מדוע כלי שני אינו מבשל?
סימן שי"ח
1. שיטת התוספות – דפנותיו קרות
2. אין בישול אלא באש
3. ביאור חדש בדברי התוספות
4. סיכום
5. בעניין כלי שני
6. בעניין בישול בתולדת האור
7. הערות
הגדרת איסור בישול היא נתינת מאכל שאינו מבושל לכלי שעל האש (או לכלי חם שהיה על האש). אך אם נעביר את המים הרותחים מכלי זה לכלי אחר, ובכלי השני ניתן את המאכל — הרי זה מותר בשבת.
מקור הדברים במשנה (שבת ג, ה): "האילפס והקדרה שהעבירן מרותחין לא יתן לתוכן תבלין, אבל נותן הוא לתוך הקערה או לתוך התמחוי". וביארה הגמרא (שבת מ,ב, ועוד): "כלי שני אינו מבשל". וכן נפסק להלכה, שמותר ליתן מים צוננים לתוך מים רותחים בכלי שני, למרות שהמים הצוננים יתחממו גם הם בעירוב זה, ויגיעו לכדי שהיד סולדת בהם (שו״ע סי׳ שיח, סעי׳ יב וראה במשנ״ב שם, ס״ק פא).
והדבר תמוה, שהרי שיעור בישול במים הוא ׳בכדי שהיד סולדת בהן׳, וכן אמרה הגמרא (שם): ״אחד שמן ואחד מים, יד סולדת בו — אסור, אין יד סולדת בו — מותר", ואם הביא בשבת מים צוננים לכדי שהיד סולדת בהן — היאך יפטר, ואף יהיה מותר לעשות כן לכתחילה?!
1. שיטת התוספות – דפנותיו קרות
תוספות שם (ד״ה "ושמע מינה") הקשו קושיה זו, וז״ל:
תימה, מאי שנא כלי שני מכלי ראשון, דאי יד סול״ת – אפילו כלי שני נמי, ואי אין יד מולדת – אפילו כלי ראשון נמי אינו מבשל.
ותירצו שההבדל בין הכלים הוא שדפנותיו של הכלי הראשון חמות, ושל השני לא. ולשונם:
ויש לומר, לפי שכלי ראשון מתוך שעמד על האור דופנותיו חמין ומחזיק חומו זמן מרובה, ולכך נתנו בו שיעור דכל זמן שהיד סולדת בו אסור. אבל כלי שני אף על גב דיד סולדת בו מותר, שאין דופנותיו חמין והולך ומתקרר.
ולכאורה תירוצם אינו מובן, שהרי מדוע לחלק בין דפנות חמות לדפנות קרות, סוף סוף גם כלי שני יכול להביא מים לכדי שהיד סולדת בהן, וכפי שמוכח בחוש במציאות, ומה הסברא להתיר בזה?
2. אין בישול אלא באש
לכמה אחרונים שיטה נוספת לבאר את החילוק בין כלי ראשון לכלי שני, מובאת בפרי חדש (יו״ד סי׳ סח, ריש ס״ק יח)[1] ובערוך השולחן (שיח, כ ועוד), על פי הירושלמי (שבת ג, ה) שמן התורה בישול הוא דווקא באש, "כל שהאור מהלך תחתיו", ואף כלי ראשון אינו מבשל אלא כשמונח על האש. אמנם חכמים באו וגזרו אף בכלי ראשון כשאינו מונח על האש משום כלי ראשון שעל האש, אבל בכלי שני כלל לא גזרו. לדעת הפר״ח וערוך השולחן כן סבר גם התלמוד הבבלי[2], וזו סברת היתר הבישול בכלי שני, וכן פירש ערוך השולחן גם בדברי הרמב״ם.
על שיטה זו קשה מן המשנה (כב, ב):
כל שלא בא בחמין מלפני השבת מדיחין (=מערין מים מכלי שני) אותו בחמין בשבת, חוץ מן המליח ישן וקולייס האיספנין, שהדחתן זו היא גמר מלאכתן.
וכתב רש״י[3]: "מדקרי ליה גמר מלאכתו שמע מינה זהו בישולו וחייב". ומבואר מכאן שיש איסור בישול גם כשאינו נמצא על האש, ואם מתבשל בקלות חייב מן התורה אף בלא אש, ואפילו בעירוי בלבד! ועל כרחך יש לומר לשיטה זו שאינו חייב בזה משום בישול אלא משום ׳גמר מלאכה׳, וכפשט לשון הגמרא שם ("חוץ ממליח ישן וקולייס האיספנין, שהדחתן זו היא גמר מלאכתן"), ודלא כרש״י[4].
אך מסוגיות נוספות משמע שיש חיוב בישול מן התורה גם שלא על גבי האש, כגון החיוב בתולדות האור (שם, לח,ב): "אמר רב יוסף: גלגל (ביצה) חייב חטאת".
3. ביאור חדש בדברי תוספות
אך הנה אחר העיון נראה להשוות את שיטת התוספות עם שיטת הירושלמי, ובזה לסלק את כל התמיהות. נשוב ונעיין בלשון התוספות שהבאנו לעיל:
לפי שכלי ראשון מתוך שעמד על האור דופנותיו חמין ומחזיק חומו זמן מרובה, ולכך נתנו בו שיעור דכל זמן שהיד סולדת בו אסור. אבל כלי שני – אף על גב דיד סולדת בו מותר, שאין דופנותיו חמין והולך ומתקרר.
כתבו התוספות לגבי כלי ראשון: "ולכך נתנו בו שיעור דכל זמן שהיד סולדת בו אסור". ומהביטוי ׳נתנו בו שיעור׳ נראה לענ״ד פשוט שכוונתם לומר ששיעור זה הוא מדרבנן. ולפי זה נבוא לבאר את דברי התוספות.
הנה ראינו במשנה ובגמרא שגדר הבישול תלוי בדבר המתבשל. ישנם דברים שבישולם קשה, ויש שבישולם קל; יש שמתבשלים דוקא על האש, ויש בכלי שני, ואפילו בהדחה בחמין. הגמרא דנה בבישול של שמן, מלח, בשר שור, קולייס האיספנין ועוד, היאך היא דרך בישולם. אם ברצוננו להגדיר מהו בישול מהתורה, היינו צריכים לתת לכל מין ומין שיעור וגדר בפני עצמו — באיזו דרגת חום, כמה זמן וכוי, ודבר כזה ודאי אינו ניתן להיכתב. אמנם המכנה המשותף לרוב הדברים המתבשלים הוא שמתבשלים על האש עצמה, וזוהי דרך בישול הפשוטה והרגילה. על כן הכלל היסודי והברור בדיני בישול הוא: עיקר בישול הוא כלי המונח על האש. כדברי הירושלמי: ״איזהו תבשיל ברור — כל שהאור מהלך תחתיו". ובלשון ההלכה: כלי ראשון המונח על האש.
אמנם במקרים רבים כלי שעמד זמן רב על האש ונתחמם הרבה, גם לאחר שהוסר מעל גבי האש עדיין חומו רב, ויכול לבשל מה שיתנו לתוכו אפילו כשאינו מונח על גבי האש. כמו כן בקלות יכולים לטעות ולהחליף בין כלי ראשון שהוסר מעל גבי האש לבין כלי ראשון שעדיין מונח על האש, שהרי שניהם חמים ומהבילים. מאידך, ודאי שכלי ראשון לאחר שהוסר מן האש אינו אסור לעולם, שהרי הולך הוא ומתקרר עד שהופך צונן, ואז ודאי שאינו מבשל כלל.
על כן צריכים היו חכמים לקבוע מהו השיעור בו יש לגזור בכלי ראשון שהוסר מעל גבי האש, ולומר שיש בו איסור בישול. ושיעור זה נקבע כ׳יד סולדת בו׳. כלומר: כל זמן שהכלי ראשון חם בכדי שהיד סולדת — יש בו איסור בישול, נצטנן ושוב היד אינה סולדת — אין בו איסור בישול. ולכן כתבו התוספות: "נתנו בו שיעור דכל זמן שהיד סולדת בו אסור", ששיעור זה של יד סולדת בכלי ראשון אינו מהתורה, אלא חכמים נתנו בו שיעור עד היכן יש לגזור ולאסור בכלי ראשון לאחר שסר מעל גבי האש. לעומת זאת, בכלי שני לא ראו חכמים מקום לגזור, שהרי לעולם אינו חם כמו כלי ראשון העומד על האש, ואף אין חשש שיטעה להחליפו עם כלי העומד על האש. ולכן אפילו אם יש בו יד סולדת — אין זה שיעור בישול מן התורה, ומדרבנן לא גזור.
ונראה לומר שאף הירושלמי אמר כן, שכתב: "אי זהו חלוט ברור כל שהאור מהלך תחתיו, אי זהו תבשיל ברור כל שהאור מהלך תחתיו" (שבת ג, ה וראה מעשרות א, סה״ד), היינו שרק כשהכלי מונח על גבי האש יש בו דין בישול מן התורה — וממילא כשאינו על האש, אפילו בכלי ראשון, אינו אסור אלא מדרבנן.
על פי זה מובנת ההלכה שהבאנו בתחילת דברינו, שמותר לתת בכלי שני מעט מים קרים למרות שיש בכלי מים חמים שיד סולדת בהן, והתערובת כולה יהיה בה חום של יד סולדת. שהרי שיעור ׳יד סולדת׳ אינו שיעור בישול מן התורה, אלא זהו שיעור ששיערו חכמים, ואינו שייך אלא בכלי ראשון לאחר שהוסר מן האש. אבל בכלי שני לא גזרו, ולכן ׳כלי שני אינו מבשל׳.
אמנם ישנם דברים מסויימים שמתבשלים בחום מועט — ׳קלי הבישול׳ — ובהם גדר הבישול הוא ׳גמר מלאכתן׳, ומן התורה הם אסורים כל זמן שיש שם חום כדי גמר בישולם ואף בכלי שני ואף בכלי שלישי[5].
4. סיכום
כלי ראשון שעל גבי האש — מבשל מן התורה.
כלי ראשון שהוסר מעל האש — אין בו בישול מן התורה, וגזרו חכמים שמבשל כל זמן שיד סולדת בו.
כלי שני — אינו מבשל מן התורה, ואף חכמים לא גזרו בו.
דברים מסויימים המתבשלים בקלות אסורים מן התורה אף בכלי שני
דברים אלה (בשינוי סגנון) שלחתי אל הגאון הרב מאמאן שליט״א, והואיל בטובו לשלוח לי תגובתו על הדברים, ואלו דבריו:
בעניין כלי שני
א. לענ"ד כוונת כוונת התוס' (שבת מ,ב ד"ה ושמע מינה) כלי ראשון כל זמן שהיד סולדת בו מבשל מן התורה, מטעם שדפנותיו מעמידין חומו, לא כן כלי שני, הגם שבהתחלה היתה היד סולדת בו, ואז נתן מה שהוא בתוכו, בכל זאת אינו מבשל כי מיד הולך ומתקרר, לבד באיזה דברים מסוימים שמספיק להם כלי שני כמו הדחת מליח ישן וקוליס האיספנין, וכיוצא בזה,
מטעם כי הדחתן היא גמר מלאכתן, וכן דברים קלי הבישול בידוע, ולכן חייב על זה משום בישול …
ב. ומ״מ התום׳ ע״ה נתנו בו שיעור. הן אמת שחכמים ע״ה הם שנתנו והגדירו הגדרת היד םולדת בו, אבל בכל זאת כוונתם היא כל זמן שהיד םולדת בו בישול מן התורה, כי הדפנות מעמידים את חומו ובזה מתבשל, לא כן כלי שני, וכמש״ל. ודלא כמ״ש ידידינו הרב בוצ׳קו שליט״א שחכמים נתנו בו שיעור ואיםורו רק מדרבנן אחר שהום־ מן האש, ולא היא.
והוסיף הגאון הרב מאמאן שליט״א וכתב לי את דעתו בעניין שיטת הרמב״ם ע״פ ערוך השולחן שהבאתי בדבריי לעיל, ואלו דבריו:
בעניין בישול בתולדת האור[6]
… הנה מר״ן מלכא פםק באו״ח םי׳ שי״ח םעיף ג׳ וזל״ה: "כשם שאםור לבשל באור כך אםור לבשל בתולדת האור, כגון ליתן ביצה בצד קדירה" וכו׳, עי״ש. ומקור הלכה זו היא מגמרא שבת ל״ח ע״ב במשנה: "אין נותנין ביצה בצד המיחם בשביל שתתגלגל, ולא יפקיענה בםודרין, ור׳ יוםי מתיר. ולא יטמיננה בחול ובאבק דרכים בשביל שתצלה". ובגמרא שם אמרו: ״גלגל מאי? אמר רבי יוםף גלגל חייב חטאת״ … עי״ש. זאת אומרת דבישול בתולדת האור הוי בישול גמור וחייב חטאת, וכן הוא בב״י שם. ומטעם דתולדת האור אםורה מדאורייתא, לכן גזרו תולדת חמה אטו תולדת האור, וכמ״ש שם בשו״ע. ובב״י שם אמר עלה: "ופםק הרי״ף כת״ק, וכן דעת הרמב״ם פ״ט", עי״ש. וכן כתבו האחרונים נושאי כליו הקדושים, הלא המה משנה ברורה שם ם״ק י״ז, וכף החיים שם ם״ק ל״ו, ל״ז, ל״ח משם כמה רבותינו האחרונים עי״ש, וערוך השולחן שם ם״ק א׳ ום״ק י״ז ראה שם ומשם באר״ה.
אך אמנה דעת הירושלמי שאין בישול אלא כשהאור מהלך תחתיו, והובא בהר״ן שבת מב,א עי״ש, וכן כתב הרמב״ן ע״ה בחידושיו בעבודה זרה ע״ד ע״ב, דעירוי בשבת פטור אבל אםור. והביא ראיה מהירושלמי פרק קמא דמעשרות הלכה ד׳ עי״ש, וראה עוד בחידושי הרשב״א שבת מ״ב ובתורת הבית (דיני מליחה בית ג שער ג דף עו, סוף עמוד א) ראה שם ומשם באר״ה. והר״ן ע״ה, למרות שהביא הירושלמי דס״ל דתולדות האור הוי רק מדרבנן, בכל זאת הוא ע״ה ההו״א שם דשאלת הגמרא דידן דאמרה גלגל מאי מדובר על תולדות האור, מכאן משמע להדיא דתלמוד דידן סובר דתולדות האור הוי דאורייתא, לא כן הירושלמי השמיט האי דגלגל מאי, דלשיטתיה אזיל דאין בישול מן התורה אלא כשהאש מהלכת תחתיו וק״ל.
והואלתי לבאר דראה ראיתי בסה״ב ערוך השולחן (להגאון הקדוש כקש״ת וכמוהר״ר יחיאל מיכל ע״ה), ושם בהלכות שבת סי' שי״ח אות כ׳, ושם הביא דברי רבינו הרמב״ם ע״ה שכתב בהלכות שבת פרק כ״ב דין חי וזל״ה: "דבר שנתבשל קודם השבת או נשרה בחמין מלפני השבת, אע״פ שהוא עכשיו צונן מותר לשרותו בחמין בשבת" וכוי עי״ש. והרב הנ״ל דבר בקדשו בזה, ובסו״ד כתב (עה״ש) וזל״ה: "אך באמת המדקדק בדבריו שם ימצא דגם כלי ראשון אינו מבשל מן התורה, ומן התורה אין בישול רק כשהקדרה עומדת על האש. ודבר זה מבואר בירושלמי כירה (הלכה ה) שאומר שם ׳אין לך תבשיל ברור אלא כשהאור מהלך תחתיו׳ וכוי" עי״ש. זאת אומרת דסבר לה מר דהרמב״ם ע״ה סובר כהירושלמי. ולענ״ד אחר המחי״ר מקדושת כת״ר קשא טובא לומר הכי, שהרי שם בפרק ט׳ הלכה ב׳ כתב במפורש וזל״ה: "הנותן ביצה בצד המיחם בשביל שתתגלגל ונתגלגלה חייב, שהמבשל בתולדת האור כמבשל באור עצמה" וכוי, עי״ש. ועוד, הרי מר״ן מלכא שם בסימן שי״ח הביא דברי הגמרא שאמרה בזה״ל: "אמר רב נחמן בחמה דכוליה עלמא לא פליגי דשרי, בתולדות האור כו״ע ל״פ דאסור, כי פליגי בתולדות החמה, מר סבר גזרינן … ומר סבר לא גזרינן …״. ופירש רש״י זצ״ל: ״בתולדות האור — כגון אם הוחם הסודר הזה באור מתחילה. דאסיר — דהוי בישול. תולדות חמה — שהוחם הסודר בחמה". ופסק הרי״ף ע״ה כת״ק, וכן דעת הרמב״ם ע״ה בפרק טי" עכד״ק, ראה שם. הרי מר״ן ע״ה דעתו שגם הרמב״ם ע״ה סובר דתולדת האור דאורייתא, אחרת לא היו גוזרין תולדת חמה אטו תולדת האור דהוי גזירה לגזירה. ועוד, הרי לשונו קרי בחיל שם בפרק ט׳ דין ח׳ דתולדת האור הוי דאורייתא וכמש״ל. ומה שרצה הרב ערוך השולחן ע״ה הנז׳ להוכיח דדעת הרמב״ם ע״ה כהירושלמי ממ״ש בפרק כ״ב הלכה חי:
"דבר שנתבשל קודם השבת, או נשרה בחמין מלפני השבת, מותר לשרותו בחמין בשבת", עי״ש, וכן ממ״ש שם הלכה ו׳: "וכן קדרה רותחת, אף על פי שהורידה מעל האש לא יתן לתוכה תבלין, אבל נותן לתוכה מלח שהמלח אינו מתבשל אלא על גבי אש גדולה" וכוי, עי״ש. ראה נא מ״ש בזה שם בב״י על הלכות אלה, וראה תראה שאין משם ראיה לדבריו ע״ה. ועוד שהרי שם מר״ן הב״י בהמשך דבריו כתב במפורש, וזל״ה: "אבל הרמב״ם לדעתו כל שלא נתבשל כל צורכין אם שוהה אותו בתוך חמין בשבת חייב חטאת כמבשל באור עצמה כמ״ש למעלה", ראה שם ומשם באר״ה.
כל זאת כתב אלי הגאון הרב מאמאן שליט״א, וזהו מה שהשבתי לדבריו: הנה במאמרי הראשון כתבתי לחדש כי התוספות סוברים כדעת הרמב״ם, ושניהם סוברים כדעת הירושלמי, שמהתורה אין בישול אלא בכלי שהאור מהלך תחתיו. כבודו זיכני בשתי תשובות המתייחסות לדבריי אלה. בתשובתו הראשונה דחה את הבנתי בדברי התוספות, ובתשובתו השניה דחה את הסבר דברי הרמב״ם כשיטת הירושלמי, ופירש בעניין אחר. ולפי ש העמדת דברי הרמב״ם כירושלמי נכתבה בספר ׳ערוך השולחן׳, האריך כבודו לדחותו בראיות ברורות ולהוכיח כי אין הרמב״ם סובר כירושלמי, וכי דברי הירושלמי אינם יכולים להתיישב עם ש״ס דילן, וממילא הן הרמב״ם והן התוספות אינם בשיטת הירושלמי.
אך הנה על פי דברי הרב שליט״א נמצא הגאון בעל ׳ערוך השולחן׳ כטועה בדבר משנה, דלכאורה מפורש להדיא בדברי הרמב״ם שיש איסור בישול מן התורה בתולדות האור, וכפי שציין כבודו, וחובה עלינו לנסות ולהבין היאך כתב הגאון הרב יחיאל מיכל אפשטיין זצ״ל דברים שלכאורה לא ניתנו ליכתב.
אמנם נראה לענ״ד אפשרות נוספת לבאר את דברי הירושלמי באופן שיוכל להתיישב עם דברי התלמוד הבבלי. על פי הבנת הרב שליט״א לירושלמי יש מעין ׳גזירת הכתוב׳ שאין בישול מן התורה אלא כשהאור מהלך תחתיו, ובזה חולק הוא על ש״ס דילן שיש לו בישול גם בתולדות האור, וכן הוא מפורש בר״ן שהביא כבודו שהבין כן.
אך אפשר לבאר את הירושלמי באופן אחר, ולומר שאף הוא מודה שיש
בישול מן התורה בתולדות האור, אלא שמציין הירושלמי כי ברוב המקרים אין הדברים מתבשלים אם אינם על האור. ובכדי להסביר הדברים נעיין בסוגיית בישול המלח (שבת מב,ב), הדנה אם מלח חמור יותר ומתבשל גם בכלי שני, או שמא קל יותר ואפילו בכלי ראשון אינו מתבשל, ש״צריכא מילחא בישולא כבישרא דתורא" (שצריך המלח בישול מרובה, כבשר שור). והנה פשוט שאפילו בבישול על האש ממש, כל זמן שלא השתנה המאכל והוכשר לאכילה (לפחות כמאכל בן דורסאי) — אין בו כלל חיוב[7]. ואם כן החילוק בין אם הכלי עומד על האש או אינו עומד על האש עדיין לא מגדיר לנו את חיוב הבישול מן התורה. ועל כורחנו לא בא הירושלמי אלא להסביר מדוע דין כלי ראשון חמור יותר מדין כלי שני, והחילוק הוא שברוב הדברים אין בישול אלא על האש ממש, וחכמים, שבאו להרחיק האדם מלעבור על איסור תורה, סברו שדי לנו אם נרחיק ונגזור על כלי ראשון שהוסר מן האש בלבד, ואין צורך לגזור על כלי שני שכלל לא היה על האש[8]. על פי הבנה זו אין מקום לכל הקושיות ששאל הרב שליט״א.
וראיה ברורה מצאתי בדברי ערוך השולחן להוכיח שהבין את הירושלמי כדרך השניה שכתבנו, שזוהי לשונו שם בהלכה כ״א:
אלא ודאי דבכלי ראשון לא בשלה, אבל כשעומדת על האור בשלה. והרמב״ם ביאר זה שם בדין וי במלות קצרות, וז״ל: יוכן קדירה רותחת, אע״פ שהורידה מעל האש – לא יתן לתוכה תבלין. אבל נותן לתוכה מלח, שהמלח אינו מתבשל אלא על גבי אש גדולה׳. עכ״ל, הרי להדיא כדברינו.
משמע מדבריו שהצורך באש דווקא בכדי להתחייב במלאכת בישול אינו גזירת הכתוב, אלא רק משום שלמעשה אינו מתבשל ללא אש תחתיו. אבל בתבלין וכדומה, שמתבשלים בקלות — אסור להניחן בקדירה חמה אפילו כשאינה על גבי האש.
ונראה לי לומר כי מפרשי הירושלמי, קרבן העדה ופני משה, נחלקו בדיוק בזה, קרבן העדה סבר כהבנת כבודו, וכפי שמשמע מן הר״ן, ובפני משה סבר כהבנת ערוך השולחן. ונוכיח דברינו:
דעת הפני משה
על דברי המשנה (ג, ג): "אין נותנין ביצה בצד המיחם בשביל שתתגלגל", כתב הפני משה: "לפי שתולדות האור כאור עצמו, ואם עשה כן חייב משום מבשל וכוי".
ובגמרא שם:
תמן אמרין: חמה מותרת, תולדת חמה אסורה. רבנן דהכא אמרין: בין חמה בין תולדת חמה מותרת … מתניתין פלינא על רבנין דתמן.
דתני, רשב״ג אומר: מגלגלין ביצים על גב גג של סיד רותח, ואין מגלגלין ביצים על גבי עפר רותח.
וכתב בפני משה:
ע״ג גג של סיד רותח – שנרתח מן החמה, דהוי תולדת חמה, וקתני מגלגלין.
ע״ג עפר רותח – שנרתח מן האש שבצידו, והוי תולדת האור.
משמע שלדעת הפני משה אין כלל הבדל בין מה שמתבשל על גבי האש לבין מה שמתבשל מתולדתה, ובשניהם חייב מן התורה משום מבשל.
דעת קרבן העדה
בגמרא שם לא פירש בעל קרבן העדה את האיסור בעפר רותח משום תולדות האור, אלא כתב: ״(אין מגלגלין) ע״ג עפר רותח — מפני שמזיז" (כלומר שמטלטל עפר שהוא מוקצה). ונראה בפשטות שלא רצה לפרש כפני משה משום שסובר שלדעת הירושלמי אין איסור מן התורה בתולדות האור.
עוד הניף ידו שנית בעניין זה בספרו שיירי קרבן (ד״ה "התיב"), שם הביא את דברי הר״ן שהירושלמי מיקל יותר מן הבבלי, ואין בישול אלא כשהאור מהלך תחתיו. ונסתפק בזה השיירי קרבן שם, וז״ל:
גם מ״ש דמקיל טפי מגמרא דילן אינו מוכרח, דילמא אף גמרא דילן מודה דאינו חייב על בישול דכלי ראשון כרת. ואין להקשות מדקאמר בש״ם (דף לח,ב) יגלגל מהו, אמר רב יוסף: חייב חטאתי, משמע דאף כשאין האור מהלך תחתיו חייב, דיש לומר דאיירי דהאור מהלך תחת המיחם, וכיון שהביצה נצלית מחמת חום המיחם שהאור מהלך תחתיו, הוי ליה כאילו האור מהלך תחת הביצה.
משמע מדבריו במפורש שאם הביצה התגלגלה ללא אש תחת המיחם — אין כאן בישול מן התורה.
ונתעוררתי להשוות את הבבלי עם הירושלמי משאלות תלמידים המחכימים את רבם בשאלותיהם, ונתקשו להבין את החילוק בין כלי ראשון שמבשל לכלי שני שאינו מבשל, וחילוק התוספות שכלי ראשון דפנותיו חמין לא יישב דעתם, שהרי עינינו רואות שכאשר מערים מים רותחים לכלי שני, גם כלי זה חם מאוד, לעיתים יותר מכלי ראשון שהיה על גבי האש והוסר וירד חומו אפילו יש בו עדיין יד סולדת. מכח שאלות אלה הסברתי כי התוספות נקטו כדעת הירושלמי, ובאו להסביר דעת חכמים מדוע גזרו בכלי ראשון שאינו על האש יותר מבכלי שני, ועל כך תירצו דכלי ראשון בדרך כלל חם יותר מכלי שני מפני שדפנותיו חמות. על פי זה כל שיעור ׳יד סולדת׳ אינו אלא מדרבנן. ובאמת נראה במציאות כי סיר שירד מן האש — כמעט אינו יכול לבשל אלא מייד כשהסירוהו, אך כשנצטנן מעט שוב אין בו כוח לבשל, ומסתבר שלא זהו בישול שאסרה תורה.
והנה שיטה זו כבר כבשו ערוך השולחן והפני משה. ואף קרבן העדה רצה ללכת בדרך זו, אלא שנתקשה בכמה סוגיות על פי הבנתו בירושלמי. אבל לפי הבנת ערוך השולחן והפני משה נוכל בנקל להשוות את דברי שני התלמודים.
[1] ומובא בכמה פוסקים בשמו (ראה למשל ביביע אומר חלק א או״ח סימן יד, אות ז).
[2] אך הר״ן פירש שתלמוד דידן חולק בכך על הירושלמי (על הרי״ף כ,א ד״ה "ודאמרי׳", ובחידושים מב,ב ד״ה "מתני׳". וראה גם בשפת אמת מב,ב ד״ה "שם במשנה", שתמה על דברי הר״ן).
[3] בדף לט,א (ד״ה "שהדחתו"), שם הביאה הגמרא את המשנה. ובדומה כתב על המשנה עצמה (קמה,ב ד״ה "וקולייס").
[4] והראני ידידי הרב משה פינצ׳וק שכן משמע לכאורה מתוס׳ רא״ש על המשנה שם (לעניין שריה).
[5] ראה למשל במשנה ברורה סי׳ שיח ס״ק לט.
[6] נדפם גם בםפרו, שו״ת "עמק יהושע" או״ח םי׳ לו.
[7] וכן מוכח מבעיא דרב ביבי (שם ג,ב), שאפילו הדביק הפת בתנור, כל זמן שלא נאפתה — אין שם חיוב חטאת.
[8] אמנם בקלי הבישול, שמתבשלים אף בכלי שני, לדברי הכל יש בהם חיוב בישול מן
התורה, ואף הירושלמי לא בא אלא להסביר מה ראו חכמים להחמיר בכלי ראשון.