית. ועל כן הכוונה היא שכל אחד תורם לעתיד עם ישראל לפי מעלתו: יש בצורה חומרית ויש בצורה רוחנית ועל כן אנו עוזרים לתלמידי חכמים שהיו עובדים לפרנסתם, עבודה מועטת כדי להקדיש את זמנם ללמוד וללמד תורה ואיך נבקש מהם לשלם את המסים. זהו חלקם להגנה של העם. אבל היום שמקבלים משכורת על מה שמלמדים תורה אי אפשר לפטור אותם.

[24] חלק ב סימן תשנב. בשאלה שם מדובר בתלמידי חכמים שביקשו שידאגו לשמירתם ובעלי בתים לא רצו בגלל שהיו עניים. הרדב"ז כותב שברור שהם צריכים לשלם כי הם מודים שהם צריכים שמירה ומוסיף שאפילו לא אומרים כן יש מקום לחייבם: "ואף על פי שיש טעם אחר כי מסופק אני אם יש עתה מאן דלא בעי נטירותא איני נכנס בחקירה זו עתה כי דברי יעציבו את קצת חכמים ולכן השתיקה טובה מהדבור".

[25] משפטי עוזיאל יו"ד סימן לט.

[26] או"ח סימן צ סעיף יח.

דילוג לתוכן