שולחן ערוך כפשוטו
הלכות יום טוב
סימן תקכ"ג – טיפול בבהמתו ביום טוב
כבר התבאר בסימן תקי"ב כי עשיית מלאכה בעבור בהמה נחשבת כמלאכה שלא לצורך, ואסורה ביום טוב. אולם מותר לטרוח בעבור בעלי חיים שמזונם עליך, היינו שהאחריות להאכילם שלך, אם אין בכך איסור מלאכה[1].
סעיף א
אמסירים זבובים הנתלים בבהמה (א), אף על פי שהן עושין חבורה (ב).
אמשנה ביצה כ״ג וכר׳ אלעזר בן עזריא דאמר מקרדין וכפירוש רמב״ם, וכן איתא בערוך.
(א) הנתלים בבהמה – מפני שזו טִרחה עבור בהמה שמזונה עליך, וכפי שנתבאר למעלה, הדבר מותר אם אין בכך מלאכה[2].
(ב) עושין חבורה – להבנת משפט זה (וכן להבנת הסעיף הבא) יש להקדים ולבאר כי כאשר אדם עושה דבר המותר בשבת, ואגב עשייה זו יכולה להתבצע מלאכה נוספת האסורה בשבת שהוא אינו מתכוון לה, נקראת המלאכה "דבר שאינו מתכוון". להלכה מותר לבצע את הדבר המותר על אף החשש שתיעשה מלאכה אסורה. אך אם מלאכת האיסור ודאי תתבצע ("פסיק רישיה") חייב על המלאכה אף שלא התכוון לה[3].
וכאן – גם אם בהסרת הזבובים חובל בבהמה, הרי אינו מתכוון למלאכה זו ואין גם הכרח שתתרחש, והרי זה דבר שאינו מתכוון המותר.
סעיף ב
באין מגרדין בהמה במגרדת ביום טוב, מפני שמשרת שער (ג).
בפשוט לדעת הבית יוסף.
(ג) מפני שמשרת שיער – גירוד זה נעשה במברשת ("מגרדת"), ונועד להוצאת הזבובים. אולם גירוד הבהמה גורם בהכרח לתלישת שערות, וכפי שבארנו בסעיף הקודם, "פסיק רישיה" נחשב כמלאכה, וביום טוב לא הותרה מלאכה בעבור בהמתו[4].
סעיף ג
גאין מילדין בהמה ביום טוב (ד), אבל מסעדין אותה, שאוחז בולד שלא יפול לארץ ונופח לו בחוטמו ונותן לו דד לתוך פיו (ה).
גמשנה וגמו־א שבת קכ״ח.
(ד) אין מילדין בהמה ביום טוב – כיון שהדבר כרוך בעשיית מלאכות[5], דבר שאסור בעבור בהמה.
(ה) לתוך פיו – היות שדברים אלו אינם אלא טרחה, וכאמור מותר לטרוח בעבור בהמה שמזונה עליך.
סעיף ד
דבהמה שריחקה ולדה, מותר לזלף (פי' לשפוך) מי שלייתה עליו וליתן מלא אגרוף מלח ברחמה כדי שתרחם עליו (ו); אבל הטמאה אסור לעשות לה כן. הגה: וע"ל סי' רמ"ו ס"ג בהגה אם אדם מצוה על שביתת בהמתו ביום טוב (ז).
דברייתא וגמרא שבת קכ״ח.
(ו) כדי שתרחם עליו – כל אלו הינן עצות שנזכרו בגמרא לסיוע בלידת הבהמה, ואין בהן מלאכה אלא טרחה בלבד (ובבהמה טמאה אין בהן כדי לעזור).
(ז) שביתת בהמתו ביום טוב – עיין מה שכתבנו בעניין זה בסימן תצ"ה סעיף ג.
[1] שם סעיף ג'. וראה בביאורנו שם ס"ק י' וס"ק י"ג.
[2] ועיין באור הלכה, שהסביר שההיתר הוא משום צער בעלי חיים. והנראה לענ"ד כתבתי, וה' יצילני משגיאות.
[3] לדעת המחבר, אם נוח לעושה המלאכה שמלאכה זו תתבצע – אסור מהתורה וחייב, ואם אינו מעוניין בכך – אסור מדרבנן. ויש מתירין לגמרי בדלא ניחא ליה. וראה מאמרינו "פסיק רישה דניחא ליה באיסור דרבנן" בספר "בעקבות המחבר" מעמוד ר"כ.
[4] וכפי שראינו בהערה הקודמת, שאף על פי שאינו מעוניין בתלישת השערות עדיין אסור מדרבנן, ולא הותר בעבור בהמתו.
[5] כפירוש הרשב"א (שבת קכח). ולפי רש"י יש בכך טרחה מרובה (בעוד שבלסעוד הטרחה קטנה), וכך פירש המ"ב ס"ק ד.
הלכות יום טוב
סימן תצ"ה – המלאכות האסורות ביום טוב
סימן תצ"ו – יום טוב שני של גלויות
סימן תצ"ז – דיני הכנה ביום טוב
סימן תצ"ח – דיני שחיטה ביום טוב
סימן תצ"ט – הכנת בשר שחוט ביום טוב
סימן ת"ק – קניית בשר והכשרתו ביום טוב
סימן תק"א – עצים האסורים והמותרים להסקה ביום טוב
סימן תק"ג – שלא להכין מיום טוב לחברו
סימן תק"ד – דין תבלין וטחינתו ביום טוב
סימן תק"ה – חליבת בהמה ביום טוב
סימן תק"ו – דיני לישה ביום טוב
סימן תק"ז – דיני אפייה ביום טוב
סימן תק"ח – דברים האסורים ביום טוב בהכנת צלי
סימן תק"ט – כמה דינים פרטיים בהלכות יום טוב
סימן תק"י – כמה דברים האסורים ביום טוב, ומהם המותרים על ידי שינוי
סימן תקי"א – הבערה וחימום מים ביום טוב
סימן תקי"ב – שלא לבשל לצורך גויים ביום טוב
סימן תקי"ג – ביצה שנולדה ביום טוב
סימן תקי"ד – כיבוי והדלקה ביום טוב
סימן תקט"ו – דברים שהובאו על ידי נכרי ביום טוב
סימן תקט"ז – אלו דברים מותר לשלוח ביום טוב
סימן תקי"ז – קניית מיני מאכל ביום טוב
סימן תקי"ח – דיני הוצאה וטלטול ביום טוב
סימן תקי"ט – צירי דלתות ותיקון כלים ביום טוב
סימן תק"כ – לכבד הבית ביום טוב
סימן תקכ"א – הצלה מפני הגשם ביום טוב
סימן תקכ"ב – כמה איסורי הוצאה משום כבוד יום טוב
סימן תקכ"ג – טיפול בבהמתו ביום טוב
סימן תקכ"ד – כמה דברים שגזרו בהם ביום טוב
סימן תקכ"ה – דין הלואה ביום טוב
סימן תקכ"ו – דיני קבורת המת ביום טוב
סימן תקכ"ז – דיני עירוב תבשילין