שימוש בטלפון ובזום בשבת וביום טוב בשעת הדחק

סימן של"ח

1. מבוא
2. איסור החשמל – מן התורה או מדרבנן?
3. איסור החשמל משום מוליד דבר חדש
4. איסור השמעת קול ושימוש בכלי נגינה
5. עובדין דחול
6. היתר לחולה שאין בו סכנה
7. הערות

1. מבוא

ניסן תש"פ

שלום וברכה.

שאלה: נשאלתי על ידכם לגבי היתר שימוש בתוכנת זום בחג הפסח הקרב ובא. ונדרשתם לזה, מכיון שהוריכם היקרים שיחי' כבר מבוגרים מאד, ורגילים הייתם, עד התקופה האחרונה, לבקרם מידי יום ביומו, ובשבתות ובימים טובים ארחתם אותם בביתכם, או שאחד מבני המשפחה שהה עמם יחד. אלא שמזמן התפשטות מגפת הקורונה, שכבר לא יכלתם להתראות עמם פנים בפנים, הרביתם לדבר עמם בטלפון, והתחלתם להשתמש בתוכנת ה"זוּם", ומכיון שהם עצמם אינם בקיאים בהפעלתה, סידרתם אפשרות להפעילה מרחוק אצלם בבית במחשב שלהם.

ורציתם לברר האם בתקופה מיוחדת וקשה זו מבחינה הלכתית יש היתר להפעיל את התוכנה, שעל ידי זה יוכלו ההורים להשתתף בסדר הביתי שלכם, או להשתמש בטלפון כדי לדרוש בשלומם, לייעץ בעניניהם, ולחזק את רוחם השפופה.

תשובה: בהלכה מקובל לאסור את השימוש בטלפון או בכל אמצעי תקשורת אחר בימי שבת וחג. הסיבה העיקרית לזה היא כיון שה' נתן לעמו ישראל שבתות וימים טובים להתנתק משטף החיים הסואנים, ולהתחבר לעולם רוחני ולמשפחה, באמצעות תפילות ולימוד תורה, ושמחה בתענוגות השבת והימים הטובים. ואם השימוש באמצעי התקשורת השונים ייעשה מותר, יגרום הדבר חורבן לשבתות ולימים טובים.

אמנם, כיון שעבור הקשישים נחשבת תקופה קשה זו לשעת הדחק גדול, יש להתיר להפעיל אותם בשינוי. אולם ברצוני להבהיר, שאינני מתיר זאת אלא בשעת הדחק גדול כגון זו, כי אין בכוונתי למעט כלל בחומרת איסור השימוש בכלי התקשורת בשבתות וימים טובים.

ובכדי להבין את הענין שלפנינו עלינו לברר את הסיבה מחמתה נאסר השימוש בתקשורת, בימי שבת וחג, כי מצינו לזה ארבע סיבות:

א. ש פוסקים שנקטו כי השימוש בחשמל אסור מן התורה משום בונה או משום עושה כלי (מכה בפטיש), ובזמן שהיו הנורות בעלי חוט להט, משום איסור הבערה.

ב. לעומתם יש דעות שזה אסור מדרבנן מחמת הולדת ויצירת דבר חדש.

ג. אחרים סבורים שהתקשורת אסורה משום השמעת קול ושימוש בכלי נגינה שמא יתקן אותם.

ד. דעה נוספת סבורה שיש לאסור הדבר זלזול בכבוד השבת וחגים יש בו סיכון וחשש להפיכתם לימי חול, ובשפת ההלכה מוגדר הדבר "עובדין דחול".

2. איסור החשמל – מן התורה או מדרבנן?

הבאנו שיש פוסקים הסבורים כי איסור השימוש בחשמל בשבת הוא מן התורה. ואם אכן נקבל את סברתם אין מקום להקל בנידון שלנו, כי אין להתיר איסור תורה אלא בפיקוח נפש. אמנם רוב הפוסקים סבורים כי איסור השימוש בחשמל הוא מדרבנן, ונימוקם הוא, שאיסור בונה או מכה בפטיש לא שייך בחשמל, כי אין להחשיב מעשה כמלאכה אלא אם מכוחו נעשית איזו יצירה, ואולם בנידון שלנו לגבי תקשורת בשבת, הרי אין נעשית בהם יצירה מחודשת אלא רק שימוש, שהרי אין צורך לייצר מחדש טלפון או מחשב נעול, כי לא נסתלקו מן המציאות, וגם כשמפעילים אותם שוב אין צורך לייצרם מחדש.

וכך כתב הרב שלמה זלמן אויערבאך באריכות (שו"ת מנחת שלמה סימן ט), וגם הרב עובדיה יוסף הסיק כן בשו"ת יביע אומר (חלק א סימן כ) וזה לשונו:[1] "בנוגע לגרמופון ורדיו וטלפון בשבת אם יש בזה משום מתקן מנא, העלה שאין בזה חשש תיקון כלי, ואיסורם הוא רק מדרבנן, ומכל מקום אסור לערוך הרדיו או הגרמופון מערב שבת, להשמיע קול בשבת".

דבר זה, שאין בשימוש החשמל איסור בונה או מכה בפטיש, יש להוכיח גם ממשמעות דברי ראשוני האחרונים[2] שדנו אם איסור השימוש במנורות החשמל שעובר בהם חוט להט, הוא משום מבעיר או מדרבנן משום מוליד דבר חדש, אבל לא העלו על דעתם לאסור משום מכה בפטיש או בונה.

3. איסור החשמל משום מוליד דבר חדש

איסור השימוש בחשמל מכח הולדת דבר חדש, נתחדש על ידי שו"ת בית יצחק, והוא איסור דרבנן. אמנם גם על חידושו נחלק הרב אויערבאך, מכיון שהכלי מיועד לכך, הלכך אין להחשיב את החשמל כהולדת דבר חדש. ואין להוסיף איסורים על איסורי חז"ל. וכך כתב הרב אויערבאך בלשונו "נתבאר לפי זה דלעניות דעתי נראה דבכהאי גוונא דלא עשה כלל שום הדלקה או כיבוי (כמו במנורות להט) וכו', אם מחבר רק את הטלפון עם הזרם אין לאסור בשבת ויום טוב לא משום מכה בפטיש ולא משום מוליד".

4. איסור השמעת קול ושימוש בכלי נגינה

חכמים אסרו השמעת קול בכלי נגינה בשבת ובחג, אבל במקום מצוה, כגון שמחת חתן וכלה, התירו שהגוי ישמיע קול נגינה, כמו שמובא בשולחן ערוך (סימן שלח סעיף ב):

"יש מתירים לומר לגוי לנגן בכלי שיר לחופות. ומוסיף הרמ"א, ואפילו לומר לעכו"ם לתקן הכלי שיר שרי, משום כבוד חתן וכלה, אבל בלאו הכי אסור. ומיהו בזמן הזה נהגו להקל מטעם שיתבאר בסימן שאחר זה".

ובסימן שאחר זה (סימן שלט סעיף ג) פסק השולחן ערוך "אין מטפחין להכות כף על כף וכו' וכל זה וכיוצא בזה אסור גזירה שמא יתקן כלי שיר ולספק כלאחר יד מותר".

וכתב על זה הרמ"א:

"והא דמספקין ומרקדין האידנא לא מחינן בהו משום דמוטב שיהיו שוגגין ולא יהיו מזידין ויש אומרים דבזמן הזה הכל שרי דאין אנו בקיאין בעשייית כלי שיר דמלתא דלא שכיח הוא ואפשר שעל זה נהגו להקל בכל."

מדברי הרמ"א מבואר כי השימוש בכלי נגינה נאסר מחשש שיתקן את הכלי. וכיון שיש המדמים את אמצעי התקשורת לשימוש בכלי נגינה, יש מקום לנהוג בהם קולא זו הנוהגת בכלי שיר, שהרי אין אנו בקיאין בתיקון טלפון או מחשב.

יתירה מזו, קיימת דעה הסבורה כי השימוש בטלפון בשבת מותר לחלוטין, כמו שהביא כף החיים (סימן שלח, סעיף ז, ואמנם הוא עצמו מסתייג משיטה זו ואינו נוקט בה להלכה):

"ובענין המצאה חדשה הנקרא טלפון שמדבר אחד עם חברו בריחוק כמה פרסאות  עיין בשו"ת שערי דעה סימן קצד שכתב דמותר לדבר על ידו בשבת ואין בזה שום איסור משום איסור השמעת קול ומשום גזירת עשיית כלי שיר יעוין שם."

5. עובדין דחול

בכל שבת וחג יש לאסור את השימוש בטלפון ושאר אמצעי תקשורת מחמת "עובדין דחול". אבל במקרה שלנו, שתכלית השימוש נעשה לצורך חיזוק לב הזקנים והקשישים הבודדים, יש מקום לפרש שהוא נעשה לצורך השבת והחג, שהרי באמצעות השימוש בכלי התקשורת ניתנת לאנשים הללו אפשרות לחוש בתחושת שבת ויום טוב.

סיכום הדברים:

אם יש איסור שימוש בטלפון הוא רק מדרבנן, וגם בזה נחלקו הדעות לגבי מהות האיסור.

6. היתר לחולה שאין בו סכנה

פשוט וברור בוודאות שהשימוש בשלל אמצעי התקשורת במציאות הרגילה אינה מותרת כלל וכלל. אמנם בתקופה קשה זו, כאשר מצויים בינינו אנשים שהבדידות קשה עליהם מאד, יש מקום להקל בתפעול מכשירים אלה אבל רק על ידי שינוי, ודבר זה יש להוכיח מהדין המפורש בשולחן ערוך, שעבור חולה שאין בו סכנה מקילים לעבור על איסור דרבנן על ידי שינוי, כמו שכתב בשולחן ערוך (סימן שכח סעיף יז):

"חולה שנפל מחמת חליו למשכב ואין בו סכנה, הגה: או שיש לו מיחוש שמצטער וחלה ממנו כל גופו שאז אף על פי שהולך כנפל למשכב דמי (המגיד פ"ב), אומרים לאינו יהודי לעשות לו רפואה אבל אין מחללין עליו את השבת באיסור דאורייתא, אפילו יש בו סכנת אבר;

ולחלל עליו ישראל באיסור דרבנן בידים,

יש מתירים אפילו אין בו סכנת אבר;

ויש אומרים שאם יש בו סכנת אבר עושין ואם אין בו סכנת אבר אין עושין;

ויש אומרים שאם אין בו סכנת אבר עושין בשינוי, ואם יש בו סכנת אבר עושין בלא שינוי;

ויש אומרים אפי' יש בו סכנת אבר אין עושין לו דבר שהוא נסמך למלאכה דאורייתא, ודברים שאין בהם סמך מלאכה עושין אפילו אין בו סכנת אבר;

ודברי הסברא השלישית נראין.

הגה: מותר לומר לא"י לעשות תבשיל לקטן שאין לו מה לאכול, דסתם צרכי קטן כחולה שאין בו סכנה דמי (ר' ירוחם ני"ב ח"ט ורמב"ן ורשב"א) וכו'".

וכמו שבהלכה סתם קטן מוגדר כחולה שאין בו סכנה, כמו כן יש להחשיב גם את הזקנים והקשישים החווים קשיים פיזיים או נפשיים כחולים שאין בהם סכנה.

לכן נראה לומר, שבמקרה שלנו שיש בכלל ספק אם הדבר נאסר מדרבנן, מותר להתקשר אל הזקנים על ידי שינוי, אם השעה צריכה לכך, לחזק לבם של האנשים הזקנים, על ידי טלפון או על ידי תוכנת "זום". וידוע שבשעת הדוחק מותר לסמוך על דעת יחיד, כל שכן בנידון שלנו, שלפי רוב הפוסקים אין כאן יותר מאיסור דרבנן.

מלבד האמור יש לצרף טעם נוסף של פיקוח נפש, שהרי אם לא נקל בזה, עלולים מספר אנשים שלא לציית להנחיות משרד הבריאות והרופאים, ומגודל תשוקתם לחוג את הסדר בצוותא חדא עם בניהם ובנותיהם יכניסו עצמם לסכנה ויצאו מבתיהם, ואולי מסכנים בזה גם חיי אחרים. לכן יש להקל עליהם, להשתתף מרחוק באמצעות תוכנת זום או טלפון, שאז תנוח דעתם ותמנע סכנה גדולה.

עוד יש להוסיף על הנ"ל, שאדם כזה הנזקק לשירותי הטלפון או תוכנת הזום, ואינו בקי בעריכת הסדר על כל פרטיו, יוכל לצאת ידי חובה בשמיעת הסדר דרך אמצעי התקשורת האמורים, כמו שפסקו להלכה הרב קוק והרב משה פיינשטיין[3].

שכן כתב הרב קוק באורח משפט סימן מח

"בשומע ע"י טעליפאן (טלפון) או ראדיא (רדיו) קדושה או ברכו, אם מותר לענות אחריו, הנה אנחנו קיי"ל שמאחר שהצבור במקומו יש שם עשרה במקום אחד אין שום מחיצה מפסיקה בין ישראל לאביהם שבשמים, ויכולים לענות אפילו אלה ששומעים מרחוק וכו', רק מה שיש לדון בזה הוא מצד דעת הי"א שהובא בשו"ע או"ח סי' נ"ה הנ"ל, שצריך שלא יהיה מפסיק מקום מטונף או ע"ז, ויש גורסים כותי וכו' וגם שיטת המחמירים י"ל דהרדיא או הטלפון שהם משמרים את הקול ע"י מכונות נחשב כאילו אין הקול עובר כלל במקומות אחרים וכו'.

וכן כתב הרב משה פיינשטיין באגרות משה (אורח חיים חלק ב סימן קח)

"הנה לדידי מספקא טובא אף אם נימא שהאמת כאמירת המומחים שלא נשמע קול האדם אלא קול אחר שנעשה מקולו, מטעם שכיון שעכ"פ רק כשהוא קורא נשמע הקול יש להחשיב זה כשמיעת קולו ממש דהרי כל זה שנשמע עושה קולו ממש. ומנין לנו עצם כח השמיעה איך הוא שאולי הוא ג"כ באופן זה שנברא איזה דבר באויר ומגיע לאזנו. וכן מסתבר לפי מה שאומרים חכמי הטבע שהקול יש לו הלוך עד האזן וגם יש קצת שיהוי זמן בהלוכו, ומ"מ נחשב שהוא קול האדם לכן אפשר שגם הקול שנעשה בהמיקראפאן בעת שמדבר ששומעין אותו הוא נחשב קולו ממש וכן הא יותר מסתבר".

כעת אשוב ואבהיר באופן חד משמעי, שלמרות הענקת ההיתר לשעת הדחק הזו, חלילה וחלילה להשתמש בהיתר זה למצבים רגילים, כי בהם ודאי יש איסור מדרבנן של עובדין דחול, ואין להחליש את קדושת השבת והיום טוב בשום פנים ואופן, אלא יש להתחשב בדעות הרואים בשימוש בטלפון איסור חמור.

ולא הקלתי אלא כעת, בתקופה קשה זו, מגודל הדחק, שיש בזה צורך גדול ואפילו צד פיקוח נפש, וגם שמסייעים להם לצאת ידי חובת המצוות, לכן יש על מי לסמוך, ומצוה גדולה לחזק את לב האנשים הבודדים, הזקוקים לעזרה זאת.

כמו כן הדבר פשוט, שאם קיימת אפשרות טכנית לסדר כל הענינים הנדרשים לתקשורת בטרם החג, באופן שלא תידרש כל התערבות ומגע יד אדם בחג עצמו, ודאי חייבים לעשות כך.

ויהי רצון שה' יעצור את המגיפה ויאמר לצרותינו די.

שאול דוד בוצ'קו

[1] כתבתי על נושא זה באריכות בספרי בעקבות המחבר חלק ב סימן ו.

[2] בית יצחק יו"ד ח"ב סימן לא, אחיעזר ח"ג סימן ס, שו"ת מלמד להועיל סימן מט.

[3] עיין בשו"ת בדי הארון או"ח סימן כא מהרב רא"ם הכהן.

נושאים נוספים בהלכות שבת

בדין גרופה וקטומה

חימום אוכל יבש על פלטה

האם מותר לאכול לפני מוסף

מראית עין חלק א'

מראית עין חלק ב'

קריאת עיתונים וספרי חול בשבת

שפשוף כתם בשבת

בירורי שיטות בענייני מוקצה

נגיעה במוקצה

האיסור לשחק בכדור בשבת

שימוש בחשמל בשבת

מוני מים – מכתב לגאון הרב אליהו אברג'ל אברג'ל

מונים מים – פסק הרב אליהו אברג'ל שליט"א

הנחת סוללה במכשיר שמיעה בשבת

פסיקת הבית יוסף בשבירת חבית

קשר כפול בנעליים

האם מותר לאכול בכליו של מחלל שבת

מדוע כלי שני אינו מבשל

הנאה ממלאכת שבת

בדין אפיה של גוי ביום כיפור

ברירה בכלים

שימוש במגבונים בשבת

פסיק רישיה דניחא ליה באיסור דרבנן

ריסוק ירקות בשבת

עשיית איסור דרבנן עבור החולה

חילול שבת להצלת אינו יהודי

שימוש בטלפון ובזום בשבת ויו"ט בשעת הדוחק

נטילת ציפורניים בשבת

מלאכת הכותב וכתיבה בלעז

מעמר במקום גידולו

הגדרת קורע

כח ההיתר בטלטול ברשות הרבים

הוצאה בשבת

ערוב היישוב כוכב יעקב

שער היישוב שנפתח בשבת

חזרה בשבת לצורך היוצא עבודה ביטחונית

היוצא להציל האם יכול לחזור

שאיבת חלב בשבת

סחיטת שיער בשבת

שימוש במעלית שתוקנה בשבת

פיקוח נפש להצלת גוי

דילוג לתוכן