שולחן ערוך כפשוטו
הלכות יום טוב
סימן תק"ח – דברים האסורים ביום טוב בהכנת צלי
בסימן זה מספר איסורים שבהם עשוי להיתקל הבא לצלות בשר ביום טוב. רובם נאסרו משום "תיקון כלי", כלומר איסור להכין ביום טוב כלי, איסור הקיים אף אם ישתמש בכלי להכנת אוכל. הסיבה לאיסור היא שזו מלאכה שאפשר לעשותה לפני יום טוב ("מכשירים שאפשר לעשותם מערב יום טוב").
סעיף א
אאין מלבנים את האבנים לצלות או לאפות עליהם מפני שמחסמן (א) ואין שוברין את החרס (ב) ואין חותכין את הנייר לצלות עליהם (ג) בואין פוצעין את הקנה לעשותו כמו שפוד לצלות בו (ד).
אמשנה ביצה ל״ג וכפירוש רמב״ם בפרק ג' אהא דאיתא שם בגמרא 'ואמרי לה [מפני שצריך] לחסמן', כמו שכתב הרב המגיד שם. בכפירוש הרמב״ם שם.
(א) מפני שמחסמן – למדנו בסימן תצ"ה שאף שמותר לעשות ביום טוב מלאכה לצורך אכילה אין לעשות בו "מכשירים", כלומר להכין ביום טוב את הכלי שבו נעשית המלאכה, אלא אם כן לא היה ניתן לעשות זאת מערב יום טוב; ואיסור זה הוא מן התורה. לפיכך מלמדנו כאן המחבר שאסור ללבן אבנים על ידי אש כדי להכינם לצלייה ביום טוב, שהרי אפשר לעשות זאת לפני יום טוב[1].
(ב) ואין שוברים את חרס – ביום טוב כדי לצלות עליו. ואסרו זאת חכמים משום שהדבר דומה לתיקון כלי. מדאורייתא אין זה נחשב לתיקון כיוון שאין כאן שבירה עדינה המייצרת כלי בר קיימא, אלא זו שבירה גסה שנועדה לשימוש חד פעמי. אך היות שאפשר לעשות זאת לפני יום טוב – אין לעשות זאת ביום טוב עצמו, ככל המכשירים.
(ג) לצלות עליהם – גם כאן האיסור הוא מדרבנן, משום שנראה כתיקון. ויש ללמוד מכך שאסור לקרוע כשנצרך לדבר הנקרע, משום שדומה למתקן כלי. מכאן האיסור לקרוע נייר טואלט או חתיכת נייר סופג[2].
(ד) לצלות בו – קנה הוא ענף חלול, ואסור לחתוך אותו ולהכין ממנו שיפוד ביום טוב מאחר שבכך הופך את הקנה לכלי.
סעיף ב
גפוצעים אגוזים במטלית, ולא חיישינן שמא תקרע (ה).
גברייתא שם.
(ה) ולא חיישינן שמא תקרע – מותר לפצח אגוזים תחת מטלית משני טעמים: ראשית – אינו מעוניין בקריעת המטלית, ואם תקרע הרי זה "דבר שאינו מתכוון". ושנית – הקריעה מקלקלת את המטלית, ואינה מתקנת אותה.
[1] חולקים הפוסקים האם מדובר כאן באבנים חדשות, או אף באבנים שכבר צלו עליהן; וכן נחלקו האם לגרוס "אבנים", או שמא לגרוס "רעפים", ואבנים מותר. ולמעשה הכל תלוי אם במציאות יש תיקון כלי בליבון זה או לא.
[2] ואינו דומה לקריעת עטיפה כשנצרך למה שבתוכה. ששם אינו מתקן את הדבר הנקרע לצורך שימוש חדש. לכן לצורך אוכל ודאי שמותר ביום טוב. ולעניין קריעה כזו בשבת (או ביום טוב שלא לצורך אוכל) – עיין בסוף סימן ש"מ ובנושאי הכלים שם, וראה גם בחיבורנו "בעקבות המחבר" מעמוד ש"ה והלאה.
הלכות יום טוב
סימן תצ"ה – המלאכות האסורות ביום טוב
סימן תצ"ו – יום טוב שני של גלויות
סימן תצ"ז – דיני הכנה ביום טוב
סימן תצ"ח – דיני שחיטה ביום טוב
סימן תצ"ט – הכנת בשר שחוט ביום טוב
סימן ת"ק – קניית בשר והכשרתו ביום טוב
סימן תק"א – עצים האסורים והמותרים להסקה ביום טוב
סימן תק"ג – שלא להכין מיום טוב לחברו
סימן תק"ד – דין תבלין וטחינתו ביום טוב
סימן תק"ה – חליבת בהמה ביום טוב
סימן תק"ו – דיני לישה ביום טוב
סימן תק"ז – דיני אפייה ביום טוב
סימן תק"ח – דברים האסורים ביום טוב בהכנת צלי
סימן תק"ט – כמה דינים פרטיים בהלכות יום טוב
סימן תק"י – כמה דברים האסורים ביום טוב, ומהם המותרים על ידי שינוי
סימן תקי"א – הבערה וחימום מים ביום טוב
סימן תקי"ב – שלא לבשל לצורך גויים ביום טוב
סימן תקי"ג – ביצה שנולדה ביום טוב
סימן תקי"ד – כיבוי והדלקה ביום טוב
סימן תקט"ו – דברים שהובאו על ידי נכרי ביום טוב
סימן תקט"ז – אלו דברים מותר לשלוח ביום טוב
סימן תקי"ז – קניית מיני מאכל ביום טוב
סימן תקי"ח – דיני הוצאה וטלטול ביום טוב
סימן תקי"ט – צירי דלתות ותיקון כלים ביום טוב
סימן תק"כ – לכבד הבית ביום טוב
סימן תקכ"א – הצלה מפני הגשם ביום טוב
סימן תקכ"ב – כמה איסורי הוצאה משום כבוד יום טוב
סימן תקכ"ג – טיפול בבהמתו ביום טוב
סימן תקכ"ד – כמה דברים שגזרו בהם ביום טוב
סימן תקכ"ה – דין הלואה ביום טוב
סימן תקכ"ו – דיני קבורת המת ביום טוב
סימן תקכ"ז – דיני עירוב תבשילין