על שולחן השבת

פרשת וישב

המרגלית והחול
השמש והירח משתחווים ליוסף טבע ונס
גורלו של אח, גורלו של עם
שורשי דוד המלך וגאולת דורנו
אורו של משיח

 

המרגלית והחול
שאול דוד בוצ'קו

כידוע, דרכו של רש"י בפירושו לתורה לקצר בלשונו. אך הנה ביאורו הראשון על פרשת וישב (בראשית לז, א) נראה כיוצא מכלל זה, שם האריך בדברים. בדבריו בא רש"י להסביר מדוע התורה מסכמת את כל תולדותיו של עשו בפרק אחד (פרק לו), ואילו לסיפור תולדות יעקב מקדישה התורה פרשות שלמות.

נעיין בדברי רש"י אלה.

את דבריו ניתן לחלק לשלושה חלקים, ולכאורה נראה שכולם חוזרים על אותו רעיון:

'אחר שכתב לך ישובי עשו ותולדותיו בדרך קצרה, שלא היו ספונים [=הגונים] וחשובים לפרש היאך נתיישבו וסדר מלחמותיהם איך הורישו את החורי, פירש לך ישובי יעקב ותולדותיו בדרך ארוכה כל גלגולי סבתם, לפי שהם חשובים לפני המקום להאריך בהם'.

עתה מביא רש"י דוגמאות להוכחת דבריו:

'וכן אתה מוצא בעשרה דורות שמאדם ועד נח, פלוני הוליד פלוני, וכשבא לנח האריך בו. וכן בעשרה דורות שמנח ועד אברהם קצר בהם, ומשהגיע אצל אברהם האריך בו'.

למקרה שהקורא עדיין לא הבין, הנה משל: 'משל למרגלית שנפלה בין החול, אדם ממשמש בחול וכוברו בכברה עד שמוצא את המרגלית, ומשמצאה הוא משליך את הצרורות מידו ונוטל את המרגלית'.

אך באמת, כמו בכל מקום בדברי רש"י, כל מילותיו כאן שקולות בפלס ומדודות, ללא חזרות מיותרות. בקיצור נמרץ ומעורר השתאות הנחיל לנו רש"י כאן שלשה יסודות להבנת ההיסטוריה.

מלחמות, מהפכות, מעצמות כלכליות וצבאיות נראות כשולטות בעולם. ליד עשו החזק והמפואר נראה יעקב הקטן כמסכן. ספרי ההיסטוריה הכללית מקדישים ליעקב ומשפחתו בקושי פיסקה קצרה. מלמד אותנו רש"י כי השקפת התורה שונה בתכלית — תולדות יישובם של בני עשו, סדר מלחמותיהם ואיך הורישו עמים אחרים, כל אלה אינם אלא תהפוכות והרפתקאות בעלמא. הדברים החשובים באמת הם 'ישובי יעקב ותולדותיו', בתי התלמוד שייסד, ערכי המוסר שהוא נושא עמו. העיקר לפני הקב"ה הוא שבניו ינחלו את התורה הזאת. זה מה שחשוב בעיני ה', וקיום העולם כולו תלוי בזה.

אך הנה תמוה, הדוגמאות אותן מביא רש"י (בחלק השני של דבריו) אינן זהות לקורות בפרשתנו. אמנם נח מופיע בסוף עשרה דורות מאדם הראשון, וכן אברהם הוא דור עשירי לנח, אבל אצל יעקב ועשו המצב שונה: בפרק אחד התורה מסכמת את כל תולדות עשו עד ימי דוד, שהרי מסיימת: "ואלה המלכים אשר מלכו בארץ אדום לפני מלך מלך לבני ישראל" (בראשית לו, לא). יש כאן, אם כן, סיפור היסטורי המאוחר לימי יעקב.

כוונת רש"י בדימוי זה היא ללמדנו שתכלית תולדות יעקב היא דוד. אם חיכינו עשרה דורות כדי שיופיע איש צדיק — נח, נצטרך לחכות עוד עשרה דורות עד שיופיע איש ושמו אברהם, ויהיה, לראשונה בהיסטוריה, אב למשפחה שהצדק והמוסר הם נר לרגליה. אולם ניאלץ לחכות עוד דורות רבים עד שמהלך זה יגיע אל היעד, ותקום אומה שהתורה היא חוקתה וא־להים הוא מנהיגה העליון. יעקב, אב לשנים־עשר השבטים, החל אפוא להניע תהליך שיסתיים רק עם דוד. דוד המלך הוא שיידע לכרוך את העוצמה ואת הצדק ביחד, הוא שיוריד את עשו מגדולתו ויכונן מלכות הי, כלומר ממלכה המתנהלת על פי תורת הי. את לשון הפסוק "אלה הילדות ::עקיב" (בראשית לז, ב) מפרש רש"י: 'אלה של תולדות יעקב, אלה ישוביהם וגלגוליהם עד שבאו לכלל יישוב'. במילים אחרות: אלה תולדות המדינה היהודית, מתחילת דרכה עם יעקב עד התגבשותה על ידי דוד, המולך לאחר שפוסקת המלכות מעשו.

למרבה הצער, לעתים קרובות עם ישראל איננו מכיר את האוצר שבידו. הוא תורם את מיטב כוחותיו וכישרונותיו ונרתם במלא המרץ לכל מיני חזונות שווא ומשיחי שקר. נצרות, מרכסיזם ושאר אידיאולוגיות, בראש כולן עמדו בנים לעם היהודי. לצערנו עד היום מסרב העם היהודי לנהל את מדינתו על פי חוקי התורה.

אולם, בסופו של דבר, לאחר שעמנו יתנסה בכול וייווכח שכל החזונות 'החדשניים' האלה אינם אלא חזיונות תעתועים, לאחר שיספוג כישלון אחר כישלון, או אז ייווכח שכל האידיאולוגיות אשר הוא נהר אחריהן אינן אלא חול וחצץ. באותו הרגע הוא ישליך אותן ויאחז בפנינה האמיתית. רק בדרך הקשה של ניסוי וטעייה הוא יגיע להכרה בערך התורה.

כל זאת מפני שהטמנו את המרגלית בחול, סבלנו ייסורים לאורך כל ההיסטוריה. כשנכיר בה שוב, יוכל מלך המשיח — משיח בן דוד — להתגלות.

השמש והירח משתחווים ליוסף טבע ונס
שאול דוד בוצ'קו

בחלומו הראשון חולם יוסף שאחת עשרה אלומות משתחוות לו (בראשית לז, ז). מלבד הנבואה שאחי יוסף עתידים להשתחוות לו (ראה שם מב, ו), יש לחלום זה משמעות לדורות: אחי יוסף יזדקקו לתכונות האופי של יוסף כדי לשרוד בגלות, ואף לעתיד לבוא משיח בן דוד יתגלה רק לאחר שמשיח בן יוסף יסיים את תפקידו.

קשה יותר לפענוח הוא חלומו השני של יוסף. הוא חולם שהשמש והירח, המסמלים את אביו ואת אשת אביו, ואחד עשר כוכבים, הלא הם אחד עשר אחיו, משתחווים לו. חלום זה הינו נבואה לעתיד, ואכן מפורש בכתוב שלבסוף האחים השתחוו ליוסף: "ויבאו אחי ייסף וישתחוו לו אפים ארצה" (שם), אך לא מצאנו שיעקב השתחווה ליוסף!

במסכת מגילה (טז ע"ב).נאמר: ' "וישתחו ישראל על ראש המטה" (שם מז, לא), אמר רבי בנימין בר יפת אמר רבי אלעזר: תעלא בעידניה סגיד ליה' (שועל בזמנו תשתחוה לו) [1]. ובפסיקתא זוטרתא מובאות שתי דעות: "וישתחו ישראל על ראש המטה", השתחווה כלפי שכינה שזיכהו לבן כזה. דבר אחר: "וישתחו ישראל על ראש המטה", לקיים מה שנאמר "הבוא נבוא אני ואמך ואחיך להשתחות לך ארצה" (בראשית לז, י), היינו דאמרי אינשי: תעלא בעידניה סגיד ליה'. לדעה זו משמע שיעקב אכן השתחווה ליוסף. ברם עלינו להבין מדוע צריך היה יעקב להשתחוות?

בספר יהושע מצאנו שיהושע בן נון — נינו של אפרים בן יוסף — התפלל שהשמש והירח יעמדו במקום, וקרא (יהושע י, יב): "שמש בגבעון דום וירח בעמק אילון". הציווי "דום" (שורש דמ"ם) פירושו כאן לעמוד ללא תנועה, אך משמעותו הראשונית של השורש היא 'לשתוק'. אם כן, יהושע כביכול ציוה לשמש ולירח לשתוק, וכן מסופר במדרש (תנחומא פרשת אחרי־מות סי' ט. תנח"ב שם סי' יד): 'משעה שהשמש זורח עד שהוא שוקע, אין קילוסו של הקב"ה פוסק מפיו, שנאמר "ממזרח שמש עד מבואו מהלל שם ה' " (תהלים קיג, ג)., וכן אתה מוצא בשעה שעשה יהושע מלחמה בגבעון, מה כתיב שם: "אז ידבר יהושע לה' וגו' שמש בגבעון דום". ביקש יהושע לשתק את החמה, לא אמר לו 'שמש בגבעון עמוד', אלא "דום", למה אמר "דום"? שכל שעה שהוא הולך הוא מקלס להקב"ה, וכל זמן שהוא מקלס יש בו כוח להלך, לכך אמר לו יהושע שישתוק, שנאמר: "שמש בגבעון דום"…אמר לו השמש ליהושע: וכך אתה גוזר עלי שאדום? אמר לו הן. אמר לו: ומי יאמר קילוסו של הקב"ה? אמר לו: דום אתה ואני אומר קילוסו של הקב"ה, שנאמר "אז ידבר יהושע" (יהושע שם), ואין "אז" אלא שירה, שנאמר "אז ישיר משה" וכו' (שמות טו, א)׳.

נראה לומר שלא בא המדרש לסתור את פשט הכתוב, ובוודאי נעשה נס והשמש והירח עמדו מלכת. 'שירת ההלל' של השמש והירח לה' היא עצם שמירתן על סדרי הבריאה: "הללוהו שמש וירח הללוהו כל כוכבי אור. הללוהו שמי השמים והמים אשר מעל השמים. יהללו את שם ה' כי הוא צוה ונבראו. ויעמידם לעד לעולם חק נתן ולא יעבור" (תהלים קמח, ג־ו). ההתבוננות במעשה בראשית ובחוקיות השולטת בעולם מביאה לידי הכרה בגדלות הא־ל. היקום איננו תוהו ובוהו פרוע, בלתי סדיר ואקראי, אלא הוא עולם מסודר בתבונה נפלאה, המעידה על גדלות הבורא. בדרך זו של התבוננות בעולם, כותב הרמב"ם (הלכות עבודה זרה פ"א ה"ג. ועיין גם הלכות יסודי התרה פ"ב ה"ב). הכיר אברהם את בוראו.

אם־כן, יהושע פקד על השמש ועל הירח 'לשתוק', פירוש הדבר, שביקש מהקב"ה שיתערב במלחמה וישנה את חוקי הטבע שהוא ברא, כי אין כמסלולי השמש והירח לסמל את השלמות ואת היציבות של הבריאה. יהושע מצהיר שהוא רוצה לומר קילוסו של הקב"ה במקום השמש והירח. האדם רוצה 'לרשת את תפקידם', כלומר האדם רוצה להיות המעיד על מציאותו יתברך ועל השגחתו בארץ. לא רק דרך ההתבוננות בטבע ובנפלאות הבריאה יכיר האדם את א־להיו, אלא בקשר בלתי אמצעי ובהתנסות ממשית.

המדרש (תנחומא שם) מספר שהשמש והירח סירבו תחילה למלא אחר פקודתו של יהושע: 'אמר השמש ליהושע: וכי יש קטן אומר לגדול דום, אני נבראתי ברביעי, ובני אדם נבראו בששי, ואתה אומר לי דום? אמר לו יהושע: בן חורין שהוא קטן ויש לו עבד זקן, אינו אומר לו שתוק? אברהם אבינו הקנה לו הקב"ה שמים וארץ, שנאמר: "ברוך אברם לא־ל עליון קנה שמיים וארץ" (בראשית יד,יט), ולא עוד אלא שהשתחווית ליוסף, שנאמר: "הנה השמש והירח ואחד עשר כוכבים משתחוים לי" (שם לז, ט), ואת מדבר כנגדי? הוי "שמש בגבעון דום"׳. משמע כאן כי רק אחרי שיהושע הזכיר לשמש ולירח את יוסף הם צייתו לו.

נראה לבאר את המדרש כך:

אברהם, יצחק ויעקב זכו אמנם לסייעתא דשמיא ונעשו להם נסים, אבל אלה לא היו נסים גלויים. לדוגמא: לידת יצחק היתה נס, וגם לידת בניו, אבל לא ראינו שה' שינה את חוקי הטבע בשביל האבות. הנסים שנעשו לאבות מוזכרים במדרשים, אבל אינם מפורשים בכתוב. בייחוד אצל יעקב, ראינו שהוא נאלץ לברוח מפני עשו ולהתמודד עם לבן, ולבסוף לאחוז בתחבולות כדי לפייס את עשו. בכל המאבקים האלה פעל יעקב בדרכים טבעיות, ולא ראינו שזכה לנסים גלויים.

בעקבות יוסף, בני ישראל יירדו למצרים, יעברו שם תקופת עבדות מפרכת ועינויים נוראים, ובסופה ייצאו לחרות בניסים גדולים, באותות ובמופתים. אולי זהו מה שיוסף רואה בחלומותיו. הוא מבחין שהסתיימה לה התקופה בה האדם הכיר את א־להים בהתגלותו בטבע, דרך התבוננות בבריאה. הוא חוזה תחילת עידן חדש, עידן בו הקב"ה עתיד לשדד את חוקי הטבע בשביל עם ישראל.

מדוע דווקא יוסף הוא הזוכה לחזון זה? נראה שיש לתלות את הסיבה לכך בהבדל בינו לבין האבות.

האבות, אברהם יצחק ויעקב, היו אנשים מושלמים. לא ראינו אצלם שום חולשה, שום תשוקה לעשות הרע. המדרש מספר שבן שלוש הכיר אברהם את בוראו (נדרים לב, א; בראשית רבה פרשה ל, ח), שיצחק לא היסס לרגע ומסר את עצמו לשחיטה (תנחומא וירא סי' כג; פסיקתא רבתי פיסקא מ), שיעקב בעודו בבטן אמו כבר רצה לצאת וללמוד בבית המדרש (בראשית רבה פרשה סג, ו; רש"י בראשית כה, כב). יוסף, לעומת זאת, הוא בחור צעיר ויש לו חולשות. התורה מספרת לנו בתחילת הפרשה (בראשית לז, ב, ועיין רש"י שם ובראשית רבה פרשה פד סי' ז). שהוא אהב להתייפות, שהיתה בו קצת גאווה, וגם לא נמנע מלספר לשון הרע על אחיו. בקיצור, אדם ככל האדם, בן אנוש עם חולשות אנושיות.

צעיר זה נמכר והגיע למצרים, מושלך אל תוך תרבות זרה, אל תוך חברה פרוצה ומושחתת. ברגע הקשה ביותר שם הוא מצליח להתגבר על טבעו ולכבוש את יצרו. הוא מוכיח שלא רק אדם קדוש מבטן מסוגל לעשות את הטוב, אלא גם האדם הרגיל יכול לשלוט על יצרו בגבורה עילאית. על כן ה' אומר: 'אם האדם מסוגל להתעלות למדרגה כזאת, אם הוא מסוגל להתגבר על טבעו, אף אני אשנה את הטבע בעבורו'. אם כן, בזכות מעשים נעלים כמעשהו של יוסף מחליט ה' להתערב בנעשה בעולם, ומשנה את חוקי הטבע על מנת לעשות נסים בשביל האדם.

יתכן שזהו פשר החלום אותו חלם יוסף שהשמש והירח משתחווים לו — הוא חזה ברוח קדשו את תחילתה של התקופה החדשה.

 

[1] והובא ברש"י עה"ת שם ד"ה וישתחו ישראל. אבל עיין מה שכתב רש"י שם ד"ה על ראש המטה, וכן ברשב"ם, אבן עזרא וספורנו שם, שהבינו שהשתחווה לשכינה.

גורלו של אח, גורלו של עם
שאול דוד בוצ'קו

"ויראו אתו מרחוק, ובטרם יקרב אליהם ויתנכלו אתו להמיתו. ויאמרו איש אל אחיו הנה בעל החלמות הלזה בא. ועתה לכו ונהרגהו ונשליכהו באחד הברות ואמרנו חיה רעה אכלתהו, ונראה מה יהיו חלמתי. וישמע ראובן ויצלהו מידם, ויאמר לא נכנו נפש. ויאמר אלהם ראובן אל תשפכו דם השליכו אתו אל הבור הזה אשר במדבר ויד אל תשלחו בו, למען הציל אתו מידם להשיבו אל אביו" (בראשית לז, יח־כב).

התנהגותו של ראובן נראית מופתית. הוא השכיל ברגע המכריע לעמוד בפרץ לבדו מול כל אחיו על מנת להציל את האח הצעיר. בפעולה זאת הוא גילה מנהיגות, כיאה לבכור האחים. אך אף־על־פי־כן הצלתו של יוסף תיזקף דווקא לזכותו של יהודה. בפרשת ויחי, כאשר יעקב יברך את בניו לפני מותו, הוא יפנה אל ראובן בדברי תוכחה חריפים, ואילו את יהודה הוא ישבח על הצלתו של יוסף — "מטרף בני עלית" (שם מט, ט). וצריך להבין מדוע נפקד מקומו של ראובן בעניין זכות הצלתו של יוסף, הרי ראובן הוא ששכנע את האחים שלא להרוג את יוסף אלא להשליכו לבור, ויהודה היה זה שהציע בהמשך למכור את יוסף לישמעאלים. אמנם מצאנו בהמשך שיהודה עשה מעשה של הקרבה והיה מוכן להילקח לעבד במקומו של בנימין, ומיד לאחר מכן יוסף התגלה לאחים, אך משל למה הדבר דומה? לאדם המשליך את חברו מן הספינה, ואחרי־כן קוצר שבחים על שקפץ לים להצילו!

פירוש מפתיע של רש"י על המילים "למען הציל אותו" יוביל אותנו אולי לתשובה. כך כתב רש"י: 'רוח הקודש מעידה על ראובן שלא אמר זאת אלא להציל אותו, שיבוא הוא ויעלנו משם, אמר: אני בכור וגדול שבכולן, לא יתלה הסרחון אלא בי' (רש"י שם לז, כב).

פירוש זה מפתיע מכמה בחינות:

מדוע רש״י צריך לומר שרוח הקודש היא האומרת "למען הציל אותו", הלא כל התורה כולה נאמרה מפי הגבורה?

רש"י משנה טעמו תוך כדי דיבור — תחילה הוא משבח את מעשה ראובן ואומר שבאמת עשה כן כדי להציל את יוסף, אך מייד הוא ממעט בערך המעשה, ומסביר שראובן פעל מתוך פחד מנזיפה ולא מאהבה לאחיו!

אמנם דיוק שדייקו חכמי התלמוד מלשון הפסוק מאשש את מה שרמז רש"י בסוף דבריו: חפותו של ראובן איננה דבר המובן מאליו. למדנו במסכת שבת: 'דרש רב נתן בר מניומי משמיה דרב תנחום: מאי דכתיב (שם פסוק כד) "והבור רק אין בו מים", ממשמע שנאמר והבור ריק איני יודע שאין בו מים? אלא מה תלמוד לומר אין בו מים — מים אין בו, אבל נחשים ועקרבים יש בו' (כב ע"א). אם כן, על פי זה יכולנו לחשוב שראובן אינו אלא מוג־לב, ומשום שלא היה לו אומץ להכות בעצמו את אחיו הציע 'להשאיר את העבודה' לנחשים ולעקרבים. חשד זה מתחזק יותר לאור העובדה שראובן נטש את יוסף יום שלם בבור, והלך לשמש את אביו (עיין רש"י בראשית לז, כט) כאילו כלום לא קרה, ובהיעדרו הציע יהודה למכור את יוסף במקום להפקיר אותו למיתה בבור.

צריכה היתה אפוא 'רוח הקודש' לגלות לנו את כוונתו האמיתית של ראובן — הוא באמת רצה להצילו. ברם, רש"י ממעיט בערכן של כוונותיו הטובות של ראובן. לדבריו ראובן פעל כך כדי שאביו לא יטיל עליו את האשמה. מאחר שלא רגש החמלה הוא שהנחה אותו במעשים לכן הוא גם לא היסס להשאיר את יוסף בבור הרוחש נחשים ועקרבים. מי שהגיע לידי הכרה מוסרית שאסור להרוג את יוסף, נדרש גם שלא להניח לו לסבול ייסורים נוראים במשך שעות ארוכות. משום כך ראובן לא נמצא ראוי לברכות אביו.

ברם, אפשר להציע קריאה שונה של הפרשה.

כך פירש מר זקני הרב אליהו בוצ׳קו זצ"ל: ' "וישמע ראובן", שמע לקול המוסר, לקול האמת המעוררו וקוראו לתשובה; "ויצלהו מידם", אז החליט להשתדל להציל את יוסף, ולנסות להניא את אחיו מלבצע את זממם. אמנם בראותו שדבריו אינם נשמעים… "ויאמר אלהם ראובן אל תשפכו דם"… לכל הפחות אל תשפכו דם, "השליכו אתו אל הבור הזה… להשיבו אל אביו", רוח הקודש שבו, הכוח הפנימי הטהור תבע ממנו את עלבונו של יוסף והוא גרם שראובן יתחרט על מעשיו'. (אור היהדות פרשת וישב עמ' 93, בדילוג).

ראובן לא נטש אפוא את יוסף. אמנם הוא השאיר אותו כל היום בבור אך לא היתה זו אלא תחבולה, כדי שהאחים לא ימנעו ממנו להצילו. אולי הייתה לו גם כוונה לחנך את יוסף: יוסף, בנו האהוב של יעקב, לא היה כליל המעלות. גאוותו העבירה אותו על דעתו וגרמה לו לשכוח את מקומו ומעמדו בין האחים. ראובן רצה ללמד אותו לקח, ללמדו קצת ענווה, שיכיר את מקומו ויבין שהוא רק ילד הזקוק ש'ישיבו אותו אל אביו', ולא איזה א־ל שיש להשתחוות לפניו.

לדאבוננו, מהלכו של ראובן נכשל. הוא לא היה המנהיג שהכל הולכים אחריו ונשמעים לו. בסופו של דבר ההחלטות החשובות בדבר גורלו של יוסף נתקבלו בהיעדרו. אשר על כן יהודה הוא הוא הזוכה לתפקיד המנהיג והמלך, ולו יאה לקבל ברכת אב. לכישלון זה של ראובן יהיו תוצאות הרות־אסון. יוסף יימכר, ויתגלגל הדבר עד שהמשפחה כולה תרד מצרימה.

מי שמתעלם מצרת אחיו — סופו להיות אחיו לצרה. זהו תרחיש החוזר באופן קבוע לאורך כל ההיסטוריה של עמנו. מי שחשב שסבלו של יהודי איננו נוגע לו, מי שהאמין שרק ה'אוסט יודן', או האשכנזים, או הספרדים, נתונים בסכנה — נפגע אף הוא בבוא העת.

אף היום המדמים בנפשם ברוב תמימות שרק המתנחלים או רק הישראלים הם מטרה לטרור, טועים טעות מרה. הגיע הזמן להתעשת!

שורשי דוד המלך וגאולת דורנו
נחום אביחי בוצ'קו

בפרשתנו מסופר מעשה יהודה ותמר, בסופו יהודה בא על תמר כלתו בשוגג והוליד ממנה תאומים, פרץ וזרח, וכידוע מפרץ השתלשלה שושלת נכבדה ממנה יצא בועז, ומזיווגו של בועז עם רות המואביה יצא דוד מלך ישראל, מקים שושלת המלוכה לדורות, וממנו עתיד לצאת משיח בן דוד. גם רות המואביה, אמה של מלכות, מוצאה ממואב שנולד מזיווג לא ראוי בין לוט לבתו הבכירה.

ונשאלת השאלה: מדוע גילגלה ההשגחה שדוד מלך ישראל ייוולד מזיווגים שכאלה?

שאלה דומה בוקעת ועולה בתקופתנו, שהיא ודאי אתחלתא דגאולה: מדוע חלק נכבד מן המאמץ הלאומי של שיבת ציון והקמת המדינה נעשה על ידי יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות, עד כדי כך שקמו תלמידי חכמים ולא רצו להשתלב בעשייה זו?

הרב יששכר שלמה טייכטל הי"ד כותב בספרו אם הבנים שמחה (2, יג): 'והנה מבואר בספרי המקובלים שבעת שהשי"ת רוצה לעשות איזה דבר גדול בעולם שנוגע לעליונים בשמי שמים ולתחתונים בארץ, אז ה' יתברך מעטף דבר זה בכמה מיני עיטופים, ואפילו באמצעים שאינם נאים ועוד הם כעורים, כדי שלא ירגישו בזה הדינים והמקטרגים. ואלמלי היה נעשה בפומבי תיכף היה עולה המקטרג לקטרג ומידת הדין הייתה מעכבת בדבר'.

מה המשמעות לכך שמידת הדין מקטרגת? אם זה דבר טוב אז למה שזה לא יתבצע בקלות?

משל למה הדבר דומה? לכלי קיבול שיש לו שיעור, וכששופכים לתוכו נוזלים יתר על המידה אזי השפע יזלוג החוצה, ובמקרים קיצוניים יותר הכלי יישבר. כך גם הדבר בלימודים גבוהים: פרופסור המלמד תלמיד מתחיל לא יוכל להשפיע עליו את כל הידע שלו בבת אחת אלא יצטרך להוריד את רמת הלימוד בכמה מדרגות.

באותה מידה ישנם בעולם כוחות חיוביים וכוחות שליליים. בתהליכים היסטוריים החשובים לעם ישראל ולעולם כולו, לא יכולה ההשפעה הא־להית להתערב באופן חזק ובולט מדי כי העולם לא יוכל לקבל זאת, משום כך יש לכסות ולהסתיר את ההתערבות הא־להית בעולם בכל מיני כיסויים ומסכים, בצורת תהליכים שונים, כך שזה לא ייראה כתהליך גאולה מובהק. אמנם התהליך הוא כה מכוסה עד שאכן תלמידי חכמים טובים וגדולים ראו זאת כדבר שלילי, שלא נעשה בדיוק כפי שהם ציפו. וכך לאט לאט התהליך מתקדם, קורם עור וגידים, ומתקרב אל היעד השלם בלי לעורר התנגדות חזקה.

באופן זה מסביר 'אם הבנים שמחה' (2, יא) מדוע נכשל נסיונו של השר דון יוסף, שהתחיל לעסוק בבניית ארץ ישראל ולא עלתה בידו — משום שהיה ירא שמים! מה שאין כן לעומת זמנו של הרב טייכטל. וכך כותב שם: 'על כן מעצה עמוקה של גדול העצה יעץ והעלה איש אחד שיבוא עם הפרויקט הזה לקנות את הארץ הקדושה ולבנותה, איש אשר לא ידע מימינו ומשמאלו בתורה ומצוות…'.

חשוב לציין שאין לנו הבנה בחשבונותיו של הקב"ה, ואין אנו יודעים מדוע דברים מתנהלים כך ולא אחרת, אלא תמיד עלינו להודות ולהכיר בטובה העצומה שמשפיע עלינו, וח"ו לא להשחיר את הטוב ולהתעלם ממנו, גם אם כל התהליך אינו עומד בדיוק בציפיותינו האנושיות.

אורו של משיח
נחום אביחי בוצ'קו

פרשתנו מלאה ב'סיבוכים': מכירת יוסף על ידי אחיו, סיפור יהודה ותמר, יוסף הצדיק מסתבך עם אשת פוטיפר ומושם בבית הסוהר, והקורא משתומם — המצב אצל משפחת יעקב אבינו נראה בכי רע, ומתקבל הרושם שרק צרות סובבות אותה.

אך נראה שצריך להשתדל ולהתבונן במאורעות אלה כדי לרדת לעומקם ולהבין את משמעותם. אומר המדרש (בראשית רבה פפ"ה, א):

' "ויהי כעת ההיא" (בראשית לח, א) — רבי שמואל בר נחמן פתח: "כי אנכי ידעוני את המחשבת" (ירמיה כט, יא), שבטים היו עסוקין במכירתו של יוסף, ויוסף היה עסוק בשקו ובתעניתו, ראובן היה עסוק בשקו ובתעניתו, ויעקב היה עסוק בשקו ובתעניתו, ויהודה היה עסוק ליקח לו אשה, והקב"ה היה עוסק ובורא אורו של מלך המשיח'.

טוען המדרש: מאחורי כל המאורעות המסובכים האלה מסתתרת הופעתו של המשיח, ודרכה של הגאולה לצמוח מתוך מאורעות קשים. ואכן כידוע, מן הזיווג של יהודה ותמר נשתלשל ונולד המשיח — דוד מלך ישראל וזרע בית דוד, 'בזכות' מכירת יוסף ניצלה משפחת יעקב מן הרעב הכבד. עומק נוסף מצאנו בדברי הרב צב"י קוק זצ"ל (שיחות לספר בראשית עמ' 923): 'כדי שתוכל להופיע האחדות הכוללת צריך להיות מובלט בצורה חריפה תוקף ייחודיות השבטים, עם כל סיבוכיו הנוראים, ומתוכם צומח אורו של משיח'. בעקבות סיפור מכירת יוסף לימד אותנו יהודה חזרה בתשובה אמיתית מה היא, ומיוסף הצדיק למדנו כי גם במקום שיא הטומאה צריך ואפשר לעמוד בעוז ובגבורה נגד פיתויי היצר.

עדים אנו כאן לתופעה מרתקת ביותר, תופעה עליה תמהים אף חז"ל אך מנסחים זאת בדרך נסתרת (שבת עז ע"ב): 'מאי טעמא עיזי מסגן ברישא והדר אימרי? (=למה העיזים — שהינם בדרך כלל שחורות — הולכות בראש העדר ורק אחר כך הרחלות — שהינם בדרך כלל לבנות?) אמר ליה: כברייתו של עולם, דברישא חשוכא והדר נהורא (=שבתחילה חושך ולאחר מכן אור). מציאות זו קיימת בתופעות טבע שונות — כאשר זורעים זרע באדמה, תחילה הוא נרקב ונפסד וכאילו נמק לגמרי, אך לאחר זמן חוזר וניעור ומתחיל להכות שורשים ולצמוח. וכן אשה הרה היושבת על המשבר, עוברת ייסורים וחבלים עד אשר יוצא ונגלה הוולד לאוויר העולם. תופעה זו קיימת אף במאורעות היסטוריים, ובמיוחד בגאולתם של ישראל — מתוך החושך בא האור, וכמאמר הזוהר הקדוש (תצוה דף קפד עמוד א): 'דלית נהורא אלא ההוא דנפיק מגו חשוכא' (אין אור אלא ההוא שיוצא מתוך החושך).

והשאלה עולה היא מאליה — מדוע הדברים מוכרחים להתרחש באופן זה?

הרמח"ל ב'דעת תבונות' מאריך בעניין הגאולה וביחס בין טוב לרע, ונביא כאן שני הסברים מדבריו:

א) 'כי הנה אפילו בזמן שמתחזק (הרע) וגובר עדיין — גם מזה נמשך טוב, כי זהו החושך שממנו יהיה ניכר אור השלימות לעתיד לבוא' (מהדורת ר"ח פרידלנדר, ח"א עמ' קד). כלומר חשכת הלילה היא זו שמאפשרת לנו להכיר בערכו של אור היום, וכעין זה נאמר — אם הגאולה היתה המצב הטבעי אזי לא היו ישראל והאנושות מכירים בגדלותה ובעוצמתה.

ב) מציאות הרע בעולם מאפשרת לאדם הפרטי ולאומה כולה לבחור בטוב, ובכך להיות שותפים אקטיביים בתהליך הגאולה (שם פרק מ').

נושא זה הינו מורכב מאוד ויתד חזק באמונה, ויש בו עוד הרבה להאריך ולהעמיק, אך לענייננו באופן מעשי נשתדל להתאמץ שלא להתייאש במצבים קשים — הן במישור הפרטי והן במישור הציבורי — ונאמין שדווקא מתוך הרע והחשכה עתיד לבקוע אור גדול, במהרה בימינו אמן!

דילוג לתוכן