שמירה בבעלים
סימן שמ"ו
1. מבוא
2. הצגת הגמרא
3. שיטת רש"י
4. שיטת הרמ"ה והרמב"ם, והקושי בשיטתם
5. ביאור שיטת רש"י על פי הסברו של אמו"ר
6. ביאור שיטת הרמב"ם והשולחן ערוך על פי הסמ"ע
7. תוספת ביאור על דברי הסמ"ע
8. הערות
1. מבוא
כתוב בתורתנו הקדושה בפרשת משפטים:
"וְכִי יִשְׁאַל אִישׁ מֵעִם רֵעֵהוּ וְנִשְׁבַּר אוֹ מֵת, בְּעָלָיו אֵין עִמּוֹ, שַׁלֵּם יְשַׁלֵּם; אִם בְּעָלָיו עִמּוֹ לֹא יְשַׁלֵּם וגו'" (פרק כב פסוקים יג-יד).
משמעותו הפשוטה של הכתוב היא, שאם אדם שאל חפץ מחבירו, ובעת שבירת החפץ השאול, או מיתתו, נכח המשאיל עם השואל, ייפטר השומר מתשלום, אבל אם לא נכח עמו, יתחייב בתשלום.
וצריך להבין מדוע, אם היו "בעליו עמו", יפטר השומר. וכי מה בכך, הרי תמיד, אפילו באונס, השואל מחויב בתשלום, יותר מכל שומר אחר, כיון שכל ההנאה שלו[1], ומדוע כאן יפטר? השאלה מתחזקת כאשר מתבוננים בפרטי דין זה. כי מצינו שהפטור הורחב לשאר שומרים[2]. ויתירה מזו, אין נוכחותו הפיזית של המשאיל נדרשת בעת השבירה, אלא עליו להיות "עמו במלאכתו", כלומר לעבוד אצל השואל, רק בזמן ההשאלה[3]. ואינו מובן מדוע יש בזה כדי לפטור את השומר מתשלום?
אפשר אולי לומר, כך גזרה חכמתו יתברך. אבל כבר כתב הרמב"ם, שאם בני אדם אינם עושים דברים ללא טעם, קל וחומר שה' יתברך אינו עושה כן, אלא יש לכל מצוותיו טעמים, ועלינו לעמול בגילוי טעמי מצוות התורה. לכן ברצוני לנסות ולהסביר את טעמו של פטור "בעליו עמו", בעזרת החונן לאדם דעת.
2. הצגת הגמרא
טרם ניגש לבאר את טעם הפטור, נדון בקצרה על מקרים מסוימים, בהם הדעות חלוקות אם גם הם כלולים בפטור "בעליו עמו".
מובא בגמרא[4]: "שמור לי ואשמור לך – שומר שכר". מבאר רש"י שהשומר נידון כשומר שכר, שאחריותו גדולה, ובמקרה של גניבת החפץ יחוייב בתשלום, כיון שמקבל שכר שמירה. זאת, בניגוד לשומר חינם, שפטור על גניבה, כי בסך הכל עושה טובה לבעלים. מלבד אם פשע בשמירה, שאז חייב.
שואלת הגמרא "ואמאי שמירה בבעלים היא". מבאר רש"י, כיוון שבעלי החפץ (המפקיד) שומר על החפץ של השומר (הנפקד), נמצא שבו זמנית, כל שומר עובד אצל חברו, במה ששם עינו ומשגיח על חפץ חברו, וזה בדיוק הדין של "עמו במלאכתו". על כן, באבוד החפץ או בהגנבו, יש לפטרו, שכן "אִם בְּעָלָיו עִמּוֹ לֹא יְשַׁלֵּם", ומדוע מחוייב כשומר שכר. מוסיף רש"י, שדין זה, למרות שנכתב בפסוקי השואל, כבר מובא בגמרא, כמצויין במבוא, שיש לשייכו לכל השומרים.
מתרץ רב פפא "דאמר ליה שמור לי היום ואשמור לך למחר", באופן כזה אין כאן מציאות של בעליו עמו. כי אחד מהתנאים בדין בעליו עמו הוא, שיהא עמו בעת ההשאלה. וכיון שאמר "אשמור לך למחר", נמצא שלא היה עימו בתחילת השמירה.
ממשיכה הגמרא לצטט מתוך ברייתא כמה מקרי שמירה:
א. שמור לי ואשמור לך.
ב. השאילני ואשאילך.
ג. שמור לי ואשאילך.
ד. השאילני ואשמור לך.
"כולם נעשו שומרי שכר זה לזה", היינו, כשנגנב חפץ, יתחייבו השומרים כשומרי שכר.
גם כאן מקשה הגמ', הרי זו שמירה בבעלים? וכמו בקטע הקודם, מתרץ רב פפא, שאמר, שמור לי היום ואשמור לך מחר. כי אז נמצא שבעלי החפץ, בזמן תחילת השמירה, אינו עובד אצל השומר, ואין פטור.
3. שיטת רש"י
אלא שרש"י פירש כי שאלת הגמרא ("הרי זו שמירה בבעלים") מוסבת רק על המקרה של "שמור לי ואשמור לך", כי רק בו הבעלים מבצע עבודה עבור השומר, שהרי כל אחד שומר על חפץ חברו. אבל בשלושת המקרים האחרים "השאילני ואשאילך, שמור לי ואשאילך, השאילני ואשמור לך" אין בהם מציאות של בעליו עמו, וכפי שנפרט, וממילא אין פטור.
במקרה של "השאילני ואשאילך" אף אחד אינו עובד אצל השני, רק נעשות טובות הדדיות. כגון, השאל לי את רכבך, ואשאילך את אופני הרכיבה. אין אלו יחסי עבודה, לכן אין כאן פטור של בעליו עמו.
במקרה של "שמור לי ואשאילך", המשאיל אינו עובד אצל השואל, אלא להיפך, כגון שסיכמו "שמור על מכוניתי, ואשאילך את אופני הרכיבה שלי", הרי שהשואל עובד עבור המשאיל ולא המשאיל עבור השואל. ואין כאן בעליו עימו.
גם במקרה של "השאילני ואשמור לך" השואל עובד אצל המשאיל, כגון שאמר "השאל את האופניים, ואשמור על רכבך". וכיון שהמשאיל אינו עובד אצל השואל, אין כאן בעליו עימו.
זאת שיטת רש"י בביאור הסוגיה. וחשוב לשים לב שפירושו תואם במדויק את לשון הגמרא בתירוצה, שמדובר ב"שמור לי היום ואשמור לך למחר", כלומר במקרה הראשון. אבל שאר מקרי הברייתא, לא נזכרו בתירוץ.
4. שיטת הרמ"ה והרמב"ם, והקושי בשיטתם
לעומת זאת, רמ"ה ורמב"ם ביארו בשאלת הגמרא "הרי שמירה בבעלים היא" ששייכת לכל המקרים שבברייתא. וצריך לבאר שיטתם, כי הרי נתבאר, שרק באומר "שמור לי ואשמור לך", המפקיד, בעלי החפץ, עובד אצל הנפקד, וכיצד זה ניתן להסביר שגם שאר המקרים מוגדרים "בעליו עמו".
ולא מצא הטור ישוב לשיטת הרמ"ה אלא במקרה של השאילני ואשאילך, בו עוד ניתן להבין שיש מציאות של "עמו במלאכתו", כי המשאיל שומר על כלי השואל.
והוסיף בית יוסף לתרץ את המקרה השלישי – "שמור לי ואשאילך".
וכתב בקצרה וז"ל "יש לדחוק ולומר דכיון דכליו שאול לו, הוי כאילו בעליו עמו" ע"כ. (ופירוש התירוץ, ראה פרישה שכתב וז"ל ראובן אומר שמור לי, ובשכר השמירה אשאיל לך כלי, לעשות בו מלאכתך.
אם כן, הואיל ומותר לעשות מלאכתו באותו כלי של ראובן הוי עמו במלאכתו) בקיצור: רשות השימוש בכלי, נחשב שבעלי החפץ נמצא עמו (וזה קצת דחוק). אבל על המקרה הרביעי "השאילני ואשמור לך" נשאר גם הב"י בצ"ע.
5. ביאור שיטת רש"י על פי הסברו של אמו"ר
כעת, לאחר הצגת שתי השיטות בהבנת הסוגיא, ניגש להסביר מדוע, לשיטת רש"י, כשבעליו עמו, נפטר השומר מחובתו, ככתוב "אִם בְּעָלָיו עִמּוֹ לֹא יְשַׁלֵּם".
כפתיח להסבר, אצטט את ביאורו של אבי, מורי ורבי, הרב שאול דוד בוצ'קו הי"ו (בחיבורו על פירוש רש"י על התורה, הנקרא "בעקבות רש"י") בפרשת משפטים, בדין בעליו עימו.
בתחילת דבריו, באר מאיזה טעם מחייבים שואל בכל מקרה, גם כשארעו נזקים או הפסדים באונס, הרי גם לבעלים זה יכל לקרות. אלא שהיסוד לכל חיובי השומרים הוא, גודל האחריות שהשומר נוטל על כתפיו. לכן, ככל שהאחריות הניטלת עבור החפץ גדילה יותר, כך הוא נחשב יותר כבעליו, וככל שהוא יותר בעלים, גם אחריותו על החפץ גדילה. וכיון שהשואל מתנהג כבעלים, גם אחריותו גדולה מאד, כמעט כמו בעליו. הלכך אפילו במקרה של אונס, חייב לשלם.
טעם זה יש בו כדי להסביר מדוע פטרה התורה את השומר מכל חיוב, כשבעליו עמו. שכן, אם נתבונן בטעם הנזכר נגלה, כי יחס השואל לחפץ המושאל מצוי במדריגה גבוהה ועליונה מן הבעלים. שהרי, יחסי עובד ומעביד יוצרים ביטול של העובד כלפי המעביד, כי התשלום שניתן לעובד, מחייבו בעבודה, והמעביד הוא הקובע היכן יעבוד ואלו משימות יבצע.
עובד שמשאיל חפץ למעבידו, נשלט על ידי המעביד הן בשעבוד גופו לעבודה, והן בשליטה על החפץ השאול, שהרי כל שומר כמוהו כבעלים, ולכן הוא יחוייב בתשלום. מציאות זו גורמת לאיבוד חירות המשאיל על עצמו ועל חפציו, והתורה אינה חפצה באבדן חירות האדם, כי זה מצב לא טוב.
לכן, כדי למנוע אבדן חירותו ועצמאותו, ציותה התורה, שבמקרה זה ייפטר השואל מכל תשלום, כדי להחזיר את האחריות והבעלות, לפחות כלפי החפצים, לאדוניו האמיתיים.
כדי להבין את עומק ההסבר של אדוני אבי מורי ורבי שיחיה, יש לבאר שהאדם השלם הוא זה הלוקח אחריות על חייו. אבן יסוד במשנתו של אמו"ר. גם פסיקת ההלכה מבוססת על אחריות האדם והאימון בעצמו, כי המבין שהוא בעל בית על ההחלטות בחייו, יחוש בכוחות הקיימים בו לקלוע אל המסקנות המתבקשות, ולבצע את הבחירות הנכונות בחייו.
גם פטור בעליו עמו משקף את רצון התורה למנוע אבדן חירותו של אדם. זוהי תפיסה שונה מן המקובל, כי רגילים לחשוב שככל שתשלם פחות, כך ייטב מצבך. אבל תפיסת התורה שונה לחלוטין, דוקא מי שמשלם הוא הבעלים האמיתי. כי פירושו של תשלום הוא נטילת האחריות, והאחריות היא התנהגות של בעלים ואדונים.
זהו טעמו של פטור "בעליו עמו". ואם כי, בתפיסה ראשונית אנו מתרעמים, כיצד יתכן שהשואל נפטר מתשלום, הרי כל ההנאה שלו. אבל במבט מעמיק יותר, אנו מגלים כי התורה נטלה את האחריות מן השואל והשיבתו חזרה לבעלים האמיתיים.
לפי זה מובנת שיטת רש"י, שצמצם פטור זה, בסוגיא הנזכרת לעיל, רק למקרה בו הבעלים אכן עסוק במלאכתו עם השואל, כי רק במקרה זה, שעובד עבור השואל, יש צורך להשיב לו אחריות, ולפטור את השואל מכל תשלום (מדין בעליו עימו), אבל בשאר המקרים, כיון שאחריותו לא הוחלשה כל כך, לא ניטלה ממנו חירותו, ואין סיבה לפטור את השואל מתשלום.
6. ביאור שיטת הרמב"ם והשולחן ערוך על פי הסמ"ע
אלא שכעת עלינו להסביר את שיטת הרמב"ם והרמ"ה, כי הפירוש הנזכר אינו מתאים לשיטתם, שהרי לדעתם חל פטור בעליו עמו גם בשלושת המקרים האחרים , אף שבהם לא איבד בעלי החפץ את בעלותו, כי רק החפץ נתון לאחריות השואל, בעוד שבעלי החפץ עצמם אינם עובדים עבורו.
כדי לבאר שיטה זו, רצוני ללכת בעקבות הסמ"ע שביאורו מיישב את שיטת הרמ"ה והרמב"ם, שאף נפסקה להלכה בשולחן ערוך (ורמ"א פסק כשיטת רש"י):
כך כתב הסמ"ע בפירוש שיטתם (חו"מ סימן שה ס"ק י):
"שמור לי היום ואשאילך למחר כו'. משמע הא אמר לו שמור לי היום ואשאילך מיד, או השאילני ואשמור לך מיד הוה שמירה בבעלים, וכן כתב הטור (סעיף ז') בשם הרמ"ה בהדיא, ותמה עליו הטור בזה [והוא דעת היש אומרים שמביא מור"ם על זה], וגם הב"י תמה על השאילני ואשמור לך מיד, ע"ש.
ובפרישה (שם) כתבתי דנראה לי טעמו דהרמ"ה בזה, דסבירא ליה דהא דכתיב (שמות כב יג) בעליו אין עמו כו' לאו דוקא עמו במלאכה קאמר, דאם כן לא הוה ליה לקרא לסתום, אלא רצה לומר, בעל המשאיל אינו עם ענין השאלה, דלא תלה עסקו וענין אחר בשאלה זו, אז חייב. לאפוקי, כשאמר לו השאילני ואשאילך, שמור לי ואשאילך, השאילני ואשמור לך, שכולם מיקרי בעליו עמו, שהרי תלה השמירה או השאלה בענין אחר, שאמר אשאילך, בתנאי שתשמור לי, או השאילני בתנאי שאשמור לך כנגדו. מיהו באומר לו השאילני היום ואשמור לך למחר, לאו עמו מיקרי, דעמו משמע מיד בשעת התחלת שאלה".
מבואר בדברי הסמ"ע, שלא נאמר בפסוק "בְּעָלָיו אֵין עִמּוֹ במלאכתו" אלא "בְּעָלָיו אֵין עִמּוֹ, שַׁלֵּם יְשַׁלֵּם" כלומר אם בעלי החפץ אינם עם השואל, לאו דוקא עמו במלאכתו, אלא בכל דרך שהיא, כגון שמירה או דבר אחר, הרי זה מוגדר "בְּעָלָיו אֵין עִמּוֹ", ולכן שַׁלֵּם יְשַׁלֵּם.
ואולם, אם הבעלים עירבו וקשרו עצמם להשאלה בדרך נוספת, כגון, שהתנה או תלה את השאלה בתמורה מסוימת, די בזה להחיל את הפטור של "בעליו עימו", כי הואיל והבעלים מעורב בגוף ההשאלה (שהרי תלה או התנה את ההשאלה בדבר נוסף), הרי הוא "עִמּוֹ", כלומר "עם ההשאלה", ולכן חל בהשאלה כזו פטור "בְּעָלָיו עִמּוֹ".
פירוש הסמ"ע בלשון הפסוק מבאר מדוע גם בשאר המקרים שנזכרו לעיל שייך הפטור, כלומר גם ב"השאילני ואשאילך", "שמור לי ואשאילך", "השאילני ואשמור לך", גם בהם שייך הפטור האמור, של "בְּעָלָיו עִמּוֹ", כי בעלי החפץ אכן מקושר בדרך נוספת אל ההשאלה, מלבד גוף ההשאלה.
7. תוספת ביאור על דברי הסמ"ע
אלא שהסבר זה של הסמ"ע, למרות שמיישב את הקושיא על שיטת הרמ"ה והרמב"ם, עדיין חסר הסבר, כי לא מובן מדוע שייכותו, בדרך נוספת, של בעל החפץ להשאלה, יוצר פטור עבור השומר?
כדי לבאר זאת נראה לומר, שבעצם, חיוב שומר או שואל בתשלום עבור נזקים שארעו לחפץ הוא חידוש של התורה, ואם לא היתה התורה מחדשתו, לא היה סביר לחייב. יתכן שרעיון זה נשמע, אולי, מופרך, הואיל וחונכנו לשלם על נזקים. אבל אם נעמיק בזה נבין, כי לולי חידוש התורה, לא היה פשוט לחייב.
כדי להבין רעיון זה נביא דוגמא. בעל מכונית בשווי מאתיים אלף ש"ח (200,000 ש"ח), נתבקש על ידי חברו להעמיד את מכוניתו היקרה והמפוארת, ליומיים הבאים, כהשאלה, לצורך חתונתו. החבר הסכים בחפץ לב, והשאיל את רכבו. למרבה הצער, במהלך יומיים אלו, ארע אונס, שלא באשמת השואל, וארע הפסד, שהרכב ניזוק באופן מוחלט, או נגנב. הדין הוא, כידוע, חיוב בתשלום מלא עבור השואל.
אם נשאל מדוע התורה מטילה תשלום כזה, התשובה הרי מבוארת בגמרא – "כל הנאה שלו". כלומר הנאתו מן הרכב, היא המחייבת. אבל זה עדיין תמוה, כי אפשר לומר שהרכב נגנב או הוזק באונס ביד בעליו, אפילו שהיה "מושאל". ואם כן, מדוע לא יאמר השואל למשאיל, מזלך גרם הפסד זה. ואפילו שתזמון ההפסד ארע בדיוק ביומיים בהם היה החפץ אצלי, אבל זה לא אומר שגנבו ממני. כי אני סך הכל עושה בו שימוש, אבל הגניבה או הנזק בוצע על הרכב שלך, שהרי הרכב עדיין בבעלותך.
ובכל זאת לא ניתן טענה כזו, כי התורה חידשה שהשומרים, ככל שנוהגים בחפץ כבעליו, כך גדילה חובת אחריותם כלפי החפץ, כביכול היו הם עצמם הבעלים. וחידשה זאת התורה כי רצתה שיחס האחריות של השואל או השומר אל חפץ חבירו יהא כיחסו לחפציו שלו עצמו. ורק הטלת אחריות, עד כדי תשלום מלא, יביא את השומר לשמירה מיטבית על החפץ (כעין מאמר התנא בפרקי אבות (ב-יב) "יהי ממון חברך חביב עליך כשלך"). וככל שתגדל זמינות החפץ לשימושו ולהנאתו של השומר, כך תגדל ותעלה גם רמת חיובו.[5]
חידוש זה נעוץ בהבנה רוחנית, עמוקה מאד, המודגשת מאד במצוות השמיטה והיובל. התורה מגבילה את בעלותו של אדם, שלא יחוש שבידו ניתנה "בעלות מוחלטת", כי בעצם כל העולם שייך לה', ככתוב "כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ"[6]. הלכך, גם בעלות על חפץ אינה מקנה לאדם שליטה טוטאלית, אלא בעיקר זכות שימוש. באמצעות רעיון זה, ניתן להבין מדוע לפי התורה צריכים השומרים לשלם על אבדן ונזק, שכן בשמירתם, הם בעצם הופכים להיות הבעלים, ברמה כזו או אחרת.
לפי דברינו, יוצא שחיוב השומרים לשלם, הוא בכלל חידוש של התורה. ואם יכלה התורה לחדש ולהטיל חיוב על השומרים, כך גם יכלה להחריג מקרה מסויים, ולפטור את השומר מתשלום, ככתוב, אִם בְּעָלָיו עִמּוֹ, לֹא יְשַׁלֵּם.
ההסבר להחרגה זו הוא, שחידוש התורה לחייב שומר בתשלום, הוא רק כאשר הבעלים משחררים לחלוטין את בעלותם, ונותנים את כל זכויות השימוש בחפץ. ואולם, מפקיד שגם פועל ועובד לצורך הנפקד, לא משחרר את כל אחריותו על החפץ. לכן, אם יארע נזק או הפסד לחפץ, יפטר השומר. כי האחריות נותרה, במידה מסוימת, על בעלי החפץ. ואז שבנו אל ההבנה הפשוטה, בה השומר אינו חייב בתשלום על היזק שארע לחפץ, וכנתבאר לעיל.
לפי ביאור זה, משמעות הדבר, שהבעלות נותרת ביד הבעלים רק כשבעלי החפץ מתנה את נתינת החפץ באיזה תנאי. אך זכור לי, שבכלל הפטור של "עמו במלאכתו" כלול גם כשהבעלים מסייע לשואל בתחילת שאילתו, אפילו אם כשנתן את החפץ לא התנה זאת בתנאי מסוים. וכיצד נוכל להסביר שהבעלים במציאות כזו נחשב "בעליו עמו"?
ונראה לי, שמלאכה שהמפקיד עושה לטובת הנפקד, בדיוק כשמתחיל הליך השמירה, גם אם לא הותנה תנאי מפורש לגבי ההשאלה, ברור שהעבודה נעשית לא במקרה, אלא יש קשר ושייכות הדדית בין הדברים, גם אם לא פירשו זאת בדיבור ברור. לכן, בכל מקרה כזה, יש להסביר שהבעלים מותירים בידם את הבעלות, באופן חלקי לפחות, ולכן אם יקרה לו משהו, השומר אכן יהיה פטור.
כעת נשוב ונפרש את המקרים הנזכרים בסוגיא, ונראה כיצד בכל אחד מהם, הבעלות לא שוחררה לגמרי, כיון שנעשה תנאי להשאלה הדדית או שמירה הדדית, מה שאומר שבעלי החפץ אינם מאפשרים לשומר לשלוט על החפץ כבעלים ממש. וכמובן, הדוגמאות שיובאו להלן נתבססו, על הנתבאר לעיל, שחיובי השומרים הינם חידוש התורה.
הנה במקרה של "השאילני ואשאילך", השואל נותן תמורה לחפץ שמקבל, וזה מותיר את בעלות המשאיל על כנה.
ב"שמור לי ואשאילך", מתבקש אדם לשמור, ותמורת זאת, יקבל חפץ בהשאלה. זהו יחס גומלין, מעין "טובה תחת טובה". כלומר, המפקיד מתקשה להותיר חפץ ביד השומר, סתם כך, ללא נתינת תמורה. לכן משאיל לו חפץ, אבל לא משחררו מבעלותו.
ב"השאילני ואשמור לך", השואל מבקש לשאול חפץ, אך אינו מוכן לקבל טובה ללא תמורה, לכן מבקש להחזיר איזו תמורה. ואם המשאיל מסכים לכך לתמורה זו, הוא בעצם מראה שאינו מעוניין לשחרר את החפץ לגמרי, לכן גם זה נקרא "בעליו עמו".
לסיכום: הסמ"ע הסביר בשיטת רמ"ה והרמב"ם, שעל ידי התמורה שהמשאיל מקבל מחמת ההשאלה, חל הפטור "בְּעָלָיו עִמּוֹ", כי בעלותו לא שוחררה. מה שממילא, מותיר את השומר, ללא סיבת חיוב, הלכך "לֹא יְשַׁלֵּם".
נסיים בדברי דרוש.
ניתן להגדיר את השימוש שאנו עושים בעולם ובכל הטוב השופע סביבנו, בגדר "שואל". שהרי בעל הבית הוא בורא העולם, ונתן לנו רשות לקחת מן הטוב שיש בעולם, אבל בתמורה, הוא גם מצפה שנפעל בו.
דבר זה יש להוכיח מדברי הגמרא (ברכות לה ע"א), שהקשתה סתירה. כי מהפסוק "לה' הארץ ומלואה" משמע, שטובות הבריאה שייכים לה' ואסורים לבני אדם. ואילו מהפסוק "והארץ נתן לבני אדם" משמע, שמותר לבני אדם ליהנות מטוב העולם. מתרצת הגמרא, טרם אמר אדם ברכה, הארץ אכן שייכת לה'. אבל אחר אמירת ברכה, ה' מתיר ליהנות מטוב הארץ. משמעות הדברים היא, שה' נותן לנו את השימוש בעולם, ובתנאי שתהא לזה תמורה, שנדע על בעלותו, ונפעל שמלכותו תיוודע לכל.
לפי זה אפשר לומר בדרך דרש, שאם "בְּעָלָיו אֵין עִמּוֹ" כלומר, אם אין מכירים בהנהגת ה' בעולם, ונפרדים לגמרי מה', אז "שַׁלֵּם יְשַׁלֵּם", כלומר אין היתר ליהנות מטוב העולם. אבל אם "בְּעָלָיו עִמּוֹ", כלומר מכירים במלכות ה' בעולם, והנהגתו את עולמנו בכל רגע נתון, אין צורך בתשלום. אבל עלינו לתת תמורה, ולהיות אקטיביים, לברך ולעשות רצונו, ולהודיע מלכותו לכל.
[1] כמבואר בגמרא בבא מציעא לד ע"א.
[2] ראה בבא מציעא צה ע"א וכי ישאל וכו' מוסיף על ענין ראשון. וכך נפסק להלכה בשלחן ערוך (חושן משפט סימן שמו סעיף יט).
[3] שם צה ע"ב ושלחן ערוך שם סעיף ב.
[4] שם פא ע"א.
[5] הבנה זו מסבירה ענין נוסף. הנה יש לשאול, מדוע, לאחר שכלו ימי השאילה, משתנה גדר השואל והופך ל"שומר שכר" כמבואר בגמרא בבא מציעא פא ע"א, ומדוע לא יישאר השומר בגדר "שואל". אמנם, לפי האמור, לאחר כלות ימי ההשאלה, השואל כבר אינו נוהג לגמרי כבעלים, לכן בהכרח גם רמת החיוב משתנה.
[6] שמות יט ה.