סחיטת שיער בשבת
1. מבוא
2. מקור האוסרים
3. מקור למקילים
4. סתירה בדברי המחבר?
5.בין סחיטה ליבוש
1. מבוא
כוכב יעקב יז תמוז תשפא
לכבוד הרב חגי הראל שיחי', השלום והברכה.
טרם אכתוב את שברצוני, אבקש לשתפך בהערכתי הגדולה על פעלך הרב, ומסירותך הנפלאה למען הישיבה, וגודל מאמציך בהפנמת חשיבות לימוד ההלכה.
עתה אגש להעיר על דבריך, כדרכה של תורה.
בעלון שיצא לאור בפרשת קורח, עסקת באיסור סחיטת שערות, המובא במגן אברהם (סימן שכו, ס"ק ח. וסימן ש"ל ס"ק ג), והועתק למעשה במשנה ברורה (שכו, כא) ובעוד פוסקים רבים. בהערה 6 הבאת שיש מקילים בזה, ולדעתם כל האיסור נובע מחומרה, ולא מעיקר הדין.
ברצוני לחזק דעה זו, ועל כך אכתוב להלן:
2.מקור האוסרים
מקור הדברים הוא בגמרא (שבת קכח, ב):
מילדין את האשה וכו'. מכדי תנא ליה מילדין את האשה וקורין לה חכמה ממקום למקום, ומחללין עליה את השבת לאתויי מאי? – לאתויי הא דתנו רבנן: אם היתה צריכה לנר – חבירתה מדלקת לה את הנר, ואם היתה צריכה לשמן – חבירתה מביאה לה שמן ביד, ואם אינו ספק ביד – מביאה בשערה, ואם אינו ספק בשערה – מביאה לה בכלי וכו' אם היתה צריכה לשמן וכו'. תיפוק ליה משום סחיטה! – רבה ורב יוסף דאמרי תרוייהו: אין סחיטה בשיער. רב אשי אמר: אפילו תימא יש סחיטה בשיער – מביאה לה בכלי דרך שערה. דכמה דאפשר לשנויי – משנינן.
מבואר כי אם היולדת צריכה שמן, רשאית חברתה לשמן את שערה בכמות נדיבה, ולהביא אותו אל חברתה היולדת, אפילו אם תצטרך לטלטל במרחב אסור. ואחר שתופיע אצל היולדת, תחלץ ותוציא את השמן משערה. על כך מקשה הגמ', מדוע אין בכך חשש משום סחיטה? ותירצו רבה ורב יוסף, שאין סחיטה בשיער.
הטעם שאין סחיטה בשיער, הסביר רש"י שם:
"שהוא קשה, ואין בולע".
להלכה פסק הרמב"ם כי אין סחיטה בשיער (הלכות שבת פרק ט הלכה יא) וז"ל:
וְאֵין סְחִיטָה בְּשֵׂעָר, וְהוּא הַדִּין לְעוֹר שֶׁאֵין חַיָּבִין עַל סְחִיטָתוֹ.
3. מקור למיקלים
אמנם הרב המגיד כתב (שם) בפירושו, כי אף שאין איסור תורה, יש איסור דרבנן:
ואין סחיטה בשער וכו' פרק מפנין (שבת קכ"ח) רבה ורב יוסף דאמרי תרוייהו, אין סחיטה בשער ע"כ. ומיהו, איסורא איכא.
את דברי המגיד משנה הביא הבית יוסף בסימן ש"ל, ועל פיו הכריעו הפוסקים, שאכן יש איסור לסחוט שיער, כמו שכתב מגן אברהם הנ"ל בסוף דבריו, סימן ש"ל הנזכר.
לעומת זאת, מדברי הבית יוסף עצמו ביו"ד סימן קצט מובא כי אין חשש סחיטה בשיער, ואין צורך להימנע מטבילה בשבת, כמבואר בלשונו:
כתב הכל בו (סי' פו דף נד ע"ד) אני תמה היאך אשה יכולה לטבול בליל שבת ויום טוב והיאך תנצל מסחיטת שער, ולכך אני אומר שראויה הטבילה לידחות עד מוצאי שבת ויום טוב ע"כ. ואף על פי שהן דברי הראב"ד בספר בעלי הנפש (שער הטבילה עמ' צח) אין לדחות דברי כל הני רבוותא, דשרו לטבול ביום טוב ושבת. ועוד, דהכי משמע בהדיא בריש פרק במה אשה יוצאה (שבת נז.) וחששא דסחיטת שער אינה כלום, שהרי פסק הרמב"ם בפרק ט' מהלכות שבת (הי"א) שאין סחיטה בשער, וכתבתי טעמו בטור אורח חיים סימן ש"ל (ד"ה ומ"ש ומכל מקום).
והנה הובא לעיל תירוצו של רב אשי, על קושיית הגמרא, מדוע אין חשש סחיטה במיצוי השמן מן השיער? ותירץ רב אשי, שאפילו אם יש סחיטה בשיער, יש להביא שמן זה בכלי, הקשור לשערה.
באופן פשוט נראה כי סבור רב אשי שיש איסור סחיטה בשיער, אבל כבר ביאר הבית יוסף באורח חיים סימן ש"ל, שאף לדעת רב אשי אין סחיטה בשיער, וז"ל:
רב אשי אמר אפילו תימא יש סחיטה בשער מביאה לה בכלי דרך שערה כמה דאפשר לשנויי משנינן ופירש רש"י דרך שערה כורכת הכלי בראשה בשערה ופסק הרמב"ם בפרק ט' (הי"א) דאין סחיטה בשער ונראה שהוא ז"ל סובר דרב אשי לאו לאיפלוגי ארבה ורב יוסף בסחיטת שער אתא אלא לומר, דאפילו אי הוה סחיטה בשער, שפיר תני מביאה בשערה. ובפרק ב' (הי"א) כתב מביאה לה כלי תלוי בשערה וטעמו משום דאף על גב דאין סחיטה בשער איסורא מיהא איכא, וכמו שכתב הרב המגיד בפרק ט' ואם כן מוטב לעשות הוצאה על ידי שינוי מבלי איסור אחר, מלהוסיף עליו איסור סחיטה.
מבואר כי לדעת הב"י (בשיטת הרמב"ם), מודה רב אשי כי אין סחיטה בשיער, על כל פנים מן התורה. ואמנם הביא בסוף דבריו את המגיד משנה, שמדרבנן אסור, ומתוך כך נראה שפסק כמותו להלכה, וכפי שכתב בשולחנו הגדול (סימן של סעיף א):
יוֹלֶדֶת הִיא כְּחוֹלֶה שֶׁיֵּשׁ בּוֹ סַכָּנָה, וּמְחַלְּלִין עָלֶיהָ הַשַּׁבָּת לְכָל מַה שֶּׁצְּרִיכָה; קוֹרְאִין לָהּ חֲכָמָה מִמָּקוֹם לְמָקוֹם, וּמְיַלְּדִין (אוֹתָהּ), וּמַדְלִיקִין לָהּ נֵר אֲפִלּוּ הִיא סוּמָא; וּמִכָּל מָקוֹם בְּכָל מַה שֶּׁיְּכוֹלִין לְשַׁנּוֹת מְשַׁנִּין, כְּגוֹן אִם צְרִיכִים לְהָבִיא לָהּ כְּלִי מְבִיאָה לָהּ חֲבֶרְתָּהּ תָּלוּי בִּשְׂעָרָהּ, וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
וראה במשנה ברורה (ס"ק ו) שהכוונה להבאת שמן בכלי התלוי בשער, כדברי הבית יוסף שהבאנו. נמצא איפה, כי השולחן ערוך מרמז כאן על איסור סחיטת השערות.
4.סתירה בדברי המחבר?
אלא שאם נכון הדבר, המחבר לכאורה סותר את עצמו. כי משמעות דבריו בשלחן ערוך יורה דעה, שאין חשש סחיטה בשיער. אבל באורח חיים משמע מדבריו בבית יוסף, שיש חשש לאיסור דרבנן, כנרמז בשולחן ערוך (שלא תספיג שערה, מחשש לסחיטה דרבנן, אלא תביא בכלי).
עוד קשה, שאם סבור המחבר להלכה, שיש איסור דרבנן, מדוע לא כתב ביורה דעה (סימן קצ"ט סעיף ג), שעל הטובלת להיזהר מסחיטת השער, הרי בדבריו שם הורה על טבילה, ולא הגביל דבר.
יתכן שאפשר לתרץ כי אף שבבית יוסף אורח חיים, הביא אכן את דברי המגיד משנה. אבל להלכה, הוא סבור שאין סחיטה אפילו מדרבנן. ומה שכתב להביא בכלי, באורח חיים סימן ש"ל, אין כוונתו משום איסור סחיטת השיער, אלא שכך הוא האופן שמותר לטלטל כלי, ליולדת. ובפרט שאין בדבריו רמז, על הספגת שמן בשיער. אלא שהמתרץ כך, יצטרך להדחק ולהסביר כי בשולחן ערוך יורה דעה, שלא הגביל את הטבילה, חזר בו מדבריו בבית יוסף אורח חיים.
5.בין סחיטה ליבוש
לכן נראה לי לתרץ דבריו, בדרך אחרת.
ניתן לפרש את סוגיית הגמרא בשני אופנים. האופן הראשון, והוא המשמעות הפשוטה, דנה הגמרא אם יש בסחיטת השמן איסור מפרק, תולדת מלאכת הדש. שהרי הסחיטה תוציא את השמן מתוך השיער, לצורך היולדת. ועל כך נחלקו רבה ורב יוסף, עם רב אשי. לפי הבנה זו, יש לתת דין שונה לסחיטת שערות הנעשית לצורך ייבושן, כי פעולה זו אינה קשורה כלל לאיסור "מפרק, תולדה דדש". מאחר ובניגוד לסוחטת השמן, המגלה ענין בשמן היוצא, אין למייבש השיער כל ענין במים היוצאים משערותיו. אלא יש לדמות את סחיטתו לסחיטת כְּבָשִׁים לגופם[1], שהיא סחיטה המותרת.
אופן נוסף לפרש את הסוגיא, מצינו בדברי הרמב"ם, שפירש כי הגמרא דנה אם הסחיטה אסורה משום תולדת מלבן, ולכן סידר הלכה זו במלאכת מלבן. אלא שפסק כרבה ורב יוסף, ולא כרב אשי, כמבואר בדבריו (הלכות שבת פרק ט הלכה יא):
הַמְכַבֵּס בְּגָדִים הֲרֵי הוּא תּוֹלֶדֶת מְלַבֵּן וְחַיָּב. והַסּוֹחֵט אֶת הַבֶּגֶד עַד שֶׁיּוֹצִיא הַמַּיִם שֶׁבּוֹ הֲרֵי זֶה מְכַבֵּס וְחַיָּב. שֶׁהַסְּחִיטָה מִצָּרְכֵי כִּבּוּס הִיא כְּמוֹ שֶׁהַהֲגָסָה מִצָּרְכֵי הַבִּשּׁוּל. וְאֵין סְחִיטָה בְּשֵׂעָר, וְהוּא הַדִּין לְעוֹר שֶׁאֵין חַיָּבִין עַל סְחִיטָתוֹ.
מבואר כי לשיטת הרמב"ם דנה סוגיית הגמרא אם הסחיטה אסורה משום תּוֹלֶדֶת מְלַבֵּן (ולהלכה פסק כמתירים). אלא שמעתה יש לדון על דברי הרב המגיד, שלדעתו יש בכך איסור דרבנן. הרי זה לכאורה קשה, הכיצד זה כתב הרמב"ם שאין סחיטה בשיער, אם חכמים אסרו זאת.
לכן נראה כי לדעת המגיד משנה, הסחיטה שיש בה תולדת מלבן, אכן לא נאסרה כלל בשיער, וכפי שמפורש בלשונו "אין סחיטה בשיער". אמנם מה שהוסיף אחר כך, שמדרבנן אסור, כוונתו שבמקרה והנוזל נסחט לצורך כלשהו, כגון המובא במסכת שבת (הנ"ל), בזה יש איסור דרבנן, ולכן ציין לגמרא זו, בה הובאה דוגמא על שיער הנסחט לצורך הנוזל.
לפי האמור אין שום סתירה, בדברי רבינו הבית יוסף, וכפי שנסביר: מה שכתב ביורה דעה סימן קצ"ט, שמותר לאשה לטבול לטהרתה, ולא התייחס כלל לסחיטה, הוא משום שסחיטת שערה נעשה רק לצורך ייבוש השיער, ואין כאן בית מיחוש כלל, כי אין צורך בנוזל הנסחט. ומה שכתב באורח חיים בסימן ש"ל, כוונתו למקרה שיש שמן בשערות, ובסחיטת השמן יש איסור דרבנן של "מפרק, תולדה דדש". ועל כך רמז בשולחן ערוך, כמו שביאר משנה ברורה (ס"ק ו), וכאמור לעיל, שצריך להביא את השמן בכלי על ראשה, ולא בשערה, משום חשש סחיטה.
כל זאת כתבתי כדי לחזק את דבריך בהערה 6. ועל דרך זו ראיתי גם במחצית השקל, שכתב בסימן שכ"ו (על מ"א שם ס"ק ח[2]), כי איסור סחיטת השיער אינו אלא חשש רחוק כלשונו "ולא חששו להני חששות, דהן חששות רחוקות", וזה מתאים לשיטתך בהערה.
בברכה
שאול דוד
[1] כלומר, סוחט פירות ומיני ירקות המונחים בחומץ ומלח, שאין לו כל אינטרס בנוזלים היוצאים, אלא בתיקון המאכלים והכנתם לאכילה. וזה מותר, כמבואר בשלחן ערוך סימן שכ סעיף ז.
[2] ולא זכיתי להבין דברי המ"א בסימן שכו סק"ח, שציטט את הבית יוסף ביורה דעה סימן קצט, כביכול יש איסור סחיטת שיער בשבת. הרי הבית יוסף, אף שהציג דעה כזו, דחאה בשתי ידיו, וכתב "וחששא דסחיטת שער אינה כלום".